Laten we even aannemen dat ik vrij redelijk op de hoogte ben van de regels die de meeste provinciale bonden op dit moment hebben. We richten hier in Zuid-Holland binnenkort een nieuwe provinciale bond op en daar hebben we laatst in een commissie de regels voor uitgewerkt. Overigens netjes met verplicht lidmaatschap van de KNDB. Mijn punt was, dat de provinciale bonden de vrijheid hebben om ook op dit gebied hun regels te bepalen. Dus als de clubs die samen een provinciale bond vormen er een voordeel in zien om zich niet bij de KNDB aan te sluiten, dan kunnen zij de regels zo veranderen dat dit mogelijk is. En toch doen ze het niet. Mijn gedachte hierbij is dat de clubs het voordeel op dit moment niet zien. Nu gaat de KNDB iets veranderen in hun structuur. Wat zorgt er dan voor dat de provinciale bonden nu opeens het voordeel wel zien? Alleen de gedachte 'als zij het doen, doen wij het ook'? Worden de bestuurders van veel clubs op het idee gebracht dat hun club voor iets betaalt waar ze niets aan hebben? Is de schade dan niet al geleden door het stuk van de commissie, of de KNDB nu wel of niet verder gaat op de voorgestelde weg?Piet Bouma wrote:Als je op Internet grasduint (en zoekt naar statuten/huishoudlijk reglement) Guido zul je ontdekken dat bij een aantal provinciale bonden in statuten en/of huishoudelijk reglement de relatie met de KNDB vastgelegd is. Misschien niet precies zoals de KNDB (ook wedstrijdreglement volgen) zou willen, maar wel het lidmaatschap van verenigingen bij de KNDB.GuidoB wrote: Veel provinciale dambonden hebben hun eigen regels. Waarom kunnen damverenigingen zich daar dan niet rechtstreeks aanmelden, ook nu al volgens de huidige structuur? De provinciale bonden kunnen de regels zo opstellen dat dit mogelijk is en toch gebeurt dat niet. Waarom zou dat opeens veranderen als de KNDB zich anders organiseert?
Als de KNDB dit loskoppelt, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat de provinciale bonden dit ook loskoppelen. En dan gaat alles (en dat lijkt me voor een groot aantal verenigingen, die alleen provinciaal spelen niet meer dan logisch) veranderen.
Ik denk dat het een heel andere weg op moet. De KNDB moet beseffen dat ze bestaat om in een behoefte aan dammen te voorzien. Deze behoefte speelt zich voor het overgrote deel af op provinciaal en lager niveau. Als de KNDB niet langer in deze behoefte voorziet (door dit belangrijke werk over te laten aan provinciale bonden), dan verliest ze haar bestaansrecht. In plaats van minder zou de KNDB zich veel meer met de basis moeten bezig houden. De KNDB zal de provinciale bonden moeten laten zien wat ze op dit gebied kan betekenen. Uniforme regels? Prima, maar wat is daar het voordeel van? Geen beleidsruimte? Waarom zouden we dat willen? Ik zou liever zien dat de KNDB zich zou bezighouden met de vele punten die in het stuk terloops worden genoemd, maar niet verder zijn uitgewerkt. Hoe behouden we leden? Hoe werven we kader en jeugdleden? Hoe breiden we de mogelijkheid tot dammen uit?