ouderdomsdiscriminatie ?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Gezellig

Post by Gezellig »

Dat laatste voorbeeld is de casus Koopman, beste Dame.
Mevrouw Koopman is niet zo jong meer, ernstiger is dat de progressie -ze kon zich niet op eigen kracht plaatsen- zoek is.
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

nadinevantiel wrote:
Wieger Wesselink wrote:Ik heb geen mening over de beslissing die men in dit geval genomen heeft, want daarvoor ken ik de details niet. Wat ik wel weet is dat de criteria m.b.t. keuzeplaatsen al tientallen jaren onbekend zijn, en dat lijkt me geen goede zaak. Want het heeft in het verleden al tot vele in mijn ogen zeer merkwaardige en inconsistente beslissingen geleid.

Hierover heb ik al wel eens verhitte discussies gevoerd met enkele bestuursleden. Zij beweerden dat het niet mogelijk is om daarvoor criteria vast te leggen. Bij de mannen is de situatie de laatste jaren alleen maar verslechterd. Eerst bestond er nog enige duidelijkheid over de hangplaatsen voor het NK (alleen de nummers 5 en 6 van het vorige NK kwamen in aanmerking), nu heeft het bestuur gemeend om zichzelf volledige vrijheid te moeten geven in het aanwijzen van twee keuzeplaatsen voor het NK. Ik vind dat een ontoelaatbare vorm van bemoeienis.
Wieger kan je dit laatste voorbeeld wat meer toelichten?
Het lijkt mij de taak van het bestuur om de gang van zaken rondom het NK in goede banen te leiden. Zeg maar het scheppen van de juiste voorwaarden. Zij mogen wat mij betreft ook best beleid uitstippelen m.b.t. de plaatsing voor het toernooi. Maar zodra men besluit om zich inhoudelijk te bemoeien met wie er aan het toernooi mee mogen doen wordt er voor mij een duidelijke grens overschreden. Daarmee verliest het bestuur zijn onafhankelijke positie. Iets wat voor mij onder dezelfde noemer valt is dat het bestuur een aantal jaren geleden tegen alle regels in de nummer 7 van het NK een hangplaats heeft toebedeeld.
tijdnood

Post by tijdnood »

iepie is nog niet zou oud als koeperman of kain. ze is na een goed EK zwaar teleurgesteld omdat de kndb haar niet laat deelnemen aan het NK dames op het prachtige eiland Texel (speelplaatsen: den Burg en Oosterend).

Wat is het beleid van de KNDB bij de toewijzing van plaatsen precies? Is Iepie -na het openvallen van twee plaatsen- qua sterkte de eerst in aanmerking komende damster om te worden uitgenodigd en als dat zo is, is zij dan vervolgens "afgeserveerd" wegens ouderdom en het ontbreken van progressie?

Nadine van Tiel gaat aan dit probleem totaal voorbij. zij noemt alleen nietszeggend de procedure: advisering door CTO en beslissing door KNDB.
reiger56

Post by reiger56 »

Gezellig wrote:Dat laatste voorbeeld is de casus Koopman, beste Dame.
Mevrouw Koopman is niet zo jong meer, ernstiger is dat de progressie -ze kon zich niet op eigen kracht plaatsen- zoek is.
Wat nou geen progressie. Ze heeft op het EK prima gepresteerd en de 2 plaatsvervangers die wel naar het NK mogen konden zich ook niet op eigen kracht plaatsen.
nadinevantiel

Post by nadinevantiel »

Citaat wieger: Het lijkt mij de taak van het bestuur om de gang van zaken rondom het NK in goede banen te leiden. Zeg maar het scheppen van de juiste voorwaarden. Zij mogen wat mij betreft ook best beleid uitstippelen m.b.t. de plaatsing voor het toernooi. Maar zodra men besluit om zich inhoudelijk te bemoeien met wie er aan het toernooi mee mogen doen wordt er voor mij een duidelijke grens overschreden. Daarmee verliest het bestuur zijn onafhankelijke positie. Iets wat voor mij onder dezelfde noemer valt is dat het bestuur een aantal jaren geleden tegen alle regels in de nummer 7 van het NK een hangplaats heeft toebedeeld.

Wieger,
Begrijp ik het goed uit jouw stukjes dat jij graag zou zien dat het bestuur duidelijke richtlijnen formuleert voor het invullen van keuzeplaatsen en dat de verantwoordelijkheid voor het daadwerkelijke toewijzen komt te liggen bij een andere partij? Wie acht jij dan de meest geschikte partij hiervoor?
hans andriessen

Post by hans andriessen »

reiger56 wrote:
Gezellig wrote:Dat laatste voorbeeld is de casus Koopman, beste Dame.
Wat nou geen progressie. Ze heeft op het EK prima gepresteerd en de 2 plaatsvervangers die wel naar het NK mogen konden zich ook niet op eigen kracht plaatsen.
Die zit.

Als ik nu goed ben ingelicht hebben de 2 die wel naar het NK gaan gewoon beter gepresteerd in de HF's dan Iepie. Spijtig voor haar.
Het heeft niets met leeftijd te maken of met progressie.
Vreemd, dat dat dan wel zo bij haar overkomt c.q. aan haar verteld wordt.

Het hoofdbestuur hoeft zich niet hier op het forum te verantwoorden. Maar kan iemand van het hoofdbestuur de moeite nemen om Iepie de ware redenen te vertellen, waarom zij niet via een keuzeplaats naar het NK mag?

En aangezien de deelnemers aan deze discussie merendeels het de KNDB/CTO kwalijk nemen, lijkt het niet onverstandig toch enige tekst en uitleg te geven in deze thread.
Henk Stroetinga

NK vrouwen 2006?

Post by Henk Stroetinga »

Vanavond tijdens de vergadering van de Jeugdcommissie was er een vurig betoog van Rik Keurentjes omtrent het toewijzen van (hang)plaatsen.
Rik betoogde dat er eens bij de jeugd een plaats was gegeven aan de nummer 4 uit een halve finale. De nummers vier uit de andere halve finales hadden er grote problemen mee.
Over het voorbeeld van de nummer 7 die een plaats krijgt en de nummers 5 en 6 niet, zou ik zeggen, tja......

Er om spelen met de logische kandidaten lijkt mij eerlijk.
Indien Iepie dan bijvoorbeeld een van de vier is dan mogen de jongeren op het dambord laten zien dat ze haar voorbij zijn.

Persoonlijk heb ik genoten van het EK vrouwen in Polen.
Het idee van dit OPEN toernooi zou m.i ook toegepast kunnen worden op het NK vrouwen.
Met misschien wel 30 deelneemsters een NK houden. De halve finales kan je dan afschaffen.
9 ronden Zwitsers.
Senioren vrouwen, enkele junioren, enkele aspiranten en misschien ook een paar pupillen.

Ik zou er voor willen gaan.

Image

Image

Image

Image
Last edited by Henk Stroetinga on Sat Oct 09, 2004 14:42, edited 1 time in total.
hans andriessen

Re: NK vrouwen 2006?

Laten we er niet teveel een tegenstelling van maken: Iepie tegen de jongeren. Want dat blijkt helemaal niet aan de orde te zijn.

Als een opengevallen plaats zou toevallen aan lager geeindigde spelers en er is sprake van gelijkheid (qua plaats of in punten) dan moet je m.i. een barrage spelen. Maar er is blijkbaar geen sprake van doorschuiven.
Bovendien is een barrage spelen, telkens als er weer eens iemand zich terugtrekt, geen haalbare kaart.

Het hoofdbestuur zou de grondslag voor de toewijzing van keuzeplaatsen openbaar moeten maken. Voor de grondslag en voor de uitvoering is het hoofdbestuur verantwoording verschuldigd aan de bondsraad.

Tot slot, waarom moet het NK vrouwen op een andere manier georganiseerd worden dan bij de mannen? Wat vinden de dames zelf hiervan? ZIJ moeten spelen.
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

tijdnood wrote:iepie is nog niet zou oud als koeperman of kain. ze is na een goed EK zwaar teleurgesteld omdat de kndb haar niet laat deelnemen aan het NK dames op het prachtige eiland Texel (speelplaatsen: den Burg en Oosterend).

Wat is het beleid van de KNDB bij de toewijzing van plaatsen precies? Is Iepie -na het openvallen van twee plaatsen- qua sterkte de eerst in aanmerking komende damster om te worden uitgenodigd en als dat zo is, is zij dan vervolgens "afgeserveerd" wegens ouderdom en het ontbreken van progressie?

Nadine van Tiel gaat aan dit probleem totaal voorbij. zij noemt alleen nietszeggend de procedure: advisering door CTO en beslissing door KNDB.
Ze geeft alleen antwoord op een vraag... ze gaat helemaal nergens aan voorbij.
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

nadinevantiel wrote:Citaat wieger: Het lijkt mij de taak van het bestuur om de gang van zaken rondom het NK in goede banen te leiden. Zeg maar het scheppen van de juiste voorwaarden. Zij mogen wat mij betreft ook best beleid uitstippelen m.b.t. de plaatsing voor het toernooi. Maar zodra men besluit om zich inhoudelijk te bemoeien met wie er aan het toernooi mee mogen doen wordt er voor mij een duidelijke grens overschreden. Daarmee verliest het bestuur zijn onafhankelijke positie. Iets wat voor mij onder dezelfde noemer valt is dat het bestuur een aantal jaren geleden tegen alle regels in de nummer 7 van het NK een hangplaats heeft toebedeeld.

Wieger,
Begrijp ik het goed uit jouw stukjes dat jij graag zou zien dat het bestuur duidelijke richtlijnen formuleert voor het invullen van keuzeplaatsen en dat de verantwoordelijkheid voor het daadwerkelijke toewijzen komt te liggen bij een andere partij? Wie acht jij dan de meest geschikte partij hiervoor?
Ja, ik ben er een groot voorstander van dat er een aantal richtlijnen wordt geformuleerd. Het hoeft geen exacte formule te zijn, maar er zou bijvoorbeeld vemeld kunnen worden welke factoren meetellen, en welke daarvan het belangrijkst zijn. Om er een paar te noemen:

- resultaten in het meest recente plaatsingstoernooi
- resultaten in persoonlijke wedstrijden in de afgelopen jaren
- resultaten in overige wedstrijden (clubcompetitie, zomertoernooien)
- leeftijd/toekomstperspectief
- rating
- reeds eerder toegekende keuzeplaatsen

De toewijzing zou wat mij betreft moeten worden voorbereid door een commissie die bovenstaande gegevens van de spelers verzamelt (ik heb van ingewijden wel eens gehoord dat men vaak over onvolledige informatie beschikt). Ik denk dat dit goed bij het CTO past. Het voornaamste verschil met vroeger zou zijn dat de procedure beter vastligt. Dat heeft als positief gevolg dat men zich beter naar de buitenwereld kan verantwoorden t.a.v. gemaakte keuzes. Het bestuur zou zich naar mijn mening moeten beperken tot het vaststellen of de procedure goed is uitgevoerd.
DeletedProfile

Post by DeletedProfile »

In de halve finale is Ipie als enige nummer 2 op 50% dus 3 punten geeindigd. Verder haalde iedereen 4 punten en Jorien Allink werd pas na barrage terugverwezen naar plaast 2.
Paul Wijninga

Post by Paul Wijninga »

rijmer wrote:In de halve finale is Ipie als enige nummer 2 op 50% dus 3 punten geeindigd. Verder haalde iedereen 4 punten en Jorien Allink werd pas na barrage terugverwezen naar plaast 2.
Jorien heeft inderdaad een plaats aangeboden gekregen, maar kon niet meer vrij krijgen. Lijkt me verder redelijk dat de commissie een keuze heeft gemaakt uit de speelsters met 4 punten Behaalde punten is de enige concrete maatstaf. Weet iemand trouwens wie nu wel spelen? Vindt trouwens die halve finales met groepjes van 4 en alleen de eerste door wel een rare loterij. Zo ben je teveel afhankelijk van wie je toevallig in de groep krijgt. Een normale groep zoals bij het algemene kampioenschap of Zwitsers lijkt me inderdaad een betere oplossing.
Henk Stroetinga

NK vrouwen 2005 of 2006 Zwitsers?

Een NK vrouwen met het Zwitsers Systeem. Ik meen het serieus. Het lijkt mij een prachtig toernooi: 9 ronden Zwitsers. Gevestigde namen en aanstormende jeugd. Voor de aanstormende jeugd een enorme leerervaring. In dit plan worden de halve finales afgeschaft.

Je zou de hoogste 15 vrouwen op de ratinglijst het recht kunnen geven om zich in te schrijven.
Verder zou het NK meisjes een voorronde kunnen zijn….
Alle zes finalisten bij de meisjes junioren, de sterkste vijf meisjes aspiranten en de sterkste vier pupillenmeisjes zouden eveneens het recht moeten hebben om zich in te schrijven.
Omdat niet alle dertig kandidaten zich in zullen schrijven kun je om een aantal plaatsen nog laten spelen. Maar met bijvoorbeeld 24 deelnemers heb je ook een prachtig toernooi.

Om een stok achter de deur te hebben en het toernooi betaalbaar te houden zou de KNDB bijvoorbeeld alleen de verblijfskosten voor de top 5 van het vorige Nationaal kampioenschap kunnen vergoeden. Qua kostenplaatje wordt het dan zoiets als deelnemen aan een zomertoernooi voor de deelnemers. De deelnemende jeugdspelers zouden voor een schappelijk inleggeld een gastgezin moeten krijgen via de toernooiorganisatie.

Het zal wel te kort dag zijn, in verband met reglementen en dergelijke, en ik heb het ook niet besproken, noch in het bestuur van Damgenootschap Het Noorden, noch in onze jubileumcommissie, maar ik zou in 2005, wanneer Het Noorden 100 jaar bestaat wel een dergelijk NK in Groningen willen organiseren.
hans andriessen

Re: NK vrouwen 2005 of 2006 Zwitsers?

Henk Stroetinga wrote:Een NK vrouwen met het Zwitsers Systeem. Ik meen het serieus. Het lijkt mij een prachtig toernooi: 9 ronden Zwitsers. Gevestigde namen en aanstormende jeugd. Voor de aanstormende jeugd een enorme leerervaring. In dit plan worden de halve finales afgeschaft.
Henk, zo te lezen ben je dolenthousiast. Het lijkt mij best een leuk toernooi. Maar vooral leuk voor de jeugd.
Enne...... de jeugd heeft het NK meisjes. Mogen de vrouwen hun eigen NK behouden?
Daarna(ast) zo'n toernooi als jij beschrijft, met veel publiciteit en eventueel een paar buitenlandse (jeugd)toppers: mooie promotie van de damsport. Dat is wel aan jou toevertrouwd.
Henk Stroetinga

Re: NK vrouwen 2005 of 2006 Zwitsers?

hans andriessen wrote:
Henk, zo te lezen ben je dolenthousiast. Het lijkt mij best een leuk toernooi. Maar vooral leuk voor de jeugd.
Enne...... de jeugd heeft het NK meisjes. Mogen de vrouwen hun eigen NK behouden?
Daarna(ast) zo'n toernooi als jij beschrijft, met veel publiciteit en eventueel een paar buitenlandse (jeugd)toppers: mooie promotie van de damsport. Dat is wel aan jou toevertrouwd.
Waarom zou het vooral voor de jeugd een mooi toernooi zijn?
De sterkste speelsters spelen in het Zwitsers systeem toch allemaal tegen elkaar?
Post Reply