Nationale Clubcompetitie 2008/2009
En dan het nietsvermoedende team dat al jaren in de 2e klasse speelt laten opdraaien voor wat er met het 1e team gebeurt?? Dat voorstel lijkt me dus aardig krankzinnig.
Heeft dat niets vermoedende team dan niet ingestemd met de komst van een sponsor cq daar niets van geweten en spelen ze altijd al met dat team
zonder te weten wat er verder binnen hun vereniging gebeurd??Fred for president!!
Heeft dat niets vermoedende team dan niet ingestemd met de komst van een sponsor cq daar niets van geweten en spelen ze altijd al met dat team
zonder te weten wat er verder binnen hun vereniging gebeurd??Fred for president!!
-
Dank voor je steun Bonja en met mij als president is de redding nabij. Uiteraard zal ik paddos per direkt weer legaliseren. In neem Kosmos weer aan als verloren zoon en ik breng hulde aan Henk de Witt. Verder zal ik zorgen dat Hanco de beste psychische zorg krijgt die in dit land beschikbaar is. Gantwarg neem ik straten lang op mijn schouders als blijk van waardering voor zijn vechtlust als dammer. De weg van Zutphen naar Apeldoorn wordt de Ring van Sijbrands. Zodra er sneeuw ligt maak ik een standbeeld voor Meurs. De industrie in Limburg laat ik in takt, ik sloop slechts de huizen. Bejaarden mogen niet meer zonder begeleiding op straat. Kerkgebouwen worden damarenas. Balkenende krijgt een kerstpakket en afscheidsbrief en het koningshuis wordt ontbonden en gehuisvest op Terschelling .
-
- Real name: Michel Stempher
Waarom zouden deze spelers zich daar druk om maken?? Die vinden de clubavond en eens in de twee weken een middagje dammen in de 2e klasse geweldig en de rest maakt hun niet zo veel uit. Het bestuur van de desbetreffende club vond een sponsor aantrekken dus erg zinvol voor de club en dat is al voldoende voor de meeste spelers over wie we het nu hebben om maar gewoon ermee in te stemmen. Wat kan het hun tenslotte nou schelen.. als ze maar een beetje kunnen schuiven op de clubavond en op de zaterdagen.Bonja wrote:En dan het nietsvermoedende team dat al jaren in de 2e klasse speelt laten opdraaien voor wat er met het 1e team gebeurt?? Dat voorstel lijkt me dus aardig krankzinnig.
Het valt mij bij discussies over de organisatie van de nationale competitie altijd moeilijk mij afzijdig te houden. Als ik competitieleider zou zijn, zou er geen haar op mijn hoofd zijn die ermee zou instemmen DVSB volgend seizoen een klasse lager in te delen. Het onderstaande verhaal schreef ik in september 2007 op dit forum n.a.v. het juiste bestuursbesluit op de DEZ-affaire van toen. De argumenten van toen, gelden nu evenzeer. Waar DEZ staat, kun je nu DVSB invullen.
Het bestuur heeft een zeer correcte en de enig juiste beslissing genomen door DEZ gewoon in de ereklasse te handhaven. Het zal elke ervaren bestuurder duidelijk zijn dat, zeker op het niveau van de nationale competitie, consistentie in beleid en handhaving van de regels voor het bieden van rechtszekerheid en een passend verloop van de competitie noodzakelijk is.
Opkomst en verval van clubs is inherent aan de sport. Een club die er voor kiest door sponsoring de hoogste top te bereiken, moet beseffen dat na het wegvallen van die sponsor de gewone weg terug moet worden aanvaard. Als je als organisatie gaat toegeven aan verzoeken om niet meer op een bepaald niveau te hoeven spelen, omdat je dat beter uitkomt, dan is het hek van de dam en is er geen enkel verzoek meer dat je in het vervolg nog redelijkerwijs zult kunnen weigeren. Elk verzoek zal immers zodanig worden ingekleed dat het als zeer schrijnend zal worden gebracht. Daar mag je als bestuur niet intuinen.
In dit concrete geval van DEZ is het, als ik het goed begrijp, eigenlijk nog erger. Het is niet zo dat DEZ geen spelers heeft. Die zijn er wel. Die spelers willen wel in de hoofdklasse spelen, maar niet in de ereklasse. Dat maakt het nog meer onaanvaardbaar. De spelers zijn er dus wel, maar willen gewoon niet spelen. In zo’n situatie verlies je elk recht de organisatie iets te verwijten.
Het zal mijn eigen club Van Stigt Thans, neem ik aan, ook een keer gebeuren dat de sponsor wegvalt. Als de club dan op mij als betrekkelijk zwakke speler een beroep doet om een jaartje ereklasse te spelen, dan zal ik dat zeker doen. Ook dat hoort bij clubtrouw.
Er is in dit geval ook geen sprake van competitievervalsing. Je mag immers aannemen dat DEZ alle wedstrijden zal verliezen. Andere clubs moeten zich er dus al helemaal niet druk om maken. Dat bepaalde clubs door deze KNDB-beslissing niet de mogelijkheid is geboden alsnog ereklasse te spelen, is jammer, maar niet meer dan dat. Dat recht had men toch al niet.
Ik ben het overigens wel met Henk de Witt eens dat in bijzondere gevallen het bestuur van de regel moet kunnen afwijken. Dan moet er wel sprake zijn van extreme omstandigheden. Bijvoorbeeld als een heel team bij een vliegtuigongeluk om het leven komt o.i.d.. Daarvan is hier geen sprake. Er zijn spelers, er kan dus gespeeld worden.
Het bestuur heeft een zeer correcte en de enig juiste beslissing genomen door DEZ gewoon in de ereklasse te handhaven. Het zal elke ervaren bestuurder duidelijk zijn dat, zeker op het niveau van de nationale competitie, consistentie in beleid en handhaving van de regels voor het bieden van rechtszekerheid en een passend verloop van de competitie noodzakelijk is.
Opkomst en verval van clubs is inherent aan de sport. Een club die er voor kiest door sponsoring de hoogste top te bereiken, moet beseffen dat na het wegvallen van die sponsor de gewone weg terug moet worden aanvaard. Als je als organisatie gaat toegeven aan verzoeken om niet meer op een bepaald niveau te hoeven spelen, omdat je dat beter uitkomt, dan is het hek van de dam en is er geen enkel verzoek meer dat je in het vervolg nog redelijkerwijs zult kunnen weigeren. Elk verzoek zal immers zodanig worden ingekleed dat het als zeer schrijnend zal worden gebracht. Daar mag je als bestuur niet intuinen.
In dit concrete geval van DEZ is het, als ik het goed begrijp, eigenlijk nog erger. Het is niet zo dat DEZ geen spelers heeft. Die zijn er wel. Die spelers willen wel in de hoofdklasse spelen, maar niet in de ereklasse. Dat maakt het nog meer onaanvaardbaar. De spelers zijn er dus wel, maar willen gewoon niet spelen. In zo’n situatie verlies je elk recht de organisatie iets te verwijten.
Het zal mijn eigen club Van Stigt Thans, neem ik aan, ook een keer gebeuren dat de sponsor wegvalt. Als de club dan op mij als betrekkelijk zwakke speler een beroep doet om een jaartje ereklasse te spelen, dan zal ik dat zeker doen. Ook dat hoort bij clubtrouw.
Er is in dit geval ook geen sprake van competitievervalsing. Je mag immers aannemen dat DEZ alle wedstrijden zal verliezen. Andere clubs moeten zich er dus al helemaal niet druk om maken. Dat bepaalde clubs door deze KNDB-beslissing niet de mogelijkheid is geboden alsnog ereklasse te spelen, is jammer, maar niet meer dan dat. Dat recht had men toch al niet.
Ik ben het overigens wel met Henk de Witt eens dat in bijzondere gevallen het bestuur van de regel moet kunnen afwijken. Dan moet er wel sprake zijn van extreme omstandigheden. Bijvoorbeeld als een heel team bij een vliegtuigongeluk om het leven komt o.i.d.. Daarvan is hier geen sprake. Er zijn spelers, er kan dus gespeeld worden.
-
Ik lees net op teletekst dat indien DVSB niet vrijwillig mag degraderen de laatste uitwedstrijd de reis wordt afgelegd met een door Leo Mous gecharterd toestel dat om 11.00 vertrekt vanaf vliegveld Soesterberg. Verder is mij verzocht om op koninginnedag het middagprogramma te organiseren omdat Trix dan naar Apeldoorn komt. Ik zoek nog ervaren zaklopers en denk dat dit medium wel het juiste distributiekanaal is. Inschrijven bij ondergetekende. Hanco, graag 1 aanmelding per gezin.
- Hanco Elenbaas
Fred van Amersfoort wrote: En Hanco, lieverd van me, vergis ik me of heb jij vlak voor het verbod op paddos nog even flink ingekocht? Kunnen we niet wat delen?
Wat moet jij met paddo's, Freddie? Veel te gevaarlijk voor jou; niet voor niets door Ab Klink verboden! Truffels moet je zoeken, net als je vrindjes in Frankrijk. Als je goed snuffelt kun je wellicht concurreren met andere damsponsors.Fred van Amersfoort wrote: Uiteraard zal ik paddos per direkt weer legaliseren.
<center>

- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
In principe ben ik het helemaal met je eens, maar het probleem is dat DVSB zijn eigen verzoek zou kunnen inwilligen door de resterende wedstrijden opzettelijk te verliezen. Zou wel pijnlijk zijn voor 's Gravenpolder wanneer DVSB de punten cadeau doet aan Dammers uit Oost en Amsterdam '80.Leo Mous wrote:Als ik competitieleider zou zijn, zou er geen haar op mijn hoofd zijn die ermee zou instemmen DVSB volgend seizoen een klasse lager in te delen.
Het is dus kiezen uit twee kwaden.
Om dergelijke acties te ontmoedigen, zou je wat mij betreft aan een hoge cautie mogen denken (minstens 1000 euro) bij deelname aan de ereklasse. Dat geld zou dan aan de KNDB kunnen toevallen wanneer een team in een jaar tijd meer dan 100 punten in rating zakt. Misschien dat bestuurders dan (eindelijk) gemotiveerd raken om iets verder dan 1 seizoen vooruit te kijken.
*EDIT* bedenk me dat dit ook niet werkt, waneer DVSB wat leden achter de hand heeft met een zeer lage rating. Door die op te stellen zouden ze de gemiddelde raing over het seizoen 2008/09 flink kunnen drukken. Moeten we dus ook nog een regel toevoegen dat de rating per seizoen niet al te veel mag verschillen. Wordt wel erg ingewikkeld, net als het licentiesysteem van Fred.
- Hanco Elenbaas
Slecht idee, dat potentiële damsponsors alleen maar nog meer zou ontmoedigen.Jan Pieter wrote:Om dergelijke acties te ontmoedigen, zou je wat mij betreft aan een hoge cautie mogen denken (minstens 1000 euro) bij deelname aan de ereklasse. Dat geld zou dan aan de KNDB kunnen toevallen wanneer een team in een jaar tijd meer dan 100 punten in rating zakt. Misschien dat bestuurders dan (eindelijk) gemotiveerd worden om iets verder dan 1 seizoen vooruit te kijken.
Evert Davelaar heeft veel moeite gedaan om van DVSB een gesponsorde vereniging te maken. Evert heeft zelf ook de nodige financiële bijdragen geleverd.
Een van de sponsors van DVSB is een autodealer, getroffen door de kredietcrisis. In Nederland zagen alleen Willem Middelkoop, Daan de Wit en Albert Spits die crisis lang van tevoren aankomen.
- Jan Pieter
Nou en? Geen sponsoring is voor de damsport een stuk beter dan slechte sponsoring. En voor clubs en sponsors met een visie vormt mijn voorstel geen enkel probleem. Ze zouden bijvoorbeeld kunnen bepalen dat de helft van het sponsorgeld direct besteed wordt, 30% voor het volgende jaar en 20% voor het jaar daarop. Aldus kun je altijd een zachte landing maken wanneer de sponsor zich terugtrekt.Hanco Elenbaas wrote:Slecht idee, dat potentiële damsponsors alleen maar nog meer zou ontmoedigen.
- Hanco Elenbaas
Makkelijk gezegd als je niet afhankelijk bent van die "slechte sponsoring" zoals menig profdammer. Zelfs een gerenommeerd toernooi als dat in de Bijlmer heeft elf jaar lang meegeprofiteerd van "slechte sponsoring", dus als je van het dammen net zoiets wilt maken als het zakkenlopen van Fred moet je vooral jouw ideeën in de praktijk zien te brengen.Jan Pieter wrote: Geen sponsoring is voor de damsport een stuk beter dan slechte sponsoring.
-
Zaklopen is nog best een ingewikkelde bezigheid. Toch is een bepaalde vorm van licentiebeheer in de ereklasse wel een idee. We kunnen er ook een loterij van maken. Ieder team verplichten met 7 of 8 eigen spelers te verschijnen en zonder sponsor. Alle sponsorgelden overmaken naar een nieuw op te richten vakbond voor damprofs. Vervolgens deze spelers door loting onderbrengen bij clubs. Geen enkele individuele club is dan nog afhankelijk van een eigen sponsor. Als een club blijvend wil presteren zullen ze dus razendsnel 10 spelers van eigen kweek inzetten.
-
Een analyse-stand uit de partij Van Amstel - Zwart, ADG-DVSB2 13 december 2008:

Wit staat helemaal plat. Maar uiteraard vindt de computer nog een onwaarschijnlijke redding: 26-21 17x26 48-43!
Dreigt 33-29 en 32-28, terwijl op 12/13-18 28-22 etc volgt. Zwarts beste kans is nog de schijf teruggeven met 23-29 34x23 en daarna 12-17. Analytisch niet gewonnen, maar Bert had die stand graag op het bord gehad ...

Wit staat helemaal plat. Maar uiteraard vindt de computer nog een onwaarschijnlijke redding: 26-21 17x26 48-43!
Dreigt 33-29 en 32-28, terwijl op 12/13-18 28-22 etc volgt. Zwarts beste kans is nog de schijf teruggeven met 23-29 34x23 en daarna 12-17. Analytisch niet gewonnen, maar Bert had die stand graag op het bord gehad ...
-
Jan Pieter, dan had DVSB natuurlijk vorige week de wedstrijd tegen PWG 's Gravenpolder gewoon kunnen verliezen. Dan hadden ze nu samen met DUO en PWG op de gedeelde 9e t/m 11e plek gestaan.Jan Pieter wrote:In principe ben ik het helemaal met je eens, maar het probleem is dat DVSB zijn eigen verzoek zou kunnen inwilligen door de resterende wedstrijden opzettelijk te verliezen. Zou wel pijnlijk zijn voor 's Gravenpolder wanneer DVSB de punten cadeau doet aan Dammers uit Oost en Amsterdam '80. Het is dus kiezen uit twee kwaden.Leo Mous wrote:Als ik competitieleider zou zijn, zou er geen haar op mijn hoofd zijn die ermee zou instemmen DVSB volgend seizoen een klasse lager in te delen.
Nee, mijn club vervult gewoon zijn sportieve plicht. En als we toch worden gedwongen om volgend seizoen ereklasse te spelen, dan speel ik gewoon mee (met mijn huidige niveau is zelfs hoofdklasse te veel, maar OK).
Waarom veroorzaakt dit zoveel discussie? Waarom een club tegen heug en meug ereklasse laten spelen, terwijl andere clubs (Apeldoorn, SNA, PWG) niets liever willen? OK, misschien had DEZ op dezelfde manier behandeld moeten worden. Daar heb ik destijds ook voor gepleit.
DVSB2 was blij met het besluit vorig seizoen om Hiltex2 naar de 2e klasse te laten gaan. We waren al gedegradeerd naar de 2e klasse en grepen de kans om de 1e klasse te behouden met beide handen aan.
Tot slot verbaast het mij dat het bericht over DVSB al wel op het Forum en de UPDB-site staat en nog niet op de KNDB-site.
Misschien omdat de KNDB het helemaal nog niet heeft goedgekeurd en dat hopelijk ook niet gaat doen.Jelmer Martens wrote:Tot slot verbaast het mij dat het bericht over DVSB al wel op het Forum en de UPDB-site staat en nog niet op de KNDB-site.
Last edited by Alex on Sun Dec 21, 2008 17:53, edited 1 time in total.
- Jan Pieter
Dat zou wat voorbarig zijn geweest, want volgens de berichten op dit forum hebben jullie pas na afloop van deze wedstrijd te horen gekregen dat de sponsoring stopt.Jelmer Martens wrote:Jan Pieter, dan had DVSB natuurlijk vorige week de wedstrijd tegen PWG 's Gravenpolder gewoon kunnen verliezen. Dan hadden ze nu samen met DUO en PWG op de gedeelde 9e t/m 11e plek gestaan.
Ik verwacht inderdaad niet dat iemand opzettelijk een partij gaat verliezen. Maar ik kan me wel voorstellen dat spelers wat makkelijker voor een wedstrijd afzeggen en dat de buitenlandse spelers wat minder vaak opgeroepen worden. In elk geval denk ik dat het KNDB-bestuur zich door deze (wellicht theoretische) mogelijkheid meer onder druk gezet voelt het verzoek in te willigen dan wanneer het na afloop van de competitie gedaan zou zijn.Nee, mijn club vervult gewoon zijn sportieve plicht.
Dat lijkt me wel duidelijk. Dammen heeft al een niet geweldig imago en met een degradatie op verzoek ipv via het reguliere competitieverloop word je helemaal het lachertje van de sportwereld.Waarom veroorzaakt dit zoveel discussie? Waarom een club tegen heug en meug ereklasse laten spelen, terwijl andere clubs (Apeldoorn, SNA, PWG) niets liever willen?
En natuurlijk, met een team dat alles kansloos verliest, sla je ook geen best figuur, maar:
1) de ervaring leert dat het met dat kansloze wel meevalt
2) door dit soort verzoeken toe te wijzen, stimuleer je de cowboysponsoring. Koop maar een team bij elkaar en als het geld op is, vragen we wel degradatie aan.
Jammer voor de spelers die opeens tegen hun zin in de ereklasse belanden, maar dan hadden ze hun mond maar open moeten trekken toen er tot sponsoring besloten werd. Gewoon even vragen naar de visie van het bestuur, de duurzaamheid van de sponsoring etc.