Partijproblematiek killer
Re: Partijproblematiek killer
Het eindspel is remise.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
pietervdvorm wrote:Het begint ergens op te lijken. In elk geval een natuurlijk aandoende beginstand, met elk twaalf schijven. Alleen vrees ik dat het resterende eindspelletje niet klopt...
Oplossing: 38-32 42-37 47x38 39-34 33x2 2-30 20x7 en het resterende eindspel lijkt ruim gewonnen, maar blijkt bij nader inzien behoorlijk taai. De bedoeling was nu (26-31) 7-1 (31-37) 25-20 (37-41) 1-23 (41-46) 23-5 (9-14) 20x9 (4x13) 5-14! Maar wat als die zwarte schijf de andere kant opgaat, en zwart niet 37-41? maar 37-42! speelt. Het ziet er dan nogal remiseachtig uit - aan de andere kant: ik kan me haast niet voorstellen dat het eindspelletje niet gewonnen zou zijn.

Het idee is leuk. Als je deze setting kiest eindigt het wel scherp. Het probleem is echter bij-oplosbaar, allerhande zetten winnen positioneel...
Bij killer wint elk voordeel, en is daarom m.i. ongeschikt voor de problematiek (al is het wel leuk om het terrein eens nader te verkennen, Pieter, dat wel). Bij dammen is winst een wonder en dus zeer geschikt voor de problematiek.
Heaven is no location, but a state of mind
Nee hoor. Zo ongeveer alles wint in het eindspel, je dwingt de zwarte schijf op 46 dam te halen, en gaat dan naar de linie 3-25.Kosmos wrote:
Het idee is leuk. Als je deze setting kiest eindigt het wel scherp.
Even Dragon opgezet, en de versie met 37 op 36 lijkt correct te zijn. Er komt nog wat gevaar van 439(22)394,30,38,24,39 maar dat blijkt nog remise te zijn na (12)38(29,17).ildjarn wrote:Niet echt partijproblematiek....
![]()
Lasst sie verrecken!
Lasst sie verrecken!
-
Het is gevaarlijk om bij killer 'elk voordeel' als winst af te doen. Zie deze probleempoging van mij. In het eindspel is wit veel eerder op dam, kan bijv. de lange lijn controleren (of welke lijn dan ook), zijn schijven zijn veel verder opgerukt, de zwarte schijf op 9 staat een beetje los enz., en toch is het remise: de sterke schijf op 4 biedt voldoende compensatie.Kosmos wrote:Bij killer wint elk voordeel, en is daarom m.i. ongeschikt voor de problematiek (al is het wel leuk om het terrein eens nader te verkennen, Pieter, dat wel). Bij dammen is winst een wonder en dus zeer geschikt voor de problematiek.
Maar je hebt gelijk. Het is natuurlijk omslachtig en weinig elegant om elk killer-partijprobleem dat je bedenkt eerst aan Truus te moeten voorleggen; en als Truus de stand als sowieso gunstiger voor wit taxeert, zul je het probleem dan moeten herwerken of weggooien, wegens BO. Het is de vraag wat de beste oplossing hiervoor is:
- inderdaad elke stand eerst aan Truus geven
- een zekere tolerantie inbouwen (ook bij gewone partijproblematiek bestaat die tolerantie immers. Neem maar eens, als illustratief voorbeeld, het allereerste probleem op het draadje Partijproblematiek, gepost op 17 nov. 2009, een fraaie 10x10 van Arjen Timmer. Als ik Dam 2.2 erop loslaat en in de beginstand niet de combinatie neem maar 'gewoon' 31-27 speel, staat wit erg goed, wellicht zelfs gewonnen. Ik heb niet het idee dat dat als zo'n groot bezwaar wordt gezien.)
- een andere opzet voor killer-partijproblematiek. Ik denk hierbij ook aan schaken, waarbij een opgave 'wit geeft mat in 3 zetten' is toegestaan, ook als wit bijv. drie stukken voor staat en elk 'normaal' verloop eveneens zou winnen.
Ik heb trouwens nog eens gekeken op het draadje Partijproblematiek, en ik heb het idee dat heel veel standen daar idd redelijk gelijkwaardig zijn (of bijv.: wit dreigt een schijf te verliezen omdat zwart achterloopt). Die standen kunnen bij killer worden overgenomen. Maar het is waar: een partijprobleem heeft bij killer een extra eis, namelijk dat wit in de beginstand niet aantoonbaar beter mag staan.
-

Een geintje. De zwarte dammen lijken veilig te staan, maar schijn bedriegt.
Wit begint en wint.
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy
==> Aphex Twin - Come to Daddy
Dan raak je de link met een partij kwijt. Bij een partij gaat het er ook niet om om mooi te winnen, maar om te winnen. Partijproblematiek richt zich juist op het feit dat de mooie winst de enige winst is.pietervdvorm wrote: - een andere opzet voor killer-partijproblematiek. Ik denk hierbij ook aan schaken, waarbij een opgave 'wit geeft mat in 3 zetten' is toegestaan, ook als wit bijv. drie stukken voor staat en elk 'normaal' verloop eveneens zou winnen.
Lasst sie verrecken!
Lasst sie verrecken!
-
Hierin heb je natuurlijk gelijk. Dan zou het zoiets worden als 'welke combinatie kan wit nemen?' en dat is iets heel anders dan (partij)problematiek.ildjarn wrote:Dan raak je de link met een partij kwijt. Bij een partij gaat het er ook niet om om mooi te winnen, maar om te winnen. Partijproblematiek richt zich juist op het feit dat de mooie winst de enige winst is.pietervdvorm wrote: - een andere opzet voor killer-partijproblematiek. Ik denk hierbij ook aan schaken, waarbij een opgave 'wit geeft mat in 3 zetten' is toegestaan, ook als wit bijv. drie stukken voor staat en elk 'normaal' verloop eveneens zou winnen.