Magie van het dammen

Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Magie van het dammen

Post by Luteijn » Sat Mar 24, 2018 10:16

Image Image Image

De magie van het dammen

Het jeugddammen in Nederland maakt op het ogenblik een ongekende bloei door. Er zijn vele ouders van dit succes. Niet de minste factor is de beschikbaarheid van een leermethode vanuit de KNDB. Een groep dammers heeft twintig jaar geleden de schouders onder de 'mappenmethode' gezet. In verschillende samenstellingen zijn er leer- en werkboeken samengesteld, die voor een gering bedrag beschikbaar worden gesteld aan jeugdafdelingen van verenigingen. Elke jaargang leidt op tot een diploma genoemd naar Nederlandse wereldkampioenen als van der Wal, Wiersma, Sijbrands, Roozenburg, Springer en Hoogland. Deze lesmethode is uniek in de wereld. Hij is echter in het Nederlands en moeilijk toegankelijk voor anderstaligen. De FMJD besloot jaren geleden samen met de KNDB een vertaalproject te starten. Inmiddels heeft dat geleid tot de vertaling van diverse diploma's naar het Frans en het Engels. Het is de bedoeling deze reeks boeken vrijelijk ter beschikking te stellen aan de internationale damwereld in alle gangbare talen.

Op het ogenblik gaat het Frans aan de leiding in dit project. Voormalig leraar Frans, Harry Kolk, heeft samen met Ton van Soest (Layout) de eerste delen van het werk naar het Frans vertaald. Eerder is Martijn van der Vlist aan het werk geweest met de Engelse vertaling van het Jannes van der Wal diploma. Op de site van de werelddambond kunnen deze boeken vrijelijk gedownload worden onder dezelfde condities als voorheen 'Course in Draughts' van Tjalling Goedemoed. Iedereen mag de boeken downloaden en printen voor eigen gebruik. Iedereen mag de boeken vertalen naar de eigen moedertaal en doen met het resultaat wat hij wil. De FMJD wil de vrucht van deze inspanningen bijhouden op de site en ruimhartig iedere nieuwe potentiële vertaler ondersteunen bij zijn werk.

Tijdelijke downloadsite (14 dagen):
http://62.45.82.180/index

Vragen en inlichtingen op deze site of bij Frits Luteijn of Harry Kolk.

Jaap van Galen

Re: Magie van het dammen

Post by Jaap van Galen » Sat Mar 24, 2018 18:31

Luteijn wrote:Image

Het jeugddammen in Nederland maakt op het ogenblik een ongekende bloei door. Er zijn vele ouders van dit succes....

De FMJD besloot jaren geleden samen met de KNDB een vertaalproject te starten. Inmiddels heeft dat geleid tot de vertaling van diverse diploma's naar het Frans en het Engels
Op de site van de werelddambond kunnen deze boeken vrijelijk gedownload worden onder dezelfde condities als ..'Course in Draughts' van Tjalling Goedemoed.
Iedereen mag de boeken downloaden en printen voor eigen gebruik.
Mooi dat online steeds meer beschikbaar komt!

Maar ongekende bloei van het jeugddammen in Nederland? Uitgedrukt in wat?
(En waarom daarbij een foto van iemand die, voor zover ik weet, gestopt is?)

Luteijn

Post by Luteijn » Sun Mar 25, 2018 15:38

Jaap van Galen wrote:
Luteijn wrote:Image

Het jeugddammen in Nederland maakt op het ogenblik een ongekende bloei door. Er zijn vele ouders van dit succes....

De FMJD besloot jaren geleden samen met de KNDB een vertaalproject te starten. Inmiddels heeft dat geleid tot de vertaling van diverse diploma's naar het Frans en het Engels
Op de site van de werelddambond kunnen deze boeken vrijelijk gedownload worden onder dezelfde condities als ..'Course in Draughts' van Tjalling Goedemoed.
Iedereen mag de boeken downloaden en printen voor eigen gebruik.
Mooi dat online steeds meer beschikbaar komt!

Maar ongekende bloei van het jeugddammen in Nederland? Uitgedrukt in wat?
(En waarom daarbij een foto van iemand die, voor zover ik weet, gestopt is?)
De leermethode is samengesteld zo'n 15 tot 20 jaar geleden. Dit zijn de foto's, die op de buitenkant van het boek staan. Graag zou ik de beschikking hebben over meer actuele foto's. Ik denk echter, dat ik niet zomaar foto's van Roel Boomstra, Jan Groenendijk of Martijn van IJzendoorn op de buitenkant van een boek mag plaatsen zonder hun nadrukkelijke toestemming (?)

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sun Mar 25, 2018 15:46

Sterker nog, vanaf mei mag je helemaal geen foto's van kinderen meer plaatsen zonder toestemming van ouders. Op welk kanaal dan ook, dus geen Facebook, geen toernooiwebsite, geen boek en geen krant.

We (het Bondsbureau, de Bondsraad, het KNDB-bestuur, de provinciale damprovincies en de damverenigingen) beseffen veel te weinig welke ingrijpende consequenties de wet van de privacynerds die per mei voor sportverenigingen ingaat, met zich meebrengt. Ik vraag me ook af of een akkoord van de deelnemende scholen volstaat. Of dat we dus van ieder kind afzonderlijk een verklaring van de ouders moeten vragen. Vaststaat dat ik niks organiseer voor mensen die niet op de foto willen. Deze personen sluit ik per mei dus uit van de toernooien die ik regel.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Sun Mar 25, 2018 17:08

Ja, hier zit een gigantisch PR probleem aan te komen. Ik heb alle documenten hierover nu doorgelezen en je wordt er niet vrolijk van.
Zo'n leuke video van schooldammen op dit forum plaatsen? Is geschiedenis..
Promo met foto's van dammers op de clubwebsite? Nah, zou ik maar vreselijk mee oppassen.
Standje uit een partij inclusief fotootje plaatsen op Toernooibase? Niet zonder toestemming!
Wat een ellende :cry:

Luteijn

Post by Luteijn » Sun Mar 25, 2018 18:01

Paul van de Veen wrote:Ja, hier zit een gigantisch PR probleem aan te komen. Ik heb alle documenten hierover nu doorgelezen en je wordt er niet vrolijk van.
Zo'n leuke video van schooldammen op dit forum plaatsen? Is geschiedenis..
Promo met foto's van dammers op de clubwebsite? Nah, zou ik maar vreselijk mee oppassen.
Standje uit een partij inclusief fotootje plaatsen op Toernooibase? Niet zonder toestemming!
Wat een ellende :cry:
Ik denk dat het wel mee zal vallen. Kranten hebben ook foto's nodig. Foto's gemaakt bij een officieel evenement, terwijl het iedereen duidelijk is, dat de foto's gemaakt worden, zullen in de praktijk geen problemen geven. Ik verwacht niet dat de foto's, die ik iedere ronde van de nationale competitie maak en publiceer problemen zullen gaan geven. De bedoeling van de nieuwe regelgeving is te voorkomen, dat prive-foto's van mensen zomaar overal terecht kunnen komen. Het is een antwoord op de huidige problemen met facebook. Het zal ongetwijfeld niet de bedoeling zijn de sportuitgave van een krant onmogelijk te maken.

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Mar 26, 2018 00:14

Michel Stempher wrote:vanaf mei mag je helemaal geen foto's van kinderen meer plaatsen zonder toestemming van ouders. Op welk kanaal dan ook, dus geen Facebook, geen toernooiwebsite, geen boek en geen krant.

We (het Bondsbureau, de Bondsraad, het KNDB-bestuur, de provinciale damprovincies en de damverenigingen) beseffen veel te weinig welke ingrijpende consequenties de wet van de privacynerds die per mei voor sportverenigingen ingaat, met zich meebrengt. Ik vraag me ook af of een akkoord van de deelnemende scholen volstaat. Of dat we dus van ieder kind afzonderlijk een verklaring van de ouders moeten vragen. Vaststaat dat ik niks organiseer voor mensen die niet op de foto willen. Deze personen sluit ik per mei dus uit van de toernooien die ik regel.
Ik besef wel een beetje wat de GDPR betekent, omdat ik hier toevallig mee te maken heb in mijn werk. Dat zal voor veel meer mensen gelden. Er is vooral behoefte aan richtlijnen voor de bond en voor verenigingen. Ik zie een taak voor de KNDB om hierin te voorzien. Ellenlange teksten van een of ander adviesbureau doorsturen naar alle verenigingen, is in elk geval volkomen zinloos. 99% van de verenigingen heeft geen enkel lid dat in staat is te begrijpen wat hier staat, laat staan te handelen naar wat er van hen wordt verwacht. De KNDB kan het adviesbureau gebruiken om de eigen organisatie zo in te richten dat ze aan de wet voldoen. Misschien zijn ze ook in staat om richtlijnen op te stellen voor verenigingen, maar misschien ook niet. In het laatste geval kan bv de bondsraad ervoor zorgen dat enkele mensen deze richtlijnen gaan opstellen. Het moet maximaal één A4’tje groot zijn en dermate laagdrempelig dat elke leek die geen benul heeft van privacy wetgeving, het kan begrijpen. Doel is te voorkomen dat de KNDB in de problemen komt, doordat haar leden zich niet aan de wet houden.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Mon Mar 26, 2018 05:09

GuidoB wrote:Ik besef wel een beetje wat de GDPR betekent, omdat ik hier toevallig mee te maken heb in mijn werk. Dat zal voor veel meer mensen gelden. Er is vooral behoefte aan richtlijnen voor de bond en voor verenigingen. Ik zie een taak voor de KNDB om hierin te voorzien.

Zie ook de website van de KNDB:
Maak via de KNDB gebruik van het praktische AVG-stappenplan voor sportverenigingen. In 12 stappen doorloop je het proces om jouw vereniging AVG-proof te maken.

Gratis AVG-tool voor KNDB-verenigingen

De KNDB wil damverenigingen graag helpen bij het voldoen aan de nieuwe AVG-wetgeving die met ingang van 25 mei 2018 geldt voor iedere organisatie die persoonsgegevens verwerkt. Ook sportverenigingen zoals een damvereniging verwerken persoonsgegevens en zijn dus verplicht om te voldoen aan de eisen van de AVG. Om verenigingen te ondersteunen hebben wij samen met NOC*NSF afspraken gemaakt met de Stichting AVG, die een praktisch stappenplan heeft ontwikkeld.

In 12 stappen AVG-proof
Het AVG-stappenplan van Stichting AVG neemt je mee in de acties die je moet ondernemen op het vlak van bijvoorbeeld ICT, interne procedures en contracten. Het stappenplan is aangepast voor de sport en is een hulpmiddel om te voldoen aan de AVG.

Het stappenplan bestaat uit de volgende stappen:

Registratie en uitleg van het AVG-programma.
Inventarisatie: Persoonsgegevens.
Inventarisatie: Doelbinding.
Juridisch: Privacy policy, de rechten van betrokkenen.
Juridisch: Verwerkersovereenkomst, bij doorgeven persoonsgegevens
ICT: Software veilig en altijd up-to-date
Organisatie: Geautoriseerde medewerkers
Organisatie: Persoonsgegevens verwijderen.
Medewerkers: Genomen beveiligingsmaatregelen en bewustwording
Organisatie: Toestemming voor direct marketing
Organisatie: Toestemming bij kinderen
Verklaring en disclaimer.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Mar 26, 2018 15:37

Dat lijkt me een tool voor de dambond, niet voor damverenigingen. Het is uiteraard niet de bedoeling dat elke vereniging zelf gaat nadenken over een verwerkingovereenkomst van de persoonsgegevens met hun leden en maatregelen gaat uitwerken voor het geval een (ex-)lid verzoekt vergeten te worden. Dat soort zaken regel je op veel hoger niveau. Ik zou zeggen, in elk geval met alle damverenigingen samen. Maar eigenlijk met alle sportverenigingen van heel Nederland. Een zaak voor de dambord dus om dit te regelen voor al hun leden.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Mon Mar 26, 2018 18:42

Helemaal mee eens, maar de dambond gaat dat dus niet doen. SSS Kampen is in elk geval op eigen houtje het wiel aan het uitvinden. Overigens zonder mij, want ik ben principieel tegen deze terreurdaad op onze promotionele doelstellingen. (zoals een publicatieverbod op foto’s van kinderen)

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Mar 26, 2018 20:35

Michel, dan geef je als bondsraad het bestuur toch de opdracht om dit te regelen? Doen ze dat niet, dan stuur je ook deze bestuurders naar huis...

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Mon Mar 26, 2018 23:40

Michel Stempher wrote:Helemaal mee eens, maar de dambond gaat dat dus niet doen. SSS Kampen is in elk geval op eigen houtje het wiel aan het uitvinden. Overigens zonder mij, want ik ben principieel tegen deze terreurdaad op onze promotionele doelstellingen. (zoals een publicatieverbod op foto’s van kinderen)
Heb net die voucher verzilverd en ik zit daas naar het scherm te staren. Ik snap hier helemaal niets van. Dit is voor mij te hoog niveau.
Tja, er zijn inderdaad altijd mensen die het niet kunnen begrijpen.

GuidoB

Post by GuidoB » Tue Mar 27, 2018 08:01

Paul van de Veen wrote:Heb net die voucher verzilverd en ik zit daas naar het scherm te staren. Ik snap hier helemaal niets van. Dit is voor mij te hoog niveau.
Tja, er zijn inderdaad altijd mensen die het niet kunnen begrijpen.
Dat verbaast mij niets. Die tool is helemaal niet bedoeld voor sportverenigingen met een paar leden. En dat zeg ik zonder hem gezien te hebben. Ik heb alleen de mail van de dambord gelezen en de lengte van de eerste bijlage gezien. Daarmee wist ik genoeg.

Er zijn drie mogelijkheden:
- NOC*NSF wordt wakker en gaat richtlijnen opstellen voor alle verenigingen van aangesloten sportbonden.
- De KNDB gaat richtlijnen opstellen voor damverenigingen.
- Er gebeurt niets.

Ik vermoed eerlijk gezegd dat ook de KNDB organisatie niet in staat is om richtlijnen op te stellen. Ze hebben bv geen jurist in dienst. Daarmee vervalt optie 2. De KNDB kan nog eens bij NOC*NSF aankloppen. Komt daar niets uit, dan houdt het op. Komen daar problemen van? Geen idee, ik ben ook geen expert. Ik heb echter een zwaar vermoeden van niet.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Mar 27, 2018 10:55

Ik heb eens wat rondgesnuffeld op:

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... ywetgeving

Wat een bizarre wet is dat. Elke particulier mag een adressenbestand incl. geboortedata bijhouden, een website hebben, foto's op Facebook plaatsen etc. maar wanneer je precies hetzelfde doet als bestuurder van een vereniging, moet je opeens aan allerhande eisen voldoen. Als naleving hiervan hard afgedwongen wordt, dan denk ik dat veel kleine verenigingen het moeilijk zullen krijgen om nog bestuurders te vinden. Ik heb in elk geval geen trek in deze waanzin.

GuidoB

Post by GuidoB » Tue Mar 27, 2018 12:01

Ik zit nu toch het werk van anderen te doen. Ik zit op dezelfde site en ik zie het probleem niet. Ik zie het volgende:
Bron: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... scrollto=1

In de AVG staan 10 uitzonderingen op het verbod om bijzondere persoonsgegevens te verwerken. Dat betekent dat het verbod niet voor u geldt wanneer u zich kunt beroepen op één van de grondslagen voor het verwerken van ‘gewone’ persoonsgegevens én:

(...)

4. de verwerking wordt gedaan door een stichting, een vereniging of een andere instantie zonder winstoogmerk die op politiek, levensbeschouwelijk, godsdienstig of vakbondsgebied werkzaam is. En die organisatie gegevens verwerkt in het kader van gerechtvaardigde activiteiten en met passende waarborgen;
Ofwel: een vereniging mag gewoon persoonsgegevens verwerken.

Zoals ik al eerder vermoedde en schreef: deze hele heisa is niet voor damverenigingen bedoeld.

Post Reply