DamZ! 2017-2020: KNDB in transitie

Post Reply
Paul van de Veen

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Paul van de Veen »

DamZ is absoluut een aardige site voor beginnende dammers. Qua opzet en uitstraling leuk opgezet. Het jeugdige oog wil nu eenmaal wat.Concurrentie met de meest gelikte spelletjes sites in overvloed.
Aan DamZ kunnen veel andere damsites niet tippen. (Logisch. Die zijn allemaal bedoeld voor de doorgewinterde dammer)
Ik wil het niet hebben over waarom DamZ zoveel gekost heeft. Ik laat dan aan anderen.
(Hmm, valt nog best mee. Ooit eens echt een site van scratch inclusief ontwerpidee en zo laten opzetten? Ben je vlot zoiets kwijt. )

Wat ik wel wil is het desnoods teveel betaalde geld nu laten renderen. Dus DamZ als vervoermiddel.
Lijkt me dan wel handig als we er wel "controle" over krijgen. Bij zo'n site voor elke wijziging of aankondiging het ontwerpbureau uurtje-factuurtje moeten bellen lijkt me minder geslaagd.
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

Het nut van de jeugddamserver is dat deze in een beveiligde omgeving is. Het grote probleem is momenteel dat er geen gebruik van wordt gemaakt. Hier zouden toch kansen moeten liggen...
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Het is inderdaad slim het DamZ-concept te benutten. De KNDB heeft daar een decennium lang veel tijd en geld in gestopt. Als er een merk in de (jeugd)damwereld is dat bekend is, dan is het DamZ! De KNDB heeft in de DamZ website en promotie uitgaven tezamen minstens 100.000 euro geinvesteerd en waarschijnlijk nog een stuk meer. Op het ronduit geweldige Pinky mascotte pak na heeft de KNDB de laatste jaren echter geen enkel besef van of focus op het sterke DamZ concept getoond. In tegendeel.

De KNDB heeft content actualiteit voor de DamZ doelgroep met concurrerende websites als schooldammen.com en jeugddammen.com weg getrokken. Terwijl alle informatie en actualiteit voor de basisschool leeftijd op damz.nl terug te vinden zou moeten zijn. Of het nu gaat om de wereldkampioene welpen of om het lokale schooldam kampioenschap. Dat heeft twee voordelen: aan de ene kant wordt de organisatorische kracht van de KNDB niet uitgesmeerd over verschillende websites en aan de andere kant is er de garantie van een minimum nieuws frequentie. Van de 'grote' kampioenschappen wordt immers al standaard bericht gedaan met uitslagen, toernooi websites, etc. Een deelnemer aan een schooldam kampioenschap die via zijn gratis damset damz.nl voor het eerst bezoekt kan meteen in het damnieuws zien dat je met dammen de wereld over kunt en dat er overal grootse toernooien en kampioenschappen worden gespeeld.

Of een dambord uit de Action, uit een fabriek in Nederland, China, India, Turkije of Polen komt maakt verder niet uit. Wel is heel belangrijk, dat het dambord gebruikt wordt als boodschapper. Je kunt het dambord gebruiken om een fysieke en lang zichtbaar blijvende link te leggen met de KNDB en met DamZ.nl. Dat is veel effectiever en duurzamer dan een promotiebrochure die in veel gevallen al op dag 1 in de prullenbak belandt. Leg een brochure voor de neus van een kind en het kind kijkt de andere kant op. Leg een dambord voor de neus van een kind en de kiddo gaat ermee spelen.

Ideaal zou zijn als de KNDB een centrale rol speelt in het laten (ontwikkelen en) produceren van heel goedkope damsets om in grote volumes uit te delen. Niet damsets waar je als club nog eens zelf bedachte stickers op moet plakken maar damsets die in de fabriek in de kleuren van damz.nl worden gedrukt. Inclusief Pinky Mascotte, KNDB-logo, verwijzing naar damz.nl en liefst ook uitleg van spelregels, enkele diagrammen met slagjes (en schijfbewegingen) en handreiking om toernooitje te spelen met vriendjes en vriendinnetjes. Maar dat is een ideaal voor morgen. Vandaag lijkt me meer dan geweldig dat clubs en vrijwilligers die dat kunnen en willen zelf al initiatieven in deze richting nemen. Want misschien vult de KNDB die voortrekkersrol wel nooit in.

Trouwens, Paul, hoe verloopt de verzending van damborden uit China: heeft de leverancier een update of tracking code gegeven / loopt dit voor jou nog steeds naar wens?

Het hebben van een goed werkende eigen damserver heeft inderdaad meerwaarde voor de KNDB. Vooral, omdat dit een perfect instrument is om online in contact te komen met nieuwe fans van het spel. Of om bestaande leden een dienst te bieden die zij dan niet buiten de KNDB (bijvoorbeeld PlayOK) hoeven afnemen.

Bestaande spel websites als playok weigeren om met de KNDB (of andere partners) samen te werken en houden hun gebruikers database voor zichzelf. Tenslotte ook bieden algemene spel websites maar een beperkte functionaliteit. Tot nu is de uitgebreide functionaliteit van het door dammer Roel Langendam op vrijwillige basis ontwikkelde playdraughts.com (voorheen KNDB damserver) wat mij betreft het voorbeeld van hoe het ook kan. Ik hoorde laatst trouwens dat Roel nog sponsor(s) zoekt voor maandelijkse hosting kosten van de server (ca 60 euro) die voor de KNDB te duur is geworden.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen »

Marcel Kosters wrote:Het is inderdaad slim het DamZ-concept te benutten. De KNDB heeft daar een decennium lang veel tijd en geld in gestopt. Als er een merk in de (jeugd)damwereld is dat bekend is, dan is het DamZ! De KNDB heeft in de DamZ website en promotie uitgaven tezamen minstens 100.000 euro geinvesteerd en waarschijnlijk nog een stuk meer.
Meer dan 100.000 euro !! Dat is heel veel geld voor een kleine bond als de KNDB.
En net als Fred ben ik niet onder de indruk van het geleverde.
Maar aan de andere kant. Het is gebeurd. We kunnen er niets meer aan veranderen.
Marcel Kosters wrote:Op het ronduit geweldige Pinky mascotte pak na heeft de KNDB de laatste jaren echter geen enkel besef van of focus op het sterke DamZ concept getoond. In tegendeel.
De KNDB heeft content actualiteit voor de DamZ doelgroep met concurrerende websites als schooldammen.com en jeugddammen.com weg getrokken. Terwijl alle informatie en actualiteit voor de basisschool leeftijd op damz.nl terug te vinden zou moeten zijn. Of het nu gaat om de wereldkampioene welpen of om het lokale schooldam kampioenschap. Dat heeft twee voordelen: aan de ene kant wordt de organisatorische kracht van de KNDB niet uitgesmeerd over verschillende websites en aan de andere kant is er de garantie van een minimum nieuws frequentie. Van de 'grote' kampioenschappen wordt immers al standaard bericht gedaan met uitslagen, toernooi websites, etc.
Hier ben ik het met je eens. Actuele content hoort hier terug te vinden te zijn.
Het is pijnlijk dat dat onvoldoende gebeurt. Een duidelijk punt waar verbetering mogelijk en nodig is.

Nu nog een Dammentor die werkt op huidige PC's en waar de vele fouten (zoals ook op dit forum aangetoond door Paul van de Veen) uitgehaald zijn.
Marcel Kosters wrote:Een deelnemer aan een schooldam kampioenschap die via zijn gratis damset damz.nl voor het eerst bezoekt kan meteen in het damnieuws zien dat je met dammen de wereld over kunt en dat er overal grootse toernooien en kampioenschappen worden gespeeld.

Of een dambord uit de Action, uit een fabriek in Nederland, China, India, Turkije of Polen komt maakt verder niet uit. Wel is heel belangrijk, dat het dambord gebruikt wordt als boodschapper. Je kunt het dambord gebruiken om een fysieke en lang zichtbaar blijvende link te leggen met de KNDB en met DamZ.nl. Dat is veel effectiever en duurzamer dan een promotiebrochure die in veel gevallen al op dag 1 in de prullenbak belandt. Leg een brochure voor de neus van een kind en het kind kijkt de andere kant op. Leg een dambord voor de neus van een kind en de kiddo gaat ermee spelen.

Ideaal zou zijn als de KNDB een centrale rol speelt in het laten (ontwikkelen en) produceren van heel goedkope damsets om in grote volumes uit te delen. Niet damsets waar je als club nog eens zelf bedachte stickers op moet plakken maar damsets die in de fabriek in de kleuren van damz.nl worden gedrukt. Inclusief Pinky Mascotte, KNDB-logo, verwijzing naar damz.nl en liefst ook uitleg van spelregels, enkele diagrammen met slagjes (en schijfbewegingen) en handreiking om toernooitje te spelen met vriendjes en vriendinnetjes. Maar dat is een ideaal voor morgen. Vandaag lijkt me meer dan geweldig dat clubs en vrijwilligers die dat kunnen en willen zelf al initiatieven in deze richting nemen. Want misschien vult de KNDB die voortrekkersrol wel nooit in.
Gratis damsets zijn goed als ze vergezeld gaan van een follow-up plan voor het winnen van nieuwe leden.
Voor de KNDB als geheel ontbreekt het en is mogelijk niet te realiseren. Dus de KNDB moet hier naar mijn mening niet instappen.
Het zou een nieuwe geldverkwisting zijn.
Lokale initiatieven zoals hier gepresenteerd door Paul van de Veen verdienen natuurlijk alle morele steun.
Maar support van de KNDB is daarbij niet nodig.
Grootschalig uitdelen van damborden zonder gedegen follow-up plan betekent dat kinderen het bord 2 keer gebruiken, waarna het in de kast belandt.
Als bond schiet de KNDB daar niets mee op.
Marcel Kosters wrote:Ik hoorde laatst trouwens dat Roel nog sponsor(s) zoekt voor maandelijkse hosting kosten van de server (ca 60 euro) die voor de KNDB te duur is geworden.
Betaalde de KNDB die 60 euro per maand in het verleden ?
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Nu al 100.000 euro? Reden te meer om te kijken wie de opdracht gaf en wie het geld ontving, wie de aanname van een mogelijk rendement maakte, wie de opdracht mocht uitvoeren etc. Voor 100.000 euro kun je veel doen. Bijvoorbeeld iets van 200 simultaans in vele steden en dorpen op ieder marktplein waar je de damsport zichtbaar maakt. En het is Marcel himself die dit bedrag noemt, hij was in die periode gewoon bestuurslid. En niet een onwetend bestuurslid maar een groot animator. Ik vind de keuzes uit die tijd en uit de laatste bestuursperiode een punt van discussie. Ik lees ook dat Pinky zo enorm succesvol was. Nu ben ik toch echt een betrokken dammer die overal komt en vrij veel weet maar Pinky zegt mij helemaal niets. Ik kan er wel een naam aan koppelen, zo veel weet ik dan weer net wel. De gedachte die in mij opkomt is: " wacht eens even, het was dus allemaal niet goedbedoeld vrijwilligerswerk."? En wacht eens even, ik mocht nooit kritiek leveren want het waren toch van die goed bedoelende vrijwilligers? Laat ik mijn eigen voorlopige conclusie maar gewoon trekken: er is veel geld uitgegeven en het rendement is below zero. Er is bakken met geld uitgegeven, we zitten vast aan duur duur personeel en sommige bondraadsleden zijn te druk voor een schooldamtoernooi in hun eigen woonplaats terwijl het ledental blijft maar dalen. Samengevat: wat is het met terugwerkende kracht toch volkomen terecht dat het bestuur dan uiteindelijk huiswaarts is gezonden. En of ik met deze tekst vrienden maak of mogelijk subsidies voor mijn dammen in Apeldoorn misloop interesseert me dan geen ene ruk, ik blijf een onafhankelijk denker
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Ton van Namen wrote:Meer dan 100.000 euro !! Dat is heel veel geld voor een kleine bond als de KNDB. En net als Fred ben ik niet onder de indruk van het geleverde.(...)
Voor de duidelijkheid: het DamZ concept dateert van 2003 of 2004. De genoemde 100.000 euro - en wellicht meer - zijn in de periode 2003-2014 uitgegeven. In dezelfde periode zal zo ongeveer 5.000.000 euro in de gehele KNDB zijn rond gegaan. Speerpunt DamZ mocht het dus met 2% van de beschikbare middelen proberen. En tegenwoordig met 0%, want de KNDB teert al in op het eigen vermogen om aan haar overhead verplichtingen te voldoen.

Ik wil niet zozeer aangeven dat met DamZ geld 'verbrand' zou zijn (al ben ook ik niet onder de indruk van de huidige DamZ website) als wel dat het onverstandig is, niet voort te bouwen op het in DamZ geinvesteerde zowel in termen van tijd als geld. Of om daar zelfs mee te gaan concurreren met websites als schooldammen.com en jeugddammen.com .

Concreet nog even hoe ik aan de schatting van 100.000 euro kom: 30.000 voor de nieuwste versie van de website, ook zo'n bedrag voor een educatieve uitgave / brochure in de Kenmerk reeks rond 2004-2005 en tussentijds jaarlijkse promotie uitgaven in oplage van tussen de 10.000 en 20.000 brochures. Totdat de NOC*NSF breedtesport gelden stopten en NOC*NSF in plaats daarvan gelden van zelfde grootte beschikbaar maakte alleen dan om de clustermogelijkheden voor de KNDB te onderzoeken.

In mijn beleving is vanaf dat moment - wegvallen breedtesportgelden die de KNDB voor DamZ gebruikte - de negatieve ontwikkeling van het ledental in de jeugd categorie versneld.

Terugkomend op die 100.000 in 10 jaar denk ik inmiddels dat een tegen minimale kosten en in maximaal volume te distribueren damset met boodschap veel meer wervende en overtuigende kracht heeft dan een - overigens uitstekende - promotie brochure. Maar kijkend naar de producten die voor dat geld zijn vorm gegeven en geproduceerd alsmede het daadwerkelijke gebruik ervan door de clubs denk ik dat dit geld goed besteed is. Met uitzondering van de nieuwste versie van van damz.nl. Vrijwel alle aanvankelijk beoogde ingredienten - actualiteit, community, online spelen en trainen - zijn niet of gedeeltelijk in het eind product gekomen.
Marcel Kosters wrote:Een deelnemer aan een schooldam kampioenschap die via zijn gratis damset damz.nl voor het eerst bezoekt kan meteen in het damnieuws zien dat je met dammen de wereld over kunt en dat er overal grootse toernooien en kampioenschappen worden gespeeld.

Ton van Namen wrote:Gratis damsets zijn goed als ze vergezeld gaan van een follow-up plan voor het winnen van nieuwe leden.
Voor de KNDB als geheel ontbreekt het en is mogelijk niet te realiseren. Dus de KNDB moet hier naar mijn mening niet instappen.
Het zou een nieuwe geldverkwisting zijn.
Lokale initiatieven zoals hier gepresenteerd door Paul van de Veen verdienen natuurlijk alle morele steun.
Maar support van de KNDB is daarbij niet nodig.
Grootschalig uitdelen van damborden zonder gedegen follow-up plan betekent dat kinderen het bord 2 keer gebruiken, waarna het in de kast belandt.
Als bond schiet de KNDB daar niets mee op.
De KNDB is als landelijke organisatie de partij bij uitstek om het benodigde professionele design en de benodigde productieschaal te realiseren. Op lokale schaal vorm geven en produceren blijft houtje touwtje of (te) kostbaar.

Ik heb hier uitgelegd hoe de follow up eruit ziet: 1. Bord met damz.nl opdruk ligt tussen kinderen. 2. Achterzijde bord geeft crash course dammen en competitie in de klas via damz.nl (Toernooibase op digibord). Juf, meester en kids kunnen accounts aanmaken voor : A. de klas competitie, B. Zetjes oefenen met DamMentor C. Online spelen op Damserver en 3. De kids worden uitgenodigd zich in te schrijven voor persoonlijke en team wedstrijden (waarbij inschrijfgeld gelijk staat aan (aangepaste) contributie en lidmaatschap).

Daarbij hoeft de follow up bij project start nog niet geheel gerealiseerd te zijn. Enkel de damborden om te beginnen zijn al genoeg en winst. En fase gewijs bouwt de KNDB verder aan haar IT en marketing (fine tuning van alle losse project elementen) en haalt zo steeds hoger rendement in termen van nieuwe leden.

Als we het hebben over het uitdelen van damsets met KNDB en DamZ boodschap is het onzin te spreken over verkwisting. Het uitdelen van damsets met KNDB en DamZ boodschap en het bedienen van mensen die hierdoor getriggered worden zou namelijk de kern activiteit van de KNDB moeten zijn. En als damsets in de kast verdwijnen en niet in de prullenbak is dat pure winst. Wij (het damspel bedoel ik natuurlijk) kunnen dan op ieder in de toekomst liggend moment uit de kast komen.
Marcel Kosters wrote:Ik hoorde laatst trouwens dat Roel nog sponsor(s) zoekt voor maandelijkse hosting kosten van de server (ca 60 euro) die voor de KNDB te duur is geworden.
Ton van Namen wrote:Betaalde de KNDB die 60 euro per maand in het verleden ?
Ja natuurlijk. Een uniek en op vrijwillige basis ontwikkeld damproduct dat het hart van de KNDB online strategie zou kunnen zijn verdient alle ondersteuning. Het minste is dan wel het garanderen van de hosting kosten. Dat doet de KNDB - terecht en heel gezond - bijvoorbeeld ook voor Toernooibase.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Fred van Amersfoort wrote:(...)Ik lees ook dat Pinky zo enorm succesvol was. Nu ben ik toch echt een betrokken dammer die overal komt en vrij veel weet maar Pinky zegt mij helemaal niets. Ik kan er wel een naam aan koppelen, zo veel weet ik dan weer net wel. De gedachte die in mij opkomt is: " wacht eens even, het was dus allemaal niet goedbedoeld vrijwilligerswerk."?
Binnen het DamZ concept was begin deze eeuw al de mascotte Pinky bedacht. Wat ik zelf echter een razend goed idee vond en vind (van of onder verantwoordelijkheid van het vertrokken bestuur) is de recente productie van een levensgroot Pinky pak. Zo heb ik Pinky in de laatste jaren bij verschillende jeugd evenementen in actie gezien en Pinky is standaard een grote hit bij de kids. Zeker de jongere kids willen allemaal knuffen en op de foto met Pinky.

Welke naam je aan Pinky wilt koppelen weet ik niet. Maar ik zie niet hoe welke persoonlijke belangen ook door Pinky worden gediend. Volgens mij is Pinky voor de verandering een ijzersterk idee met dito uitvoering van de KNDB. Dat mag ook wel eens gezegd. En Fred misschien kunnen de senioren ook wel een eigen mascotte gebruiken. Kinky?
Fred van Amersfoort wrote:(...) Laat ik mijn eigen voorlopige conclusie maar gewoon trekken: er is veel geld uitgegeven en het rendement is below zero.
Kan ik geen speld tussen krijgen.
Fred van Amersfoort

Wel Marcel. laten we de humor er maar in houden. Kinky voor senioren is een prima idee van jou. Ik heb het ooit al eens mooi omschreven vind ik zelf: Een grootmeester tegen een walrus, een koe de opening laten doen en nu dus carnavalesk mensen in een paars pak hijsen, ik geloof er allemaal niet zo in. Het enige lastige van mijn betoog is dat ik zelf ook niet weet hoe het allemaal wel moet.
Paul van de Veen

Marcel Kosters wrote: Trouwens, Paul, hoe verloopt de verzending van damborden uit China: heeft de leverancier een update of tracking code gegeven / loopt dit voor jou nog steeds naar wens?
Loopt geheel naar wens. Kreeg vandaag van FedEx alle documenten. Ik moet nog wat papierwerk invullen.
Paul van de Veen

Marcel Kosters wrote:Binnen het DamZ concept was begin deze eeuw al de mascotte Pinky bedacht. Wat ik zelf echter een razend goed idee vond en vind (van of onder verantwoordelijkheid van het vertrokken bestuur) is de recente productie van een levensgroot Pinky pak. Zo heb ik Pinky in de laatste jaren bij verschillende jeugd evenementen in actie gezien en Pinky is standaard een grote hit bij de kids. Zeker de jongere kids willen allemaal knuffen en op de foto met Pinky.
Klopt absoluut. Kids willen massaal met Pinky op de foto en dat kun je naar de lokale media prima benutten.
Fred van Amersfoort

Naar de lokale media Pinky benutten? Laat eens zien waar dat succesvol gebeurd is dan? 5 voorbeelden? Welk kind is ooit gaan dammen omdat hij met een vent in een paars pak op de foto mocht? En los hiervan, elk marketing plan zonder praktische invulling in de 2e fase is bij voorbaat kansloos.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Fred van Amersfoort wrote:Naar de lokale media Pinky benutten? Laat eens zien waar dat succesvol gebeurd is dan? 5 voorbeelden? Welk kind is ooit gaan dammen omdat hij met een vent in een paars pak op de foto mocht? En los hiervan, elk marketing plan zonder praktische invulling in de 2e fase is bij voorbaat kansloos.
Ik vind deze wel leuk:
http://culemborgsecourant.nl/deel-je-ni ... pen-125504

Maar Fred heeft gelijk, de praktische invulling 2e fase (contacten naar de lokale pers hier ongetwijfeld verzorgd door Henk Stoop) is wel nodig.

En deze vond ik ook via Google:

http://www.hetstreekblad.nl/sport/65432 ... -met-damz/

Het zijn de plaatselijke damclubs, die toch de tweede actie moeten maken.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Paul van de Veen

Tijdens het NK 2016 in Enschede werd ook de HF Welpen gespeeld bij EDC.
Zie http://nk2016.kndb.nl/index.php/2016/04 ... ntoernooi/
Die foto's van Welpen met Pinky haalden makkelijker de lokale media Huis aan Huis en Dagblad Tubantia dan dat NK zelf. (Nee, dat is ook niet waar. itt op 3 dagen een groot stuk in de krant, ook al omdat er een kleurrijke Overijsselse deelnemer bij was. )
Overzichtje:
In de pers
Tubantia 20-feb: Nationale damfinale met Marino Barkel in stadhuis Enschede
Tubantia 6 april: NK Dammen is terug op Twentse bodem
RTV Oost 7 april: NK Dammen in stadhuis Enschede van start
Tubantia 7 april: Wie wordt deze week nationaal damkampioen in Enschede?
Dagblad vh N 8 april: Baljakin tegen de rest
Dagblad vh N 12 april: Noordelijk damtrio nog niet op toeren
Dagblad vh N 14 april: Kroesbergen rukt op dankzij ingenieuze truc
PZC 15 april: Dammen: Provoost als nummer twee slotronde NK in
Enschede 16 april: Baljakin winnaar NK Dammen in Stadhuis Enschede
Omroep Zeeland 16 april: Provoost tweede op NK Dammen
TV Enschede 16 april: Baljakin wint NK dammen in stadhuis van Enschede
Volkskrant 16 april: Baljakin wint zesde nationale titel dammen
RTV Drenthe 16 april: Wouter Sipma ‘niet tevreden’ met vierde plek NK dammen

Hoeveel van die welpen nog steeds dammen en hoeveel welpen en bijgekomen zijn per vierkante centimeter Pinkypak weet ik niet.

Maar de verhouding kosten - opbrengst (in de zin van media aandacht) is bij Pinky positief.
Je kunt zoiets ook niet doen. Zit je weer met al die remises die ook geen media aandacht genereren.
Dus kun je het maar beter wel doen. Alleen, er is een vacature, geloof ik.
Binnenkort weer een Halve Finale Welpen in Enschede. Wie hijst zich in het Pinkypak?
Consumpties gratis die dag.
Image
Fred van Amersfoort

Ok ok, jullie hebben het toch vrij aardig aangetoond. Pinky mag blijven. Lang leve Pinky. Pinky for ever.
Fred van Amersfoort

Wie zit er eigenlijk op de rug van Pinky op die foto?
Post Reply