Nieuwe Bondsraadverkiezingen noodzakelijk!

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Dieter wrote:Deze topic is door Hanco benoemd "Nieuwe Bondsraadverkiezingen noodzakelijk!"
Mijn mening daarop is nee.
We kunnen beter geen nieuwe bondsraad verkiezingen houden maar het instituut bondsraad beter helemaal niet door laten gaan.
Het lijkt me een veel beter plan om er nu voor te zorgen dat we een voltallig bestuur klijgen met kennis in huis en met de juiste motivatie.
Via commissies kan dan aan projecten gewerkt worden maar bestuurlijk verantwoordelijk blijven bij het bestuur en de ALV.
Een bondsraad bestaande uit leden die daar op persoonlijke titel in plaatsnemen geeft de hoogste macht aan personen die geen achterban gehoeven te consulteren. Wat er dan allemaal kan gebeuren hebben we dit jaar mogen beleven. 2003 is een bestuurlijk jaar om snel te vergeten en zou afgesloten moeten worden met het schoonvegen van de ernstig vervuilde bestuurskamers.
Het moet me wel van het hart dat een (ik neem aan een groot) deel van de bondsraad leden de beste bedoelingen hebben gehad met dit nieuwe orgaan. Omgaan met macht is echter niet iedereen gegeven en de misbruikers van deze instelling maken dan ook dat het eigenlijk prachtige plan nu maar beter niet door kan gaan.
Dat om puur financiele redenen de organisatie zonder bondsraad ook te prefereren is, is een bijkomstigheid.
Besluit de ALV toch tot het instellen van een bondsraad dan lijkt mij enige anpassing in de invulling noodzakelijk. Zo moet elk bondsraadlid zitting nemen namens zijn provincie of afdeling en ook achterban vergaderingen houden. Stemgedrag zal dus altijd moeten zijn conform de meerderheid van de eigen achterban hetgeen duidelijk niet gebeurde bij onze illegale bondsraad van 2003.
Misschien is die bondsraad afschaffen inderdaad nog beter, daar ben ik nog niet uit. Maar daarvoor zijn wel weer statutenwijzigingen noodzakelijk. (Tel uit je winst, meneer de notaris!)
Dus eerst maar nieuwe bondsraadverkiezingen, zodat de 'Little Hitlers' in de minderheid komen en dan een legale bondsraad na verloop van tijd in samenspraak met achterban laten beslissen of het instituut bondsraad levensvatbaar is.
In de tussentijd de macht van de bondsraad zoveel mogelijk beperken.
Bondsraadleden dienen verplicht te worden de achterban te raadplegen.

Gefeliciteerd Dieter! Olga heeft Goloebjeva verslagen!
Henk Groen

Nieuwe Bondsraadverkiezingen noodzakelijk!

Post by Henk Groen »

Heeft iemand zich nooit gestoord aan de wijze van kiezen van de huidige bondsraad? Ik kreeg als secretairs destijds 35 stembiljetten waarvan er 15 waren voor jeugdleden, die dus geen enkel genomineerd bondsraadlid kenden. Gevolg: ik moest maar aangeven welke 5 hokjes ze moesten aankruisen. Hetzelfde gold voor een tiental senioren leden die ik moest uitleggen wie de genomineerden waren en of ik advies kon geven wie ze moesten aankruisen. Gevolg: 25 stemmen van mijn club gingen naar degenen waarvan ik vond dat ze in de bondsraad moesten zitten. (OF, degenen waarvan ik vond die er dus NIET in moesten zitten welke dus geen kruisje kregen!) Wat ik maar wil aangeven als je deze lijn doortrekt naar alle verenigingen in Nederland met een beetje jeugd, en/of een aantal senioren die alleen komen voor het gezellige potje dammen, dan is die hele bondraadverkiezing een questie van bekend en geliefd zijn in de damsport, dat levert de meeste stemmen op. Of je nu verstand hebt van de problemen enz. doet dan niet meer terzake!
Hanco Elenbaas

Re: Nieuwe Bondsraadverkiezingen noodzakelijk!

Post by Hanco Elenbaas »

Henk Groen wrote:Heeft iemand zich nooit gestoord aan de wijze van kiezen van de huidige bondsraad? Ik kreeg als secretairs destijds 35 stembiljetten waarvan er 15 waren voor jeugdleden, die dus geen enkel genomineerd bondsraadlid kenden. Gevolg: ik moest maar aangeven welke 5 hokjes ze moesten aankruisen. Hetzelfde gold voor een tiental senioren leden die ik moest uitleggen wie de genomineerden waren en of ik advies kon geven wie ze moesten aankruisen. Gevolg: 25 stemmen van mijn club gingen naar degenen waarvan ik vond dat ze in de bondsraad moesten zitten. (OF, degenen waarvan ik vond die er dus NIET in moesten zitten welke dus geen kruisje kregen!) Wat ik maar wil aangeven als je deze lijn doortrekt naar alle verenigingen in Nederland met een beetje jeugd, en/of een aantal senioren die alleen komen voor het gezellige potje dammen, dan is die hele bondraadverkiezing een questie van bekend en geliefd zijn in de damsport, dat levert de meeste stemmen op. Of je nu verstand hebt van de problemen enz. doet dan niet meer terzake!
Ook vreemd inderdaad Henk! Hoe stel jij je eerlijker verkiezingen voor?
Als secretaris van Gandhi kreeg ik in Noord-Holland slechts een korte verklaring van tien regels waarin werd uitgelegd dat we voortaan een bondsraad hadden ipv een Algemene Vergadering. Drie kandidaten voor Noord-Holland werden genoemd. Vermeld werd dat men binnen een aantal weken zich tegenkandidaat kon stellen.
Omdat er geen tegenkandidaten kwamen, kregen wij het voorgestelde drietal in de bondsraad. Van die drie zijn er twee sinds hun 'verkiezing' nog nooit bij een bondsraadvergadering geweest.
Henk Groen

Nieuwe Bondsraadverkiezingen noodzakelijk

Post by Henk Groen »

Nou heel simpel, nl met gewone verkiezingen moet je ook 18 jaar of ouder zijn, dus dan valt de jeugd (die niet weet op wie ze stemmen) af.
Daarnaast moet je ook een mogelijkheid hebben van het onthouden van stemming, en die was er deze keer niet. Dat voorkomt dat dammers stemmen met de hand voor de ogen. Op die manier weet je op den duur wie er belangstelling hebben voor zo'n bondsraad en wie niet. En uit de eerste groep komen dan hopelijk representatieve kandidaten. Dat laatste is natuurlijk een wens, maar als degenen die een dikke vinger overal inhebben zich kandidaat stellen en verder geen onafhankelijke vernieuwende dammers (die geen hoge bestuurspost hebben) dan blijf je kandidaten houden zoals bij ons in Gelderland, een aantal GDB bestuurders en de feiten van de laatste jaren wijzen uit, dat dat juist het meest onwenselijke is wat er is.
Dolly's brother

Post by Dolly's brother »

Ik denk dat er in het volgende nummer van Het Damspel wel genoeg ruimte is voor een reactie op dit onzinnige artikel. Dat stuk van Gep Leeflang over Tjalling heeft de censuur ook doorstaan, maar daar stonden dan weer geen slechte dingen in over H de W [img]images/smilies/icon_cry.gif[/img] .
PeterHt

Post by PeterHt »

Dolly's brother wrote:Ik denk dat er in het volgende nummer van Het Damspel wel genoeg ruimte is voor een reactie op dit onzinnige artikel. Dat stuk van Gep Leeflang over Tjalling heeft de censuur ook doorstaan, maar daar stonden dan weer geen slechte dingen in over H de W .
Harry de Waard?
Dolly's brother

Post by Dolly's brother »

PeterHt wrote:
Dolly's brother wrote:Ik denk dat er in het volgende nummer van Het Damspel wel genoeg ruimte is voor een reactie op dit onzinnige artikel. Dat stuk van Gep Leeflang over Tjalling heeft de censuur ook doorstaan, maar daar stonden dan weer geen slechte dingen in over H de W .
Harry de Waard?
Henk de W
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Dolly's brother wrote:
PeterHt wrote:
Harry de Waard?
Henk de W
H. de Witt
Andre de Koning

Post by Andre de Koning »

Misschien omdat het royement van Gep wat meer doortimmerd den volke kond gedaan gaat worden?
Gerard de Groot

Re: Nieuwe Bondsraadverkiezingen noodzakelijk

Post by Gerard de Groot »

Henk Groen wrote:Nou heel simpel, nl met gewone verkiezingen moet je ook 18 jaar of ouder zijn, dus dan valt de jeugd (die niet weet op wie ze stemmen) af.
Dat is wel heel simpel. En dan komt wellicht de bondsraad vol te zitten met leden die zich niet voor jeugddammen interesseren.
PeterHt

Post by PeterHt »

Gerard de Groot wrote:
Henk Groen wrote:Nou heel simpel, nl met gewone verkiezingen moet je ook 18 jaar of ouder zijn, dus dan valt de jeugd (die niet weet op wie ze stemmen) af.
Dat is wel heel simpel. En dan komt wellicht de bondsraad vol te zitten met leden die zich niet voor jeugddammen interesseren.
Dus na de 'gewone verkiezingen' (stemmers vanaf 18 jaar) zou je dan ook een Tweede kamer (gemeenteraad etc.) moeten krijgen die niet geinteresseerd is in alle Nederlanders onder de 18 jaar?! Een beetje kort door de bocht...

De mogelijkheid dat een clubsecretaris door middel van de stembiljetten van jeugdleden de perso(o)n(en) van zijn keuze aan extra stemmen kan helpen is natuurlijk niet handig.
Alle KNDB-leden een persoonlijk stembiljet toesturen lijkt dan van een 'veiliger' orde.
Gerard de Groot

PeterHt wrote:
Gerard de Groot wrote:
Dus na de 'gewone verkiezingen' (stemmers vanaf 18 jaar) zou je dan ook een Tweede kamer (gemeenteraad etc.) moeten krijgen die niet geinteresseerd is in alle Nederlanders onder de 18 jaar?! Een beetje kort door de bocht...

De mogelijkheid dat een clubsecretaris door middel van de stembiljetten van jeugdleden de perso(o)n(en) van zijn keuze aan extra stemmen kan helpen is natuurlijk niet handig.
Alle KNDB-leden een persoonlijk stembiljet toesturen lijkt dan van een 'veiliger' orde.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Een belangrijker reden is dan wellicht dat het volgens de wet niet toegestaan is. Alle leden van een organisatie die volgens het verenigingsrecht ingericht is, moeten stemrecht hebben of ze nu zes jaar oud of dement zijn.

Het toesturen van stembiljetten is inderdaad het beste, met daarbij van iedere kandidaat een profiel en programma. Helaas mag iedere provinciale bond zijn eigen verkiezingen organiseren met alle gevolgen van dien.
Gerard de Groot

Hanco Elenbaas wrote: Dus eerst maar nieuwe bondsraadverkiezingen, zodat de 'Little Hitlers' in de minderheid komen en dan een legale bondsraad na verloop van tijd in samenspraak met achterban laten beslissen of het instituut bondsraad levensvatbaar is.
Kijk maar uit Hanco, dat zo'n Little Hitler je niet laat royeren.

Overigens is het nog maar de vraag of de verkeizingen dan anders uit zullen vallen, want de 'conservatieven' geven blijk van een bijzonder slechte organisatie. Zo is er tot nu toe geen voorstel ingediend om het genomen besluit tot invoering van de puntenoverwinning terug te draaien (ik weet dat dat besluit in juni niet rechtsgeldig is, maar de AV zal dat besluit samen met alle andere besluiten van de bondsraad met een grote klap bekrachtigen). En zo'n voorstel valt in ieder geval niet te verwachten uit West-Holland (mijn achterban) of het KNDB-bestuur.
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Gerard de Groot wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Dus eerst maar nieuwe bondsraadverkiezingen, zodat de 'Little Hitlers' in de minderheid komen en dan een legale bondsraad na verloop van tijd in samenspraak met achterban laten beslissen of het instituut bondsraad levensvatbaar is.
Kijk maar uit Hanco, dat zo'n Little Hitler je niet laat royeren.

Overigens is het nog maar de vraag of de verkeizingen dan anders uit zullen vallen, want de 'conservatieven' geven blijk van een bijzonder slechte organisatie. Zo is er tot nu toe geen voorstel ingediend om het genomen besluit tot invoering van de puntenoverwinning terug te draaien (ik weet dat dat besluit in juni niet rechtsgeldig is, maar de AV zal dat besluit samen met alle andere besluiten van de bondsraad met een grote klap bekrachtigen). En zo'n voorstel valt in ieder geval niet te verwachten uit West-Holland (mijn achterban) of het KNDB-bestuur.
Dat laat dan maar eens te meer zien hoe weinig 'feeling' die bondsraadsleden hebben met de achterban. Ze weten totaal niet wat er leeft. Overigens bedoel ik hier niet Gerard mee, want ik geloof best dat West-Holland achter DT staat. Maar ja, zoals de hier zeer gewaardeerde Henk de Witt (om maar niet over de naam moeilijk te doen) al zei, vanuit Delft is alles verweggistan. Misschien geldt dat ook wel voor heel West-Holland. Misschien moeten ze dan daar zich lekker afscheiden en gaan DT'en. Heeft de rest van Nederland er geen last van en kunnen we rustig werken aan het opbouwen van het ledenaantal vanuit de jeugd.
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

Gerard de Groot wrote: Overigens is het nog maar de vraag of de verkeizingen dan anders uit zullen vallen, want de 'conservatieven' geven blijk van een bijzonder slechte organisatie. Zo is er tot nu toe geen voorstel ingediend om het genomen besluit tot invoering van de puntenoverwinning terug te draaien (ik weet dat dat besluit in juni niet rechtsgeldig is, maar de AV zal dat besluit samen met alle andere besluiten van de bondsraad met een grote klap bekrachtigen). En zo'n voorstel valt in ieder geval niet te verwachten uit West-Holland (mijn achterban) of het KNDB-bestuur.
Gerard, bedankt voor dit verhelderende stukje. Nieuwe verkiezingen zijn zo te zien absoluut noodzakelijk.
Post Reply