Bondsraadvergadering 6 november

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Re: Bondsraadvergadering 6 november

Post by Kosmos »

Dieter wrote:Vanavond zal ik op de andere onderdelen van de BR terugkomen. helaas was het eerder niet mogelijk al weet ik dat een aantal mensen is spanning afwachten. Toernooiorganisatoren, neem maar alvast een kalmeringsmiddel :?, rapid dammers verheug U op de nieuwe opzet bekercompetitie. En proviciale kampioenschappen 2011 misschien toch maar rekening houden met plaatsingsrecht voor halve finale NK 2012.
Inderdaad, wat een suspense. Puur drama zo'n cliffhanger! :D
Ik hoor de woorden bekercompetitie en rapid, ik ben benieuwd! 8)
Heaven is no location, but a state of mind
Dieter

Post by Dieter »

Enkele belangrijke andere zaken van de bondsraad.
De grote toernooien hebben samen een open brief gestuurd naar de BR leden om het bestuur aan te spreken over de zogenaamde 5 euro regeling. Waar tot nu toe een toernooi 50 euro moest betalen om erkenning te krijgen wil men vanaf 2011 5 auro per deelnemer van de organisaties. een toernooi als Brunssum of bijvoorbeeld Salou betaald dan al snel zo'n 700 euro voor erkenning. Zonder erkenning geen rating en normen dus ontstaat er een probleem voor de toernooien. Het hele voortraject zal ik de lezers hier even besparen maar in elk geval zoekt de FMJD geld, en de nationale bonden vinden het prima om dat maar te halen bij de prive toernooien. De toekomst van de toernooien komt zo direct in gevaar zeker als besloten wordt om dan maar zonder FMJD erkenning te spelen en toppers om die reden wegblijven.
Het had een pittige discussie kunnen worden maar het bestuur wilde de brief niet behandelen omdat deze alleen naar de BR leden was gegaan en zij er dus geen kennis van hadden genomen. Gevolg pas op de volgende BR vergadering in maart 2011 kan deze behandeld worden. Als het bestuur de brief/kwestie niet zelf op de agende plaatst zal ondergetekende dat doen, maar er gaat een half jaar verloren en dat is een zeer slechte zaak. Een meer snelle oplossing van vergadering schorsen, de brief lezen en dan behandelen wees het bestuur af.

Het beker toernooi wordt per 2011 een rapid toernooi met 30 mnuten en 20 seconden per zet.
In de vergadering was discussie over een aantal zaken. 1. De voorwedstrijden zijn vermoedelijk in een andere vorm, het bestuur realiseert zich dit probleem maar zou zeker na het eerste jaar ondervangen kunnen worden in de provincie. 2. de extra seconden had voor sommige anderen wel minder gemogen. Besloten wordt het toch zo te laten omdat dan de notatie plicht kan blijven. 3. het aantal deelnemende ploegen blijft zoals nu is en de eerste ronde blijft op twee plaatsen waarna op een lokatie de 2e en 3e speeldag zal volgen. Opmerkelijk overigens wel dat voor dit toernooi de binding tussen provincie en KNDB nog wel blijft bestaan.

later meer.....
Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot »

Verbijsterend dat de Bondsraad tijd wil besteden aan die 5 euro regeling van de FMJD. Het lijkt mij dat er wel dringender zaken zijn te bespreken...
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

Dieter wrote:
Vraagje wrote: het alternatief er ook maar direct even bij: Hoe zou het wel moeten. Dammers worden lid van een club. Clubs kunnen lid worden van een provinciale bond en van de KNDB.
Personen die in KNDB verband uitkomen betalen een spelersvergoeding (spelerspas)
Als provinciale wedstrijden ook weer aansluiting krijgen bij de KNDB wedstrijden zal nagenoeg iedereen weer een spelerspas hebben met dito betaling.
Dammers die zich beperken tot de onderlinge en die geen interesse hebben bij de KNDB proberen binnen te houden met een minimale contributie die het bondsblad opleverd en misschien op den duur toch een dammer met spelerspas.

Over de andere onderwerpen van de BR zal ik in een andere post terugkomen.
Beste Dieter, in de discussienotitie over de bevordering van het recreatiedammen lijkt de discussie vooral te gaan naar de bekostiging van de KNDB in plaats van het belang van de recreatiesport als basis/onderdeel van de breedtesport. Immers het zijn niet alleen de huisdammers en gezelligheidsdammers, maar ook ouder wordende wedstrijddammers die op de club of in bejaardensociëteiten hun potje en gezelligheid willen hebben. Johan Haitink gaf het ook al eerder aan, het gaat om het plezier wat aan het dammen beleefd wordt.
Als je het wilt hebben over de bekostiging van het dammen kan ik me voorstellen dat je als dammer evenredig aan de kosten gaat meebetalen. Op de vereniging voor de gezelligheid, een laag contributiebedrag voor de recreatiedammer, maar ook voor degenen die thuis of elders dammen. Daarvoor levert de KNDB het damspel. Als je aan wedstrijden op de zaterdag wilt meedoen betaal je daar meer voor, idem voor de wedstrijden in aanloop naar het kampioenschap van Nederland met als top het kopen van sponsor/keuzeplaatsen voor officiële kampioenschappen. Dit moet tot een differentiatie aan contributies leiden en ook tot meer recreatiedammers voor dammers die al dan niet alleen bij verenigingen dammen (de duizend die je noemt zou wel heel erg mooi zijn!). Tenslotte zal de KNDB meer aandacht moeten gaan geven om noodlijdende verenigingen overeind te houden. Aan het recreatiedammen wordt zoals in de Bondsraad afgesproken een vervolg gegeven. Mensen met goeide ideeën zijn van harte welkom bij Johan Haitink of mij.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
Ganesha

Post by Ganesha »

Dieter of Frans, is Protest van Ron Heusdens nog behandeld?
Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra »

Gerard de Groot wrote:Verbijsterend dat de Bondsraad tijd wil besteden aan die 5 euro regeling van de FMJD. Het lijkt mij dat er wel dringender zaken zijn te bespreken...
Bij de KPN vinden ze het ook doodnormaal om geld te EISEN voor niets! (secondes) :lol: Dus iemand uit die kringen begrijp ik wel.
Gerard de Groot

Theo Dijkstra wrote:
Gerard de Groot wrote:Verbijsterend dat de Bondsraad tijd wil besteden aan die 5 euro regeling van de FMJD. Het lijkt mij dat er wel dringender zaken zijn te bespreken...
Bij de KPN vinden ze het ook doodnormaal om geld te EISEN voor niets! (secondes) :lol: Dus iemand uit die kringen begrijp ik wel.
Ha Theo,
Ik weet niet welke rol KPN in deze discussie speelt. Maar de bondsraad zou zich eerst maar eens moeten buigen over beleidsmatige zaken zoals de rol van de provinciale bonden, het steunen van kleine verenigingen, het bouwwerk van het NK, de financiering van de KNDB, modernisering van de damsport. En als er dan nog tijd over is, kunnen dit soort onderwerpjes, die slechts een klein percentage veeldammers aangaat, behandeld worden.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Als je lid van een club bent en ook nog eens liefhebber moet je niet ouwehoeren over 5 of 10 euro meer. Zelfs niet over 50 of 100 euro als je dat kunt missen. Het zou wel prettig zijn als die club dan ook een leuk programma te bieden heeft. Een goede onderlinge, mooie teamwedstrijden, jeugd, ouderen en liters bier. Maar las het er om gaat om de bondscoach aan het vreten te houden zoat hij kan zien hoe toptalent lullige remises maakt dan hoeft het niet. Daarom een ander voorstel:
Schop alle duur betaalde coaches en te duur betaalde of gesubsidieerde spelers de deur uit. Verhoog de contributie drastisch en neem 1 0f 2 betaalde krachten aan bij de KNDB. Laat hen iedere club bezoeken en helpen met het opzetten en uitvoeren van reddingsplannen op lokaal nivo. Een laag basissalaris maar bonus voor ieder nieuw lid dat het oplevert. Stoppen met de illusie dat je met 5000 leden meer dan 5 grootmeesters te vreten kunt geven. Stop met de illusie dat allen maar werken aan jeugd redding biedt. Jeugd is belangrijk voor de langere termijn maar om 2 voor 12 is er geen langere termijn. Alle acties zouden gericht moeten zijn op recratiedammen om massa te organiseren. Pas als dat lukt ontstaat er misschien weer een markt voor betaald dammen. De bondsraad is mijns inziens volstrekt zinloos. Het doet mij denken aan de vele teamvergaderingen op mijn werk waar zelfs over de aanschaf van een koffiepot uren vergaderd kon worden. Dat terwijl de direktie in de catalagus op zoek was naar een nog duurdere leasebak en mooiere pensioenregelingen. Ik denk op zich dat de bondsraad uit goedwillende mensen bestaat maar niet zelf met de poten in het moeras wil staan. Dat die Van den Hoek dan ook nog zegt dat niet willen betalen asociaal is maakt het nog triester. Wie is die vent eigenlijk? In zijn tijd als voorzitter zag ik een hoop bla bla verhalen maar geen enkele visie. Tijd voor revolutie lijkt me. Geef die Kosmos en groenteboer maar een goed bedrag in dienst van de KNDB en misschien verandert er iets.
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Fred van Amersfoort wrote:Als je lid van een club bent en ook nog eens liefhebber moet je niet ouwehoeren over 5 of 10 euro meer. Zelfs niet over 50 of 100 euro als je dat kunt missen. Het zou wel prettig zijn als die club dan ook een leuk programma te bieden heeft. Een goede onderlinge, mooie teamwedstrijden, jeugd, ouderen en liters bier. Maar las het er om gaat om de bondscoach aan het vreten te houden zoat hij kan zien hoe toptalent lullige remises maakt dan hoeft het niet. Daarom een ander voorstel:
Schop alle duur betaalde coaches en te duur betaalde of gesubsidieerde spelers de deur uit. Verhoog de contributie drastisch en neem 1 0f 2 betaalde krachten aan bij de KNDB. Laat hen iedere club bezoeken en helpen met het opzetten en uitvoeren van reddingsplannen op lokaal nivo. Een laag basissalaris maar bonus voor ieder nieuw lid dat het oplevert. Stoppen met de illusie dat je met 5000 leden meer dan 5 grootmeesters te vreten kunt geven. Stop met de illusie dat allen maar werken aan jeugd redding biedt. Jeugd is belangrijk voor de langere termijn maar om 2 voor 12 is er geen langere termijn. Alle acties zouden gericht moeten zijn op recratiedammen om massa te organiseren. Pas als dat lukt ontstaat er misschien weer een markt voor betaald dammen. De bondsraad is mijns inziens volstrekt zinloos. Het doet mij denken aan de vele teamvergaderingen op mijn werk waar zelfs over de aanschaf van een koffiepot uren vergaderd kon worden. Dat terwijl de direktie in de catalagus op zoek was naar een nog duurdere leasebak en mooiere pensioenregelingen. Ik denk op zich dat de bondsraad uit goedwillende mensen bestaat maar niet zelf met de poten in het moeras wil staan. Dat die Van den Hoek dan ook nog zegt dat niet willen betalen asociaal is maakt het nog triester. Wie is die vent eigenlijk? In zijn tijd als voorzitter zag ik een hoop bla bla verhalen maar geen enkele visie. Tijd voor revolutie lijkt me. Geef die Kosmos en groenteboer maar een goed bedrag in dienst van de KNDB en misschien verandert er iets.
Mensen voor asociaal uitmaken is gebrek aan empathie. Vroeger noemde Theo zijn discussiepartners luie denkers... Je wint er weinig sympathie mee.
Zo trek je ze heus niet over de streep.
Recreanten die niet meedoen aan de nationale competitie zullen begrijpelijk niet warmlopen voor een KNDB-lidmaatschap. Het kost geld, maar men krijgt er niets voor terug.
Dat is niet asociaal, maar menselijk.
Ik zie het al voor me, in Frankrijk gaat men langs alle parken, campings en café's om mensen over te halen om zich aan te sluiten bij de nationale jeu-de-boule-bond. Wel even lappen, anders ben je asociaal! Nee, dat werkt niet, die mensen zijn gewoon lekker bezig en hebben geen behoefte aan een nationale bond.
Heaven is no location, but a state of mind
Ganesha

Post by Ganesha »

Mensen veroordelen ( asociaal, lui) helpt inderdaad niet om mensen "aan je kant" te krijgen.
Ik neem aan dat toen deze opmerking gemaakt werd er reactie op is gekomen.
Vreemd dat Theo op deze manier denkt te moeten discussiëren. Vind ik niet passen bij hem.
Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra »

Gerard de Groot wrote:
Theo Dijkstra wrote:
Ha Theo,
Ik weet niet welke rol KPN in deze discussie speelt. Maar de bondsraad zou zich eerst maar eens moeten buigen over beleidsmatige zaken zoals de rol van de provinciale bonden, het steunen van kleine verenigingen, het bouwwerk van het NK, de financiering van de KNDB, modernisering van de damsport. En als er dan nog tijd over is, kunnen dit soort onderwerpjes, die slechts een klein percentage veeldammers aangaat, behandeld worden.
Opmerkelijk Gerard, dat je die relatie KPN en FMJD niet ziet. Dat zegt iets over hoe jij en hoe ik tegen dit soort zaken aankijken.
Het is een kwestie van moraliteit. De KPN ging over van betalen per seconde op afronden naar boven per minuut. Omdat het hen goed uitkwam en de klant mocht betalen. Omdat de FMJD geld nodig denkt te hebben ging men over van betalen van een vaste bijdrage voor toernooien van € 50 naar € 5 per deelnemer,. Een enorme verhoging. In beide gevallen was er geen meerwaarde. De KPN zaak werd dan ook diefstal genoemd.
De moraliteit: Het hoort niet in een beschaafde samenleving dat men anderen dwingt tot betalen voor niets. Of dat nou enkele seconden of enkele eurotjes betreft.
Take it or deal it. Je kunt je abonnement opzeggen. Ik neem het ook niet dus ik ben weg. Ik laat me door niemand beroven, al is het maar een eurotje!
Gerard de Groot

Theo, uiteraard heb je hier principieel misschien wel een punt. Of misschien wel niet. Maar ik vind gewoon dat de bondsraad zich over belangrijker zaken druk moet maken. Dat is alles.
Vraagje

Post by Vraagje »

Ganesha wrote:Dieter of Frans, is Protest van Ron Heusdens nog behandeld?
Het is ter sprake gekomen, maar er is niet veel tijd aan besteed. Het is dus ook niet toegekend.
Ganesha wrote:Mensen veroordelen ( asociaal, lui) helpt inderdaad niet om mensen "aan je kant" te krijgen.
Ik neem aan dat toen deze opmerking gemaakt werd er reactie op is gekomen.
Vreemd dat Theo op deze manier denkt te moeten discussiëren. Vind ik niet passen bij hem.
Om misverstanden te voorkomen: er is geen ruzie geweest met schelden of iets dergelijks. Theo gaf alleen de visie (die ik niet deel maar wel kan begrijpen) dat hij het asociaal vond om leden niet op te geven bij de bond, zodat andere verenigingen de kosten van de bond betalen.
De meest gehate dammer allertijden.
Post Reply