7th European Team Championship - Tallinn, march 2010

J.Pawlicki

7th European Team Championship - Tallinn, march 2010

Post by J.Pawlicki »

J.Pawlicki

Re: 7th European Team Championship - Tallinn, march 2010

Post by J.Pawlicki »

News from EDC:

Actually - The Netherlands, Russia, Czech Republic and Estonia on the list
J.Pawlicki

Teams

Post by J.Pawlicki »

My informations of course UNOFFICIAL, but actually we can expect in Tallinn:
The Netherlands, Russia, Estonia, Czech Republic, Belarus, Lithuania, Ukraine. :D

Where is :arrow: France ? :arrow: Belgium ? :arrow: Poland ? :arrow: Latvia ? :arrow: Italy ? :arrow: Germany ?
:idea: :idea:
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman »

Oscar

Post by Oscar »

Hello !

New Tallinn, parts of France meets Russia are online on my blog: http://damlog.over-blog.com/
Greetings
Oscar
Image
http://oslog0301.wix.com/damlog1
Villem

Post by Villem »

some pictures from opening ceremony and 1st round http://nagi.ee/photos/ahsoous/sets/257159/
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Image

Georgiev - Martin

Zwart slaagde er in om deze stand te verliezen... :shock:

2-8

Handiger lijkt 2-7, maar het is nog remise.

34-29 24x33 28x39 21-26??

Deze zet had wel gekund na 2-7 i.p.v. 2-8, maar verliest nu kansloos.
Hoe remise te maken?
Zoals de wet van Goedemoed zegt:
Dreig je bij dammen te verliezen, omdat je vast staat, geef gewoon schijven weg en het wordt remise.

Dus: 13-19 22-18 21-27 42-37

Zwart dreigt vast te lopen: 19-24 39-34 W+, dus grijpt zwart naar de wet:

19-23! 18x29 8-12 39-33

Zwart dreigt in schijfnood te komen na 37-32x42 +. Vandaar een tweede offer:

27-32! 37x28 12-17

Image

Prachtig: Wit staat dichter bij dam en twee schijven voor. Maar het is te dun, dus: Remise!
Overigens zou wit met 33 op <39> winnen volgens een eindspel uit het wetboek van Moses, herstel Moser: Strategie der vijftig velden
Heaven is no location, but a state of mind
Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest »

Kosmos wrote:
.........................................

Prachtig: Wit staat dichter bij dam en twee schijven voor. Maar het is te dun, dus: Remise!
Overigens zou wit met 33 op <39> winnen volgens een eindspel uit het wetboek van Moses, herstel Moser: Strategie der vijftig velden
't is Strategie der honderd velden hoor... of (indien gewenst) Strategie der vijftig speelbare velden :-)
Kosmos

Post by Kosmos »

Edwin Twiest wrote:
Kosmos wrote:

't is Strategie der honderd velden hoor... of (indien gewenst) Strategie der vijftig speelbare velden :-)
Mijn redenering is dat strategie plaatsvindt op de speelbare velden. Die andere 50 velden kun je er wel afzagen of je kunt op het Lallement-bord (zonder witte velden) gaan spelen: de strategie blijft identiek.
Daarom is strategie der honderd velden niet correct. Het moet strategie der vijftig velden zijn.
Koos van Amerongen

Post by Koos van Amerongen »

Kosmos wrote:
Edwin Twiest wrote:
Kosmos wrote:

Mijn redenering is dat strategie plaatsvindt op de speelbare velden. Die andere 50 velden kun je er wel afzagen of je kunt op het Lallement-bord (zonder witte velden) gaan spelen: de strategie blijft identiek.
Daarom is strategie der honderd velden niet correct. Het moet strategie der vijftig velden zijn.
Dammen wordt gespeeld op een dambord. Het dambord bevat 100 velden.
De strategie vindt plaats op het dambord, dus is het de strategie der 100 velden
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Kosmos heeft gelijk en hij heeft aangegeven waarom: we spelen op 50 velden, de witte hangen er voor spek en bonen bij. De notatie blijft hetzelfde als je de witte velden weghaalt en de overgebleven zwarte velden 'inkrimpt'. Het is geen gezicht, maar het is een kwestie van wennen. Een damprogramma heeft er geen moeite mee. Ik wel. De witte velden zou ik, hoe nutteloos ze ook zijn, niet willen missen.

Raadseltje: kun je ook Fries dammen op een bovenbeschreven bord? Je gaat immers met je dam over niet bestaande velden heen.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Kosmos

Post by Kosmos »

Eric van Dusseldorp wrote:Kosmos heeft gelijk en hij heeft aangegeven waarom: we spelen op 50 velden, de witte hangen er voor spek en bonen bij. De notatie blijft hetzelfde als je de witte velden weghaalt en de overgebleven zwarte velden 'inkrimpt'. Het is geen gezicht, maar het is een kwestie van wennen. Een damprogramma heeft er geen moeite mee. Ik wel. De witte velden zou ik, hoe nutteloos ze ook zijn, niet willen missen.

Raadseltje: kun je ook Fries dammen op een bovenbeschreven bord? Je gaat immers met je dam over niet bestaande velden heen.
Deze kwestie is al eerder besproken op dit forum. Zopje maakte een programmaatje om Lallement-borden (Zopborden) te maken. Hij zou zelfs gekleurde borden op de markt brengen herinner ik me nu... gaat dat idee nog door?

Image

Bij het lallement-bord (rechts) zie je uitstekend hoe de velden verbonden zijn. De Friese slag 41x21x1 gaat over velden die met elkaar verbonden zijn.
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Bij het gedraaide bord is het nog duidelijker om te zien: De Friese slag is daar gewoon de 'orthodoxe' schuine slag geworden.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Kosmos

Post by Kosmos »

Image

P. Martin - Kneus

De Kneus kwam hier met een waarlijk briljante zet op de proppen:

24 - 29 !!

Truus begrijpt er niks van! Maar volgens mij (minstens twee minuten analyse, ik bedoel maar!) komt zwart na 28-23 19x28 32x34 18-22! (richt zijn pijlen op hanger <31> ...)altijd met flink voordeel uit de schermutselingen tevoorschijn!
In de partij won zwart dan ook overtuigend. Klasse, Kneus! 0X (zie Boumabase :idea: voor verloop)
Jammer dat de partijen van de Baltcup (winnaar: De Kneus!) niet gepubliceerd worden trouwens...
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

Kosmos wrote:Image

P. Martin - Kneus

De Kneus kwam hier met een waarlijk briljante zet op de proppen:

24 - 29 !!

Truus begrijpt er niks van! Maar volgens mij (minstens twee minuten analyse, ik bedoel maar!) komt zwart na 28-23 19x28 32x34 18-22! (richt zijn pijlen op hanger <31> ...)altijd met flink voordeel uit de schermutselingen tevoorschijn!
In de partij won zwart dan ook overtuigend. Klasse, Kneus! 0X (zie Boumabase :idea: voor verloop)
Jammer dat de partijen van de Baltcup (winnaar: De Kneus!) niet gepubliceerd worden trouwens...
Een prachtige zet van Ron inderdaad. Toch wil het er bij mij niet in dat wit substantieel nadeel heeft in deze stand. Volgens mij staat zwart na 28-23 19x28 32x34 18-22 38-32 17-21 43-39! nauwelijks beter.
Post Reply