Absentie bij damtoernooien

Post Reply
LastigeKnul
Real name: Eric van t Hof

Absentie bij damtoernooien

Post by LastigeKnul »

Als oudschaker verbaast het mij dat een absentie bij een damtoernooi vaak leidt tot problemen, wat bij schaaktoernooien niet het geval is. Als een deelnemer van een schaaktoernooi tijdens een toernooi om wat voor reden dan ook besluit om zich terug te trekken, dan meldt hij dit bij de organisatie. Die markeert de speler in het indelingsprogramma als zijnde afwezig, waarna hij voor de verdere ronden door het Zwitserse systeem ook niet meer wordt ingedeeld. Zijn score blijft wat het is. Voor de zogenaamde weerstandspunten scoort deze speler in het computerprogramma dat de indeling en uitslagen verwerkt alleen nog "remises tegen zichzelf".

Bij mijn eerste damtoernooi ooit, Heerhugowaard 2020, trok ik mij na de zesde ronde terug omdat ik mij niet goed voelde. Zoals gezegd, bij schakers is dit helemaal niet ongebruikelijk en er is ook niemand die er enig nadeel van ondervindt. Pas naderhand werd mij duidelijk dat een dergelijke terugtrekking in damtoernooien wel ongebruikelijk en ook ongewenst is. Had ik dat geweten, dan zou ik me niet teruggetrokken hebben. Vorig jaar zag ik echter tot mijn grote verbazing dat ik voor ronden 7, 8 en 9 nog steeds werd ingedeeld, ondanks het feit dat iedereen wist dat ik er niet was!

Dit jaar speelde ik mijn tweede damtoernooi in Brunssum en ik had me heilig voorgenomen om álle ronden te spelen, ook al zou ik, bij wijze van spreken, ter plekke dood neervallen. En die negen partijen heb ik inderdaad gespeeld. Toch waren er in het toernooi wel enkele absenties, waarvan de redenen bij mij niet bekend zijn. In de laatste ronde waren er bijvoorbeeld twee spelers afwezig waardoor ook hun twee tegenstanders beide niet konden spelen. Een herindeling was niet meer mogelijk geweest, werd gemeld. Maar er waren ook geen vervangers geregeld, een merkwaardigheid die nochtans wel in het toernooireglement was voorgeschreven.

Van een andere absentie werd ik tijdens de voorlaatste ronde op een wat ongelukkige wijze op de hoogte gebracht. Terwijl ik in diep gepeins achter het bord verzonken was, nadenkend over de door mij te spelen zet, kwam er opeens een boze man naar onze tafel waarop hij een kassabon smeet. "Dit zijn de kosten die we gisteren door jouw afwezigheid hebben gemaakt", brulde hij, "En zorg dat je het bedrag morgen bij je hebt!". Waarna hij weer wegbeende.

Ik keek verbouwereerd naar mijn tegenstander, die zelf ook verbaasd was over deze uitbarsting van woede. Ik bekeek de bon, waarop stond "2 zomerticket, totaal €55". Na afloop van de partij legde mijn sympathieke tegenstander de situatie uit. Maar in eerste instantie was ik vooral gehinderd door de onverwachte schreeuwpartij aan mijn bord, in mijn bedenktijd, over een affaire waarmee ik, naar ik veronderstel, toch helemaal niets te maken had.

Wat was er dan gebeurd? Mijn tegenstander had een dag eerder twee afspraken in de agenda staan, namelijk een dampartij en een gezamenlijk museumbezoek met een kennis. De organisatie was hiervan drie dagen eerder op de hoogte gebracht, waarbij mijn latere tegenstander had aangeboden om óf de partij op een ander tijdstip te spelen, óf een reglementair verlies te aanvaarden. Het werd uiteindelijk deze laatste optie. Vooruitspelen was niet mogelijk en de reglementair voorgeschreven vervanger was blijkbaar ook niet te vinden. Enfin, iedereen werd hiervan bijtijds op de hoogte gesteld, óók, naar ik heb begrepen, de speler die dus werd ingedeeld tegen een tegenstander van wie de afwezigheid op voorhand bekend was.

Dit is slechts één kant van het verhaal, realiseer ik me. Misschien was er nog meer aan de hand, dat weet ik niet. En wat die boze meneer ermee te maken had, is mij ook niet duidelijk geworden.

Hoe dan ook - dit soort problemen kunnen mijns inziens eenvoudig worden voorkomen door gebruik te maken van een ander indelingssysteem. Bijvoorbeeld het bij schaken populaire SwissMaster, wat tevens het voordeel heeft dat er een wat betere en courantere implementatie van het Zwitserse systeem in is opgenomen.
clp
Real name: Kees Pippel

Re: Absentie bij damtoernooien

Post by clp »

LastigeKnul wrote: Mon Aug 16, 2021 17:33 Hoe dan ook - dit soort problemen kunnen mijns inziens eenvoudig worden voorkomen door gebruik te maken van een ander indelingssysteem. Bijvoorbeeld het bij schaken populaire SwissMaster, wat tevens het voordeel heeft dat er een wat betere en courantere implementatie van het Zwitserse systeem in is opgenomen.
Een toernooimanager implementeert een idee. Dat moet eerst duidelijk worden. Eenvoudig is dat niet. Zie bijvoorbeeld de arbiters manual van de Fide (248 pagina's). Een eerste stap zou zijn de betreffende FMJD annex aan te passen.

Wat betreft het bepalen van de Buchholz score, zie bijvoorbeeld: In de situatie die je schets lijkt mij meer sprake van een bedieningsfout, dan een gebrek van de gebruikte toernooimanager. Tenslotte is het altijd mogelijk de paring handmatig aan te passen.

Verder is het mij ook opgevallen dat ingesleten patronen bijna niet te veranderen zijn. Zoals het knullige gebruik van de Dummy als het aantal deelnemers oneven is.
Post Reply