Jaap van Galen wrote:...weet jij hoeveel damborden er in totaal jaarlijks in Nederland worden verkocht?
De omvang en ontwikkeling daarvan lijkt me een goede indicator voor de populariteit van het dammen. En overigens ook van jullie succes.
Aardig ijkpunt daarbij is het artikel van R.C. Keller (uit 1971 want het werd geschreven bij het 60 jarig jubileum van de KNDB) waarin hij stelt: "
Ieder jaar worden er op het ogenblik ongeveer zestigduizend damspelen verkocht." (Citaat met dank aan Arne van Mourik) Ik durf de stelling wel aan dat het er nu, bijna 50 jaar later, een héél stuk minder zijn.
Ik kan het nooit nalaten om speelgoedwinkels binnen te lopen en om een dambord te vragen. Dat levert zelden enthousiasme van het winkelpersoneel op.
Als we over een aantal jaren nog eens een grafiek maken van dambord verkoop, dan zien we gegarandeerd een abrupte stijging in 2017 en 2018. Dan worden er itt 18.000 borden verkocht of gesponsord, whatever). Mijn inschatting is dat dat een veelvoud is van het aantal in 2016.