Volkskrant dreigt te stoppen met denksport
-
Volkskrant dreigt te stoppen met denksport
Jeroen Kos deelde op Facebook dit bericht dat gisteren op de schaaksite is verschenen:
https://www.schaaksite.nl/2018/01/13/vo ... denksport/
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
Re: Volkskrant dreigt te stoppen met denksport
Limburgse kranten onlangs ook gestopt met de denksport rubrieken, heel jammer dat kranten niet meer inzien dat juist dergelijke services meerwaarde zijn om überhaupt nog een kranten abonnement aan te houden. Voor het nieuws is een krant al lang geen noodzaak meer.Piet Bouma wrote:Jeroen Kos deelde op Facebook dit bericht dat gisteren op de schaaksite is verschenen:
-
- Real name: Frans de Jonge
Ik ga mijn zaterdagabonnement voor de Volkskrant, speciaal voor de damrubriek van Ton afgesloten, dan ook opzeggen.Piet Bouma wrote:Jeroen Kos deelde op Facebook dit bericht dat gisteren op de schaaksite is verschenen:
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
Is er hiervan ergens een bericht over te vinden van de Volkskrant zelf?
Anders dan Frans zal ik mijn digitale abonnement niet opzeggen. Maar ik wil ze wel laten weten hoe ik er over denk, als het waar is.
Anders dan Frans zal ik mijn digitale abonnement niet opzeggen. Maar ik wil ze wel laten weten hoe ik er over denk, als het waar is.
-
- Real name: Jeroen Kos
- Andrew Tjon A Ong
Teken de petitie aub!!
Please sign the petition in order to keep the Draughtssection of Ton Sijbrands in the newspaper "de Volkskrant"
Damrubriek Ton Sijbrands mag niet uit de Volkskrant verdwijnen
Nederland kent een zeer rijke damtraditie. Van de eerste Nederlandse wereldkampioen Herman Hoogland in 1912 tot aan later wereldkampioenen als Ben Sprinjger, Piet Roozenburg, Ton Sijbrands, Harm Wiersma en Jannes van der Wal. De huidige generatie Nederlandse topspelers staat op het punt het stokje over te nemen getuige de winst in de World Cup in september 2013 door de jonge Roel Boomstra (20 jaar). Nu heeft De Volkskrant juist op dit moment besloten de damrubriek van Ton Sijbrands te beëindigen.
De damrubriek van Ton Sijbrands heeft altijd een centrale rol gespeeld in de Nederlandse denksportwereld. Sijbrands is een icoon van de sport en de krant. Getuige de 38 jaar dat hij op vakkundige wijze invulling aan deze rubriek heeft gegeven. Een uniek sportman met een bijzondere kijk op de dam(denk)sport die dreigt nu uit de media te verdwijnen. Alle ondertekenaars van deze petitie roepen De Volkskrant op om de beslissing te herzien.
Ik ben van mening dat de rubriek van Ton Sijbrands behouden moet blijven en steun vandaar deze petitie.
Gerard Kolsloot
Ga naar de link, om te tekenen:
https://www.petities24.com/damrubriek_t ... verdwijnen
Please sign the petition in order to keep the Draughtssection of Ton Sijbrands in the newspaper "de Volkskrant"
Damrubriek Ton Sijbrands mag niet uit de Volkskrant verdwijnen
Nederland kent een zeer rijke damtraditie. Van de eerste Nederlandse wereldkampioen Herman Hoogland in 1912 tot aan later wereldkampioenen als Ben Sprinjger, Piet Roozenburg, Ton Sijbrands, Harm Wiersma en Jannes van der Wal. De huidige generatie Nederlandse topspelers staat op het punt het stokje over te nemen getuige de winst in de World Cup in september 2013 door de jonge Roel Boomstra (20 jaar). Nu heeft De Volkskrant juist op dit moment besloten de damrubriek van Ton Sijbrands te beëindigen.
De damrubriek van Ton Sijbrands heeft altijd een centrale rol gespeeld in de Nederlandse denksportwereld. Sijbrands is een icoon van de sport en de krant. Getuige de 38 jaar dat hij op vakkundige wijze invulling aan deze rubriek heeft gegeven. Een uniek sportman met een bijzondere kijk op de dam(denk)sport die dreigt nu uit de media te verdwijnen. Alle ondertekenaars van deze petitie roepen De Volkskrant op om de beslissing te herzien.
Ik ben van mening dat de rubriek van Ton Sijbrands behouden moet blijven en steun vandaar deze petitie.
Gerard Kolsloot
Ga naar de link, om te tekenen:
https://www.petities24.com/damrubriek_t ... verdwijnen
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
koop alleen losse nummers speciaal voor de rubriek, zonder abonnement kun je niet stemmen, maar zeker eens dat de rubriek zou moeten blijven.
-
Ik kom zonder vast abonnement wel in die petitie maar ontvang dan later de mededeling "U hebt deze petitie al ondertekend. (2013-12-11, #102)
-
Ja, Andrew heeft hier een oude petitie gepost van Gerard Kolsloot toen in 2013 ook dreigde dat de damrubriek van Ton Sijbrands uit de Volkskrant zou verdwijnen.Paul van de Veen wrote:Ik kom zonder vast abonnement wel in die petitie maar ontvang dan later de mededeling "U hebt deze petitie al ondertekend. (2013-12-11, #102)
Ik weet niet of dat nu zo handig is.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
-
Kranten koop ik eigenlijk voornamelijk, als er dam- en schaakbijdragen in staan (al heb ik ook weleens een abonnement genomen). Op zaterdag betekende dat vaak een stapeltje van een stuk of vier kranten. Tijdens toernooien kocht ik altijd losse exemplaren, daarin stonden ruime artikelen, regelmatig voorzien van partijen met analytische opmerkingen.
Maar intussen is de ene na de andere krant aan het bezuinigen. Verslagen van toernooien en matches vindt men er amper meer in, hooguit een kort ANP-berichtje. Het Parool meldde een aantal jaren geleden doodleuk, dat zij ermee stopten omdat de denksportliefhebber alles tegenwoordig wel op internet kan vinden. Slechte smoes, want als je zo redeneert hoeft men die krant ook niet voor het overige nieuws te kopen, nietwaar?
In november kreeg ik het aanbod van De Volkskrant, om een driejarig abonnement te nemen, dat per week iets meer dan een euro duurder was dan de zaterdageditie. Ik had het bijna gedaan, maar aarzelde. Zouden de rubrieken van zaterdag wel zo lang blijven bestaan? Binnen de kortste keren bleek, dat mijn voorgevoel juist was.
De komende weken koop ik deze krant dus voor het laatst (ik lees het wereldnieuws wel op mijn werk of op internet), het cryptogram (een andere liefhebberij van mij) kopieer ik wel voor 10 cent in de bibliotheek.
Maar intussen is de ene na de andere krant aan het bezuinigen. Verslagen van toernooien en matches vindt men er amper meer in, hooguit een kort ANP-berichtje. Het Parool meldde een aantal jaren geleden doodleuk, dat zij ermee stopten omdat de denksportliefhebber alles tegenwoordig wel op internet kan vinden. Slechte smoes, want als je zo redeneert hoeft men die krant ook niet voor het overige nieuws te kopen, nietwaar?
In november kreeg ik het aanbod van De Volkskrant, om een driejarig abonnement te nemen, dat per week iets meer dan een euro duurder was dan de zaterdageditie. Ik had het bijna gedaan, maar aarzelde. Zouden de rubrieken van zaterdag wel zo lang blijven bestaan? Binnen de kortste keren bleek, dat mijn voorgevoel juist was.
De komende weken koop ik deze krant dus voor het laatst (ik lees het wereldnieuws wel op mijn werk of op internet), het cryptogram (een andere liefhebberij van mij) kopieer ik wel voor 10 cent in de bibliotheek.
- Henk de Witt
Voor ons dammers is het natuurlijk jammer dat de damrubriek van Ton Sijbrands in de Volkskrant per 1 maart a.s. stopt. Vandaag geeft hoofdredacteur Philippe Remarque een toelichting in de krant: de rubriek wordt erg weinig gelezen. Dat klopt, dat kunnen we ook zonder onderzoek weten. Het verdwijnen van de rubriek hoeft geen ramp te zijn, wanneer de Volkskrant in de toekomst op een andere manier aandacht aan de damsport gaat besteden. De damwereld kan daar zelf enige invloed op uitoefenen door de damsport, met name het topdammen, zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Leuk en spannend om te volgen, ook voor lezers die niets van dammen begrijpen. Niet elke dammer is daarvan doordrongen.
Hoe jammer ook, als we eerlijk zijn dan is de damrubriek in de Volkskrant een anachronisme, we zijn jarenlang enorm verwend door de Volkskrant. De analyses van Ton zijn van het hoogste niveau, maar horen natuurlijk eerder thuis in een vakblad dan in een landelijk dagblad. De doorsneelezer beheerst de notatie al niet, voor hem is de rubriek abracadabra.
Voor mij als dammer had de rubriek overigens ook wel wat minder technisch mogen zijn, meer beschouwend en verhalend. Twee weken geleden verraste Ton mij met de stelling dat aparte vrouwenkampioenschappen wat hem betreft opgeheven zouden kunnen worden. Hij wees op de het enorm gestegen niveau van de topvrouwen in het dammen. Kijk, dat is een interessant, prikkelend onderwerp, ook voor de niet-dammende lezer.
Ton heeft, zoals vele dammers, geen oog voor de noodzakelijke modernisering van het dammen. Dat heb ik nooit goed kunnen begrijpen. De opkomst van Ton heb ik in de jaren zestig van nabij meegemaakt. Jaren van grote culturele veranderingen in ons land, Ton leek me een kind van zijn tijd. Ik had nooit kunnen bevroeden dat hij zich later zo conservatief zou ontwikkelen. Daarin ging hij erg ver. In de periode 2001-2008 experimenteerden we in de toptoernooien van het DUWO Damfestival met alternatieve puntentellingen. Ton heeft nooit een letter aan deze toernooien gewijd. Volkomen genegeerd. Dat mogen we hem wel aanrekenen. Je mag je publiek natuurlijk geen actuele informatie onthouden omdat je het ergens niet mee eens bent. Dat is (dam)journalistiek in de geest van de oude Sovjet-Unie, waarvan we overigens ook in het huidige Rusland weer staaltjes zien. Dit terzijde.
Graag had ik gezien dat Ton in die periode een aantal keren Delft had bezocht, de partijen had gevolgd, van gedachten had gewisseld met de deelnemende grootmeesters. Daar zat materiaal in voor heel wat rubrieken! Met natuurlijk alle vrijheid voor Ton om aan te geven waar hij het allemaal niet mee eens was. Maar Ton is Ton. Jaren eerder had hij het al eens aan de stok gehad met toenmalig KNDB-voorzitter Anton Schotanus. Ton wijdde geen letter aan het NK vanwege een akkefietje in een eerder NK waarbij hij betrokken was. In plaats daarvan schreef hij wekenlang over de aloude Dumontvariant. Dit kwam hem op een felle ingezonden brief van Schotanus te staan ('Wie stopt Ton Sijbrands?'). De eerstvolgende rubriek bestond geheel uit een verdediging van Ton. Als ik me goed herinner had hij iets nieuws ontdekt in de oude variant en dit had hem zo geboeid dat hij het NK 'vergeten' was. Geloofwaardig?
Niemand is boven kritiek verheven. Neemt niet weg dat de kwaliteit van Ton's analyses van het hoogste niveau waren, alsmede zijn beheersing van de Nederlandse taal. Met het verdwijnen van zijn rubriek wordt een tijdperk afgesloten.
Hoe jammer ook, als we eerlijk zijn dan is de damrubriek in de Volkskrant een anachronisme, we zijn jarenlang enorm verwend door de Volkskrant. De analyses van Ton zijn van het hoogste niveau, maar horen natuurlijk eerder thuis in een vakblad dan in een landelijk dagblad. De doorsneelezer beheerst de notatie al niet, voor hem is de rubriek abracadabra.
Voor mij als dammer had de rubriek overigens ook wel wat minder technisch mogen zijn, meer beschouwend en verhalend. Twee weken geleden verraste Ton mij met de stelling dat aparte vrouwenkampioenschappen wat hem betreft opgeheven zouden kunnen worden. Hij wees op de het enorm gestegen niveau van de topvrouwen in het dammen. Kijk, dat is een interessant, prikkelend onderwerp, ook voor de niet-dammende lezer.
Ton heeft, zoals vele dammers, geen oog voor de noodzakelijke modernisering van het dammen. Dat heb ik nooit goed kunnen begrijpen. De opkomst van Ton heb ik in de jaren zestig van nabij meegemaakt. Jaren van grote culturele veranderingen in ons land, Ton leek me een kind van zijn tijd. Ik had nooit kunnen bevroeden dat hij zich later zo conservatief zou ontwikkelen. Daarin ging hij erg ver. In de periode 2001-2008 experimenteerden we in de toptoernooien van het DUWO Damfestival met alternatieve puntentellingen. Ton heeft nooit een letter aan deze toernooien gewijd. Volkomen genegeerd. Dat mogen we hem wel aanrekenen. Je mag je publiek natuurlijk geen actuele informatie onthouden omdat je het ergens niet mee eens bent. Dat is (dam)journalistiek in de geest van de oude Sovjet-Unie, waarvan we overigens ook in het huidige Rusland weer staaltjes zien. Dit terzijde.
Graag had ik gezien dat Ton in die periode een aantal keren Delft had bezocht, de partijen had gevolgd, van gedachten had gewisseld met de deelnemende grootmeesters. Daar zat materiaal in voor heel wat rubrieken! Met natuurlijk alle vrijheid voor Ton om aan te geven waar hij het allemaal niet mee eens was. Maar Ton is Ton. Jaren eerder had hij het al eens aan de stok gehad met toenmalig KNDB-voorzitter Anton Schotanus. Ton wijdde geen letter aan het NK vanwege een akkefietje in een eerder NK waarbij hij betrokken was. In plaats daarvan schreef hij wekenlang over de aloude Dumontvariant. Dit kwam hem op een felle ingezonden brief van Schotanus te staan ('Wie stopt Ton Sijbrands?'). De eerstvolgende rubriek bestond geheel uit een verdediging van Ton. Als ik me goed herinner had hij iets nieuws ontdekt in de oude variant en dit had hem zo geboeid dat hij het NK 'vergeten' was. Geloofwaardig?
Niemand is boven kritiek verheven. Neemt niet weg dat de kwaliteit van Ton's analyses van het hoogste niveau waren, alsmede zijn beheersing van de Nederlandse taal. Met het verdwijnen van zijn rubriek wordt een tijdperk afgesloten.
Henk slaat de spijker op zijn kop. De rubriek van Sijbrands was voor enkele honderden dammers van een ongelooflijk hoog niveau en Ton schreef prachtig Nederlands. Maar voor de overige 17 miljoen Nederlanders (inclusief een paar duizend georganiseerde dammers) was de rubriek nauwelijks of volstrekt niet te volgen. Te elitair en te eenzijdig gericht op 1100+. Ik heb daarover eerder en elders al eens geschreven. Hoon werd mijn deel en dat zal nu wel niet anders zijn. Het zij zo. Maar ondertussen betreur ik het besluit van de VK natuurlijk ten zeerste.Henk de Witt wrote:Voor ons dammers is het natuurlijk jammer dat de damrubriek van Ton Sijbrands in de Volkskrant per 1 maart a.s. stopt. Vandaag geeft hoofdredacteur Philippe Remarque een toelichting in de krant: de rubriek wordt erg weinig gelezen. Dat klopt, dat kunnen we ook zonder onderzoek weten. Het verdwijnen van de rubriek hoeft geen ramp te zijn, wanneer de Volkskrant in de toekomst op een andere manier aandacht aan de damsport gaat besteden. De damwereld kan daar zelf enige invloed op uitoefenen door de damsport, met name het topdammen, zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Leuk en spannend om te volgen, ook voor lezers die niets van dammen begrijpen. Niet elke dammer is daarvan doordrongen.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Leonard Cohen
composite wrote:Henk slaat de spijker op zijn kop. De rubriek van Sijbrands was voor enkele honderden dammers van een ongelooflijk hoog niveau en Ton schreef prachtig Nederlands. Maar voor de overige 17 miljoen Nederlanders (inclusief een paar duizend georganiseerde dammers) was de rubriek nauwelijks of volstrekt niet te volgen. Te elitair en te eenzijdig gericht op 1100+. Ik heb daarover eerder en elders al eens geschreven. Hoon werd mijn deel en dat zal nu wel niet anders zijn. Het zij zo. Maar ondertussen betreur ik het besluit van de VK natuurlijk ten zeerste.Henk de Witt wrote:Voor ons dammers is het natuurlijk jammer dat de damrubriek van Ton Sijbrands in de Volkskrant per 1 maart a.s. stopt. Vandaag geeft hoofdredacteur Philippe Remarque een toelichting in de krant: de rubriek wordt erg weinig gelezen. Dat klopt, dat kunnen we ook zonder onderzoek weten. Het verdwijnen van de rubriek hoeft geen ramp te zijn, wanneer de Volkskrant in de toekomst op een andere manier aandacht aan de damsport gaat besteden. De damwereld kan daar zelf enige invloed op uitoefenen door de damsport, met name het topdammen, zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Leuk en spannend om te volgen, ook voor lezers die niets van dammen begrijpen. Niet elke dammer is daarvan doordrongen.
Ton heeft, zoals vele dammers, geen oog voor de noodzakelijke modernisering van het dammen.
- Klaas van der Laan
- Real name: Klaas van der Laan
Flow with the Go
-
- Real name: Michel Stempher
Wat zou de noodzakelijke modernisering van het dammen moeten inhouden? Eén ervan lijkt me dat we accepteren dat een groot deel van de samenleving zich niet meer wenst vast te leggen aan verplichtingen zoals een lidmaatschap. In elk geval niet een lidmaatschap in de huidige vorm, waarbij de opkomst op een clubavond centraal staat. Initiatieven als in Apeldoorn, waarbij men maandelijks een activiteit heeft en waarbij men geen enkele verplichting heeft om te komen, hebben de toekomst mijns inziens. Ook het verspreiden van dammateriaal op scholen (en bij ontmoetingsplekken voor ouderen) is een goed begin. Wel is het belangrijk dat we eigenlijk gedurende het hele jaar losse en vrijblijvende activiteiten plannen, waardoor het dammateriaal relevant blijft.
Het remiseprobleem is een verzonnen probleem. Ik ken helemaal niemand die dammen de rug toekeert omdat er veel remises zijn. Evenmin ken ik ook maar één iemand die zou gaan dammen als teletekstpagina 622 alleen nog maar beslissingen laat zien.
Het remiseprobleem is een verzonnen probleem. Ik ken helemaal niemand die dammen de rug toekeert omdat er veel remises zijn. Evenmin ken ik ook maar één iemand die zou gaan dammen als teletekstpagina 622 alleen nog maar beslissingen laat zien.