NK rapide

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Klaas van der Laan wrote:
Kosmos wrote: Maar maak je niet druk, Klaas.
Na het laatste telefoontje dat ik voerde, weet ik dat er toch niks verandert.
Je kunt eeuwig met 2 uur blijven spelen en de beker blijft.
Druk? Volgens mij gaf ik rustige gemotiveerde opmerkingen.
Maar er is toch altijd nog Killer! Ik heb het nog niet echt gepraktiseerd. Maar het lijkt mij veel moeilijker en tijdrovender. Als dat binnen de 50z/2u blijft is het ook een relatieve versnelling. Het heeft wel iets om op termijn kans van slagen te hebben. Alleen moet je dan niet het huidige spel proberen te veranderen maar het nieuwe spel in competitievorm ernaast gaan spelen. De tijdgeest doet de rest.
Kom eens spelen op de Arena dan. Je kunt daar uren per zet nadenken.
Heaven is no location, but a state of mind
Danny Staal

Post by Danny Staal »

Tjalling,

NK Rapid uitstekend idee. Mag wat mij betreft best op zondag. Vorm maakt niet zoveel uit 30 minuten of 20+10. Heb wel een lichte voorkeur voor 30 min.

Beker afschaffen is een slecht idee. Bij "Het Noorden" leeft dit toernooi. Iedereen staat te trappelen om in het team opgenomen te worden. Die spirit heeft ons dit jaar de finale binnengeloodst! Als lid zou jij dit moeten weten, beste Tjalling [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] . Er zijn vast meer teams die er zo over denken.
Maar wat is er op tegen om tijdens de halve finale en finale van de beker een NK rapid te houden???? Er kunnen dan maximaal 16 spelers niet mee doen. Jammer dan. Door bv toernooien als Salou, Praag kan men soms ook niet aan de beker meedoen of aan het NK sneldammen. Dan moet je maar kiezen toch? Waarom altijd er voor zorgen dat iedereen overal aan mee kan doen? (Terwijl in de praktijk deelname meestal weer tegenvalt)

Misschien een idee om het Mello Koolman (nee Klaas, het is geen Mellow Coolman [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] ) het Open NK Rapide te noemen? Of MK gebruiken als plaatsingstoernooi! De eerste vier van het MK naar het NK!

Het MK is trouwens op 2 en 3 september. Aanmelding kan binnenkort via www.hetnoorden.org.
Kosmos

Post by Kosmos »

Danny Staal wrote:Tjalling,

NK Rapid uitstekend idee. Mag wat mij betreft best op zondag. Vorm maakt niet zoveel uit 30 minuten of 20+10. Heb wel een lichte voorkeur voor 30 min.

Beker afschaffen is een slecht idee. Bij "Het Noorden" leeft dit toernooi. Iedereen staat te trappelen om in het team opgenomen te worden. Die spirit heeft ons dit jaar de finale binnengeloodst! Als lid zou jij dit moeten weten, beste Tjalling [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] . Er zijn vast meer teams die er zo over denken.
Maar wat is er op tegen om tijdens de halve finale en finale van de beker een NK rapid te houden???? Er kunnen dan maximaal 16 spelers niet mee doen. Jammer dan. Door bv toernooien als Salou, Praag kan men soms ook niet aan de beker meedoen of aan het NK sneldammen. Dan moet je maar kiezen toch? Waarom altijd er voor zorgen dat iedereen overal aan mee kan doen? (Terwijl in de praktijk deelname meestal weer tegenvalt)

Misschien een idee om het Mello Koolman (nee Klaas, het is geen Mellow Coolman [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] ) het Open NK Rapide te noemen? Of MK gebruiken als plaatsingstoernooi! De eerste vier van het MK naar het NK!

Het MK is trouwens op 2 en 3 september. Aanmelding kan binnenkort via www.hetnoorden.org.
Ok, Danny, dat lijkt me een aardig compromis.
NK rapide op de data waarop de HF en finale van de beker worden gespeeld.
Uiteraard Mellow Coolman (had Klaas van mij) als plaatsingstoernooi. voor de Noordelijke Regio!
Maar komt het er van? Wie gaat dit plan in de bondsraad brengen?
En gaan de bonsraadleden actief aan de slag of blijven ze louter wachten op waar het bestuur, met zijn beperkte capaciteit uiteraard, mee komt?
Zelf heb ik al bij het bestuur aangegeven mee te willen helpen waar ik kan, al wordt dat helaas niet echt opgepikt.
GuidoB

Post by GuidoB »

Dit verhaal doet me denken aan de Champions Cup, een dwaas plan van Henk Fokkink. De clubkampioenen van alle clubs in het land zouden in een toernooi tegen elkaar moeten spelen volgens een knock-out formule. Uit provinciale voorrondes moesten deelnemers worden geselecteerd voor een landelijke finale. Het speeltempo moest zo zijn, dat een toernooi in een (of twee?) dagen afgewerkt kon worden.

Henk Fokkink heeft dit plan als voorstel in de bondsraad gelanceerd. Het was de tijd dat de bondsraadsleden allerlei plannen aannamen zonder er goed over na te denken (met welk beroemd plan deden ze dat nog meer?). Ook dit voorstel werd met een ruime meerderheid aanvaard. En dus moest Ruurd Wuestman Fokkinks plan gaan uitvoeren. Hij moest het inplannen in de damkalender en ervoor zorgen dat er voorrondes werden gehouden.

Ruurd heeft er nooit werk van gemaakt. Als provinciaal wedstrijdleider heb ik hem nog eens gevraagd of ik geen voorronde moest organiseren. Ik begreep dat hij weinig enthousiaste reacties had gekregen uit diverse provincies en dat er een gebrek aan middelen was. Het bestuur had het plan daarom in de koelkast gezet.

Ik ben het helemaal met het KNDB-bestuur eens. Niemand buiten de NHDB zit te wachten op een Champions Cup. De manier om zoiets in te voeren is ook niet van bovenaf door een bondsraad. Als er nu in het hele land een grote behoefte blijkt te zijn aan centraal georganiseerd rapid dammen, dan wordt het een ander verhaal. Er zijn echter een hoop praktische bezwaren. Er is geen ruimte op de damkalender en (veel belangrijker) de KNDB heeft er absoluut geen geld voor.

Misschien zijn er lokale bonden te vinden die het rapid dammen wel willen sponsoren. Houd eens een Fries kampioenschap. Als bijvoorbeeld 8 van de 13 provinciale bonden regelmatig een rapidkampioenschap houden, dan wordt het eens tijd voor een landelijke finale. Het van bovenaf opleggen van dit soort nieuwe activiteiten werkt echter niet.
Kosmos

Post by Kosmos »

GuidoB wrote:Dit verhaal doet me denken aan de Champions Cup, een dwaas plan van Henk Fokkink. De clubkampioenen van alle clubs in het land zouden in een toernooi tegen elkaar moeten spelen volgens een knock-out formule. Uit provinciale voorrondes moesten deelnemers worden geselecteerd voor een landelijke finale. Het speeltempo moest zo zijn, dat een toernooi in een (of twee?) dagen afgewerkt kon worden.

Henk Fokkink heeft dit plan als voorstel in de bondsraad gelanceerd. Het was de tijd dat de bondsraadsleden allerlei plannen aannamen zonder er goed over na te denken (met welk beroemd plan deden ze dat nog meer?). Ook dit voorstel werd met een ruime meerderheid aanvaard. En dus moest Ruurd Wuestman Fokkinks plan gaan uitvoeren. Hij moest het inplannen in de damkalender en ervoor zorgen dat er voorrondes werden gehouden.

Ruurd heeft er nooit werk van gemaakt. Als provinciaal wedstrijdleider heb ik hem nog eens gevraagd of ik geen voorronde moest organiseren. Ik begreep dat hij weinig enthousiaste reacties had gekregen uit diverse provincies en dat er een gebrek aan middelen was. Het bestuur had het plan daarom in de koelkast gezet.

Ik ben het helemaal met het KNDB-bestuur eens. Niemand buiten de NHDB zit te wachten op een Champions Cup. De manier om zoiets in te voeren is ook niet van bovenaf door een bondsraad. Als er nu in het hele land een grote behoefte blijkt te zijn aan centraal georganiseerd rapid dammen, dan wordt het een ander verhaal. Er zijn echter een hoop praktische bezwaren. Er is geen ruimte op de damkalender en (veel belangrijker) de KNDB heeft er absoluut geen geld voor.

Misschien zijn er lokale bonden te vinden die het rapid dammen wel willen sponsoren. Houd eens een Fries kampioenschap. Als bijvoorbeeld 8 van de 13 provinciale bonden regelmatig een rapidkampioenschap houden, dan wordt het eens tijd voor een landelijke finale. Het van bovenaf opleggen van dit soort nieuwe activiteiten werkt echter niet.
In Friesland werd in 2003 het open FK rapide gehouden en dat was een groot succes. Vorig jaar was het eerste open FK rapide.
In Groningen is elk jaar een geweldig rapidetoernooi, Mello Koolman. Ieder jaar is de belangstelling enorm.
Dus jij vindt Wuestman de ideale wedsrtijdleider: Elk idee in de ijskast zetten.
Zelf vind ik een NK rapide veel realistischer dan een Champions Cup.
Met Nk rapide bereik je ook een veel grotere doelgroep.
Jeugd, vrouwen, senioren en B en C-dammers. Voor nieuwe leden ook interessant.
kneeltje

Post by kneeltje »

Het Joh Kromhouttoernooi (elk jaar de zaterdag voordat de nationale kompetitie begint) wordt met 20 minuten pspp gespeeld. Gezien het succes van dit toernooi, het Mello Koolman toernooi enz denk ik zeker dat er een "markt" is voor een nk rapid. Mijn voorkeur heeft echter wel het op een een of andere manier inplannen op zaterdagen in de damkalender, al zal dat vreselijk moeilijk zijn. De bekerwedstrijden ervoor afschaffen is mijns inziens een te zwaar middel, alhoewel dit wel een activiteit is voor de absolute top. Ik ben wel geinteresseerd in bvb een nk rapid in de c-categorie (mijn rating is 880)
Dieter

Post by Dieter »

Ik hoop in augustus te komen tot een rapid toernooi in Geleen. Mijn gedachten gaan uit naar de zondag aansluitend op het Brunssum toernooi. Het zou een soort open LK rapid kunnen heten.
Ik verwacht daarvoor wel de steun van mijn vereniging en wellicht de PLDB. Binnen enkele weken hoop ik dit voor elkaar te hebben waarna de inschrijving gestart kan worden. De successen van de bestaande rapid toernooien sterken mij in de veronderstelling dat er volop animo voor is, maar de inschrijvingen zullen dat gevoel natuurlijk pas echt kunnen bevestigen. Voor mij zou het geslaagd zijn als er minstens 40 deelnemers zijn en dat moet toch zeker kunnen.
GuidoB

Post by GuidoB »

Kosmos wrote:Dus jij vindt Wuestman de ideale wedsrtijdleider: Elk idee in de ijskast zetten.
Kijk, dat woordje "dus", daar stoor ik mij dus aan. Waaruit leid je dat af? Iemand die de puntenoverwinning wel toestaat in KNDB-(voor)wedstrijden, maar besluit niet te verwerken in de KNDB-rating, kan nooit een ideale wedstrijdleider zijn. Maar dit terzijde (ga er niet op in, tis off-topic).

Ruurd peilt of er belangstelling is en is dit onvoldoende, dan zet hij het plan in de ijskast. Lijkt me niets mis mee. Ik weet ook niet waarom hij niet op Kosmos' plan reageert. Ik vind het idee om eens te beginnen met een centraal toernooi en dit bij veel belangstelling in de toekomst uit te breiden met voorrondes nog niet zo gek.

Ik ken eigenlijk nauwelijks bestaande rapid toernooien. Misschien heb ik het helemaal mis en zijn ze er wel. Hebben deze toernooien ook allemaal dezelfde bedenktijd? En is er echt veel belangstelling is het hele land? Eendaagse toernooien zijn natuurlijk leuk, maar waarom moet hier een landelijke finale aan vast zitten? Het grote nadeel van zo'n finale is dat niet iedereen eraan kan meedoen. En dat maakt het juist weer minder leuk.
Vengaboy

Post by Vengaboy »

In Overijssel wordt elk jaar een Rapid tournooi voor teams gehouden.

Deze teams bestaande uit 6 personen kunnen een 5 tal maandagen in het voorjaar spelen. De bedenktijd is 45 minuten per speler per partij en er worden 2 partijen op een avond gespeeld.

Voor uitslagen etc

http://www.damclubwittevanmoort.nl/rapid2005uitslag.htm

en

www.podb.nl -->> DamRa Rapidtournooi
......door politie en dominee geweerd.....
Vraagje

Post by Vraagje »

GuidoB wrote:
Kosmos wrote:Dus jij vindt Wuestman de ideale wedsrtijdleider: Elk idee in de ijskast zetten.
Kijk, dat woordje "dus", daar stoor ik mij dus aan. Waaruit leid je dat af? Iemand die de puntenoverwinning wel toestaat in KNDB-(voor)wedstrijden, maar besluit niet te verwerken in de KNDB-rating, kan nooit een ideale wedstrijdleider zijn. Maar dit terzijde (ga er niet op in, tis off-topic).

Ruurd peilt of er belangstelling is en is dit onvoldoende, dan zet hij het plan in de ijskast. Lijkt me niets mis mee. Ik weet ook niet waarom hij niet op Kosmos' plan reageert. Ik vind het idee om eens te beginnen met een centraal toernooi en dit bij veel belangstelling in de toekomst uit te breiden met voorrondes nog niet zo gek.

Ik ken eigenlijk nauwelijks bestaande rapid toernooien. Misschien heb ik het helemaal mis en zijn ze er wel. Hebben deze toernooien ook allemaal dezelfde bedenktijd? En is er echt veel belangstelling is het hele land? Eendaagse toernooien zijn natuurlijk leuk, maar waarom moet hier een landelijke finale aan vast zitten? Het grote nadeel van zo'n finale is dat niet iedereen eraan kan meedoen. En dat maakt het juist weer minder leuk.
Het is dan misschien wel een idee om voor rapidtoernooien een systeem toe te passen, waarbij je afhankelijk van het aantal / de sterkte van de spelers in een toernooi een bepaald aantal punten kan verdienen voor een overall-ranglijst, en degene die uit zijn x beste toernooien de meeste punten heeft gescoord wint de jaarlijkse overall ranglijst. Er hoeven dan geen toernooien bij te komen, alleen een vrijwilliger (kosmos?) die de uitslagen verzamelt en verwerkt.

Praktisch probleempje is dat bij veel toernooien (bijv. de kersttoernooien van DAWO Woudenberg (groepen van 5, 1 uur pppp, valt dat trouwens nog onder rapid?) en OG Utrecht (groepen van 6, 0,5 uur pppp)) door de organisatie een groepsindeling wordt gemaakt waarbij je tegen vantevoren vastgestelde spelers speelt. Daardoor kunnen maar 4 resp. 6 spelers aanspraak maken op het maximum aantal in het toernooi te behalen punten.
De meest gehate dammer allertijden.
Post Reply