WK Russisch Dammen 2015, draughts-64

Post Reply
Andrew Tjon A Ong

WK Russisch Dammen 2015, draughts-64

Post by Andrew Tjon A Ong »

Op avontuur in St.Petersburg

Begin van deze maand vond het Wereldkampioenschap Draughts-64 in Rusland plaats. Dat is het dammen op de 64 velden en dan in de Russische versie. Drie weken vóór aanvang van dit Wereldkampioenschap, kreeg ik een invitatie voor dit toernooi. Ik zat toen in Sunny Beach,Bulgarije, mijn titel in het EK-Veteranen te verdedigen. Het was echter niet zomaar een invitatie, maar een sponsorplaats! Ik had tot dan toe echter nog nooit een partij op het 64-veldenbord gespeeld, in de Russische versie. Eigenlijk ook niet in de Braziliaanse versie, maar ik wist op dat moment de verschillen niet in de spelregels. Ik had gehoopt, dat de Russische versie dezelfde spelregels had als het gewoon dammen op de 100-velden, maar helaas. Dat was bij de Braziliaanse versie het geval, maar het Russich dammen heeft andere spelregels. De voornaamste verschillen tussen het Russisch dammen en het gewone internationale spel, zoals wij dat hier kennen is dus, dat bij het Russische dammen meerslag niet voorgaat en dat een schijf, die in een slag de vijandelijke damlijn raakt, meteen tot damgekroond kan worden en als dam verder mag/moet slaan. Vooral het laatste maakt het spel heel verschillend met het gewone dammen.
Hoewel ik dus totaal geen ervaring met het Russische spel had, besloot ik de invitatie toch te accepteren en hoopte door flink te oefenen en te studeren toch één of twee puntjes te pakken op het WK. Na terugkeer uit Bulgarije had ik slechts twee weken om mij op dit kampioenschap met dit voor mij nieuwe spel voor te bereiden.

Voorbereiding
Ik heb een paar computerprogramma’s, zoals Aurora en Plus600 gedownload, om toch wat feeling met het spel te krijgen. Ik snapte er echter niks van. De strategie strookte totaal niet met de strategie bij het gewone dammen. Ik heb toen bij diverse personen informatie ingewonnen en dat bleek een gouden greep, omdat ik verder niets in het Nederlands of Engels kon vinden wat betreft de strategie in het draughts64. Vooral adviezen van deskundige grootmeesters als Alexey Chizhov en Alexander Presman hebben mij op het juiste spoor gezet in het doorgronden van de beste strategie voor het draughts64. Ik vind het helemaal niet erg om vrijwel alle partijen te verliezen, maar ik wilde wel weten wat ik aan het doen was qua strategie.

Strategie 64-velden
Presman zei tegen mij, dat er duizenden mensen hun hele leven al dit spel spelen en bestuderen en dat zelfs de aller besten niet kunnen zeggen, dat zij het spel geheel begrijpen. Mij zou het dus zeker niet lukken in die korte tijd, maar wat meer begrip zou zeker mogelijk zijn. Chizhov raadde mij nog aan om de wat hij noemde lottery-tables in handen te krijgen en deze tegen de computer te oefenen. Met de lottery-tables wordt bedoeld, de tabellen die bij dit kampioenschap gebruikt zullen worden van waaruit er gespeeld zou worden. Er wordt namelijk niet zoals bij het gewoon dammen en bij het online spelen vanuit de beginstand begonnen! Bij elke ronde vindt er een loting plaats waarbij de spelers een lot trekken en die bepaalt uit welke kolom er welke opening gespeeld moet worden. Verplichte openingen dus en ook verplichte aanvangsstanden. Daarnaast bestaat elke ronde uit twee partijen tegen dezelfde tegenstander (micro match). Je speelt zowel met wit als met zwart tegen dezelfde tegenstander, dus je kunt dan niet zeggen, dat je verloren hebt, omdat je een slechte openingsstand heb gekregen, want in de volgende partij heeft jouw tegenstander met die openingstand te spelen. Dit systeem hebben ze bedacht, heb ik mij laten vertellen, om de gebaande paden te vermijden en dus de remises zoveel mogelijk tegen te gaan. De uitslag van de micromatch bepaald dan de uitslag van de partij, zoals in de toernooitabellen wordt opgenomen. Als je bijv. de eerste partij met wit hebt remise gespeeld en de tweede partij met zwart hebt verloren, dan heeft jouw tegenstander dus de micromatch gewonnen met 3-1 en hij krijgt dan de overwinning in de score van de toernooitabel, dus 2 punten en de verliezer krijg dus in de scores een nul (ondanks dat hij dus 1 keer remise had gespeeld). In theorie zou je dus tegen alle 9 tegenstanders een keer remise en een keer verloren kunnen hebben, dat je dan in het toernooi toch puntloos bent gebleven (je hebt alle 9 ronden micromatches met 3-1 verloren)

Toernooi
Het toernooi telde dus negen ronden (18 partijen) Zwitsers en dat bij alle drie WK-toernooien: WK-Blitz, WK-Rapid en WK-Classic.
De eerste twee toernooien werden op 3 resp 4 oktober verspeeld. Die heb ik aan mij voorbij laten gaan, omdat ik met mijn eigen club Heijmans Excelsior op de zaterdag 3 oktober een belangrijke Nationale Competitiewedstrijd had. Het hoofdtoernooi (Classic) heb ik dan wel helemaal kunnen spelen van 5-11 oktober.
Het toernooi vond plaats op de bovenste (18e) verdieping van het Azimut hotel in St.Petersburg.
Ik heb nooit een speelzaal gehad met een mooier uitzicht, dan deze speelzaal. Aangezien het Azimur hotel het hoogste gebouw uit de omgeving was en de speelzaal aan weerszijden glazen muren had, kreeg je dus een prachtig uitzicht over St.Petersburg, één van de mooiste steden van Europa.

Organisatie
De organisatie was in erg goede handen van de International Draughts Federation (IDF) – FMJD Section-64. Het echtpaar Vladimir Langin en Antonina Langina had met oog voor detail alles tot in de puntjes geregeld. Er was ook voor een zeer gevulde prijzenpot gezorgd, met meer dan 60 000 euro. Wat dat betreft, was er bij het WK Draughts-64 veel meer te verdienen, dan bij het WK-100 velden, dat straks in Emmen van start zal gaan.

Resultaat
Het was een zeer mooi en sterk bezet toernooi met 58 deelnemers uit 28 landen en maar liefst 17 GMI’s. Daarom was ik van te voren al tevreden geweest, als ik als beginner één of twee puntjes zou kunnen pakken. Het ging echter boven verwachting goed. De adviezen van Chizhov en Presman hadden mij goed geholpen en de oefenpotjes tegen de computer en online-games waren niet voor niets geweest, want het werden er maar liefst 8 punten! Als je bedenkt, dat er diverse GMI’s waaronder een oud wereldkampioen als Genadij Shapiro slechts een puntje meer hadden, dan was was het zonder meer goed. Het leverde uiteindelijk een 45ste plek op en ik heb daar nog een prijs van 10 000 roebel voor gekregen, omgerekend bijna 150 euro. Verder was het een prachtig toernooi om internationale contacten op te bouwen en te verdiepen. Het toernooi werd in stijl met een gezellig galadiner afgesloten. Het was een ervaring om nooit te vergeten en het Russisch dammen op de 64 velden is voor mij zeker voor herhaling vatbaar!

Hieronder de winnaars van de van de podiumplekken in de diverse categoriën en natuurlijk wat leuke sfeerbeelden van dit indrukwekkende toernooi.
Voor meer info en naspelen van de partijen kan men terecht op de website van het toernooi:
https://fmjd64.org/2015/world-draughts- ... and-women/

Blitz men:
1. Igor Mikhalchenko (Belarus) 14 (105)
2. Nikolay Struchkov (Russia) 14 (100)
3.Sergey Belosheyev (Russia) 14 (96)

Blitz Women:
1. Elena Scovitina (Moldavia) 15
2. Zhanna Sarshaeva (Russia) 14
3. Nika Leopoldova (Russia) 13

Rapid Men:
1. Arunas Norvaisas (Lithuania) 14
2. Sergey Belosheyev (Russia) 13 (106)
3.Andrey Fedotov (Russia) 13 (100)

Rapid Women:
1. Sofia Morozova (Russia) 14
2.Darya Fedorovich (Belarus) 13 (100)
3. Zhanna Sarshaeva (Russia) 13 (98)

Classic men:
1. Sergey Belosheyev (Russia) 13 (100) (92)
2. Andrey Valiuk (Belarus) 13 (100) (91)
3. Nikolay Gulyaev (Russia) 13 (96)

Classic women:
1. Elena Scovitina (Moldavia) 14
2. Zhanna Sarshaeva (Russia) 12 (100)
3.Yulia Makarenkova (Ukraine) 12 (99)

Image

Image
Tegen de kampioen van Malawi, Makoka, die later de prijs voor beste Afrikaanse speler zou winnen.

Image
In de laatste ronde tegen de kampioen van Uganda Dan Isabirye

Image
Het was een zeer internationaal gezelschap. Ik heb in de negen ronden tegenstanders uit acht verschillende landen mogen bestrijden: Andrey Fedotov (Rusland) , Anton Pecherin (Finland), Krzysztof Juszczak (Polen), Nicholas Katamba (Uganda), Sergey Ten (Kazachstan), Enock Banda Makoka (Malawi), Levan Kiknadze (Georgië), Muxsin Aliev (Oezbekistan) en Dan Isabirye (Uganda)

Image
zaaloverzicht

Image
De Top drie van het Rapid WK (Brazilian version): vlnr Zhanna Sarshaeva (Rusland) brons, Kampioen Sofia Morozova (Rusland) Darya Fedorovich (Belarus) zilver

Image
De Top 3 bij de dames: vlnr Yulia Makarenkova (Oekraïne) brons, Wereldkampioen Elena Scovitina (Moldavië) en Zhanna Sashaeva (Rusland) zilver

Image
De winaars van het hoofdtoernooi: vlnr zilver voor Andrey Valiuk (Belarus), wereldkampioen Sergey Belosheyev Rusland) en brons voor Nikolay Gulyaev (Rusland)

Image
Samen met de nieuwe en oude wereldkampioene draughts-64. Links Elena Scovitina uit Moldavië en rechts de huidige nummer twee, de ontroonde wereldkampioene Zhanna Sarshaeva uit Astrakhan, Rusland

Image
Samen met dochter Yeva Poghosyan en vader Albert Poghosyan uit Armenië deden beiden mee in het kampioenschap

Image
Tijdens excursiedag. Let op het internationale karakter van dit gezelschap. vlnr Andrew Tjon A Ong (NL), Nicholas Katamba (Uganda) Hiroshi Kawaguchi (Japan), Francisco Marcelo De Araujo Oliveira (Brazilië), Gilles Taillandier (Frankrijk), Samandar Kalanov (Oezbekistan)

Image
Boven het beroemde museum De Hermitage en onder een mooi plaatje uit de binnenstad van St.Petersburg
Image

Image
Het gewone dambord kwam ook nog wel regelmatig op tafel...

Image
Sfeer galadiner
Image
Image

Image
Andrew Tjon A Ong samen met organisator en president van de International Draughts Federation (IDF), Vladimir Langin

Image
Sofia Morozova (Rusland), de nieuwe wereldkampioene Rapid draughts-64 (Brazilian version)

Image
Groepsfoto

Image
Einde van het avontuur St.Petersburg. Op naar Nederland!
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
Post Reply