KRANTENARTIKELEN - 2007

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Brabants Dagblad, 4 juni 2007
http://www.brabantsdagblad.nl/sport/article1482649.ece

Mark Podolski eindelijk verlost van de verveling

door Jan Pieter Borgmeijer

Maandag 4 juni 2007 - MEPPEL - Het werd een gevecht tussen twee werelden, de finale van het WK dammen zaterdag in Hardenberg. Een strijd tussen Alexander Schwarzman, de ietwat labiele Russische brooddammer, en Mark Podolski, de geniale liefhebber uit het Duitse Bochum.

<center>Image
Alexander Schwarzman.
Foto Vincent Jannink/ANP
</center>

Schwarzman won, Podolski oogde nauwelijks ontgoocheld. Een brede lach verschijnt op het gelaat van Alexander Schwarzman als Mark Podolski in zijn negentiende en laatste partij tegen Guntis Valneris niet verder komt dan remise. De gok die de Rus een uur eerder zelf nam door met de pas 19-jarige Ihar Michaltsjenka een door de analisten verguisde vroege puntendeling overeen te komen, heeft zich uitbetaald.
Schwarzman, al eens wereldkampioen in 1998, eindigt net als Podolski op 25 punten, maar profiteert van een nieuwe spelregel. Waar bij een gelijke stand voorheen werd overgegaan tot een beslissende barrage, wordt in Hardenberg de speler met de meeste winstpartijen tot winnaar uitgeroepen. Schwarzman wint met zeven tegen zes.
"Ik ken Guntis goed, ik wist dat hij zijn sportieve plicht zou doen", zegt Schwarzman stralend na de remise van kameraad Valneris. Het contrast met een uur eerder is enorm. Als een zielig hoopje mens kuchte Schwarzman zich door een zelfanalyse. "Nee, ik ben niet ziek. Ik hoest van de stress, dat heb ik altijd aan het eind van een toernooi. Dat is mijn probleem. Ik speel goed, maar ik ben te emotioneel. Als ik op winst sta, word ik nerveus en in de laatste ronde heb ik altijd problemen. Daarom wilde ik geen risico nemen, ik voelde me niet sterk genoeg. Dit WK was erg zwaar, je kunt hier krankzinnig van worden."
Die angst kende Mark Podolski niet. Ook de pas 27-jarige professor doctor aan de universiteit van Bochum is blij dat het WK erop zit. "Behalve het dammen is hier echt helemaal niets te doen. Ik heb me vooral heel erg verveeld." Waar Schwarzman spreekt over de verantwoordelijkheden die een wereldtitel met zich meedraagt, heeft Podolski zijn zinnen al vlot verzet. "Ik moet volgende week alweer lezingen geven." De kans dat hij over twee jaar aan zijn derde WK begint, lijkt minimaal. "Ik ga het nu niet officieel bekend maken, omdat ik in stilte afscheid wil nemen. Maar ik ben dit WK begonnen met het idee dat ik stop als ik mijn topvorm zou halen. En ik heb heel goed gespeeld. Er is meer dan dammen. Ik wil in mijn werk nog zoveel bereiken. De sport alleen is niet bevredigend."
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

TC Tubantia, 4 juni 2007
http://www.tctubantia.nl/hermesinbox/article1482971.ece

'Voorbereiding onvoldoende'

"Een catastrofe. Zijn problemen liggen overal, maar niet op het dambord." Rob Clerc, coach van de Nederlanders op het WK Dammen, is keihard in zijn oordeel over de tegenvallende zeventiende plek van landskampioen Kees Thijssen. "In Nederland staat hij op eenzame hoogte, maar zijn voorbereiding was onvoldoende. Op dit niveau moet je voor je sport leven.".

Clerc is beter te spreken over Auke Scholma (vijfde). "Auke heeft me verrast, uitstekend. Tot vrijdag had hij zelfs een theoretische kans op de wereldtitel."
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Dedemsvaartse Courant, zondag 3 juni 14:48
http://www.dedemsvaartsecourant.nl/inde ... 6&s_id=535

Damkampioen onthult tegel

HARDENBERG - Na drie weken ongekend spannende strijd heeft de Moskoviet Alexander Shvartsman (39) verrassend het Wildkamp WK Dammen in Hardenberg gewonnen. Direct na de huldiging kreeg de nieuwe wereldkampioen een tegel in de Hardenberg Walk of Fame waar tegels van topsporters uit Hardenberg of sporters die een topprestatie in Hardenberg hebben geleverd liggen.

Image

De Walk of Fame is in april van dit jaar onthuld door vier (ex)sporters. De (oud-)atleten Marti ten Kate en Simon Vroemen, wielrenster Chantal Beltman uit Slagharen en schaatster Gretha Smit zijn daar vereeuwigd. Met de walk of fame wil Hardenberg zich profileren als echte sportgemeente. Zij is de eerste gemeente in Nederland die een dergelijk pad heeft.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Hanco Elenbaas wrote:
TC Tubantia, 4 juni 2007
http://www.tctubantia.nl/hermesinbox/article1482971.ece

'Voorbereiding onvoldoende'

"Een catastrofe. Zijn problemen liggen overal, maar niet op het dambord." Rob Clerc, coach van de Nederlanders op het WK Dammen, is keihard in zijn oordeel over de tegenvallende zeventiende plek van landskampioen Kees Thijssen. "In Nederland staat hij op eenzame hoogte, maar zijn voorbereiding was onvoldoende. Op dit niveau moet je voor je sport leven.".

Clerc is beter te spreken over Auke Scholma (vijfde). "Auke heeft me verrast, uitstekend. Tot vrijdag had hij zelfs een theoretische kans op de wereldtitel."
Het lijkt me beter dat een coach zulke oordelen binnenskamers ventileert.
Dit is ook falen als coach.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Dagblad De Pers, maandag 4 juni 2007
http://www.depers.nl/sport/default.aspx?Id=68667

WK Dammen
Rus Alexander Shvartsman nieuwe wereldkampioen

In de stilte is alles hoorbaar

Door: Johan Faber

Als details beslissend zijn in de topsport, dan is dammen een feest voor de zintuigen. Hoewel het bekendstaat als ‘denksport’ is er geen gebrek aan visueel spektakel. De actie zit in de kleine gebeurtenissen. Ook bij WK Dammen in Hardenberg was elk geluid scherp hoorbaar.

Vrijdag om drie uur ’s middags, op de voorlaatste dag van het WK Dammen, nam de spanning in de speelzaal van theater de Voorveghter in Hardenberg langzaam maar zeker toe. De speeltijd voor de eerste vijftig zetten begon op de meeste borden op te raken, en deelnemers die in de voorafgaande uren te lang hadden nagedacht over hun opbouw, gaven elke keer nadat ze een damsteen hadden verschoven een fel tikje op de digitale speelklok naast het bord.

De tafels stonden opgesteld in een U-vorm, langs de rand van het podium. Waar de tikjes elkaar het snelst opvolgden, verzamelde zich een handvol toeschouwers achter een rood koord, dat het publiek van de tafels gescheiden hield. Maar omdat de meeste partijen al een flink eind in het middenspel waren gevorderd, volgden de dramatische ontwikkelingen zich op elk van de tien borden snel op, zodat de belangstelling zich voortdurend van het ene bord naar het andere verplaatste.

Elk geluid scherp hoorbaar

Er werd geen woord gezegd in de speelzaal, maar in de stilte was elk geluid scherp hoorbaar. Een voetstap kraakte op het podium. Een speler hoestte. Met een droge ‘klak’ werd er geslagen, en teruggeslagen. Een pen kraste over het papier waarop een deelnemer zijn zetten noteerde.

Als details beslissend zijn in de topsport, dan is dammen een feest voor de zintuigen van de liefhebber. Hoewel het bekendstaat als ‘denksport’, is er geen gebrek aan visueel spektakel. Het verschil met ‘atletische’ sporten is dat de actie in de kleine gebeurtenissen zit.

Aan tafel 2 speelde de koploper in het klassement, de Rus Alexander Shvartsman, tegen de Nederlander Kees Thijssen. Shvartsman, een gezette 39-jarige jongeman met donkere krullen, kon voor het eerst in zijn carrière de wereldtitel winnen, en dat drukte kennelijk zwaar op zijn gemoed. Zijn ellebogen rustten op zijn knieën, zodat zijn kin bijna op het bord lag. Hij had bovendien last van een typische zenuwtrek: soms vertrok zijn gezicht zich tot een grimas, en stak hij zijn tong uit.

Iets weg van Feyenoord-speler

Thijssen, een lange, magere jongen die iets weg had van Feyenoord-speler Theo Lucius, liep ondertussen met gebogen tred langs de andere tafels, terwijl hij een broodje gezond at. Zijn toernooi was niet goed verlopen – hij had al vier verliespartijen achter zijn naam staan.

Er waren meer spelers die tijdens de lange uren de benen strekten. Vooral de Afrikaanse deelnemers – er waren er drie – hadden weinig zitvlees. Na bijna elke zet stonden ze op en kuierden ze bedaard door de speelzaal. Af en toe hielden ze halt bij één van de andere tafels, aandachtig de stand op het bord in zich opnemend.

Afrikanen hebben de naam snel te dammen. ‘De Europese spelers zijn theoretisch heel goed onderlegd’, zei Afrikaans kampioen Leopold Kouogueu uit Kameroen na afloop van zijn remisepartij tegen Misans. ‘Afrikanen spelen meer op intuïtie. Daarom denken we vaak niet zo lang na.’

Spelers worden gevoeliger

De toernooidirecteur vertelde dat de spelers gevoeliger werden voor afleiding naarmate het toernooi vorderde. Tijdens de eerste dagen stond er een koelkast in de ruimte achter het gordijn in de speelzaal, waar de spelers broodjes en drankjes konden halen. Na een week begonnen spelers plotseling te klagen over het gezoem. De koelkast moest weg. Overal in het gebouw waren deurklinken gewikkeld in theedoeken, om het geluid van dichtvallende deuren zoveel mogelijk te dempen.

Inmiddels was het kwart over drie, en hadden veel spelers geen tijd meer voor een ommetje of een kopje koffie. De aandacht van het publiek vestigde zich op de partij van de nummer twee van het klassement Mark Podolski. Podolski, een 27-jarige, tot Duitser genaturaliseerde Rus, had de air van de eeuwige student. Hij had donker haar, een smal, bleek gezicht en hij was gekleed in een spijkerbroek en een blauw streepjesoverhemd. In het dagelijks leven was hij wiskundige. Op zijn tafel stond een flesje Fristi. Ernaast lag behalve zijn horloge ook de sleutel van zijn hotelkamer.

Zijn tegenstander was de laatste van het klassement, de Mongool Tuvshinbold. Als Podolski zijn partij zou winnen, en Thijssen zou Shvartsman op remise houden, zou Podolski een grote kans maken op de wereldtitel.

Tot het uiterste rekken

De stelling stond verloren voor de Mongool, maar Tuvshinbold was kennelijk vastbesloten om de partij tot het uiterste te rekken. Hij had nog een paar minuten op de klok voor zijn vijftigste zet, maar gaf geen enkel teken van haast. Zijn kin rustte op zijn hand. De tijd verstreek. Nog een minuut. Nog dertig seconden. Nog steeds verroerde Tuvshinbold zich niet. Nog tien seconden. De toeschouwers werden onrustig. Zou hij zijn vlag zomaar laten vallen? Nog vijf seconden, nog vier, drie, twee… met nog één seconde op de klok verschoof Tuvshinbold een damsteen en drukte hij de klok in. Podolski keek geërgerd, stond op en begon hoofdschuddend langs de andere tafels te ijsberen.

Even later zag hij hoe Shvartsman zijn vuisten opgetogen in de lucht stak. Thijssen had de partij opgegeven.

Een uur later kwam Podolski de demonstratieruimte binnenlopen. Hij had zijn partij uiteindelijk gewonnen, maar hij keek sip – de wereldtitel was door zijn vingers geglipt. ‘Kees lost’, prevelde hij. ‘Onbegrijpelijk, het was volgens mij een zekere remise.’

Op zaterdag, de laatste dag, speelden zowel Shvartsman als Podolski remise, zodat Alexander Shvartsman werd gekroond tot de nieuwe wereldkampioen dammen.
<center> Image

Image
foto's van de WK-site
http://www.wkdammen2007.nl/index.html </center>
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 5 juni 2007
http://www.destentor.nl/sport/regiogroo ... 483552.ece

Vissers bevrijd van gevoel voor verantwoordelijkheid

door NIKHILA

RAALTE - Martijn Vissers legde zaterdag beslag op de provinciale damtitel. De Zwollenaar hoopte het kampioenstoernooi af te ronden met een spetterend slotakkoord, maar tegenstander Erik Eikenaar liet verstek gaan.

"Hij kon niet omdat zijn moeder betrokken was bij een verkeersongeval", sprak Vissers begripvol.

De reglementaire zege maakte Vissers, die aan remise voldoende zou hebben gehad, onbereikbaar voor stadgenoot Bill Neven. De Zwollenaar blikt terug op een fantastisch debuut in de Overijsselse arena. Zijn score, met vijftien punten uit negen partijen, spreekt voor zich.

"Ik heb een paar jaar gas terug genomen en wilde in rustig tempo mijn oude niveau proberen te halen. Dat gaat nu veel sneller en dat is een aangename verrassing. Kennelijk ben ik het spelletje nog niet verleerd."

Vissers, in 1990 winnaar van het NK junioren, behaalde met de Betuwse topclub Huissen de landstitel, maar de stress achter het bord werd hem te veel. Met tweedeklasser Zwolle koos hij voor rustiger vaarwater. "Echt lekker ging het dit seizoen nog niet, want ik had mijn zenuwen niet altijd in bedwang. In teamverband drukt nu eenmaal een gevoel van verantwoordelijkheid op mij."

In het persoonlijk kampioenschap van Overijssel was Vissers hiervan geheel bevrijd. "Mijn ontspannen houding heeft mij ook zelf verbaasd. De spelvreugde was geheel terug. Ik was zeker van mijn beslissingen en tijdnood, wat bij Huissen vaak een rol speelde, bleef daardoor uit. Dit krikt mijn zelfvertrouwen flink op."

De 33-jarige Vissers, geschoold in de jeugdafdeling van Nijkerk, verdiende een ticket voor de halve finales NK. "Ik heb daar in 1997 eenmalig aan meegedaan. Ik ben er trots op dat ik mij na mijn rentree direct heb geplaatst." Vissers kreeg recent twee keer een aanbod van verenigingen in de ereklasse, maar ging daar niet op in. "Ik heb het naar mijn zin bij Zwolle. Het is een leuke vereniging en de interne competitie wordt volgend seizoen met Joost Hendriksen behoorlijk versterkt. Hij was jarenlang mijn clubgenoot in Huissen en is onlangs naar Zwolle verhuisd."

Bill Neven bleef op de laatste dag jeugdspeler Niek Kloppenburg de baas en eindigde op twee punten achterstand. Ook hij maakt zijn opwachting in de halve finales NK.

Het internationale toernooi in Salou, met 122 deelnemers, werd gewonnen door Alexander Getmanski. De Russische grootmeester had één punt voorsprong op een peloton met negen achtervolgers, aangevoerd door oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg. Dick Siegers uit Dedemsvaart was op dreef in de Spaanse badplaats en eindigde in de subtop (28ste). Hij haalde elf punten uit negen partijen: daarbij vier voltreffers en ook een eervolle nederlaag tegen Getmanski.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 5 juni 2007
http://www.destentor.nl/sport/regiogroo ... 483371.ece

Wouter Ludwig nestelt zich in Salou tussen de grootmeesters

door Nikhila

VORDEN - Wouter Ludwig van het Vordense DUO speelde een fantastisch toernooi in Salou en klasseerde zich als vierde achter kanonnen als toernooiwinnaar Getmanski en oud - wereldkampioen Gantwarg. Ludwig (20) nestelde zich als enige Nederlander in de toptien temidden van de meesters en grootmeesters.

Na de vliegende start, met vijf punten uit drie duels, hield hij niet alleen grootmeester Wigman in toom, maar ook wereldkampioene Darya Tkatchenko. Na de winst op de Duitse topspeler Igor Tchartoriski kwam het podium in het zicht. "Een heksenketel", grinnikte Ludwig. "Tot mijn verbazing speelde mijn tegenstander razend snel. Na afloop vertelde hij een advies van Schwarzman te hebben opgevolgd. Ik heb anderhalf uur zitten rekenen, maar de bewuste variant was zo lek als een mandje."

In de slotronde stond het zilver op het spel in het duel met Gantwarg. "Hij verwachtte passief spel, maar ik heb steeds de scherpste zet gespeeld. Ik verraste hem door zijn damdreiging gewoon te negeren. In een eindspel met twee schijven meer sloeg ik verkeerd, waardoor hij ontsnapte met remise. Dom natuurlijk, want ik had tijd genoeg."

DUO was met zes spelers actief in de Spaanse badplaats. Henk Hoekman was met zijn 16e plaats goed op dreef. Zijn vrouw Nina fungeerde als coach van de Oranje-jeugd.

Jochem Zweerink is koploper in de Gelderse damstrijd. Het 19-jarige DUO-talent was te sterk voor de Hengelose nestor Jan Heijink.

Na winst op titelhouder Berends deelt Gerrit Boom de tweede plek. "Hij bezette ondoordacht het kerkhofveld", sprak de Zutphenaar. "Ik moest hard werken, maar na zijn fout op de 65e zet kon ik de partij in het zesde uur beslissen."

Johan Haijtink uit Brummen is de nieuwe kampioen van het Larense Denk en Zet. Daarmee is de cirkel voor hem na een halve eeuw weer rond. "Ik ben vorig jaar na mijn pensionering weer lid geworden", vertelde de oud-bondsdirecteur. "Ik heb bij Denk en Zet als 12-jarige de eerste schreden gezet. Na een optreden in het NK junioren in 1961 ben ik in militaire dienst gegaan en uit Laren vertrokken."
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Ñïîðò Ýêñïðåññ, 04.06.2007
http://www.sport-express.ru/art.shtml?140045

ØÂÀÐÖÌÀÍ ÇÀÂÎÅÂÀË ÒÈÒÓË ×ÅÌÏÈÎÍÀ ÌÈÐÀ

Ïîáåäèòåëåì ÷åìïèîíàòà ìèðà, ôèíèøèðîâàâøåãî â ãîëëàíäñêîì Õàðäåíáåðãå, ñòàë ðîññèéñêèé ãðîññìåéñòåð Àëåêñàíäð Øâàðöìàí. Òåïåðü îí äâóêðàòíûé îáëàäàòåëü ìèðîâîé øàøå÷íîé êîðîíû (ïåðâûé ðàç Øâàðöìàí ñòàë ÷åìïèîíîì ìèðà 9 ëåò íàçàä).

Øâàðöìàí íàáðàë 25 î÷êîâ èç 38. Ñòîëüêî æå ó Ìàðêà Ïîäîëüñêîãî èç Ãåðìàíèè, íî ó íåãî õóæå äîïîëíèòåëüíûå ïîêàçàòåëè - â ÷àñòíîñòè, ìåíüøå ïîáåäíûõ ïàðòèé. Áðîíçà äîñòàëàñü Àëåêñàíäðó Ãåîðãèåâó (Ðîññèÿ), êîòîðûé óñòóïèë ïåðâûì äâóì ïðèçåðàì ëèøü îäíî î÷êî. Êðîìå íèõ â äåñÿòêó ñèëüíåéøèõ âîøëè Àëåêñåé ×èæîâ (Ðîññèÿ) - 23, ãîëëàíäåö Àóêå Øîëìà è Þðèé Àíèêååâ (Óêðàèíà) - ïî 22, Ìóðîäóëëî Àìðèëëàåâ (Ðîññèÿ) - 21, êàìåðóíöû Ëåîïîëüä Êóîãó - 20 è Äæèí-Ìàðê Íäéîôàíã, à òàêæå ñåíåãàëåö Íäèàãà Ñàìá - ïî 19.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Ñàíêò-Ïåòåðáóðãñêèå Âåäîìîñòè, 30.05.2007
http://www.spbvedomosti.ru/article.htm? ... V_Articles

Êîðîíà óõîäèò?

Àëåêñàíäð Ãåîðãèåâ ìîæåò óòðàòèòü òèòóë ÷åìïèîíà ìèðà
Àëåêñàíäð ÊÐÓÃËÈÊÎÂ

ãîëëàíäñêîì ãîðîäå Õàðäåíáåðã ïðîäîëæàåòñÿ ÷åìïèîíàò ìèðà ïî ìåæäóíàðîäíûì øàøêàì. Äèñòàíöèþ òóðíèðà ìîæíî ñðàâíèòü
ñ ëåãêîàòëåòè÷åñêèì ìàðàôîíîì. Ñïîðòñìåíàì ïðåäñòîèò ïðîéòè 19 òóðîâ. È, êîíå÷íî, íå âñå ó÷àñòíèêè âûäåðæèâàþò íàïðÿæåíèå áîðüáû.

Ñåé÷àñ âïåðåäè ãðîññìåéñòåðñêèé äóýò ðîññèÿíèí Àëåêñàíäð Øâàðöìàí è Ìàðê Ïîäîëüñêèé, ïðåäñòàâëÿþùèé Ãåðìàíèþ. Çà ÷åòûðå òóðà äî îêîí÷àíèÿ ñîðåâíîâàíèÿ îíè èìåþò ïî 19 î÷êîâ. Îäíàêî òåêóùèå äîïîëíèòåëüíûå ïîêàçàòåëè çíà÷èòåëüíî ëó÷øå ó ðîññèéñêîãî øàøèñòà. Íàïîìíèì, ÷òî â ïåðèîä ñ 6-ãî ïî 11-é òóðû Øâàðöìàí âûèãðàë ïÿòü ïàðòèé èç øåñòè.

– Àëåêñàíäð – øàøèñò ýêñòðà-êëàññà, – ãîâîðèò çàñëóæåííûé òðåíåð Ðîññèè Ñîëîìîí Ãåðøò. – Îí ïðîøåë îòëè÷íóþ øêîëó, îáëàäàåò áîåâûì õàðàêòåðîì. Ñàøà èãðàë â òóðíèðàõ âìåñòå ñ Àíàòîëèåì Ãàíòâàðãîì è Âÿ÷åñëàâîì Ùåãîëåâûì. Øâàðöìàí – ïðîôåññèîíàë äî ìîçãà êîñòåé, îí óæå îäíàæäû âëàäåë øàøå÷íîé êîðîíîé, â 1998 ãîäó. È, äóìàþ, ñâîé øàíñ íà ýòîì ÷åìïèîíàòå íå óïóñòèò, îñîáåííî ó÷èòûâàÿ òî, ÷òî Ñàøà óæå ñûãðàë ñ ãëàâíûìè ïðåòåíäåíòàìè íà âûñîêèå ìåñòà.

15-ì òóðå îæèäàåìàÿ ñ áîëüøèì èíòåðåñîì öåíòðàëüíàÿ ïàðòèÿ ñîðåâíîâàíèÿ ìåæäó Ïîäîëüñêèì è Øâàðöìàíîì î÷åíü áûñòðî çàâåðøèëàñü âíè÷üþ. Îñíîâíûå êîíêóðåíòû ðåøèëè íå ðèñêîâàòü.

Äîëãîå âðåìÿ âîçãëàâëÿâøèé ãîíêó 10-êðàòíûé ÷åìïèîí ìèðà Àëåêñåé ×èæîâ îòñòàåò îò ëèäåðîâ íà î÷êî. Íûíåøíèé ÷åìïèîí ìèðà ïåòåðáóðæåö Àëåêñàíäð Ãåîðãèåâ íàõîäèòñÿ â áîëüøîé ãðóïïå ó÷àñòíèêîâ, íàáðàâøèõ ïî 17 î÷êîâ. È äëÿ íåãî ðåøàþùåå çíà÷åíèå ïðèîáðåòàåò ñåãîäíÿøíèé ïîåäèíîê ñ Ïîäîëüñêèì. Òîëüêî â ñëó÷àå ïîáåäû íàø çåìëÿê ìîæåò åùå íàäåÿòüñÿ íà ñîõðàíåíèå òèòóëà.

Ïî ìíåíèþ ñïåöèàëèñòîâ, òàêîé óïîðíîé áîðüáû íà ÷åìïèîíàòå ìèðà íå áûëî óæå äàâíî. Òóðíèð â Ãîëëàíäèè ôèíèøèðóåò 2 èþíÿ.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Ñàíêò-Ïåòåðáóðãñêèå Âåäîìîñòè, 04.06.2007
http://www.spbvedomosti.ru/article.htm? ... V_Articles

Îò Àëåêñàíäðà ê Àëåêñàíäðó

ïåðåøëà øàøå÷íàÿ êîðîíà
Àëåêñàíäð ÊÐÓÃËÈÊÎÂ

ãîëëàíäñêîì ãîðîäå Õàðäåíáåðãå çàâåðøèëñÿ ÷åìïèîíàò ìèðà ïî ìåæäóíàðîäíûì øàøêàì. ×åìïèîíîì ìèðà ñòàë ãðîññìåéñòåð èç Ìîñêâû Àëåêñàíäð Øâàðöìàí. Åãî ðåçóëüòàò – 25 î÷êîâ èç 38 âîçìîæíûõ. Ðîññèÿíèí îäåðæàë 7 ïîáåä, ïîòåðïåë îäíî ïîðàæåíèå è 11 ïàðòèé çàêîí÷èë âíè÷üþ. Ñòîëüêî æå î÷êîâ íàáðàë è ïðåäñòàâëÿþùèé íûíå Ãåðìàíèþ óðîæåíåö ïîäìîñêîâíîãî ãîðîäà Ýëåêòðîñòàëü Ìàðê Ïîäîëüñêèé. Ñîãëàñíî ðåãëàìåíòó ñîðåâíîâàíèÿ, ÷åìïèîíîì ìèðà îáúÿâëåí Àëåêñàíäð Øâàðöìàí, ó êîòîðîãî áîëüøå ïîáåä.

Óñïåõ Øâàðöìàíà íå äîëæåí íèêîãî óäèâëÿòü: Àëåêñàíäð äàâíî âõîäèò â ÷èñëî ýëèòíûõ ãðîññìåéñòåðîâ. Äîñòàòî÷íî ñêàçàòü, ÷òî â 1998 ãîäó îí óæå âëàäåë øàøå÷íîé êîðîíîé.  Õàðäåíáåðãå ìîñêâè÷ äåéñòâîâàë çà äîñêîé ñ ïðèñóùèì åìó õëàäíîêðîâèåì, ñòðåìèëñÿ èãðàòü íåñòàíäàðòíî, ïðîÿâèë áîéöîâñêèå êà÷åñòâà. Ýòî è ïðèíåñëî åìó óñïåõ.

Èíòåðåñíî, ÷òî Øâàðöìàí – åäèíñòâåííûé â èñòîðèè ñïîðòñìåí, êîòîðûé ïîáåæäàë íà ÷åìïèîíàòàõ ìèðà ïî âñåì òðåì âèäàì øàøåê, îôèöèàëüíî ïðèçíàííûì ìåæäóíàðîäíîé ôåäåðàöèåé, – ðóññêèì, áðàçèëüñêèì è ìåæäóíàðîäíûì.

Áðîíçîâóþ ìåäàëü â Ãîëëàíäèè çàâîåâàë ïåòåðáóðæåö Àëåêñàíäð Ãåîðãèåâ, êîòîðûé íà ñàìîì ôèíèøå ñîðåâíîâàíèÿ ñóìåë âûèãðàòü äâå ïàðòèè – ó ñåíåãàëüöà Ñàìáà è ïðåäñòàâèòåëÿ Ãàèòè Ïüåðå. Ãåîðãèåâ íàáðàë 24 î÷êà: íà åãî ñ÷åòó ïÿòü ïîáåä, ïðè ýòîì îí íå ïîòåðïåë íè îäíîãî ïîðàæåíèÿ.

Íàø çåìëÿê äî íà÷àëà ñîðåâíîâàíèÿ âëàäåë øàøå÷íîé êîðîíîé, îäíàêî ñîõðàíèòü åå íå ñìîã. Êàçàëîñü, ÷òî ïîñëå ïîáåäû íàä ñàìûì òèòóëîâàííûì øàøèñòîì ïëàíåòû äåñÿòèêðàòíûì ÷åìïèîíîì ìèðà Àëåêñååì ×èæîâûì ïåòåðáóðæåö ñóìååò ñäåëàòü íåîáõîäèìûé ðûâîê. Îäíàêî äëèòåëüíàÿ ñåðèÿ íè÷üèõ íå ïîçâîëèëà Ãåîðãèåâó ïîäíÿòüñÿ âûøå òðåòüåãî ìåñòà. Íî áðîíçîâàÿ ìåäàëü íå äîëæíà ðàññòðàèâàòü Àëåêñàíäðà: âåäü îí èìååò ïðàâî íà ìàò÷-ðåâàíø ñ íûíåøíèì ïîáåäèòåëåì òóðíèðà. Âîçìîæíî, ýòîò ôàêòîð è ñäåðæèâàë Ãåîðãèåâà îò èçëèøíåãî ðèñêà.

Êñòàòè, ïåðåä íà÷àëîì ÷åìïèîíàòà áîëüøèíñòâî ñïåöèàëèñòîâ ñ÷èòàëè, ÷òî ãëàâíàÿ áîðüáà çà ïåðâîå ìåñòî ðàçâåðíåòñÿ ìåæäó Ãåîðãèåâûì è ×èæîâûì. Íî Øâàðöìàí ñ Ïîäîëüñêèì ñïóòàëè âñå êàðòû.

Äîáàâèì, ÷òî ïîêà íè÷åãî íå èçâåñòíî î äàòå è ìåñòå ïðîâåäåíèÿ âñòðå÷è Àëåêñàíäð Øâàðöìàí – Àëåêñàíäð Ãåîðãèåâ.

Àëåêñåé ×èæîâ, êîòîðûé î÷åíü óäà÷íî ñòàðòîâàë, â äàëüíåéøåì íå ñìîã óäåðæàòü ïîáåäíûé íàñòðîé è ôèíèøèðîâàë òîëüêî íà ÷åòâåðòîì ìåñòå.
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Hanco Elenbaas wrote:
Russisch gebrabbel
Kijk, dit zijn nu berichten waar we wat aan hebben.
    Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
    Lasst sie verrecken!
    Schlagt sie tot -- die Maschinen!
    Jan Pieter
    Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

ildjarn wrote:
    Hanco Elenbaas wrote:
    Russisch gebrabbel
    Kijk, dit zijn nu berichten waar we wat aan hebben.
      't Was inderdaad handiger geweest om het even door Babel Fish te halen. Dan krijg je dit:

From Aleksandr to Aleksandr passed checker-board crown Aleksandr KRUGLIKOV In the Dutch city Khardenberge was completed the championship of peace on the international cartridges. The champion of peace became grand master from Moscow Aleksandr Shwartzman. His result - 25 points of 38 possible. Russian gained 7 victories, suffered one defeat and he finished 11 parties a draw. So many glasses collected the representing now Germany native of Moscow city electric steel Mark Podolskiy. According to the regulations of competition, by the champion of peace is declared Aleksandr Shwartzman, in xwho it is more than victories. Shwartzman's success must not astonish anyone: Aleksandr has long ago entered into the number of elite grand masters. It suffices to say that in 1998 it already managed checker-board crown. In Khardenberge the Muscovite acted behind the board with the composure inherent in it, he attempted to play nonstandard, it appeared boytsovskiye qualities. This brought to it success. It is interesting that Shwartzman - only in the history athlete, who conquered on the championships of peace on all three I see cartridges, by the officially acknowledged international federation, by Russian, Brazilian and international. Bronze medal in Holland conquered peterburzhets Aleksandr Georgiev, who on the very finish of competition knew how to win two parties - in senegal'tsa Of samba and representative of Haiti Pierre. Georgiev collected 24 points: on its calculation of five victories, in this case he suffered not one defeat. Our compatriot prior to the beginning of competition managed checker-board crown; however, I could not preserve it. It seemed that after the victory above the most titled checker player of planet the tenfold champion of peace Aleksey Chizhov peterburzhets will know how to make the necessary jerk. However, a prolonged series of nich'ikh did not allow Georgiev to rise higher than the third place. But bronze medal must not disturb Aleksandr: indeed it has right to the match- revenge with the present conqueror of tournament. Possibly, this factor held in control Georgiev from the superfluous risk. By the way, before beginning championship the majority of specialists considered that the main fight for the first place will unroll between Georgiev and Chizhov. But Shwartzman with Podolskiy entangled all maps. Let us add that until nothing it is known about date and place of conducting encounter Aleksandr Shwartzman - Aleksandr Georgiev. Aleksey Chizhov, who very successfully started, subsequently could not hold victorious attitude and finished only in the fourth place.

Maken we daar vervolgens Nederlands van, dan krijgen we de volgende komische, maar toch nog wel begrijpelijke tekst:

Van werd Aleksandr aan Aleksandr overgegaane schaakbordkroon Aleksandr KRUGLIKOV in de Nederlandse stad Khardenberge voltooid het kampioenschap van vrede op de internationale patronen. De kampioen van vrede werd grote meester van Moskou Aleksandr Shwartzman. Zijn resultaat - 25 punten van 38 mogelijke. Russisch bereikt 7 overwinningen, leed aan één nederlaag en hij beëindigde 11 partijen trekt. Zo vele glazen verzamelden nu het vertegenwoordigen van de inwoner van Duitsland van van het de stads het elektrische staal van Moskou Teken Podolskiy. Volgens de verordeningen van de concurrentie, door de kampioen van vrede wordt verklaard Aleksandr Shwartzman, in xwho is het meer dan overwinningen. Het succes van Shwartzman moet niet iedereen verbazen: Aleksandr is lang geleden in het aantal elite grote meesters binnengegaan. Het is voldoende om te zeggen dat in 1998 het reeds schaakbordkroon leidde. In Khardenberge het Mica achter de raad met composure inherent daarin handelde, probeerde hij om niet genormaliseerd te spelen, leek het boytsovskiye kwaliteiten. Dit bracht aan het succes. Het is interessant dat Shwartzman - slechts in de geschiedenisatleet, die op de kampioenschappen van vrede op alle drie veroverde ik ziet patronen, door de officieel erkende internationale federatie, door Rus, Braziliaan en internationaal. Medaille van het brons in Holland veroverde peterburzhets Aleksandr Georgiev, die op de eigenlijke afwerking van de concurrentie het wist hoe te om twee partijen - in senegal'tsa van samba en vertegenwoordiger van Haïti Pierre te winnen. Georgiev verzamelde 24 punten: op zijn berekening van vijf overwinningen, in dit geval leed hij niet aan één nederlaag. Onze landgenoot voorafgaand aan het begin van de concurrentie leidde schaakbordkroon; nochtans, kon ik niet het bewaren. Het scheen dat na de overwinning boven de titled controleursspeler van planeet de tienvoudige kampioen van vrede Aleksey Chizhov peterburzhets het zal weten hoe te om de noodzakelijke schok te maken. Nochtans, stond een verlengde reeks van nich'ikh geen Georgiev toe om meer hoog toe te nemen dan de derde plaats. Maar de bronsmedaille moet geen Aleksandr storen: het heeft namelijk juist aan de gelijke - wrek met de huidige veroveraar van toernooien. Misschien, hield deze factor in controle Georgiev van het overtollige risico. Door de manier, vóór beginkampioenschap was de meerderheid van specialisten van mening dat de belangrijkste strijd voor de eerste plaats zich tussen Georgiev en Chizhov zal uitrollen. Maar Shwartzman met Podolskiy verwarde alle kaarten. Voeg toe dat tot niets het over datum en plaats van het leiden ontmoet Aleksandr Shwartzman - Aleksandr Georgiev gekend is. Aleksey Chizhov, die zeer met succes begon, kon later geen victorious houding houden en geëindigd slechts in de vierde plaats.
      Last edited by Jan Pieter on Tue Jun 05, 2007 15:44, edited 1 time in total.
      Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Èíôîðìàöèîííîå àãåíòñòâî «ÁÀØÈÍÔÎÐÌ» 04.06.07
      http://www.bashinform.ru/index.php?id=50751

Ìóðîäóëëî Àìðèëëàåâ çàâåðøèë âûñòóïëåíèå íà ÷åìïèîíàòå ìèðà ïî ìåæäóíàðîäíûì øàøêàì áåç åäèíîãî ïîðàæåíèÿ

Óôà, 4 èþíÿ, "Áàøèíôîðì", Åëåíà Åâòååâà.

ãîëëàíäñêîì ãîðîäå Õàðäåíáåðã çàâåðøèëñÿ ÷åìïèîíàò ìèðà ïî ìåæäóíàðîäíûì øàøêàì ñðåäè ìóæ÷èí. Ïîáåäèòåëåì åãî ñòàë ðîññèÿíèí Àëåêñàíäð Øâàðöìàí, íàáðàâ 25 î÷êîâ èç 38 âîçìîæíûõ.
      Åäèíñòâåííûé ïðåäñòàâèòåëü Áàøêîðòîñòàíà íà ýòèõ ñîðåâíîâàíèÿõ Ìóðîäóëëî Àìðèëëàåâ èç Ñòåðëèòàìàêà áåç åäèíîãî ïîðàæåíèÿ çàíÿë ñåäüìîå ìåñòî (21 î÷êî).  äâóõ âñòðå÷àõ îí âûõîäèë ïîáåäèòåëåì, 17 ðàç ðàñõîäèëñÿ ñ ñîïåðíèêàìè ìèðîì.
      Ñåðåáðÿíûì ïðèçåðîì ÷åìïèîíàòà ìèðà ñòàë íåìåö Ìàðê Ïîäîëüñêèé (25 î÷êîâ), áðîíçîâûì - ÷åòûðåõêðàòíûé ÷åìïèîí ìèðà Àëåêñàíäð Ãåîðãèåâ èç Ñàíêò-Ïåòåðáóðãà. Ðîññèÿíèí Àëåêñåé ×èæîâ èç Èæåâñêà çàíÿë ÷åòâåðòîå ìåñòî (23).
      Ýñòàôåòó ó ìóæ÷èí, ñîðåâíîâàâøèõñÿ â Íèäåðëàíäàõ ñ 12 ìàÿ, â ñêîðîì âðåìåíè ïðèìóò æåíùèíû. Ñ 12 ïî 30 èþíÿ â ßêóòñêå ïðîéäåò ÷åìïèîíàò ìèðà ïî ìåæäóíàðîäíûì øàøêàì ñðåäè æåíùèí. Ðîññèþ ïðåäñòàâëÿþò ïÿòü ó÷àñòíèö: Òàìàðà Òàíñûêêóæèíà (Óôà), Åëåíà Ìèëüøèíà (Èøèìáàé), Àíàñòàñèÿ Êðàñíîâà (Ñàíêò-Ïåòåðáóðã), Ìàðôà Äàíèëîâà è Ìàòðåíà Íîãîâèöûíà (îáå - ñåëî ×óðàï÷à, Ðåñïóáëèêà Ñàõà).
      Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

"kampioenschap van vrede", slaat dat op de vele remises?
      Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
      Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Eric Sanders wrote:"kampioenschap van vrede", slaat dat op de vele remises?
      Vanzelfsprekend! De hele wereld praat tegenwoordig de vredelievende Henk na.
      Het Russische Mir betekent zowel wereld als vrede, maar Babelfish kent alleen de laatste betekenis.
      Post Reply