Bondsraadvergadering 6 november

GuidoB

Re: Bondsraadvergadering 6 november

Post by GuidoB »

Piet Bouma wrote:
GuidoB wrote: Veel provinciale dambonden hebben hun eigen regels. Waarom kunnen damverenigingen zich daar dan niet rechtstreeks aanmelden, ook nu al volgens de huidige structuur? De provinciale bonden kunnen de regels zo opstellen dat dit mogelijk is en toch gebeurt dat niet. Waarom zou dat opeens veranderen als de KNDB zich anders organiseert?
Als je op Internet grasduint (en zoekt naar statuten/huishoudlijk reglement) Guido zul je ontdekken dat bij een aantal provinciale bonden in statuten en/of huishoudelijk reglement de relatie met de KNDB vastgelegd is. Misschien niet precies zoals de KNDB (ook wedstrijdreglement volgen) zou willen, maar wel het lidmaatschap van verenigingen bij de KNDB.

Als de KNDB dit loskoppelt, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat de provinciale bonden dit ook loskoppelen. En dan gaat alles (en dat lijkt me voor een groot aantal verenigingen, die alleen provinciaal spelen niet meer dan logisch) veranderen.
Laten we even aannemen dat ik vrij redelijk op de hoogte ben van de regels die de meeste provinciale bonden op dit moment hebben. We richten hier in Zuid-Holland binnenkort een nieuwe provinciale bond op en daar hebben we laatst in een commissie de regels voor uitgewerkt. Overigens netjes met verplicht lidmaatschap van de KNDB. Mijn punt was, dat de provinciale bonden de vrijheid hebben om ook op dit gebied hun regels te bepalen. Dus als de clubs die samen een provinciale bond vormen er een voordeel in zien om zich niet bij de KNDB aan te sluiten, dan kunnen zij de regels zo veranderen dat dit mogelijk is. En toch doen ze het niet. Mijn gedachte hierbij is dat de clubs het voordeel op dit moment niet zien. Nu gaat de KNDB iets veranderen in hun structuur. Wat zorgt er dan voor dat de provinciale bonden nu opeens het voordeel wel zien? Alleen de gedachte 'als zij het doen, doen wij het ook'? Worden de bestuurders van veel clubs op het idee gebracht dat hun club voor iets betaalt waar ze niets aan hebben? Is de schade dan niet al geleden door het stuk van de commissie, of de KNDB nu wel of niet verder gaat op de voorgestelde weg?

Ik denk dat het een heel andere weg op moet. De KNDB moet beseffen dat ze bestaat om in een behoefte aan dammen te voorzien. Deze behoefte speelt zich voor het overgrote deel af op provinciaal en lager niveau. Als de KNDB niet langer in deze behoefte voorziet (door dit belangrijke werk over te laten aan provinciale bonden), dan verliest ze haar bestaansrecht. In plaats van minder zou de KNDB zich veel meer met de basis moeten bezig houden. De KNDB zal de provinciale bonden moeten laten zien wat ze op dit gebied kan betekenen. Uniforme regels? Prima, maar wat is daar het voordeel van? Geen beleidsruimte? Waarom zouden we dat willen? Ik zou liever zien dat de KNDB zich zou bezighouden met de vele punten die in het stuk terloops worden genoemd, maar niet verder zijn uitgewerkt. Hoe behouden we leden? Hoe werven we kader en jeugdleden? Hoe breiden we de mogelijkheid tot dammen uit?
Last edited by GuidoB on Wed Oct 27, 2010 00:50, edited 1 time in total.
GuidoB

Post by GuidoB »

Woodcutter wrote:
GuidoB wrote:Een paar dingen uit de notitie en reacties om over na te denken.

Er zijn 13 provinciale bonden. Met gemiddeld 7 bestuursleden zijn er 90 provinciale bestuurders.
Er zijn 235 verenigingen. Met gemiddeld 4 bestuursleden (het zijn er vast meer) zijn dat 900 club bestuurders.
Waarom stelt de commissie niet een halvering van het aantal damclubs voor door fusie met de dichtstbijzijnde damclub? Dat levert veel meer "kader" op en grotere clubs hebben bovendien veel meer bestaansrecht.
Clubs dwangmatig samenvoegen leid niet tot een breder kader, enkel verlies van leden.
Iedere club heeft bestaansrecht.

De bond zou zich druk moeten maken over het aantrekken van leden, en zich minder moeten bezighouden met de structuur.
Ze blijven het wiel opnieuw uitvinden, helaas wel een vierkant wiel.
We zijn het helemaal eens, Roel. Mijn punt was dat het opheffen van de provincies nauwelijks nieuw kader oplevert. Het gaat ten eerste om zeer weinig mensen. Bovendien betreft het voornamelijk mensen met dubbele functies. Mensen die provinciaal bestuurder af zijn, staan niet opeens te trappelen om iets anders te gaan doen in de damwereld. Dat doen ze namelijk al. De kader discussie hierbij betrekken is een drogredenering.
kneeltje

Post by kneeltje »

De bond zou zich druk moeten maken over het aantrekken van leden, deze opmerking hoor ik nu al diverse malen. Maar hoe dan? Dat kan zij alleen doen door voorwaarden te scheppen (structuur dusdanig maken dat lokale verenigingen alle mogelijkheden hebben om leden te werven)
* De KNDB is hard bezig om het schooldammen te promoten, maar verenigingen profiteren nog veel te weinig van het aanbod van potentiele nieuwe leden in deze categorie. Er doen ongeveer 8000 kinderen per jaar mee aan schooldammen, hoeveel worden er daar binnengehaald als nieuw lid?
* De KNDB gaat vanaf volgend jaar individuele schooldamkampioenschappen organiseren. Hoeveel verenigingen gaan dit op lokaal niveau ook doen?
* De KNDB investeert ook dit jaar weer in een flitsende DamZ folder om de jeugd te interesseren voor dammen.
* De KNDB organiseert vernieuwde kadercursussen op een dusdanige manier dat het niet al te veel tijd kost om ontbrekende informatie tot je te nemen
* De KNDB organiseert bijna jaarlijks een jeugdleiderscongres om ideeen te inventariseren, plannen bekend te maken en te enthousiasmeren.
* De KNDB is langsgeweest bij verschillende regionale jeugdleidersvergaderingen om te vragen waar hulp nodig is, en heeft die kosteloos aangeboden.
* Iedere vereniging die zich meld met de mededeling dat ze wat willen met jeugd maar niet weten hoe wordt begeleid.

Degene die durft te beweren dat de KNDB zich niet drukmaakt over het teruglopend ledenaantal is niet op de hoogte en roept maar wat. Het probleem zit hem echt op lokaal niveau. Bij elke vereniging waar ik aan de slag ben gegaan is het ledenaantal toegenomen en zijn de resultaten verbeterd. Het probleem is simpelweg dat er teveel mensen ontbreken die zich willen inspannen om daadwerkelijk wat te doen.
Vraagje

Post by Vraagje »

Wanneer we als bond willen groeien moeten we daar inderdaad op lokaal niveau aan werken, en dat is dan ook een belangrijke reden om de provinciale bonden te behouden. Naar mijn idee is eigenlijk het enige 'probleem' dat met de voorgestelde structuur wordt opgelost het niet voldoen aan de vereisten van NOC-NSF. Alle andere 'problemen' die worden geschetst lijken me terug te voeren op slordigheid. En dat er soms verschillen bestaan tussen landelijke en provinciale regels lijkt me inherent aan het karakter van de bonden, die hun wedstrijden enerzijds vaak overdag en anderzijds doorgaans 's avonds organiseren. Kijk bijvoorbeeld naar het nieuwe voorstel voor de bekercompetitie. Het lijkt me een heel leuk toernooi, maar het lijkt me moeilijk om een wedstrijd met zo'n tempo in de avond te spelen. Voor drie rondes is de avond te kort, voor één ronde is het de moeite van het reizen niet, en een geschikte ''bekerachtige'' competitievorm waarbij je twee rondes speelt op één avond (die beide ook ergens om gaan) kan ik niet bedenken.
De meest gehate dammer allertijden.
Woodcutter
Real name: Roel Langendam

Post by Woodcutter »

kneeltje wrote:De bond zou zich druk moeten maken over het aantrekken van leden, deze opmerking hoor ik nu al diverse malen. Maar hoe dan? Dat kan zij alleen doen door voorwaarden te scheppen (structuur dusdanig maken dat lokale verenigingen alle mogelijkheden hebben om leden te werven)
* De KNDB is hard bezig om het schooldammen te promoten, maar verenigingen profiteren nog veel te weinig van het aanbod van potentiele nieuwe leden in deze categorie. Er doen ongeveer 8000 kinderen per jaar mee aan schooldammen, hoeveel worden er daar binnengehaald als nieuw lid?
* De KNDB gaat vanaf volgend jaar individuele schooldamkampioenschappen organiseren. Hoeveel verenigingen gaan dit op lokaal niveau ook doen?
* De KNDB investeert ook dit jaar weer in een flitsende DamZ folder om de jeugd te interesseren voor dammen.
* De KNDB organiseert vernieuwde kadercursussen op een dusdanige manier dat het niet al te veel tijd kost om ontbrekende informatie tot je te nemen
* De KNDB organiseert bijna jaarlijks een jeugdleiderscongres om ideeen te inventariseren, plannen bekend te maken en te enthousiasmeren.
* De KNDB is langsgeweest bij verschillende regionale jeugdleidersvergaderingen om te vragen waar hulp nodig is, en heeft die kosteloos aangeboden.
* Iedere vereniging die zich meld met de mededeling dat ze wat willen met jeugd maar niet weten hoe wordt begeleid.

Degene die durft te beweren dat de KNDB zich niet drukmaakt over het teruglopend ledenaantal is niet op de hoogte en roept maar wat. Het probleem zit hem echt op lokaal niveau. Bij elke vereniging waar ik aan de slag ben gegaan is het ledenaantal toegenomen en zijn de resultaten verbeterd. Het probleem is simpelweg dat er teveel mensen ontbreken die zich willen inspannen om daadwerkelijk wat te doen.
* Schooldammen promoten moet je het jaar rond doen, ze actief benaderen en de ICT-infrastructuur aanspreken, niet een school kent alleen al een Snelkoppeling naar de KNDB-site (ik was werkzaam op diverse scholen in het land kwa ICT. geen kndb te bekennen NERGENS, niet actief en niet passief)
* De kndb schooldam kampioenschappen zijn ook de taak van de kndb, daar behoort het ooverkoepelend orgaan in te spelen, nu nog actief, en naar voren tredend, en
dan een keer breed.
* Folders zijn uit de tijd, ik zie er duizenden weggegoooid worden, maar waar is het digitale equavalent? waar vindt ik die in de mailboxen van bijvoorbeeld scholen?
* Wat hebben de KNDB jeugdleiderscongressen effectief opgeleverd aan duidelijk uitvoerbaar beleid? nagenoeg NIETS.
* De kndb die kosteloos iets doet? is dat iets waar we in de handjes voor moeten klappen? Dat is hun kerntaak de besturen op lokaal niveau ondersteunen, niet alleen de talentontwikkeling.

De kndb moet zich eens gaan beraden over hun eigen kerntaken, ze zijn aan het inkrimpem wegens leden verlies, waar de insteek het aantrekken van nieuwe leden zou moeten zijn.
Ze blijven op dode-boom media hangen terwijl de wereld en met name de jeugd digitaal leeft, maar nee, de kndb trekt de stekker uit bijvoorbeeld Damserver.nl, wat heeft dat geintje gekost?

Ideeen zijn leuk, maar lange termijn visies ontbreken.
Sport leeft niet op de Toppers, Sport drijft op de mindere goden.
En dan ook nog gaan vermelden dat kleine clubs geen bestaansrecht hebben?
ze zouden zich moeten schamen.
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

GuidoB wrote:
Piet Bouma wrote:
GuidoB wrote: Veel provinciale dambonden hebben hun eigen regels. Waarom kunnen damverenigingen zich daar dan niet rechtstreeks aanmelden, ook nu al volgens de huidige structuur? De provinciale bonden kunnen de regels zo opstellen dat dit mogelijk is en toch gebeurt dat niet. Waarom zou dat opeens veranderen als de KNDB zich anders organiseert?
Als je op Internet grasduint (en zoekt naar statuten/huishoudlijk reglement) Guido zul je ontdekken dat bij een aantal provinciale bonden in statuten en/of huishoudelijk reglement de relatie met de KNDB vastgelegd is. Misschien niet precies zoals de KNDB (ook wedstrijdreglement volgen) zou willen, maar wel het lidmaatschap van verenigingen bij de KNDB.

Als de KNDB dit loskoppelt, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat de provinciale bonden dit ook loskoppelen. En dan gaat alles (en dat lijkt me voor een groot aantal verenigingen, die alleen provinciaal spelen niet meer dan logisch) veranderen.
Laten we even aannemen dat ik vrij redelijk op de hoogte ben van de regels die de meeste provinciale bonden op dit moment hebben. We richten hier in Zuid-Holland binnenkort een nieuwe provinciale bond op en daar hebben we laatst in een commissie de regels voor uitgewerkt. Overigens netjes met verplicht lidmaatschap van de KNDB. Mijn punt was, dat de provinciale bonden de vrijheid hebben om ook op dit gebied hun regels te bepalen. Dus als de clubs die samen een provinciale bond vormen er een voordeel in zien om zich niet bij de KNDB aan te sluiten, dan kunnen zij de regels zo veranderen dat dit mogelijk is. En toch doen ze het niet. Mijn gedachte hierbij is dat de clubs het voordeel op dit moment niet zien. Nu gaat de KNDB iets veranderen in hun structuur. Wat zorgt er dan voor dat de provinciale bonden nu opeens het voordeel wel zien? Alleen de gedachte 'als zij het doen, doen wij het ook'? Worden de bestuurders van veel clubs op het idee gebracht dat hun club voor iets betaalt waar ze niets aan hebben? Is de schade dan niet al geleden door het stuk van de commissie, of de KNDB nu wel of niet verder gaat op de voorgestelde weg?

Nu gaat de KNDB iets veranderen in hun structuur. Wat zorgt er dan voor dat de provinciale bonden nu opeens het voordeel wel zien? Alleen de gedachte 'als zij het doen, doen wij het ook'? Worden de bestuurders van veel clubs op het idee gebracht dat hun club voor iets betaalt waar ze niets aan hebben? Is de schade dan niet al geleden door het stuk van de commissie, of de KNDB nu wel of niet verder gaat op de voorgestelde weg?

Nou Guido, je hebt het prima verwoordt. Alle provinciale bonden kunnen net zo "wild" worden als die ZuidWestHoek Bond, Noorderdambond etc.
En die clubs die zonodig ook Nationaal willen spelen. Die melden zich netjes aan bij de KNDB en bij hun provinciale bond.

En misschien is de schade al geleden? Mogelijk wel.
Ik zal het idee en schade eens verder uitwerken. Alle nationale verenigingen melden zich aan bij de Gelderse dambond, wrs. de meest trouwe KNDB-bond. Ze willen vervolgens niet meedoen aan de provinciale Gelderse competitie (mag), maar alleen nationaal.
De overige provinciale bonden melden zich massaal af bij ons aller KNDB en spelen leuk hun provinciale competitie.

Voor de overige zaken, zoals ledenwerving, gebruiken ICT, jeugd etc.
Een andere topic lijkt me een beter idee!!! (is er ook al vaker geweest).

Want het onderwerp is hier toch echt de voorgestelde structuurwijziging van de KNDB door een adviesgroep. Welk voorstel, waar vrijwel iedereen het mee eens is, wel eens de doodssteek voor de KNDB kan zijn.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

GuidoB wrote:
Piet Bouma wrote:
Ik kan me best wat voorstellen bij de discussie over een andere organisatiestructuur. Wat ik mis is een aantal scenario's met een afweging van na- en voordelen. En van daaruit bekijken hoe je bij de meest gewenste situatie uitkomt.
Je kan ook eens niet uit het verleden vertrekken en maar het vooral vanuit een ideale situatie benaderen (met diverse varianten). Je kan visie, ambities, criteria en uitgangspunten, ontwerp en uitwerking beschrijven. Bijvoorbeeld landelijk goede inbedding, draagvlak en betrokkenheid met een beperkte/efficiënte besturingscapaciteit.

Stel dat je één nationale dambond hebt met één bestuur met een aantal regionale onderafdelingen. Het dagelijks bestuur wordt gevormd door een vertegenwoordiging van (mede) de regionale besturen. Efficiënt, consistent beleid en besturing, verankering in de regio. Binnen de KNDB 4 - 6 subafdelingen/regio's Noord, Oost, Midden, Zuid en West bijvoorbeeld. Ben je Bondsraad kwijt, maar heb je echt een bestuur die een regionale verankering, draagvlak en betrokkenheid kennen. Kan je allerhande competities opnieuw op elkaar afstemmen, enzovoort. En maar één contributie, het bestuur KNDB bekostigt de regionale besturen en werkprogramma's op basis van het gemeenschappelijke KNDB-beleidsprogramma. Dit mis ik in de notitie over de KNDB en de provinciale dambonden.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
kneeltje

Post by kneeltje »

Woodcutter, geen idee wie je bent, maar als je mee wilt praten over dit onderwerp zorg dan dat je in ieder geval op de hoogte bent. Ik heb nog nooit zoveel onzin in 1 post gelezen....
Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra »

kneeltje wrote:Woodcutter, geen idee wie je bent, maar als je mee wilt praten over dit onderwerp zorg dan dat je in ieder geval op de hoogte bent. Ik heb nog nooit zoveel onzin in 1 post gelezen....
Een beroerde en grove verdediging Cees. Nog wel door een sterk betrokkene van het huidige KNDB beleid.
Don't blame the messenger!
Ik weet ook niet wie hij is maar ga eens in op zijn kritiek!
Dan komen we tenminste ergens.
Woodcutter

Post by Woodcutter »

Theo Dijkstra wrote:
kneeltje wrote:Woodcutter, geen idee wie je bent, maar als je mee wilt praten over dit onderwerp zorg dan dat je in ieder geval op de hoogte bent. Ik heb nog nooit zoveel onzin in 1 post gelezen....
Een beroerde en grove verdediging Cees. Nog wel door een sterk betrokkene van het huidige KNDB beleid.
Ik begrijp uw bericht niet helemaal, u beweert dat het "Onzin" is, prima laat maar zien dan.
op de 378 scholen die ik heb beheerd van 2001 tot en met 2004 heb ik NERGENS ook maar iets gezien wat rechtstreeks vanuit de kndb kwam, Enkel wat schooldamtoernooien, en dan nog werden niet eens alle scholen aangesproken.

Overigens ben ik in zijn geheel niet betrokken bij het kndb-beleid, maar bij de damsport opzich, ietwat andere insteek.
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!
Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra »

Woodcutter wrote:
Theo Dijkstra wrote:
Ik begrijp uw bericht niet helemaal, u beweert dat het "Onzin" is, prima laat maar zien dan.
op de 378 scholen die ik heb beheerd van 2001 tot en met 2004 heb ik NERGENS ook maar iets gezien wat rechtstreeks vanuit de kndb kwam, Enkel wat schooldamtoernooien, en dan nog werden niet eens alle scholen aangesproken.

Overigens ben ik in zijn geheel niet betrokken bij het kndb-beleid, maar bij de damsport opzich, ietwat andere insteek.
Een misverstand beste "Woodcutter". Mijn bericht was gericht aan "Kneeltje" Cees. Lees het nogmaals.
Woodcutter

Post by Woodcutter »

Theo Dijkstra wrote: Een misverstand beste "Woodcutter". Mijn bericht was gericht aan "Kneeltje" Cees. Lees het nogmaals.
Aie, mijn nederige excuses, inderdaad even niet opgelet mijnerzijds.
Was aan kneeltje gericht.
Alex

Post by Alex »

Naar mijn idee moeten in 1e instantie de verenigingen (in het kader van ledenwerving) de scholen gaan aanschrijven of dit laten doen, zoals dat in Den Haag gebeurt, door SportSupport, om deel te nemen aan de schooldamkampioenschappen. Misschien is deze laatste optie nog wel de beste, een gemeentelijke organisatie is meestal bekend bij een school. Info van zo'n organisatie zal sneller gelezen worden dan info van een (voor hen) onbekende (die misschien wel in de spambox terecht komt). Of alles digitaal moet, weet ik niet, ik denk dat er ook nog een papieren versie naar de scholen moet.
En om die ledenwerving gestalte te geven, laat je een vervolgtoernooi op de damclub plaats hebben.
Woodcutter

Post by Woodcutter »

Alex wrote:Naar mijn idee moeten in 1e instantie de verenigingen (in het kader van ledenwerving) de scholen gaan aanschrijven of dit laten doen, zoals dat in Den Haag gebeurt, door SportSupport, om deel te nemen aan de schooldamkampioenschappen. Misschien is deze laatste optie nog wel de beste, een gemeentelijke organisatie is meestal bekend bij een school. Info van zo'n organisatie zal sneller gelezen worden dan info van een (voor hen) onbekende (die misschien wel in de spambox terecht komt). Of alles digitaal moet, weet ik niet, ik denk dat er ook nog een papieren versie naar de scholen moet.
En om die ledenwerving gestalte te geven, laat je een vervolgtoernooi op de damclub plaats hebben.
Het ministerie heeft keurige CSV bestanden online staan met alle scholen in het land, uitgesplitst in basis onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs, ens...
compleet voorzien van email adressen namen van bestuursleden, en contactgegevens.
Nu zijn alle provincies het wiel keer op keer aan het uitvinden.
Gebruik die ICT nou eens een keer.
Laat ze eerst eens beginnen met de overkoepelende stichtingen te benaderen om op zijn minst een link naar de KNDB-Site in de favorieten te krijgen, er staan zo ongeveer 600.000 werkstations in de nederlandse scholen!! Een andere optie is om de automatiseringsbedrijven die het beheer uitvoeren op de nodige scholen hiervoor te benaderen.

Een andere die ik mis vanui de kndb is dat zij niet op de hoogte zijn van de nodige subsidies die er bestaan voo activiteiten op de scholen, dit wordt nu merendeel vanuit de clubkas betaalt, wat in den haag, utrecht, amsterdam, nijmegen, arnhem, al helemaal niet nodig is, benaderen van de kndb had geen enkel effect, kastje muur reactie.
kneeltje

Post by kneeltje »

Ok, mijn reaktie was te bot, excuses. Kwam net thuis van een groot individueel schooldamkampioenschap (160 deelnemers!) wat de nodige energie gekost had. Als er dan iemand anoniem het vele werk afkraakt kan dit wel eens in het verkeerde keelgat schieten.Maar ik blijf bij mijn reaktie dat het simpelweg niet waar is wat woodcutter beweert. De KNDB heeft bvb speciaal voor alle scholen lesmateriaal ontwikkeld die verspreid wordt door uitgeverij Zorn. De KNDB heeft toen dit beschikbaar was alle scholen aangeschreven en gewezen op dit materiaal. Ook is er de afspraak met Zorn dat alle afnemers doorgegeven worden zodat de lokale verenigingen ingelicht worden waar dit materiaal is besteld. De praktijk was dat dit niet goed opgepakt werd door de verenigingen. Dat dit aan de aandacht van woordcutter is ontschoten kun je niet de KNDB verwijten.

En dan de link naar de KNDB site? Waarom zouden scholen die opnemen. Zij zitten niet te wachten op info als "stukken bondraadvergadering" of "selectiedag trainingen 6 november". Een link naar DamZ zou wel mooi zijn, maar navraag leert dat de scholen hier niet aan beginnen. Dan kan ik ook wel een link naar de voetbalvereniging, handbalvereniging enz opnemen.

Een digitaal marketinginstrument: Een aantal malen is er een speciaal DamZ cd gemaakt die gratis werdt uitgereikt. Deze worden binnenkort on-line gezet zodat een ieder er gebruik van kan maken. Dit jaar komt er weer een folder omdat dit veel meer werkt aan een positief imago van onze sport. nadat een jeugdlid een schooldamtoernooi gespeeld heeft en de folder meeneemt zal deze op de tafel blijven liggen. Communicatiedeskundigen hebben ons hierin geadviseerd, met de opmerking van woodcutter dat dit toch wordt weggegeooid kan ik het dus niet eens zijn.

Ook de opmerking dat subsidiemogelijkheden voor de schooldamaktiviteiten in de grote steden niet gebruikt worden kan ik me niet vinden. heb gistermiddag hier een half uur over gesproken met een ambtenaar van de gemeente Den Haag waar dat schooldamtoernooi was. DC Den Haag/Scheveningen en ODB betalen niets aan dit toernooi, en ze moet alleen zorgen voor de uitvoering en de mensen.

De opmerking : (ik citeer)De kndb schooldam kampioenschappen zijn ook de taak van de kndb, daar behoort het ooverkoepelend orgaan in te spelen, nu nog actief, en naar voren tredend, en
dan een keer breed.
Waar heb ik beweert dat dit niet zo is??? Er worden zeer goed bezochte halve finales en finales 4 tallen georganiseerd, volgend jaar komen daar nog de individuele schooldamkampioenschappen bij. Ook komt de DamZ dag erbij. hoe kan je dan zoiets beweren?

De volgende opmerking: (ik citeer weer:) Wat hebben de KNDB jeugdleiderscongressen effectief opgeleverd aan duidelijk uitvoerbaar beleid? nagenoeg NIETS. Wederom absolute onzin: beleid wordt getoetst op deze congressen. Ik kan me nog herrinneren dat Nina Hoekman in de bres sprong op een JL congres toen het meisjesdammen zou worden afgeschaft. Toen er verkorte kadercursussen kwamen werd dit getoetst. enzovoorts. Ik vraag me af bij hoeveel congressen onze woodcutter aanwezig is geweest.

En de laatste opmerking was voor mij de druppel: De kndb die kosteloos iets doet? is dat iets waar we in de handjes voor moeten klappen? Dat is hun kerntaak de besturen op lokaal niveau ondersteunen, niet alleen de talentontwikkeling. De KNDB-personen die hier zo denigrerend worden neergezet zijn hardwerkende vrijwilligers. Ik spendeer minimaal 20 uur per week aan de damsport, en ook financieer ik veel uit eigen zak. Een applaus hoef ik niet, maar een beetje waardering wel.En ook de opmerking slaat kant noch wal. Talentontwikkeling wordt vrijwel volledig betaald uit subsidies, en hier betaald "het gewone KNDB lid"nauwelijks iets voor.
Post Reply