KRANTENARTIKELEN - 2008/2009
-
Zo staat het ook in mijn damrubriek van vandaag. Fragmentje:
(...)
39. 42-37, 9-13!?;
Opmerkelijk, Georgiew negeert de winnende afwikkeling met (14-20). Maar wat hij speelt, ziet er ook meer dan goed uit.
40. 34-30, …
Op het broodnodige 36-31 volgt de 2-om-3 (17-22) en (24-30).
40…, 13-18; 41. 50-44, 16-21; 42. 44-39, 1-6; 43. 33-29, …
Een wanhoopspoging, in combinatie met de afwikkeling na (15-20). Toch komt wit nog tot een (verloren) eindspel.
43…, 24x31; 44. 36x16, 15-20; 45. 30-24, 20x29; 46. 39-33, 29x27; 47. 16-11, 23x32; 48. 11x24, 32-37; 49. 24-20,…
Gewoon weglopen ligt nu voor de hand, maar Georgiew heeft goed gezien dat hij schijf 14 zelfs kan laten slaan.
49…, 37-41; 50. 20x9, 27-31; 51. 9-4, 31-36; 52. 4-15, 41-46; 53. 15-47, 46-5; 54. 25-20, 5-28; 55. 35-30, 28-23; 56. 30-24, 23-28; 57. 20-15, 28-32; 58. 47-38,…
Dit lijkt een onverwacht vermetele poging; dam weggeven om alsnog twee dammen te halen. Maar Georgiew zal zich er niet door hebben verrast.
58…, 32x43; 59. 15-10, 36-41; 60. 24-20, 41-46;
Opgegeven. Op 20-14 volgt (43-25). Goud voor Georgiew!
Etc. De rubriek staat nog niet op mijn site.
(...)
39. 42-37, 9-13!?;
Opmerkelijk, Georgiew negeert de winnende afwikkeling met (14-20). Maar wat hij speelt, ziet er ook meer dan goed uit.
40. 34-30, …
Op het broodnodige 36-31 volgt de 2-om-3 (17-22) en (24-30).
40…, 13-18; 41. 50-44, 16-21; 42. 44-39, 1-6; 43. 33-29, …
Een wanhoopspoging, in combinatie met de afwikkeling na (15-20). Toch komt wit nog tot een (verloren) eindspel.
43…, 24x31; 44. 36x16, 15-20; 45. 30-24, 20x29; 46. 39-33, 29x27; 47. 16-11, 23x32; 48. 11x24, 32-37; 49. 24-20,…
Gewoon weglopen ligt nu voor de hand, maar Georgiew heeft goed gezien dat hij schijf 14 zelfs kan laten slaan.
49…, 37-41; 50. 20x9, 27-31; 51. 9-4, 31-36; 52. 4-15, 41-46; 53. 15-47, 46-5; 54. 25-20, 5-28; 55. 35-30, 28-23; 56. 30-24, 23-28; 57. 20-15, 28-32; 58. 47-38,…
Dit lijkt een onverwacht vermetele poging; dam weggeven om alsnog twee dammen te halen. Maar Georgiew zal zich er niet door hebben verrast.
58…, 32x43; 59. 15-10, 36-41; 60. 24-20, 41-46;
Opgegeven. Op 20-14 volgt (43-25). Goud voor Georgiew!
Etc. De rubriek staat nog niet op mijn site.
-
- Hanco Elenbaas
Friesch Dagblad, 20 oktober 2008
Schotanus op jacht naar tiende Friese damtitel
door Johan Vellinga
Grou - Hij was al de oudste Friese damkampioen ooit. Anton Schotanus veroverde vijf jaar geleden voor het laatste de titel. Maar op zijn 65e is de oude vos nog altijd niet versleten. Zaterdag sloeg de dammer uit Leek weer toe. Op weerstandspunten, een noviteit bij het FK, mocht hij ten koste van Tjalling Goedemoed voor de negende keer de wisselbeker in ontvangst nemen. ,,Die titel vind ik toch wel belangrijk ja.”
Voor Goedemoed was de tweede prijs even slikken. Hij liet in de Bierhalle in Grou in de negende ronde zijn winstkansen tegen Katrinus Posthumus liggen. ,,Ik dacht dat ik goed stond. Toch kon ik dingen ineens niet doen.” De leider in het kampioenschap na acht ronden pakte een punt en moest daarna lang wachten of Schotanus hem in zou halen. De routinier stond halverwege compleet gewonnen, maar liet zijn tegestander Willem Leijenaar vervolgens ontsnappen. ,,Ik kon de winst niet uitrekenen.”
Rond de klok van zes was de partij zo goed als remise. Goedemoed kampioen. Juist op het moment dat Leijenaar dacht de derde plaats en een plek in de halve finale van het Nederlands kampioenschap binnen te hebben, blunderde de Harlinger opzichtig. ,,Ik had het moeten vastzetten. Ik dacht dat ik er al was.” Meteen was de partij over. Schotanus kampioen. Het drong maar langzaam tot het publiek door. En ook de pensionaris sprong logischerwijs geen gat in de lucht.
Schotanus, de nestor van het Friese schaken, kan het dus nog steeds. Hij had zich al kansrijk gewaand, want de bezetting was wel eens sterker geweest. Enkele sterke spelers ontbraken zoals titelverdediger Gerlof Kolk, vicekampioen Bastiaan Hollander, Douwe Edelenbos, Sjoerd Huitema, Gabriël Heerema, Taeke Kooistra en Foeke Tiemensma. Spelers die normaal gesproken niet ontbreken. Een aantal van hen was het niet eens met de nieuwe opzet. Het zogenaamde Zwitserse systeem wordt in heel Nederland gespeeld. ,,Het is geen verbetering”, vindt ook Goedemoed. ,,Maar het is nu eenmaal zo.”
Nu Schotanus zijn negende titel heeft gepakt wil hij ook de tiende. Dan achterhaalt hij de illustere en inmiddels overleden Leeuwarder Menno Bandstra die tienmaal Fries kampioen werd (1939-1964). Recordhouder is nog altijd Pieter Bergsma (81) uit Terwispel, die de Friese titel veertien keer opeiste (1948-1984). Het jaar na de laatste titel voor Bergsma begon de oud-Heerenvener aan zijn zegetocht. Schotanus was toen pas negentien jaar. Hij deed intussen al 33 keer mee aan het FK en miste ook nog veertien edities.
Good old Anton Schotanus. De winst werd hem door de aanwezige volgers van het dammen in de bovenzaal in de Bierhalle gegund. De voorzitter van damclub Huizum (waar hij al 52 jaar speelt) is een geduchte tegenstander die het eeuwige leven lijkt te hebben. ,,De concentratie is nog best”, geeft hij aan. ,,Maar ik heb wel zwakkere onderdelen in mijn spel. Ik heb sinds juli ook vier partijen verloren, alleen van zwakkere tegenstanders. Ik onderschat hen en overschat mezelf en ik gok dan te veel op de winst.”
Leijenaar bood zijn verontschuldingen nog aan aan Goedemoed. Maar de Leeuwarder was toch al niet zo tevreden over zijn optredens tijdens het FK en vindt dat de titel (zijn vierde) er eentje zonder glans zou zijn geweest. De Leeuwarder had al het geluk dat Schotanus een week eerder tegen Posthumus een zeldzame nederlaag leed. ,,Als ik al niet kan winnen van Leijenaar (ronde acht, JV) en Katrinus, dan wordt het nooit wat. Met plus 4 ben ik niet tevreden. Ik weet nog niet eens of ik in deze vorm wel mee ga doen aan de halve finale van het Nederlands kampioenschap.”
- Hanco Elenbaas
PZC, maandag 29 september 2008 | 08:36
Stilte is heilig bij damclub Lammerenburg
door Wendy van den Hurk
<center>
Aarnoud Francke is al vijftig jaar voorzitter van damclub Lammerenburg in Vlissingen.
"Je moet beschikken over een groot uithoudingsvermogen om je tegenstander
geestelijk te kunnen verslaan."
foto Ruben Oreel</center>
VLISSINGEN - Schunselaar, die krijgt nog wel eens een schop onder tafel, als hij weer een foute zet dreigt te maken.
Maar vals spelen doet niemand en het bord omver gooien evenmin. Nee, de mannen van de Vlissingse damclub Lammerenburg zijn braaf, bescheiden en vooral trouw aan de vereniging. Lid ben je voor je leven. Voorzitter blijkbaar ook: Aarnoud Francke is het al vijftig jaar.
Muisstil is het in het clublokaal. Of het moet Truus zijn, die binnenkomt met koffie. Het tikken van de klok. Maar gesproken wordt er niet. Zelfs zuchten is uit den boze, wil Ad Goudzwaard maar gezegd hebben. "Afleiding. Dat staat in het reglement." Hij kijkt er streng bij. Iedereen zwijgt. Peter Schunselaar begint te gniffelen. "Wij Zeeuwen zijn zo braaf. Dat merkte ik wel toen ik buiten de provincie ging dammen. Dan kom je in een heel andere wereld. De wereldkampioen, Ton Sijbrands, die stond in '74 gewoon te overleggen met een clubgenoot!"
Die tijd is voorbij. Tegenwoordig wordt de wedstrijdleider al gewaarschuwd als een speler even buiten een sigaretje wil roken. Behalve bij Lammerenburg. Als daar iemand een plasje moet plegen, gaat die gewoon. En op het toilet zijn heus geen spiekbriefjes verstopt. Dat heeft ook geen zin. Niet één wedstrijd is namelijk hetzelfde, zegt Goudzwaard. Hij kijkt achterom. "Nietwaar, Jan?" Jan knikt. En hij kan het weten. Hij zit er al veertig jaar bij. "Niet één wedstrijd is hetzelfde", bevestigt hij.
Bovendien, hervat Goudzwaard zijn betoog, zit het spel vól systemen. "Héle boeken zijn er over geschreven. Die trucs zijn niet zomaar op een briefje te schrijven. En de huis-, tuin- en keukendammer kent die theorieën niet. Dammen is een denksport. Je moet beschikken over een groot uithoudingsvermogen om je tegenstander geestelijk te kunnen verslaan."
En dan moet je die analyses achteraf eens horen, lacht Ludwig Wilson. Die gaan diep, verklapt Schunselaar. Héél wat dieper dan bij voetbal, grauwt Goudzwaard. "Daar erger ik me altijd groen en geel aan. Wij praten tenminste nog over het spel. Over wat we beter hadden kunnen doen. Die voetballers niet, nee, die praten alleen naar hun eigen ploeg. Ze zoeken naar een excuus voor hun verlies. Dat doet er hier maar één… En iedereen weet wie dat is!"
De wedstrijden worden niet alleen geanalyseerd, Wim Koppejan speelt ze thuis nog eens na op de computer. Die geeft dan tips. "Daar heb je echt wat aan." Dat gebeurt wel pas de volgende dag, want zo'n damavondje kan nog wel eens heel lang duren. Zeven uur durende potjes zijn geen uitzondering ('behalve als Ajax speelt, dan is Schunselaar altijd in twintig minuten klaar'). En ja, steeds die stilte. Vandaar dat de heren best begrijpen dat hun club geen jeugd aantrekt. "Die wil bewegen", stelt Jan Boone, "en dat is ook veel gezonder." Met zijn 52 jaar is hij de jongste speler, Henk de Vlieger telt er nog eens 35 jaar bij. Maar alle leeftijden ten spijt: niemand is zo lang lid als Aarnoud Francke. Hij kwam erbij in 1953. Vijf jaar later werd hij voorzitter en dat is hij nu nog. Al een halve eeuw overziet hij trots de serene spanning rond de damborden. Opent de tweejaarlijkse vergadering, sluit hem weer en speelt regelmatig een potje mee. Zijn ze met een oneven aantal, dan doet hij de afwas. Geen probleem. Het is een mooie club, vindt Francke. Ze mogen dan geen tenues dragen en hebben geen vrouwen in het team, zoals 's Gravenpolder, maar binnenkort komen er wél digitale klokken op tafel. "Daar zijn we voor aan het sparen."
- Theo Dijkstra
-
Theo Dijkstra wrote:

Zwart speelde hier 30... 12-17 en kwam na 31. 29-23 zwaar in de verdrukking. Kingsrow geeft een andere verdediging: 30... 11-17 31. 22x11 6x17 (om op 32. 29-23 het ruiltje terug met 12-18 te spelen) 32. 47-41 2-7 33. 41-36 7-11 34. 29-23 18x29 35. 34x23 12-18 36. 23x12 17x8 en nu heeft zwart in elk geval 2 naar 11 moeten spelen maar zwart moet toch goede kansen hebben.

Wit speelde hier 40. 43-38 en vervolgens over veld 23 te blijven spelen. Kingsrow speelt hier het minder voor de hand liggende 40. 29-24 3-8 41. 24-20 14-19 42. 20-15 8-13 43. 34-29 19-24 44. 29x20 25x14 met eveneens goede kansen voor wit.
Last edited by Rein Halbersma on Sun Feb 19, 2012 22:44, edited 1 time in total.
- Theo Dijkstra
- Hanco Elenbaas
Van Amsterdam moet de Amsterdamse grootmeester Hein Meijer het niet meer hebben. Hiltex is er voorlopig mee opgehouden en voor het Bijlmertoernooi wordt Hein zo te zien ook niet meer uitgenodigd, net als Hans Jansen. Maar er zijn gelukkig genoeg andere liefhebbers van Hein's spel.
De Stentor, woensdag 22 oktober 2008
Baarda heeft geweldige avond, hij klopt Meijer
door Dik van Herwaarden
EMMELOORD; - Jan Baarda was maandag de gevierde man bij de dammers uit Emmeloord en Marknesse. De 90-jarige dammer versloeg in kerkcentrum De Ontmoeting internationaal grootmeester Hein Meijer, die het in zijn simultaan opnam tegen 22 polderdammers. Ook Jaap Akse klopte de grootmeester, die bij het NK in Emmeloord nog als derde eindigde, met evenveel punten als winnaar Ron Heusdens.
Voor Jan Baarda was het een glorieuze avond. Het oudste lid van de Damclub Emmeloord, afkomstig uit Creil, won met een zogenoemde slagzet. Meijer had er flink de pest in. Bij zijn nederlaag tegen Akse ging de grootmeester door de klok, terwijl hij eigenlijk remise stond.
Naast de twee nederlagen moest de Amsterdammer nog vier remises toestaan: tegen Klaas Veldstra, Kees Bruijnes, Scharft en Bart Jonker. Jonker noemde de remise 'een net resultaat'. "Ik had zelfs nog wel winstkansen gehad. Als ik had doorgespeeld", aldus Jonker.
Gerenommeerde dammers als Alex Boxum en IJsbrand Haven moesten in Hein Meijer hun meerdere erkennen. Dat gold ook voor bijvoorbeeld Kees Geluk, maar die had zich vooraf al niet al te veel kansen toegedicht. "Je wordt tegen zo'n jongen gewoon in de verdediging gedrongen. En dan kom je twee stenen achter. Toen heb ik opgegeven. Want je weet dat je het dan niet meer redt."
Organisator Bart Jonker kijkt tevreden terug op de simultaan van de Damclub Emmeloord en Tamek Marknesse met Hein Meijer. "Dit gaan we vaker doen."
De Stentor, woensdag 22 oktober 2008
Negentigjarige verrast damgrootmeester
door Dik van Herwaarden
CREIL - Hij was maandagavond de gevierde man bij de dammers uit Emmeloord en Marknesse: Jan Baarda uit Creil. De 90- jarige dammer, nog energiek van geest, versloeg internationaal grootmeester Hein Meijer, die het in een simultaan opnam tegen 22 polderdammers.
De Creilenaar blijft er nuchter onder, al nam hij na afloop wel meer dan één borrel. „Ik gaf twee stenen weg en toen kon ik naar een dam toeslaan. Meijer gaf vervolgens meteen op.”
Baarda, die in het tweede zestal van Damclub Emmeloord speelt, had vooraf nergens op gerekend. „ Ja, op verlies. Dit is een enorme verrassing. Ik vond het hartstikke mooi.”
- Theo Dijkstra
-
- Theo Dijkstra
Nog een keer Gerard. Je maakt me nieuwschierig. [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Friesch Dagblad 10-11-2008: Leeuwarder kampioenschap schooldammen prooi voor cbs Johan Willem Friso uit Huizum
Wát? Kun je ook dammen op een clúb?! Cool!
Leeuwarden - Hoogrode koontjes van inspanning, zaterdagochtend in de kantine van Piter Jelles Aldlân in Leeuwarden. Echt stil wordt het nooit bij het schooldamkampioenschap van Leeuwarden.
Door Wybe Fraanje.
De discipline- en concentratiegraad is nog relatief hoog. Een kantine vol met ruim honderd basisschoolkinderen zal er zelden zo gestructureerd uitzien als tijdens dit schooldamkampioenschap.
Een stuk of vijftien, twintig Leeuwarder basisscholen hebben in totaal 24 teams van vier dammertjes afgevaardigd naar het jaarlijkse schoolkampioenschap. Bij normale damtoernooien heerst de rust met ijzeren vuist. Hier blijkt dat kinderen niet een hele ochtend hun mond kunnen houden of zo lang kunnen stilzitten, maar toch weten deze kinderen hoe ze respect voor de denksport moeten opbrengen.
Juist door dat rondlopen en gedempt kindergekwetter krijgt zo’n damkampioenschap dat gezellige basisschoolsfeertje. ,,Ben ik aan de beurt?’’ Tijdens de partijen kan gewoon met elkaar gesproken worden, omdat de aandacht soms wordt afgeleid naar de partij op het aangrenzende bord, en je dus zomaar een zet van je tegenstander kan missen.
Hier blijkt ook dat denksport op relatief eenvoudige wijze kinderen de mogelijkheid biedt boven zichzelf en hun achtergrond uit te stijgen. Met een bord en een setje van veertig schijven ben je klaar om je te ontplooien. Kinderen uit Bilgaard, Schieringen of de Vrijheidswijk kruisen gemoedelijk de degens met elkaar en hun leeftijdgenootjes uit Westeinde, Camminghaburen of Zuiderburen. Dat is precies de reden waarom wedstrijdleiders Jan Terpstra en Sietse Nagel van Damclub Huizum het zo leuk vinden om dit ieder jaar weer te doen. Nagel: ,,Wij komen zelf ook voort uit het schooldammen. Dat is onze drive.”
In alle vroegte moesten ze de kantine nog even schoonmaken toen ze er zaterdagochtend om half acht kwamen. De avond tevoren was er namelijk een Halloweenfeest geweest voor Piter Jelles-leerlingen uit de klassen 1 tot en met 3. Nagel: ,,Hier en daar hebben we wat plasjes frisdrank moeten opruimen.”
Onverslaanbaar
Het eerste team van cbs Prins Maurits uit Bilgaard doet het goed, en staat een paar ronden voor het einde op de tweede plaats. Het hele team zit in groep 7 en is tien jaar. Kelvin is de topscorer van het team. ,,Ik ben onverslaanbaar”, constateert hij trots. Ibrahim komt opgetogen vanachter het wedstrijdbord vandaan. ,,Ik heb de Friese kampioen verslagen”, roept hij, en zet zijn brilletje recht. Michael, Fosia en Tajinder (11) maken het team compleet.
Het team blijkt niet bestand tegen de druk. In de voorlaatste ronde moeten ze een gelijkspel toestaan, en in de slotronde verliezen ze zelfs nog een wedstrijd. Toch gaan ze met de beker voor de derde plaats naar huis.
Ongenaakbaar is het eerste van cbs Johan Willem Friso uit Huizum. Het team verzamelt met acht overwinningen en een gelijkspel zeventien wedstrijdpunten. Xander en Wieger, beiden twaalf jaar en uit groep 8, verliezen geen partij. Wieger: ,,Vorig jaar werden we nog tweede, mooi dat we nu gewonnen hebben.”
Ze torsen de gigantische wisselbeker - net als de andere prijzen voor het negentiende jaar gesponsord door AAD Sportprijzen - mee terug naar school. Alle deelnemers krijgen een vaantje en, van de dambond, een cd-rom met damlessen.
Xander verklapt het geheim van de JWF-school: ,,Ons hele team zit op damclub Huizum, dus...’’ Ibrahim van de Mauritsschool reageert opgetogen: ,,Op een clúb dammen? Kán dat?! Cool!’’
- Theo Dijkstra