Geloven dammers in God?

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Bestaat God?

Ja, ik geloof in God en dus in een leven na de dood.
36
40%
Nee, ik geloof niet in (een persoonlijke) God, maar wel in een leven na de dood.
20
22%
Nee, ik geloof noch in God, noch in een leven na de dood.
34
38%

Total votes: 90

Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Ik ben wel zeer benieuwd wie stoker en 666 is/zijn!
Teun van de Krol

Post by Teun van de Krol »

Bert Zwart wrote:Ik ben wel zeer benieuwd wie stoker en 666 is/zijn!

Ja als je zo durft te schrijven! anoniem; ben je toch zeker een verlichte humanist in het donker

Post by reiger56 »

stoker wrote:Ik begrijp niet dat jij niet veel begrijpt
Dat begrijp ik.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Zojuist van internet geplukt:

"De Sociëteit van Jezus, bekend als de jezuïeten, werd in 1534 opgericht door een groep afgestudeerde Parijse studenten, onder leiding van Iñigo Lopez de Loyola, beter bekend onder zijn Latijnse naam Ignatius van Loyola. De Sociëteit werd in 1540 goedgekeurd door paus Paulus III.

De Sociëteit werd opgericht als onderdeel van de Contrareformatie, een reactionaire beweging om de Reformatie te bestrijden. Zij preekte de algehele gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift en kerkelijk dogma, in verband waarmee Ignatius van Loyola zelf verklaarde:

"Ik zal geloven dat het wit dat ik zie zwart is, als de kerkelijke hiërarchie dat zo definieert"

Een van de meest gebruikelijke methoden van de jezuïeten was de retraite. Hiervoor kwamen mensen bij elkaar voor minstens een week, om, onder leiding van een priester, zwijgend conferenties en oefeningen te ondergaan om zichzelf betere mensen te maken. Zo waren er conferenties en meditaties over onze op handen zijnde dood, enz.

Het motto van de Sociëteit is: Ad Majorem Dei Gloriam (tot grotere glorie van God), dikwijls afgekort tot AMDG. Het gezegde bedoelt het idee uit te drukken, dat elk werk dat niet duivels is, voor de hemel verdienstelijk is, als het met die bedoeling wordt gedaan, zelfs handelingen die normaal alledaags worden geacht, zoals het vullen van de benzinetank."
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

Bert Zwart wrote:
"...
"Ik zal geloven dat het wit dat ik zie zwart is, als de kerkelijke hiërarchie dat zo definieert"
..."
Mmm, waar ligt de grens tussen respect hebben en schuddebuikend over de grond rollen? Zo gek als een deur is mijn oordeel in deze.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Arjen de Mooij wrote:
Bert Zwart wrote:
"...
..."
Mmm, waar ligt de grens tussen respect hebben en schuddebuikend over de grond rollen? Zo gek als een deur is mijn oordeel in deze.
Dit is nog maar een heel mild fragmentje uit 'De Geestelijke Oefeningen' van Loyola, Zopje.
Maar wie is er nu het meest gek? Jij werkt voor de Jezuïeten, zij niet voor jou. Sterker nog, jij hebt niet eens in de gaten dat jij voor hun werkt. Rol jij maar lekker schuddebuikend over de grond, denken die bazen van jou. Hoe meer er voor jou te lachen valt, hoe harder je werkt, hoe meer belasting je in het laatje brengt.
reiger56

Post by reiger56 »

Arjen de Mooij wrote:
Bert Zwart wrote:
"...
..."
Wit en zwart door elkaar gooien wordt wel lastig tijdens het dammen!
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Bert Zwart wrote:Zojuist van internet geplukt:

"De Sociëteit van Jezus, bekend als de jezuïeten, werd in 1534 opgericht door een groep afgestudeerde Parijse studenten, onder leiding van Iñigo Lopez de Loyola, beter bekend onder zijn Latijnse naam Ignatius van Loyola. De Sociëteit werd in 1540 goedgekeurd door paus Paulus III.

De Sociëteit werd opgericht als onderdeel van de Contrareformatie, een reactionaire beweging om de Reformatie te bestrijden. Zij preekte de algehele gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift en kerkelijk dogma, in verband waarmee Ignatius van Loyola zelf verklaarde:

Een van de meest gebruikelijke methoden van de jezuïeten was de retraite. Hiervoor kwamen mensen bij elkaar voor minstens een week, om, onder leiding van een priester, zwijgend conferenties en oefeningen te ondergaan om zichzelf betere mensen te maken. Zo waren er conferenties en meditaties over onze op handen zijnde dood, enz.

Het motto van de Sociëteit is: Ad Majorem Dei Gloriam (tot grotere glorie van God), dikwijls afgekort tot AMDG. Het gezegde bedoelt het idee uit te drukken, dat elk werk dat niet duivels is, voor de hemel verdienstelijk is, als het met die bedoeling wordt gedaan, zelfs handelingen die normaal alledaags worden geacht, zoals het vullen van de benzinetank."
Een leuk beginnetje als je iets wilt begrijpen over de Jezuïeten is het boek 'Handorakel en kunst van de voorzichtigheid' van Baltasar Gracián, een Spaanse Jezuïet die leefde van 1601 tot 1658. Er is nog een andere vertaling onder de titel 'Aardse wijsheid, een klein orakel', maar 'Handorakel en kunst van de voorzichtigheid', vertaald door de schrijver Theo Kars, en uitgegeven door Athenaeum-Polak & Van Gennep, verdient de voorkeur.
Het boek is me in 1991 met klem aangeraden door Paul Oudshoorn, die het sindsdien op zijn nachtkastje heeft liggen. Ook bij de door de Jezuïeten opgeleide politici als Ruud Lubbers, Hans van Mierlo en Hans van den Broek ligt het op het nachtkastje, zegt Paul.

In het boekje staan 300 aforismen, met titels als 'Wees goed geïnformeerd', 'Geen zelfvoldaanheid tonen', 'Niet pronken met geluk', 'Niet vervelen', 'Een voortreffelijke smaak', 'Zich niet wijden aan bezigheden die een slechte naam hebben', 'De verbeelding in bedwang houden'.

Je krijgt een aardige indruk van hoe de Jezuïeten hun manipulaties in gang zetten.

Vertaler Kars zegt in zijn nawoord o.a.: "Gracián is vanwege een aantal van deze amorele, cynische en volstrekt opportunistische raadgevingen 'de Machiavelli' van de menselijke betrekkingen genoemd, een vergelijking die al tijdens zijn leven werd getrokken en hem buitengewoon ergerde. Hij vond Machiavelli platvloers en verweet deze zich te laten leiden door 'razones, no de estado, sino de establo' (letterlijk: 'niet door staats-, maar door stalbelang'). Graciáns verontwaardiging is enigszins gerechtvaardigd. Zijn uitgangspunt luidt: 'Ons leven is een voortdurende strijd tegen de boosaardigheid van de anderen' ('una milicia contra la malicia del hombre'). Onze doelstellingen zijn juist, maar wij moeten helaas soms onaangename middelen gebruiken om deze te bereiken. Bij Machiavelli gaat het uitsluitend om de macht; bij Gracián om wat men met die macht kan doen. 'Het voordeel van macht is dat men in staat is meer goed te doen dan anderen', legt hij uit.
Driezessen

Re: Lang leve het atheïsme

Post by Driezessen »

Dominique wrote:
Driezessen wrote:En wat blijft is dat de gelovige om respect voor zijn achterlijke ovattingen blijft zeuren. Laat Prutser maar eens beginnen respect te hebben voor het ATHEISTISCH HUMANISME (hoe de stroming in het chinees heet weet ik helaas niet).
Wat houdt dat atheistisch humanisme precies in?
Ongetwijfeld een gezonde portie wederzijds respect?
Merk er veel van.
Je bent zelf verantwoordelijk voor je daden, niet god.
We spreken als mensen met elkaar af wat goed en kwaad is, we halen het niet uit een achterlijk boek. We helpen de medemens uit onszelf niet uit angst voor de hel. En we geven eerlijk onze mening, die houden we niet achter uit 'respect' (altijd dat holle, laffe begrip weer als de argumenten staken).
We mogen onze mening vrij geven, dus als wij vinden dat de bijbel opvoedkundig slecht is noemen we de bijbel slecht zonder angst voor de gelovigen die eeuwen lang geen respect hebben gehad voor andersdenkenden en die plots staan te schreeuwen om respect en zelf geen greintje respect hebben, nog steeds niet, voor atheïsten.
Ik ben zelf gelovig opgevoed en heb jaren in god gelooft. Ik vond dit gelovige milieu verstikkend en totaal liefdeloos. Niet-gelovigen werden afgeschildert als minderwaardige wezens. Afwijkend gedrag werd veroordeelt. Niet-gelovige vriendjes beschimpt. Ouders die een kind verloren werd vertelt dat het een straf van god was. God is liefde zeggen de huichelaars.
Toen ik mij verdiepte in de islam las ik argumenten waarom god eigenlijk niet kan bestaan. Ik las de koran en walgde van het geweld en las voor het eerst toen ook eens de bijbel en schrok enorm van de slachtpartijen in naam van god. Het is de joden tegen de rest en god zegt dat het goed is dit fascisme.
De bijbel zegt veel over de mens, die kennelijk amper een geweten, amper rechtvaardigheidsgevoel heeft en alleen maar denkt in termen van MACHT. God is machtig en DUS gehoorzamen wij en steken god veren in zijn kont, o wat is die god goed dat het hem behaagt in mensen geboren te laten worden met erfelijke aandoeningen, zonder armpjes, beentjes, hartjes, longetjes etc. - ontelbare afwijkingen creëert die schepper. (Of om de uitvluchten voor te zijn, laat zijn goede vriend de duivel (hij wedde met de duivel om jobs welzijn om een kratje pils) de mensen in het verderf storten.
Neen, het geloof heeft veel verdriet en ellende over de mensheid gestort, dat is gewoon waar en mag weleens gezegd worden, in plaats van dat eeuwige inhoudsloze gewauwel over 'respect'.
Heb jij respect voor bloedvergieten?
Last edited by Driezessen on Wed Sep 08, 2004 18:17, edited 1 time in total.
stoker

Post by stoker »

reiger56 wrote:
Dat begrijp ik.
weinig begrip maar veel vertrouwen (noem het geloof)?
stoker

Post by stoker »

Bert Zwart wrote:Ik ben wel zeer benieuwd wie stoker en 666 is/zijn!
Maak daar maar zijn van, ik heb, in tegenstelling tot de 6-jes, geen religieuze opvoeding genoten/hoeven ondergaan
reiger56

Post by reiger56 »

stoker wrote:
reiger56 wrote:
Dat begrijp ik.
Jammer dat je weinig begrip hebt. En veel vertrouwen in wie?
stoker

Post by stoker »

reiger56 wrote:
stoker wrote:
reiger56 wrote: Dat begrijp ik.
Ik doelde eerder op de reiger zelve
reiger56

Post by reiger56 »

stoker wrote:
reiger56 wrote:
stoker wrote: weinig begrip maar veel vertrouwen (noem het geloof)?
Ik doelde eerder op de reiger zelve
Bedankt, ik heb veel begrip voor jouw vertrouwen in mij.
DE_PRUTSER

Post by DE_PRUTSER »

stoker wrote:
DE_PRUTSER wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Als ik de stukjes van Jan Schippers lees krijg ik bijna een deja-vu gevoel. Het was 1984 dat ik mij in Zwolle meldde voor een jaren durende en voor mij zinloze lerarenopleiding. Mijn klasgenoot was toen Jan Schippers, naamgenoot van De Prutser, volgens mij een volle neef of in ieder geval familie. Kwam uit Westerhaar maar was in mij herinnering ook bekend in Balkbrug. Had theologie gestuurd maar de stof was sterker dan Jan. Alles was sterker dan Jan leek het wel. Zelfs een gesprek over appels en peren wist Jan wel weer te herleiden tot zijn kontakt met God. Nooit heb ik ontdekt wat er met deze jan aan de hand was. Hoogbegaafd, overspannen, wereldvreemd.....plots was hij weg en in mijn herinnering had hij ook vele opnames achter de rug. Godsdienstwaanzin leek het wel en in alles leek het aardse bestaan niet voldoende. Als ik dan de verhalen van Prutser lees denk ik: je hebt gelijk dat je met respekt een gesprek moet voeren maar sla jij met bijbelse teksten net als "neef" Jan niet wat door? Je geloof uitdragen is natuurlijk prima maar ik zie het nog niet helemaal lukken in jouw geval.
met jan gaat het prima een volle neef is correct.

het hoeft ook niet te lukken Fred,het gaat er alleen maar om de mensen wakker te schudden.en natuurlijk sla ik door wat de bijbelse teksten aangaat,dat willen de mensen graag horen toch.

maar als je ander onderwerpen neemt op dit forum waar nog meer over word gepraat,is er geen een die het over doorslaan heeft ??.
vreemd dat geloof zoveel te weeg brengt bij mensen nietwaar.
Nee Fred het is helemaal niet vreemd wat mij betreft.
Niet vreemd inderdaad, gezien de ellende die het geloof op gans de wereld elke dag weer teweeg brengt. Geloof is geen middel tot verlichting maar tot machtsmisbruik en uitsluiting. Tot voor kort was het bij veel bedrijven, zelfs bij overheidsdiensten zeer gebruikelijk dat er naar je geloof werd gevraagd, veel ongelovigen hadden hierdoor, met name in de Oosten van het land, moeite werk te vinden. En dit is nog maar de lulligste, kleinste vorm van uitsluiting die gelovigen parktiseren. Ongelovigen worden met hel en verdoemenis bedreigt wanneer zij wat hard op reageren op de debiele sprookjes van de gelovigen. Na eeuwen intolerant geweest te zijn verwachten zij, nu de achterlijkheid eindelijk wat teruggedrongen is, respect voor hun idioterieën.
Ik walg van je god, ik spuug op je god en ik kots van je god.
ik heb medelijden met je zieke geest bekeer je of je bent voor eeuwig verloren,de duivel heeft je helemaal onder controle.ik bid voor je ongecontroleerde uitspraken dat die mogen verdwijnen uit je verdorven ziel.voor de rest maakt het mij niet uit wat jij denkt.ik wil met jouw een persoonlijk gesprek aangaan maar aangezien je al die tijd al anoniem uit je nek kletst zul je dat wel niet aandurven,immers de duivel verschuilt zich ook altijd. beterschap toegewenst.
Post Reply