Timmer is vrij positief over de serie '... verliest' en draagt ook argumenten aan om te verdedigen dat dit een leerzame bijdrage is aan de damliteratuur.
Ik wil twee kanttekeningen plaatsen bij zijn opiniestuk.
Het zou een verrijking zijn van de damliteratuur dat er ook over verliespartijen van damboegbeelden geschreven wordt. Dat gebeurt in de schaakliteratuur ook wel eens. Het punt is echter dat er in de damliteratuur helemaal geen boeken zijn als Sijbrands wint en Wiersma wint. Naar mijn mening ligt het voor de hand dat je als damliefhebber gaat schrijven over hoe sterk de vaderlandse toppers spelen. Het is geen toeval dat Krajenbrink kiest voor een negatieve benadering. Meteen maar schrijven over verlies en intriges. Eerder schreef hij in Dammen al over 'Combines of overdreven complotangst' en bekend is het boekje 'Smerig Spel'. Nu dus de serie '... verliest'. Hetzelfde patroon is zichtbaar in zijn werk als TD...
Ik vind het zelf geen leuke boeken om te lezen en bij Wiersma verliest had ik het snel gehad, ik was een beetje klaar met al dat conflictueuze gedoe. Maar smaken verschillen, dus als Arjen en anderen het wel sappig vinden, dan is dat prima.
Ik zal zo'n boek ook niet cadeau doen aan jeugdspelers, want het is niet erg inspirerend vind ik. Jammer dat er geen boeken geschreven worden over winstpartijen, toch ook veel leerzamer. Ik zou eerder een boekje K&K cadeau doen aan een jeugddammer, daar kun je nog wat van leren.
Krajenbrink gebruikt ook simultaanpartijen als bron voor verliespartijen. Ik vind dat oneerlijk en het boeit mij helemaal niet dat simultaanspelers partijen verliezen. Nogal wiedes dat je verliest met zo weinig bedenktijd.
Arjen geeft in DP een voorbeeld uit "een sneldampartij", maar dat is de combinatie van Georgiev uit het WK rapid 1999. Mede dankzij deze fraaie combinatie werd Georgiev wereldkampioen rapid. Het Wk werd georganiseerd door Wiersma samen met een sponsor trouwens en kreeg helaas dankzij o.a. de KNDB-bobo die niet verder kwam dan het zuinige "We zullen evalueren of deze opzet een vervolg kan krijgen" geen vervolg; de sponsor was ook afgeknapt op de tegenvallende bezoekersaantallen.
Ik ben benieuwd wat anderen vinden van de serie '... verliest'.

Georgiev - Wiersma
Na 22-28? sloeg wit verrassend 31x22!! en combineerde naar dam.