Dieter wrote:Na maanden langs elkaar schrijven begin ik het behoorlijk beu te worden. De heren veranderaars hebben nog steeds niet door dat het spel niet moet veranderen voor de dammers die het spel wel spelen. Maar ik kan het wel in herhaling blijven schrijven het dringt kennelijk niet door en remise dat blijft bij deze heren de grote boosdoener van de damsport.
Dieter, je koppelt automatisch het remiseprobleem aan een spelverandering. Het zou toch ook zo kunnen zijn dat slechts de spelvorm wordt verandert? I.e. een barrage na elke partij o.i.d?
Dieter wrote:
Realistisch vaststellen dat verandering van ons spel (of sport ) geen optie is blijft voor deze mensen ter discussie staan en hoe langer we zo doorgaan des te groter zal het probleem inderdaad worden want de deelnemers aan deze discussie zullen er langzamerhand allemaal wel een maagsweer aan over houden.
Ik dacht duidelijk boven water gekregen te hebben hoe dammers denken over nieuwe spel varianten en de argumenten die duidelijk maken waarom we die weg niet op moeten zijn allemaal meermaals genoemd.
Jij hebt boven water gekregen dat veel mensen bezwaren hebben tegen het invoeren van de Delftse telling op het NK 2004. Niet minder maar ook niet meer. Dat betekent niet dat al die mensen blij zijn met de status quo zoals het spel nu is. Die conclusie kan en mag je dus absoluut niet trekken.
Dieter wrote:
Doof voor dit alles gaat het maar door zonder nu eens gewoon te erkennen dat dit niet de weg is en dat er dus constructief gewerkt moet worden aan de andere aspecten van het dam imago.
Nogmaals. Ik ben helemaal niet doof en je enquete heeft aangetoond dat draagvlak voor snelle vernaderingen beperkt is. Maar je kunt nu echt niet concluderen de remisemarge geen probleem is. Je kunt alleen concluderen dat de tot nu toe voorgestelde oplossingen niet door een brede groep tpodammers worden gesteund!! Trek die conclusie niet verder door.
Dieter wrote:
Samen zouden we inderdaad nog heel veel kunnen berijken en ik ben helemaal niet zo negatief over de toekomst van ons spel/sport maar samenwerken gaat hoe langer hoe moeilijker worden door dit welles/nietes verhaal te blijven vervolgen. Ik stop er dan ook maar mee. Kennelijk moet het eerst helemaal fout gaan met de KNDB voordat we weer de handen in elkaar slaan.
Welk welles/nietes verhaal? Het invoeren van de DT in 2004 lijkt te vroeg gezien de resultaten van je enquete. Klaar. Mee eens. Maar nu? Wat is de vervolgstap? Alles laten zoals het is? Dat lijkt me niet. dat niets af aan jouw conclusies over de DT in 2004.
Dieter wrote:
Ik heb meermaals aangegeven waar de schoen voor onze sport veel erger wringt maar als er dan reactie gevraagd wordt zijn de heren stil en vallen weer terug op het remise percentage en vragen wat acceptabel is. Mijn mening over welk remise percentage acceptabel is bij een NK is van geen enkel belang en met puntenoverwinningen veranderd dat percentage ook niet, remise blijft remise maar zoals anderen al aangevan je geeft de winst een de voetbalploeg die de meeste corners heeft genomen of iets dergelijks. o, o, wat zal er opeens een publiek op onze sport afkomen, tjonge de radio en TV en de sponsoren werpen zich opeens op de damSPORT. Nee heren nogmaals, nee dat is het niet en dat is ook geen probleem bij dammen. Onze sport heeft juist (zoals voetbal) de mogelijkheid om behalve winst en verlies ook gelijk te kunnen spelen. Dat is een spel specifiek fenomeen dat er bij hoort. Ik weet dat Mart Smeets dat niet spannend kan vinden maar daar zit ik niet mee. Mart Smeets zal een voordeel remise ook niets vinden.
Ik vraag met klem nu eindelijk de spelverandering te vergeten de rijen te sluiten en vooruit te kijken. Erken je nederlaag en benoem volgend jaar maar een commissie die het imago van de damsport moet gaan analyseren. Intussen blijven dammers dammen en gaan goede bestuurders werken aan een sterke jeugdafdeling en een wedstrijdorganisatie met meer uitstraling en een positieve kijk naar de toekomst.
De discussie over DT zou eigenlijk al na de enquete voorbij moeten zijn maar de personen die maar blijven doorgaan bewijzen onze sport bepaald geen dienst en richten nu nog enkel schade aan.
Guest, Theo, als je toch nog een keer op mijn bijdrage wilt reageren (het viel me van je tegen dat je dat niet hebt gedaan) stuur me dan maar een mail want voor mij is deze eindeloze discussie op dit forum nu echt het laatste station gepasseerd.
10 januari is voor wat mij betreft de dag waarop de toekomst van de KNDB bepaald zal worden, ik kan alleen maar hopen dat ook de vertegenwoordigers van de andere provincies dit inzien en een juist besluit nemen.
Ok, Dieter, mijn reactie op jouw mening heb ik al in andere mails gegeven, maar ik herhaal deze reactie graag en dat heb ik ook beloofd. Excuses voor de vertraging. Ik zie dit als een vrijblijvend forum zonder tijdsdruk. De stelling dat we er met ongebreidelde werving van jeugd wel komen is niet juist. Laat ik me nader verklaren:
1. Het werven van jeugd is ontzettend belangrijk en de enige manier om een sport te behoeden van de ondergang (we zijn het eens)
2. Het werven van jeugd is moeilijker naarmate het imago van je sport slechter is
3. Als het imago van de damsport zo slecht blijft als het is dan zal het voor jeugdleiders moeilijker en moeilijker worden om dezelfde volumes naar de damzaaltjes te trekken
4. Dat er sommige plaatsen en methoden zijn om deze trend uit te stellen bestrijdt ik niet. Maar de algehele tendens blijft onveranderd.
Koops, wat vind jij eigenlijk van dit bericht? Wat is jouw mening over het imago vh damspel, over de remisemarge etc. etc.?