DUWO Kennisstad Damfestival 2005

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
reiger56

Post by reiger56 »

DUWO KENNISSTAD DAMFESTIVAL DELFT
TOPTOERNOOI
Zondag 3 juli t/m zaterdag 9 juli 2005

Deelnemers:
Alexander Georgiev, Rusland Wereldkampioen
Erno Prosman, Delft Voormalig Nederlands kampioen
Diaga Samb, Senegal Tweevoudig Senegalees kampioen
Alexander Schwarzman, Rusland Voormalig wereldkampioen
Kees Thijssen, Amsterdam Nederlands kampioen
Alexei Tsjizjov, Rusland Negenvoudig wereldkampioen

Speellocatie: DUWO Denksportcentrum, Zusterlaan 10A Delft,
06-40042292

Opening en loting zondag 3 juli 12.00 uur
Start eerste ronde: 13.00 uur
Vijf ronden: Zondag, maandag, dinsdag, donderdag,
vrijdag dagelijks om 13.00 uur
Woensdag 6 juli is een rustdag
Zaterdag 9 juli van 10.00-15.00 uur spelen de
grootmeesters een volledige rapidcompetitie, meetellend
voor het klassement
Arbiter Piet Rozenboom
Demonstraties op speeldagen vanaf 15.00 uur door Ben
Smeenk
Experimentele telling: 10-0 (winst), 7-3 (drie schijven meer),
6-4 (twee schijven meer), 5-5 (remise)

Sluiting en prijsuitreiking zaterdag 9 juli, 16.00 uur

Informatie: Henk de Witt, 015-2134311, witt@ilse.nl
Zie ook www.damclub-dos-delft.nl

Hoofdsponsors zijn studentenhuisvester DUWO, GEMEENTE DELFT en
RABOBANK DELFLANDEN

Co-sponsors:

TU DELFT - PROPER-STOK - Drukkerij Grafia
reiger56

Post by reiger56 »

DUWO KENNISSTAD DAMFESTIVAL DELFT

VROUWEN MEESTERGROEP
Zondag 3 juli t/m zaterdag 9 juli 2005

Het damfestival kent naast het Toptoernooi nog een sterk bezet toernooi, de Meestergroep. Delft heeft een bijzondere traditie wat betreft het vrouwendammen. In dit lustrumfestival zal de Meestergroep geheel uit vrouwen bestaan.

deelneemsters:

Vitalia Doumesh, Alkmaar Vice-kampioen NK Vrouwen

Christien Fung, Den Haag Veelvoudig finalist NK Vrouwen

Nina Hoekman, Zutphen Regerend Nederlands kampioen

Olga Kamyshleeva, Heerlen Voormalig wereldkampioen

Sarah Rijgersberg, Delft NK finalist 2005

Linda Schnieders, Delft, Veelvoudig finalist NK Vrouwen

Opening en loting zondag 3 juli 12.00 uur Delft
DUWO Denksportcentrum, Zusterlaan 10a
Delft, tel.06-40042292

- Start eerste ronde: zondag 3 juli 13.00 uur
- Vijf ronden:
Zondag, maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag dagelijks om 13.00 uur
- Woensdag 6 juli is een rustdag
- Zaterdag 10.00-15.00 spelen de meesters een volledige
rapidcompetitie meetellend voor het klassement
- Delftse telling, winst 5-0, puntenoverwinning 3-1, remise 2-2

Sluiting en prijsuitreiking zaterdag 9 juli, 16.00 uur
Informatie: Henk de Witt 015-2134311, witt@ilse.nl en www.damclub-dos-delft.nl

Hoofdsponsors zijn studentenhuisvester DUWO, de GEMEENTE DELFT en
RABOBANK NEDERLANDEN.

Belangrijke co-sponsors zijn:

TU DELFT - PROPER-STOK - GRAFIA DRUKKERIJ
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Waarom spelen de dames eigenlijk niet met een gedifferentieerde telling (10 - 0, 7 - 3, 8 - 2, 5 - 5)?
Speelt men in de hoofdgroep ook (5-0, 3-1 en 2-2)?
Dat systeem met 10-0 lijkt me beter!
Heaven is no location, but a state of mind
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Kosmos wrote:Waarom spelen de dames eigenlijk niet met een gedifferentieerde telling (10 - 0, 7 - 3, 8 - 2, 5 - 5)?
Tjalling, aanvankelijk zou er in drie toernooien gespeeld worden met de Delftse telling (5-0, 3-1, 2-2). In Schiedam opperden enkele grootmeesters om in de topgroep een stap verder te gaan omdat zij vrezen dat ook met de Delftse telling er nog veel remises kunnen vallen. Uiteraard gaven wij hier graag gehoor aan. Wij denken dat het argument van vele remises bij de vrouwen meester groep niet zal gelden en voor het open toernooi helemaal niet. Daar vielen vorig jaar al bijna geen remises met de Delftse telling. Daarom vonden we het niet nodig om de nieuwe telling ook voor die groepen toe te passen.
Bij de grootmeesters ligt het dus anders omdat bij hen de remisemarge veel groter is, het onderwerp puntentelling bij hen volop in discussie is en enkelen van hen zelf voorstelden weer een stap verder te gaan.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Henk de Witt wrote:
Kosmos wrote:Waarom spelen de dames eigenlijk niet met een gedifferentieerde telling (10 - 0, 7 - 3, 8 - 2, 5 - 5)?
Tjalling, aanvankelijk zou er in drie toernooien gespeeld worden met de Delftse telling (5-0, 3-1, 2-2). In Schiedam opperden enkele grootmeesters om in de topgroep een stap verder te gaan omdat zij vrezen dat ook met de Delftse telling er nog veel remises kunnen vallen. Uiteraard gaven wij hier graag gehoor aan. Wij denken dat het argument van vele remises bij de vrouwen meester groep niet zal gelden en voor het open toernooi helemaal niet. Daar vielen vorig jaar al bijna geen remises met de Delftse telling. Daarom vonden we het niet nodig om de nieuwe telling ook voor die groepen toe te passen.
Bij de grootmeesters ligt het dus anders omdat bij hen de remisemarge veel groter is, het onderwerp puntentelling bij hen volop in discussie is en enkelen van hen zelf voorstelden weer een stap verder te gaan.
Er zou dus ook een argument kunnen zijn om in de open groep de ouderwetse puntentelling te hanteren. Immers: op dat niveau vallen er genoeg beslissingen met die puntentelling.
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Bert Zwart wrote:
Henk de Witt wrote:
Er zou dus ook een argument kunnen zijn om in de open groep de ouderwetse puntentelling te hanteren. Immers: op dat niveau vallen er genoeg beslissingen met die puntentelling.
Inderdaad. Wij willen echter in de open groep mensen de gelegenheid bieden om ervaring met de puntenoverwinning op te doen.
Vraagje

Post by Vraagje »

Henk de Witt wrote: Bij de grootmeesters ligt het dus anders omdat bij hen de remisemarge veel groter is ...
Wat voor spel doen die dan?
De meest gehate dammer allertijden.
Kosmos

Post by Kosmos »

Henk de Witt wrote:
Bert Zwart wrote:
Henk de Witt wrote: Tjalling, aanvankelijk zou er in drie toernooien gespeeld worden met de Delftse telling (5-0, 3-1, 2-2). In Schiedam opperden enkele grootmeesters om in de topgroep een stap verder te gaan omdat zij vrezen dat ook met de Delftse telling er nog veel remises kunnen vallen. Uiteraard gaven wij hier graag gehoor aan. Wij denken dat het argument van vele remises bij de vrouwen meester groep niet zal gelden en voor het open toernooi helemaal niet. Daar vielen vorig jaar al bijna geen remises met de Delftse telling. Daarom vonden we het niet nodig om de nieuwe telling ook voor die groepen toe te passen.
Inderdaad. Wij willen echter in de open groep mensen de gelegenheid bieden om ervaring met de puntenoverwinning op te doen.
En ik wil graag ervaring opdoen met de gedifferentiëerde puntentelling!
Dat 5-0 3-1 en 2-2 gedoe gaat me lang niet ver genoeg! 3 Schijven voorkomen, weet je hoeveel voordeel je daar wel niet voor nodig hebt?
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

dat demotiedammen maakt je inderdaad nogal gemakzuchtig: 1 schijfje is al genoeg! Ik zal eens kijken of ik nog wat kan maken van mn partij op de arena, Tjalling!
Kosmos

Post by Kosmos »

Bert Zwart wrote:dat demotiedammen maakt je inderdaad nogal gemakzuchtig: 1 schijfje is al genoeg! Ik zal eens kijken of ik nog wat kan maken van mn partij op de arena, Tjalling!
Verkeerde conclusie, Bert!
Een medaille heeft twee kanten.
Een schijfje achter en het is ook gebeurd.
Demotie maakt je juist heel alert, vooral in het late middenspel!
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Kosmos wrote: En ik wil graag ervaring opdoen met de gedifferentiëerde puntentelling!
Dat 5-0 3-1 en 2-2 gedoe gaat me lang niet ver genoeg! 3 Schijven voorkomen, weet je hoeveel voordeel je daar wel niet voor nodig hebt?
Was dan ook gewoon naar het experidammen in Delft gekomen..... [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Kosmos wrote:
Henk de Witt wrote:
Bert Zwart wrote: Er zou dus ook een argument kunnen zijn om in de open groep de ouderwetse puntentelling te hanteren. Immers: op dat niveau vallen er genoeg beslissingen met die puntentelling.
Je trekt volgens mij de verkeerde conclusie, Tjalling.
Met 3 schijven voorsprong is de uitslag bij de grootmeesters 7-3.
Bij de 'klassieke' Delftse telling 3-1.
Mathematisch gezien is 7-3 een minder extreme puntenoverwinning dan 3-1.
Bij 2 schijven verschil is de uitslag 'slechts' 6-4.
Al met al is de puntentelling in de grootmeestergroep dus veel minder rigoureus dan we tot nog toe bij de Delftse telling gewend waren.
De grootmeesters wilden 'een stap verder gaan' volgens Henk, maar in zekere zin wilden ze een stapje terug richting klassieke telling.
Kosmos

Post by Kosmos »

Eric van Dusseldorp wrote:
Kosmos wrote:
Henk de Witt wrote: Inderdaad. Wij willen echter in de open groep mensen de gelegenheid bieden om ervaring met de puntenoverwinning op te doen.
Al met al is de puntentelling in de grootmeestergroep dus veel minder rigoureus dan we tot nog toe bij de Delftse telling gewend waren.
De grootmeesters wilden 'een stap verder gaan' volgens Henk, maar in zekere zin wilden ze een stapje terug richting klassieke telling.
Nu je het zegt: Was me nog niet opgevallen dat PO3 inderdaad 8 - 2 zou moeten zijn ipv 7 - 3.
7 - 3 klopt toch gewoon niet?
Dammen van de toekomst is toch:
Winst: 10 - 0
PO3 : 8 - 2
PO2: 7 - 3
PO1: 6 - 4
Remise: 5 - 5

Mark, je hebt gelijk, ik had naar dat toernooi kunnen komen.
Misschien is er volgend jaar weer een vernieuwde telling, het lijkt me toch interessant dat we allemaal meegaan naar de moderne telling, in het DUWO-toernooi dan. En dan wel met 8-2 en 7-3 natuurlijk!
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Kosmos wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Kosmos wrote: En ik wil graag ervaring opdoen met de gedifferentiëerde puntentelling!
Nu je het zegt: Was me nog niet opgevallen dat PO3 inderdaad 8 - 2 zou moeten zijn ipv 7 - 3.
7 - 3 klopt toch gewoon niet?
Dammen van de toekomst is toch:
Winst: 10 - 0
PO3 : 8 - 2
PO2: 7 - 3
PO1: 6 - 4
Remise: 5 - 5

Mark, je hebt gelijk, ik had naar dat toernooi kunnen komen.
Misschien is er volgend jaar weer een vernieuwde telling, het lijkt me toch interessant dat we allemaal meegaan naar de moderne telling, in het DUWO-toernooi dan. En dan wel met 8-2 en 7-3 natuurlijk!
Tjalling, ik citeer even Gerard Reijgersberg:

(...)
Op verzoek van een aantal deelnemende grootmeesters zal in het komende Toptoernooi in Delft geëxperimenteerd worden met een verdergaande telling. Per partij worden tien punten verdeeld:
10-0 (winst), 7-3 (drie schijven voorsprong), 6-4 (twee schijven voorsprong), 5-5 (remise). De verwachting is dat met deze telling het aantal remises verder zal dalen.
(...)
Kosmos

Post by Kosmos »

Eric wrote:Tjalling, ik citeer even Gerard Rijgersberg:

(...)
Op verzoek van een aantal deelnemende grootmeesters zal in het komende Toptoernooi in Delft geëxperimenteerd worden met een verdergaande telling. Per partij worden tien punten verdeeld:
10-0 (winst), 7-3 (drie schijven voorsprong), 6-4 (twee schijven voorsprong), 5-5 (remise). De verwachting is dat met deze telling het aantal remises verder zal dalen.
(...)
Uiteraard wordt bedoeld dat de differentiatie van de puntenverdeling verder gaat. Naast PO3 (puntenpoverwinning bij 3 schijven voor) ook PO2 (puntenoverwinning bij 2 schijven voor).
Maar van die 7-3 en 6-4 snap ik niets!
Dat moet 8-2 en 7-3 zijn volgens mijn gevoel voor logica.
Post Reply