zaterdag 11- zaterdag 18 juli 2015 - Heerhugowaard Open
-
Re: zaterdag 11- zaterdag 18 juli 2015 - Heerhugowaard Open
Wat vinden we eigenlijk van het systeem in het Concrex Masters Heerhugowaard met 3-0 reguliere overwinning, 2-0 LG barrage-overwinning binnen vier partijtjes en 1-0 LG barrage-overwinning na 5 of meer barrage-partijen?
Macodou NDiaye is één van de twee spelers, die in een reguliere partij een overwinning heeft geboekt.
In een "normaal" toernooi zou hij samen met Georgiev nu aan kop staan. Nu staat hij op een kansloze achterstand van 8 punten op de gedeelde zevende plaats.
Worden de sneldampartijen, niet overgewaardeerd?
Zou een soort "Otten-systeem" van 12-0, 8-4, 7-5 niet meer recht doen aan een normale winstpartij, die in dit selecte gezelschap uiterst moeilijk valt te behalen?
Macodou NDiaye is één van de twee spelers, die in een reguliere partij een overwinning heeft geboekt.
In een "normaal" toernooi zou hij samen met Georgiev nu aan kop staan. Nu staat hij op een kansloze achterstand van 8 punten op de gedeelde zevende plaats.
Zou een soort "Otten-systeem" van 12-0, 8-4, 7-5 niet meer recht doen aan een normale winstpartij, die in dit selecte gezelschap uiterst moeilijk valt te behalen?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Wat ik niet begrijp is dat je iemand die de gewone partij remiseert afscheept met een 0 als ie barrage verliest. Dat tart de wetten der logica.Piet Bouma wrote:Wat vinden we eigenlijk van het systeem in het Concrex Masters Heerhugowaard met 3-0 reguliere overwinning, 2-0 LG barrage-overwinning binnen vier partijtjes en 1-0 LG barrage-overwinning na 5 of meer barrage-partijen?
Ik vind het nogal armoedig overkomen al die remises en dan wat vluggertjes om de verschillen te maken.
Het kan domweg niet, zoveel remises.
Ik herhaal: Het kan domweg niet, zoveel remises.
Dit valt niet te verkopen.
Maar dat zie ik natuurlijk helemaal fout, want die remises zijn allemaal prachtige vechtpartijen ... ehm, nou, ik zie het niet ... en wat ik wel weet is dat je dit niet verkopen kan, geen hond die er in trapt.
Tijd voor killer. Anders valt de bijl.
Ktar is ook geen gekke optie ...
Heaven is no location, but a state of mind
Eens, met beide. Al is dit toch leuker als geen sneldammen, voor de toeschouwer.
Wellicht iets om volgend jaar te expirimenteren met de Ktar? (Ik heb er alleen over gelezen hoor, verder niets).
12-0 9-3 etc. is geen echte oplossing, want volgens mij is het doel om de remises wat omlaag te brengen in de lange partijen.
3-0 2-0 1-0, is leuk voor de toeschouwer. Complimenten hoe het te volgen is trouwens! Had toevallig Martijn vs Schwarzman aan op de live webcam, echt goed beeld was het!!
Maar toch wat kleinerend, wachten tot een GMI in een 3 om 3 doorbraak tuint. Terwijl hij daarvoor 1 partij, en 3 potjes sneldammen gelijk heeft gespeeld. Lijkt me vervelend om dan met 0 punten de zaal uit te gaan, wetend dat de kans groot is dat het de volgende dag weer gebeurd. Lijkt mij dan he, als amateurtje.
Maar buiten het systeem om, super toernooi weer. Leef echt mee deze week, Thijssen en Sijbrands hebben al heel wat keren aan gestaan thuis, en de live borden werken ook prima! Top!
Wellicht iets om volgend jaar te expirimenteren met de Ktar? (Ik heb er alleen over gelezen hoor, verder niets).
12-0 9-3 etc. is geen echte oplossing, want volgens mij is het doel om de remises wat omlaag te brengen in de lange partijen.
3-0 2-0 1-0, is leuk voor de toeschouwer. Complimenten hoe het te volgen is trouwens! Had toevallig Martijn vs Schwarzman aan op de live webcam, echt goed beeld was het!!
Maar toch wat kleinerend, wachten tot een GMI in een 3 om 3 doorbraak tuint. Terwijl hij daarvoor 1 partij, en 3 potjes sneldammen gelijk heeft gespeeld. Lijkt me vervelend om dan met 0 punten de zaal uit te gaan, wetend dat de kans groot is dat het de volgende dag weer gebeurd. Lijkt mij dan he, als amateurtje.
Maar buiten het systeem om, super toernooi weer. Leef echt mee deze week, Thijssen en Sijbrands hebben al heel wat keren aan gestaan thuis, en de live borden werken ook prima! Top!
Beter lijkt me bij remise 1-1 en dan vechten om het derde punt in de barrage.Leri wrote:Eens, met beide. Al is dit toch leuker als geen sneldammen, voor de toeschouwer.
Maar al ben ik groot damliefhebber, ik vind er niet veel aan aan, die snelvluggerpotjes. Ik wil het beste spel zien dat de spelers in huis hebben en geen bananenzetten van de nummer 1 van de wereld.
Maar goed, er is natuurlijk genoeg leuks te doen in Heerhugowaard en morgen zal ik een kijkje nemen.
Hopelijk kan ik in het QM toernooi uitkomen met broeder Tian Chengcheng, kampioen van China in 2013 en Course student. Dan zal ik eens wat fraaie banaanzetten produceren, Demasure zal er zijn handen vol aan hebben.
Heaven is no location, but a state of mind
Het initiatief van HHW is zeker positief. Wat de beloning betreft zou ik het anders doen. remise 1-1 winst 3-0 en via sneldammen wordt het uiteindelijk 2-1. Met dan dus 0-1-2-3 wordt een eerlijker klassement verkregen dan nu het geval is. Wat het remise niveau betreft, ja het zijn overwegend zeer goede en vaak strijdlustige partijen maar de heren ontlopen zich amper waardoor het nu eenmaal vaak remise wordt, de sneldam toevoeging maakt dan dat er mensen op de banken gaan en dat is wel weer leuk. Mijn persoonlijke voorkeur is niet zozeer een klein rond toernooi maar veel meer een grote zwitserse groep. Prachtig dammen was het dinsdag, ik heb genoten.Kosmos wrote:Beter lijkt me bij remise 1-1 en dan vechten om het derde punt in de barrage.Leri wrote:Eens, met beide. Al is dit toch leuker als geen sneldammen, voor de toeschouwer.
Maar al ben ik groot damliefhebber, ik vind er niet veel aan aan, die snelvluggerpotjes. Ik wil het beste spel zien dat de spelers in huis hebben en geen bananenzetten van de nummer 1 van de wereld.
Maar goed, er is natuurlijk genoeg leuks te doen in Heerhugowaard en morgen zal ik een kijkje nemen.
Hopelijk kan ik in het QM toernooi uitkomen met broeder Tian Chengcheng, kampioen van China in 2013 en Course student. Dan zal ik eens wat fraaie banaanzetten produceren, Demasure zal er zijn handen vol aan hebben.
Heeft iemand een idee waarom Machtelink voor de tweede maal tegen Ba mag spelen? Deze partij staat ook al in ronde 5 bij de uitslagen.
De bovenste vier mochten zelf een tegenstander uitzoeken uit de nrs. 5 t/m 8 en misschien is een tegenstander die je al gehad hebt dan toegestaan. Of er is daar iets misgegaan.GuidoB wrote:Heeft iemand een idee waarom Machtelink voor de tweede maal tegen Ba mag spelen? Deze partij staat ook al in ronde 5 bij de uitslagen.
De Tiebreaks kun je nergens vinden.. Helaas.. Alleen naar die cam kijken is niet ideaal.
Ah, het is weer eens een toernooi met teveel regeltjes en een onduidelijke stand. Een open toernooi is niet voldoende. Binnen het toernooi moet weer een ander toernooi worden gespeeld voor plaatsing voor het rondtoernooi van 2016. Op ToernooiBase worden het open toernooi en het plaatsingstoernooi op een onduidelijke manier weer samengevoegd tot een enkel toernooi. Niet te volgen, zelfs niet voor de geoefende dammer.Alex wrote:De bovenste vier mochten zelf een tegenstander uitzoeken uit de nrs. 5 t/m 8 en misschien is een tegenstander die je al gehad hebt dan toegestaan. Of er is daar iets misgegaan.GuidoB wrote:Heeft iemand een idee waarom Machtelink voor de tweede maal tegen Ba mag spelen? Deze partij staat ook al in ronde 5 bij de uitslagen.
Je hoeft toch ook niet elk toernooi te snappen in 1 minuut? Of is vernieuwing lastig voor een geoefende dammer?GuidoB wrote:Ah, het is weer eens een toernooi met teveel regeltjes en een onduidelijke stand. Een open toernooi is niet voldoende. Binnen het toernooi moet weer een ander toernooi worden gespeeld voor plaatsing voor het rondtoernooi van 2016. Op ToernooiBase worden het open toernooi en het plaatsingstoernooi op een onduidelijke manier weer samengevoegd tot een enkel toernooi. Niet te volgen, zelfs niet voor de geoefende dammer.Alex wrote:De bovenste vier mochten zelf een tegenstander uitzoeken uit de nrs. 5 t/m 8 en misschien is een tegenstander die je al gehad hebt dan toegestaan. Of er is daar iets misgegaan.GuidoB wrote:Heeft iemand een idee waarom Machtelink voor de tweede maal tegen Ba mag spelen? Deze partij staat ook al in ronde 5 bij de uitslagen.
Leuke opzet, keer wat anders als 9 ronden spelen en de ranglijst bekijken.
-
Klopt. Dat is veel beter.Kosmos wrote: Beter lijkt me bij remise 1-1 en dan vechten om het derde punt in de barrage.
Het aandeel van sneldammen in de score is dan reëler.
Namelijk 33,3% in partijen die met het gewone speeltempo in remise zijn geëindigd.
En 0% in partijen die met het gewone speeltempo in winst (3-0) zijn geëindigd.
Dus in totaal, op het hoogste niveau, ergens tussen de 25% en 30%. Wellicht dicht tegen de 30%.
En toch heeft ieder duel een beslissing.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Dat is het punt niet. Ik bekijk de stand in ToernooiBase, of op de website van het toernooi zelf. Ik zie een open groep met daarbij een stand. Uit niets blijkt dat er een knock-out fase bezig is. Dat staat ergens verborgen op een subsubsubpagina met regeltjes. Nergens is te vinden dat vier mensen zich hebben geplaatst voor de Master groep van het volgende jaar en dat zij verder strijden om de hoofdprijs van de open groep.Leri wrote:Je hoeft toch ook niet elk toernooi te snappen in 1 minuut? Of is vernieuwing lastig voor een geoefende dammer?GuidoB wrote:Ah, het is weer eens een toernooi met teveel regeltjes en een onduidelijke stand. Een open toernooi is niet voldoende. Binnen het toernooi moet weer een ander toernooi worden gespeeld voor plaatsing voor het rondtoernooi van 2016. Op ToernooiBase worden het open toernooi en het plaatsingstoernooi op een onduidelijke manier weer samengevoegd tot een enkel toernooi. Niet te volgen, zelfs niet voor de geoefende dammer.
De stand klopt trouwens niet, want de beloofde bonuspunten zijn niet toegekend.
-
http://www.kndb.nl/heerhugowaard-machte ... kout-fase/GuidoB wrote:Dat is het punt niet. Ik bekijk de stand in ToernooiBase, of op de website van het toernooi zelf. Ik zie een open groep met daarbij een stand. Uit niets blijkt dat er een knock-out fase bezig is. Dat staat ergens verborgen op een subsubsubpagina met regeltjes. Nergens is te vinden dat vier mensen zich hebben geplaatst voor de Master groep van het volgende jaar en dat zij verder strijden om de hoofdprijs van de open groep.Leri wrote:Je hoeft toch ook niet elk toernooi te snappen in 1 minuut? Of is vernieuwing lastig voor een geoefende dammer?GuidoB wrote:Ah, het is weer eens een toernooi met teveel regeltjes en een onduidelijke stand. Een open toernooi is niet voldoende. Binnen het toernooi moet weer een ander toernooi worden gespeeld voor plaatsing voor het rondtoernooi van 2016. Op ToernooiBase worden het open toernooi en het plaatsingstoernooi op een onduidelijke manier weer samengevoegd tot een enkel toernooi. Niet te volgen, zelfs niet voor de geoefende dammer.
De stand klopt trouwens niet, want de beloofde bonuspunten zijn niet toegekend.
Stand klopt wel. Bonuspunten van 6 en 3 punten worden aan de finalisten toegekend.
Even beter de voorwaarden lezen Guido.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Ik geef het op.
De hele wereld kan deze toernooi-formule prima volgen. De informatie is super duidelijk. Iedereen begrijpt in een oogopslag waar het om draait, daar in Heerhugowaard.
Behalve ik, natuurlijk...
De hele wereld kan deze toernooi-formule prima volgen. De informatie is super duidelijk. Iedereen begrijpt in een oogopslag waar het om draait, daar in Heerhugowaard.
Vorig jaar begonnen ze een ronde eerder met de K.O.-fase, toen waren er zestien spelers.GuidoB wrote:Ik geef het op.
Afvallers vallen terug naar het Zwitserse toernooi en nemen hun punt mee. De winnaars blijven overigens ook in het Zwitserse klassement staan. Vandaar de bonuspunten voor de finalisten, die moeten immers bovenaan staan en niet een speler die al is uitgeschakeld in de K.O.-fase of daarin zelfs niet heeft meegedaan.