Wiersma Verliest

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Wiersma Verliest

Post by Kosmos »

In het laatste nummer van De Problemist staat een goed verzorgde recensie van Arjen Timmer van het boek Wiersma Verliest.
Timmer is vrij positief over de serie '... verliest' en draagt ook argumenten aan om te verdedigen dat dit een leerzame bijdrage is aan de damliteratuur.
Ik wil twee kanttekeningen plaatsen bij zijn opiniestuk.
Het zou een verrijking zijn van de damliteratuur dat er ook over verliespartijen van damboegbeelden geschreven wordt. Dat gebeurt in de schaakliteratuur ook wel eens. Het punt is echter dat er in de damliteratuur helemaal geen boeken zijn als Sijbrands wint en Wiersma wint. Naar mijn mening ligt het voor de hand dat je als damliefhebber gaat schrijven over hoe sterk de vaderlandse toppers spelen. Het is geen toeval dat Krajenbrink kiest voor een negatieve benadering. Meteen maar schrijven over verlies en intriges. Eerder schreef hij in Dammen al over 'Combines of overdreven complotangst' en bekend is het boekje 'Smerig Spel'. Nu dus de serie '... verliest'. Hetzelfde patroon is zichtbaar in zijn werk als TD...
Ik vind het zelf geen leuke boeken om te lezen en bij Wiersma verliest had ik het snel gehad, ik was een beetje klaar met al dat conflictueuze gedoe. Maar smaken verschillen, dus als Arjen en anderen het wel sappig vinden, dan is dat prima.
Ik zal zo'n boek ook niet cadeau doen aan jeugdspelers, want het is niet erg inspirerend vind ik. Jammer dat er geen boeken geschreven worden over winstpartijen, toch ook veel leerzamer. Ik zou eerder een boekje K&K cadeau doen aan een jeugddammer, daar kun je nog wat van leren.
Krajenbrink gebruikt ook simultaanpartijen als bron voor verliespartijen. Ik vind dat oneerlijk en het boeit mij helemaal niet dat simultaanspelers partijen verliezen. Nogal wiedes dat je verliest met zo weinig bedenktijd.
Arjen geeft in DP een voorbeeld uit "een sneldampartij", maar dat is de combinatie van Georgiev uit het WK rapid 1999. Mede dankzij deze fraaie combinatie werd Georgiev wereldkampioen rapid. Het Wk werd georganiseerd door Wiersma samen met een sponsor trouwens en kreeg helaas dankzij o.a. de KNDB-bobo die niet verder kwam dan het zuinige "We zullen evalueren of deze opzet een vervolg kan krijgen" geen vervolg; de sponsor was ook afgeknapt op de tegenvallende bezoekersaantallen.
Ik ben benieuwd wat anderen vinden van de serie '... verliest'.

Image

Georgiev - Wiersma

Na 22-28? sloeg wit verrassend 31x22!! en combineerde naar dam.
Heaven is no location, but a state of mind
Maurits Meijer

Re: Wiersma Verliest

Post by Maurits Meijer »

Kosmos wrote: Het punt is echter dat er in de damliteratuur helemaal geen boeken zijn als Sijbrands wint en Wiersma wint.
Er is door Sijbrands en Münninghoff een boek geschreven over de tweekamp Sijbrands - Andreiko 1973; Sijbrands won de match maar was bescheiden genoeg om dat niet in de titel op te nemen. Het boek van Tsjegolev dat net in het Nederlands is uitgegeven schijnt alleen maar winst partijen van de schrijver te bevatten, maar ook in dat geval laat de schrijver het na om dat in de titel op te nemen
Ik ben benieuwd wat anderen vinden van de serie '... verliest'.
"Smerig spel" vind ik een leuk en leerzaam boek. Van de serie '... verliest' heb ik geloof ik geen afleveringen, als ik een mooie verliespartij wil zien speel ik er zelf een of sla ik technische verslagen van ons eerste er op na. Maar de serie heeft inmiddels een derde deel, dus er zijn vast genoeg mensen die zich er voor intresseren.
http://slagzet.com
Ganesha

Post by Ganesha »

Kosmos: 'Ik ben benieuwd wat anderen vinden van de serie '... verliest'.

Dit verdient en dan druk ik mij heel vriendelijk uit niet de schoonheidsprijs' Dat de T.D. dit mag schrijven van het bestuur
verbaast mij zeer.

Een vertegenwoordiger namens het bestuur zo mag je de Technisch Directeur toch wel noemen, die 2 ere-leden van de KNDB
zo te kijken zet!!

Voorlopig zeg ik er niets meer over, dat komt wel bij een vergadering.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

@ Daan, als je in de bondsraad zit ben je gewoon mede verantwoordelijk voor het beleid. Ik vind jouw plotselinge kritische houding opmerkelijk en zelfs verdacht. Ik herinner mij vooral de Daan die dagelijks in de ether kwam met complimentjes bij alle successen. De ommekeer kwam toen er kennelijk iets misging met de vermeende rechten rondom het dames dammen. Ben je dan in die functie om de eigen belangen te dienen of voor het algemeen belang? Prima dat je nu gaat inzien dat het beleid van de KNDB vraagtekens oproept maar het is wel wat laat. Aanhaken bij het verzet nu de geallieerden al in de straten lopen is wat al te makkelijk. Alle kritiek alleen op Krajenbrink richten is oneerlijk. De echte kritiek zou ook moeten gaan naar de mensen die het "te eenzijdige" mogelijk hebben gemaakt en dit door dik en dun gesteund hebben.
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks »

Fred van Amersfoort wrote:@ Daan, als je in de bondsraad zit ben je gewoon mede verantwoordelijk voor het beleid. Ik vind jouw plotselinge kritische houding opmerkelijk en zelfs verdacht. Ik herinner mij vooral de Daan die dagelijks in de ether kwam met complimentjes bij alle successen. De ommekeer kwam toen er kennelijk iets misging met de vermeende rechten rondom het dames dammen. Ben je dan in die functie om de eigen belangen te dienen of voor het algemeen belang? Prima dat je nu gaat inzien dat het beleid van de KNDB vraagtekens oproept maar het is wel wat laat. Aanhaken bij het verzet nu de geallieerden al in de straten lopen is wat al te makkelijk. Alle kritiek alleen op Krajenbrink richten is oneerlijk. De echte kritiek zou ook moeten gaan naar de mensen die het "te eenzijdige" mogelijk hebben gemaakt en dit door dik en dun gesteund hebben.
Ben het vaak met je eens Fred maar dit is echt een misplaatste reactie. De geallieerden lopen helaas nog lang niet in de straten. En dat de bondsraad inderdaad mede verantwoordelijk is voor het beleid klopt , maar om dan iemand aan te vallen die wel kritisch kijkt wat er gebeurt en hoe, hoort niet. Val dan (de in mijn ogen) grote groep in de bondsraad aan die er komt voor de gratis koffie (en verder overal "ja" mee-knikt met wat het bestuur zegt) en die niet snappen hoe belangrijk het is dat de bondsraad het bestuur en organen van de KNDB controleert. Dit is namelijk noodzakelijk voor een goed functionerende bond. Het is jammer dat veel mensen die eigenlijk in de bonsraad horen te zitten er mee op zijn gehouden.
Ganesha

Post by Ganesha »

playforstacks wrote:
Fred van Amersfoort wrote:@ Daan, als je in de bondsraad zit ben je gewoon mede verantwoordelijk voor het beleid. Ik vind jouw plotselinge kritische houding opmerkelijk en zelfs verdacht. Ik herinner mij vooral de Daan die dagelijks in de ether kwam met complimentjes bij alle successen. De ommekeer kwam toen er kennelijk iets misging met de vermeende rechten rondom het dames dammen. Ben je dan in die functie om de eigen belangen te dienen of voor het algemeen belang? Prima dat je nu gaat inzien dat het beleid van de KNDB vraagtekens oproept maar het is wel wat laat. Aanhaken bij het verzet nu de geallieerden al in de straten lopen is wat al te makkelijk. Alle kritiek alleen op Krajenbrink richten is oneerlijk. De echte kritiek zou ook moeten gaan naar de mensen die het "te eenzijdige" mogelijk hebben gemaakt en dit door dik en dun gesteund hebben.
Ben het vaak met je eens Fred maar dit is echt een misplaatste reactie. De geallieerden lopen helaas nog lang niet in de straten. En dat de bondsraad inderdaad mede verantwoordelijk is voor het beleid klopt , maar om dan iemand aan te vallen die wel kritisch kijkt wat er gebeurt en hoe, hoort niet. Val dan (de in mijn ogen) grote groep in de bondsraad aan die er komt voor de gratis koffie (en verder overal "ja" mee-knikt met wat het bestuur zegt) en die niet snappen hoe belangrijk het is dat de bondsraad het bestuur en organen van de KNDB controleert. Dit is namelijk noodzakelijk voor een goed functionerende bond. Het is jammer dat veel mensen die eigenlijk in de bonsraad horen te zitten er mee op zijn gehouden.
Beste Fred, bedankt voor je heldere formulering.
Ik ben het met je eens dat ook de Bondsraad zijn verantwoordelijkheid in dit alles heeft. Dat ontslaat mij in ieder geval niet om kritisch naar zaken te kijken. Naar mijn idee heb ik dit altijd gedaan, niet alleen pas onlangs.
Als Johan Krajenbrink al ergens schuldig aan is, dan is het huidige bestuur/ vorige besturen dat helemaal. Zij zijn verantwoordelijk voor zijn daden, aan hun heeft hij verantwoording af te leggen. Het bestuur heeft daarover verantwoording af te leggen aan de BondsRaad. Zo zijn de spelregels, de verantwoordelijkheden

Kosmos stelt een andere vraag, over 2 boeken'Ton Sijbrands verliest en Harm Wiersma verliest' en daar heb ik antwoord opgegeven. Volgens mij op een manier die bij bovenstaande past. Lees het nog maar een keer.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Ok, ik wilde het even op scherp zetten. Deze keer was Daan de sigaar. Ik had Guido al zo vaak gehad. Het maakt ook allemaal niet meer uit. Dit bestuur en deze bondsraad ..........misschien is een nieuwe bond wel een heel goed idee
Kosmos

Post by Kosmos »

Van de auteur van het artikel in DP werd (weer eens) een schitterende compositie getoond, in de categorie didactische problematiek, een speciale categorie binnen de partijproblematiek. Ik ben vroeger ook met dit slagidee bezig geweest, maar deze setting lijkt - zoals Hermelink ook opmerkt - ideaal (de hoogst haalbare bewerking).

Image

Arjen Timmer

De aanvangsstand is schitterend, wit is in de omsingeling, maar zwart lijkt de witte strategie ontmanteld te hebben met zijn laatste zet 13-19.
Op 44-40 volgt 28-33 Z+. Zwart heeft amper gaten in de stand (alleen een piepklein gaatje op de voorpropperspositie :wink: , wie maalt daar nou om?). Wit verrast zijn tegenstander echter met een fraai gambiet, waarna de forcing verder gaat met het creéren van gaten zodat wit naar dam combinaeert. Het afspel zit kunstig in elkaar, de witte dam dreigt gevangen te worden, maar wit manoeuvreert behendig naar oppositie.
Applaus!
Ik zou erg blij worden van een boek over dit type problematiek, de didactische problematiek met fraaie aanvangsstanden, waarin een strategisch principe aan de orde is en een bepaald tactisch thema scherp wordt uitgewerkt. Zulke standen kun je ook goed gebruiken voor trainingen. Een boek met zulke problemen slaat een brug tussen partijspel en problematiek. Zulke composities kunnen een schoonheidservaring oproepen. Het is veel artistieker, creatiever en fraai dan zo'n serie met verliespartijen. Maar wie gaat zo'n boek schrijven?
Zelf heb ik maar een kleine collectie van zulke composities ...
Hermelink toonde zelf ook een paar fraaie forcings en twee forcings van Oege Dijkstra waren ook prachtig, alleen moeten die maar in een ander draadje gepubliceerd worden. De Problemist verdient trouwens meer abonnees. Kunst, mensen, maakt het leven de moeite waard!
Last edited by Kosmos on Sun Feb 16, 2014 17:17, edited 1 time in total.
Kosmos

Post by Kosmos »

Heb het artikel van Arjen even gescand. Voor de mensen die nog niet abonnee zijn, maar dat uiteraard binnenkort wel worden. U heeft immers wat over voor de damsport.
Attachments
Wiersma verliest (2).pdf
(1.04 MiB) Downloaded 279 times
Wiersma verliest.pdf
(1.33 MiB) Downloaded 297 times
Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest »

Kosmos wrote:Van de auteur van het artikel in DP werd (weer eens) een schitterende compositie getoond, in de categorie didactische problematiek, een speciale categorie binnen de partijproblematiek. Ik ben vroeger ook met dit slagidee bezig geweest, maar deze setting lijkt - zoals Hermelink ook opmerkt - ideaal (de hoogst haalbare bewerking).

Image

Arjen Timmer

De aanvangsstand is schitterend, wit is in de omsingeling, maar zwart lijkt de witte strategie ontmanteld te hebben met zijn laatste zet 13-19.
Op 44-40 volgt 28-33 Z+. Zwart heeft amper gaten in de stand (alleen een piepklein gaatje op de voorpropperspositie :wink: , wie maalt daar nou om?). Wit verrast zijn tegenstander echter met een fraai gambiet, waarna de forcing verder gaat met het creéren van gaten zodat wit naar dam combinaeert. Het afspel zit kunstig in elkaar, de witte dam dreigt gevangen te worden, maar wit manoeuvreert behendig naar oppositie.
Applaus!
Ik zou erg blij worden van een boek over dit type problematiek, de didactische problematiek met fraaie aanvangsstanden, waarin een strategisch principe aan de orde is en een bepaald tactisch thema scherp wordt uitgewerkt. Zulke standen kun je ook goed gebruiken voor trainingen. Een boek met zulke problemen slaat een brug tussen partijspel en problematiek. Zulke composities kunnen een schoonheidservaring oproepen. Het is veel artistieker, creatiever en fraai dan zo'n serie met verliespartijen. Maar wie gaat zo'n boek schrijven?
Hermelink toonde zelf ook een paar fraaie forcings en twee forcings van Oege Dijkstra waren ook prachtig, alleen moeten die maar in een ander draadje gepubliceerd worden. De Problemist verdient trouwens meer abonnees. Kunst, mensen, maakt het leven de moeite waard!
In de Problemist die bij mij thuis op de mat viel stond geen schijf op 13...
Kosmos

Post by Kosmos »

Edwin Twiest wrote:
Kosmos wrote:Van de auteur van het artikel in DP werd (weer eens) een schitterende compositie getoond, in de categorie didactische problematiek, een speciale categorie binnen de partijproblematiek. Ik ben vroeger ook met dit slagidee bezig geweest, maar deze setting lijkt - zoals Hermelink ook opmerkt - ideaal (de hoogst haalbare bewerking).

Image

Arjen Timmer

Applaus!
In de Problemist die bij mij thuis op de mat viel stond geen schijf op 13...
Slordig van mij. Inmiddels aangepast, bedankt voor de correctie.
Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer »

Kosmos wrote:Heb het artikel van Arjen even gescand. Voor de mensen die nog niet abonnee zijn, maar dat uiteraard binnenkort wel worden. U heeft immers wat over voor de damsport.
Wiersma heeft er blijkbaar bezwaar tegen om het onderwerp te zijn van een dergelijk boek; Hoe zit dat met Tsjitsjov en Sijbrands?
Mooie fragmenten trouwens.
http://slagzet.com
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Het boek over Tsjizjov vond ik wel nuttig, zo zien we als Nederlanders dat een 10 voudige Russische wereldkampioen te verslaan is.

Het boek over Sijbrands mocht Johan schrijven, nadat hij 1993 op schandalige wijze door Sijbrands aan de kant was geschoven als secondant en als trainer van ADG.

Het boek over Wiersma gaat mij te ver.
Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma »

Bert Zwart wrote:Het boek over Tsjizjov vond ik wel nuttig, zo zien we als Nederlanders dat een 10 voudige Russische wereldkampioen te verslaan is.

Het boek over Sijbrands mocht Johan schrijven, nadat hij 1993 op schandalige wijze door Sijbrands aan de kant was geschoven als secondant en als trainer van ADG.

Zonder het laatste boek gelezen te hebben (ik vond de eerste 2 leuk), het feit dat je in het rijtje Tsjizjov-Sijbrands-Wiersma hoort, zegt natuurlijk genoeg over de enorme kracht van deze 3 spelers. Titels als laten we zeggen "Korenenievski maakt remise", "De kurzpartien van Amrillaev" zijn wellicht iets minder interessant... Als ik het me goed herinner heeft Jan Timman of Tim Krabbe ook eens een boekje over de verliespartijen van Jan Hein Donner geschreven, als eerbetoon. Wellicht dat de beschreven incidenten over Wiersma hieraan afbreuk doen, maar het principe om van toppers de nederlagen te ontleden, lijkt me niks mis mee.
Kosmos

Post by Kosmos »

Rein Halbersma wrote:
Bert Zwart wrote:Het boek over Tsjizjov vond ik wel nuttig, zo zien we als Nederlanders dat een 10 voudige Russische wereldkampioen te verslaan is.

Zonder het laatste boek gelezen te hebben (ik vond de eerste 2 leuk), het feit dat je in het rijtje Tsjizjov-Sijbrands-Wiersma hoort, zegt natuurlijk genoeg over de enorme kracht van deze 3 spelers. Titels als laten we zeggen "Korenenievski maakt remise", "De kurzpartien van Amrillaev" zijn wellicht iets minder interessant... Als ik het me goed herinner heeft Jan Timman of Tim Krabbe ook eens een boekje over de verliespartijen van Jan Hein Donner geschreven, als eerbetoon. Wellicht dat de beschreven incidenten over Wiersma hieraan afbreuk doen, maar het principe om van toppers de nederlagen te ontleden, lijkt me niks mis mee.
Maar waren blijven de boeken Sijbrands wint, Tsjizjow wint en Wiersma wint?
Post Reply