Nationale Jeugddamdag 6 october in Apeldoorn
-
Nationale Jeugddamdag 6 october in Apeldoorn
Damclub Apeldoorn is 6 oktober gastheer van meer dan 100 dammers jeugdig talent, ouders en belangstellenden. Op verzoek van dampromotor Gerard Bruins werd de handschoen voor dit evenement opgepakt. Voor de Apeldoorns een mooi moment om de terugkeer binnen de KNDB kracht bij te zeten. Een druk weekend voor DCA omdat op de vrijdag ook de rentree in de bondskompetitie gaat plaatsvinden. Nu ook de onderlinge kompetitie voor het eerst on 20 jaar weer op gang is gekomen kunnen we voorzichtig zeggen: DCA is terug.
Dan over de jeugddamdag zelf. Denksportvereniging Apeldoorn Noord beschikt over een ruime locatie en is vrijwel de gehele week geopend voor dammers,bridgers en schakers. Zaterdag 6 october is de dag gereserveerd voor alle jeugddammers om er een mooie en sportieve dag van te maken. Apeldoorn is een kleine vereniging dus hulp van dammers uit de regio is altijd welkom.
Belanstelelnden zijn welkom aan de Sleutelbloemstraat 22 in Apeldoorn. Nadere info volgt. Wij gaan er vanuit dat ook op site van het jeugddammen spoedig meer info te verwachten is.
Dan over de jeugddamdag zelf. Denksportvereniging Apeldoorn Noord beschikt over een ruime locatie en is vrijwel de gehele week geopend voor dammers,bridgers en schakers. Zaterdag 6 october is de dag gereserveerd voor alle jeugddammers om er een mooie en sportieve dag van te maken. Apeldoorn is een kleine vereniging dus hulp van dammers uit de regio is altijd welkom.
Belanstelelnden zijn welkom aan de Sleutelbloemstraat 22 in Apeldoorn. Nadere info volgt. Wij gaan er vanuit dat ook op site van het jeugddammen spoedig meer info te verwachten is.
- Marcel Kosters
Re: Nationale Jeugddamdag 6 october in Apeldoorn
Een mooie dag in de mooie accommodatie van de nieuw opgerichte damclub in Apeldoorn. Complimenten, Fred!
Tot mijn verrassing begreep ik, dat je de bridgende voorzitter van het DSC inmiddels binnen jouw clubgelederen
hebt mogen verwelkomen, top.
Helaas werd er (nog) niet op de DamZ! DamSet gespeeld bij de welpen en pupillen (DamZ! doelgroep), maar er was
al wel enige DamZ! aankleding. En de door supertalent en GMI Jan Groenendijk verzorgde prijsuitreiking annex
fotosessie was top. Zoals ook de prijsuitreiking en fotosessie door collega supertalent en GMI Martijn van IJzendoorn
bij de halve finale schooldammen in Naaldwijk top was.

Aanbevelingen Jeugd Damdag 2019:
overwegende dat:
- al jaren niet alle provincies meer in staat zijn viertallen af te vaardigen naar dit als nationaal overkoepelend bedoeld breedtesport evenement;
- doel is zo veel mogelijk jeugdspelers bij elkaar en achter de borden te krijgen:
1. Heroverweeg team format (Schaf dit af). Maak er individueel format van zonder minimum of maximum afvaardiging per provincie. Een format, dat inspeelt op krimp en tegelijk ook (ongebreidelde) groei mogelijk maakt. Zo kunnen ook nu kinderen uit bijvoorbeeld Limburg en Zeeland hun herintrede doen.
Mogelijke uitwerking: nog steeds een provincie ranking. Maar bijvoorbeeld gebaseerd op de individuele score van de beste 1, 2, 3, of 4 spelers (wat ook maar de grootst haalbare gemene deler in een betreffend jaar blijkt te zijn, zodat iedere provincie kan meedingen) per provincie. Voorbeeld: Gelderland komt met 20 welpen, Zeeland komt met 2 welpen. Dan wordt de eindstand bepaald door de scores van de beste 2 welpen uit iedere provincie. Format: in iedere leeftijdsgroep Zwitsers systeem, 10 ronden. Daarmee zou mogelijk moeten zijn om zonder leden toename het aantal deelnemers aan de jeugd damdag te verdubbelen. Op mijn club waren er 2 spelers, die wel wilden maar niet konden meedoen omdat er onvoldoende spelers waren om een extra team te formeren.
2. Schakel de bedenktijd in alle leeftijdsgroepen gelijk naar het snelste speeltempo: ik meen 10 minuten + 3 Fischer. Dit maakt ook bij een (veel) grotere deelname een strakke organisatie mogelijk waarbij alle groepen iedere ronde gelijktijdig kunnen beginnen. Langere bedenktijd in oudere leeftijdsgroepen heeft geen toegevoegde waarde. Het gaat erom zoveel mogelijk jeugd op 1 dag op 1 plek bij elkaar te krijgen en zo veel mogelijk partijen te laten spelen.
3. Handhaaf bekers en medailles voor de beste spelers. Maar heroverweeg het vaantje als herinnering voor alle deelnemers en probeer dit te vervangen door iets dat de merkwaarde van KNDB en eventueel bedieningsconcept (DamZ!) versterkt. Je moet een herinnering meegeven en dat kost hoe dan ook geld. Laat het dan alsjeblieft iets zijn, waar de kinderen niet alleen plezier aan beleven, maar waar je je organisatie ook daadwerkelijk mee versterkt. Moet iets zijn wat praktisch is. Niet een sleutelhanger: dat is suf. Maar er zijn dagelijkse (en betaalbare) gebruiksvoorwerpen die iedere dag tot in lengte van dagen "Dammen!" (met de KNDB) kunnen roepen. En die zich ook lenen voor sponsoring. Zomaar een probeersel ter illustratie:

Nog een idee (maar door een creatieve geest zal veel meer en beter bedacht kunnen worden) in dat kader: een goede pen met opdruk (geen troep) waar de partij mee genoteerd kan worden (iedere DamZ! DamSet die over 2 weken wordt gedistribueerd bevat al 2 DamZ! notatiebiljetten, daar zou een pen als herinnering in plaats van vaantje heel mooi bij passen).
Ik vond het een mooie en inspirerende dag, met naast het leuke spel van mijn team voor mij als hoogtepunt de leuke prijsuitreiking door Jan Groenendijk, een beslist sterke zet van KNDB Jeugdcommissie, KNDB Topsport en de betrokken topspelers. Ga zo door!
Tot mijn verrassing begreep ik, dat je de bridgende voorzitter van het DSC inmiddels binnen jouw clubgelederen
hebt mogen verwelkomen, top.
Helaas werd er (nog) niet op de DamZ! DamSet gespeeld bij de welpen en pupillen (DamZ! doelgroep), maar er was
al wel enige DamZ! aankleding. En de door supertalent en GMI Jan Groenendijk verzorgde prijsuitreiking annex
fotosessie was top. Zoals ook de prijsuitreiking en fotosessie door collega supertalent en GMI Martijn van IJzendoorn
bij de halve finale schooldammen in Naaldwijk top was.

Aanbevelingen Jeugd Damdag 2019:
overwegende dat:
- al jaren niet alle provincies meer in staat zijn viertallen af te vaardigen naar dit als nationaal overkoepelend bedoeld breedtesport evenement;
- doel is zo veel mogelijk jeugdspelers bij elkaar en achter de borden te krijgen:
1. Heroverweeg team format (Schaf dit af). Maak er individueel format van zonder minimum of maximum afvaardiging per provincie. Een format, dat inspeelt op krimp en tegelijk ook (ongebreidelde) groei mogelijk maakt. Zo kunnen ook nu kinderen uit bijvoorbeeld Limburg en Zeeland hun herintrede doen.
Mogelijke uitwerking: nog steeds een provincie ranking. Maar bijvoorbeeld gebaseerd op de individuele score van de beste 1, 2, 3, of 4 spelers (wat ook maar de grootst haalbare gemene deler in een betreffend jaar blijkt te zijn, zodat iedere provincie kan meedingen) per provincie. Voorbeeld: Gelderland komt met 20 welpen, Zeeland komt met 2 welpen. Dan wordt de eindstand bepaald door de scores van de beste 2 welpen uit iedere provincie. Format: in iedere leeftijdsgroep Zwitsers systeem, 10 ronden. Daarmee zou mogelijk moeten zijn om zonder leden toename het aantal deelnemers aan de jeugd damdag te verdubbelen. Op mijn club waren er 2 spelers, die wel wilden maar niet konden meedoen omdat er onvoldoende spelers waren om een extra team te formeren.
2. Schakel de bedenktijd in alle leeftijdsgroepen gelijk naar het snelste speeltempo: ik meen 10 minuten + 3 Fischer. Dit maakt ook bij een (veel) grotere deelname een strakke organisatie mogelijk waarbij alle groepen iedere ronde gelijktijdig kunnen beginnen. Langere bedenktijd in oudere leeftijdsgroepen heeft geen toegevoegde waarde. Het gaat erom zoveel mogelijk jeugd op 1 dag op 1 plek bij elkaar te krijgen en zo veel mogelijk partijen te laten spelen.
3. Handhaaf bekers en medailles voor de beste spelers. Maar heroverweeg het vaantje als herinnering voor alle deelnemers en probeer dit te vervangen door iets dat de merkwaarde van KNDB en eventueel bedieningsconcept (DamZ!) versterkt. Je moet een herinnering meegeven en dat kost hoe dan ook geld. Laat het dan alsjeblieft iets zijn, waar de kinderen niet alleen plezier aan beleven, maar waar je je organisatie ook daadwerkelijk mee versterkt. Moet iets zijn wat praktisch is. Niet een sleutelhanger: dat is suf. Maar er zijn dagelijkse (en betaalbare) gebruiksvoorwerpen die iedere dag tot in lengte van dagen "Dammen!" (met de KNDB) kunnen roepen. En die zich ook lenen voor sponsoring. Zomaar een probeersel ter illustratie:

Nog een idee (maar door een creatieve geest zal veel meer en beter bedacht kunnen worden) in dat kader: een goede pen met opdruk (geen troep) waar de partij mee genoteerd kan worden (iedere DamZ! DamSet die over 2 weken wordt gedistribueerd bevat al 2 DamZ! notatiebiljetten, daar zou een pen als herinnering in plaats van vaantje heel mooi bij passen).
Ik vond het een mooie en inspirerende dag, met naast het leuke spel van mijn team voor mij als hoogtepunt de leuke prijsuitreiking door Jan Groenendijk, een beslist sterke zet van KNDB Jeugdcommissie, KNDB Topsport en de betrokken topspelers. Ga zo door!
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Heeft het AVG-duiveltje toegeslagen of zijn de deelnemers van Noord- en Zuid-Holland en een enkeling van Gelderland door de organisatie vergeten in ToernooiBase te zetten?
-
Alex, ik heb geen idee. Marcel, dank voor de complimenten. Ik geef ze door aan de mensen die daar echt recht op hebben. In het bijzonder de dammende kinderen zelf die er een hele leuke en sportieve dag van gemaakt hebben. Het was voor ons al damclub toch even spannend vooraf, kunnen we dit al aan? Wat zie je over het hoofd? Hebben we genoeg mensen? Is de locatie geschikt? Dan is het dus wel heel prettig dat iemand als Gerard Bruins de leiding heeft, die blijft altijd rustig en behoudt overzicht. En als damclub hebben we het geluk dat het denksportcentrum ons echt heel erg prettig ondersteunt. Achter de schermen zijn er dan nog mensen die in stilte alles regelen. Bescheiden mensen die je nooit hoort klagen en die we vaak niet eens vragen om iets te doen, ze doen het gewoon. Op donderdag clubavond, vrijdag een wedstrijd en dan zaterdag er al weer de hele dag staan. En dan zijn er ook nog bridgers en schakers die actief helpen. De hoogtepunten zaterdag, ik denk de locatie, het spelplezier, tevreden ouders, een tevreden damclub en dat het een teamlid van lukt om Jan Groenendijk te vragen voor de prijsuitreiking. En die Jan is dus een echte topper en niet alleen op het bord. Zijn er dan ook wat mindere punten? Natuurlijk wel. Zo was de jeugdleider van de KNDB het evenement dat hij zou openen vergeten zijn wekker te zetten, dat was wat slordig maar kan gebeuren. Hij krijgt een herkansing, wij willen graag meer evenementen naar Apeldoorn halen.
-
Jammer, op de KNDB site een beetje een zuur stukje van Piet Bouma.
Waarschijnlijk is er geen persbericht uitgegaan?Fred van Amersfoort wrote:Jammer, op de KNDB site een beetje een zuur stukje van Piet Bouma.
-
Weet je Alex, het was echt een leuke dag. En ik ben erg mild tegenwoordig. Ik zie het als een KNDB evenement, desondanks hebben we vooraf wel persberichten verstuurd. De pers was ook aanwezig. Een leuk artikel vooraf en ook gisteren was er ruime aandacht. Allemaal prima en positief. En zeker ook erg leuk dat Jan heel spontaan de prijzen wilde uitreiken. We willen in Apeldoorn graag ons best doen, voor de eigen toko maar ook voor anderen. Maar mensen smeken of ze hun wekker willen zetten, of tenminste een Gelders bestuurder die eens denkt, laat ik eens komen kijken wat die nieuwe club wil betekenen, nee daar gaan we niet om bedelen. We zijn wel goed maar niet gek. En toch bieden we ons ook weer aan voor volgend jaar. Simpelweg omdat het best leuk is en vooral nuttig. En ook omdat we in Apeldoorn over een jaar weer zelf jeugd willen hebben.
Dat het een leuk en geslaagd evenement was, daar twijfel ik niet aan. Maar als je alleen maar uitslagen te zien krijgt en wilt iets op een website plaatsen, doe je letterlijk aan scorebordjournalistiek.
-
Ja Alex mee eens. Dat was met een klein mailtje te regelen geweest...
- Marcel Kosters

Nog een leuke foto van Jan met het aspiranten / junioren team van Noord-Holland.
De coole gast in het midden is mijn kersverse clubgenoot Adel (15). Hij komt iedere
maandagavond vanuit Amsterdam Zuidoost met het OV naar de club in Haarlem. Een
reis van 1 en uur en 15 minuten heen en 1 uur en 15 minuten terug. Adel heeft op
het kinderdagverblijf leren dammen. Welk kinderdagverblijf?
Joesboef van dampromotor Achfaaq Mohamedjoesoef natuurlijk!
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
-
Leuke foto Marcel. In de Stentor gisteren nog een bijna pagina groot artikel over de jeugddamdag. Vorige week ook al leuk artikel. Aan publiciteit voor het dammen niet te klagen dus. Donderdag gaan we met het bestuur van onze eigen club om de tafel met slechts 1 onderwerp. Jeugddammen opzetten in Apeldoorn.
- Marcel Kosters
Top! Als je er een foto (bijvoorbeeld met je telefoon) of scan van kunt maken, kun je ze misschien ook hier delen. Kwestie van onder de tekstbox bij "Filename" kiezen voor "Choose file", klikken op "Add the file" en daarna op "Submit".Fred van Amersfoort wrote:(...) In de Stentor gisteren nog een bijna pagina groot artikel over de jeugddamdag. Vorige week ook al leuk artikel. (...)
Ik realiseer me dat er nog een misschien vergeten maar deels onbeantwoorde e-mail van vandezomer ligt (met name nav Karel van Delft) en probeer daar voor donderdag nog op terug te komen. Misschien zit er iets bruikbaars voor jullie tussen, misschien niet. Top dat jullie er ook voor gaan!Fred van Amersfoort wrote:Donderdag gaan we met het bestuur van onze eigen club om de tafel met slechts 1 onderwerp. Jeugddammen opzetten in Apeldoorn.
Vanaf volgende week zaterdag kunnen Paul en ik DamZ! DamSets in bulk leveren (voorraad van ruim 4.000 sets, de aanvankelijke voorraad van ruim 5.000 sets begint nog voordat deze is gearriveerd alweer af te nemen en dat is precies de bedoeling: DamZ! schepen 3,4,5,6,7,8,9, 10 en 11 moet zo snel mogelijk volgen) zonder doorloop tijd. Dat maakt ieder voorstel of budget naar eigen club, gemeente of sponsor(s) heel erg concreet en tastbaar. "Zeg vandaag ja en morgen kun je aan de slag met de materialen."
Niets is zo motiverend als snel en tastbaar resultaat. Niet alleen voor clubs en vrijwilligers zelf, maar ook voor de mensen die zij willen enthousiasmeren.