Nieuwe speelwijze
Nieuwe speelwijze
Hoogland stond een Nieuwe Speelwijze voor waarbij dammen elkaar slaan zoals bij Fries dammen. 2 Dammen winnen dan van 1.
Ik trof bij het doorbladeren van Dammersweekblad vanaf 1934 geredigeerd door Gortmans (medewerkers P.N. Faure, H. Koperberg en J. Markus.) een probleempje aan waarin de Nieuwe Speelwijze geldt.
Ik had de oplossing in 10 seconden. Ben dan ook een Fries...
Ik trof bij het doorbladeren van Dammersweekblad vanaf 1934 geredigeerd door Gortmans (medewerkers P.N. Faure, H. Koperberg en J. Markus.) een probleempje aan waarin de Nieuwe Speelwijze geldt.
Heaven is no location, but a state of mind
Probleempje Fries dammen
Die mannen als Gortmans en Hoogland hadden ook belangstelling voor Fries dammen (vroeger in Frankrijk babylonisch dammen genoemd en ook wel Maleisch dammen). Ter ontspanning speelden ze het tegen elkaar.
De regels bij Fries dammen zijn heel anders dan bij de Nieuwe Speelwijze van hoogland. Daar mogen alleen dammen elkaar overdwars slaan. Bij Fries dammen mag ieder stuk overdwars slaan.
Om dit probleempje van Tolsma op te lossen is van belang dat bij Fries dammen damslag voorgaat!
64
Wat jij al niet gespeeld hebt allemaal, Fred~!tangram wrote:mij 11 sekonden. Maar ik dacht datHoogland t op 64velden had gedaan?
Ik heb althans een correspondentietoernooi Hoogland Checkers op 64 velden gespeeld........
Ik herinner me inderdaad dat Hoogland ook met het 32-velden-bord bezig was.
Probleempje is makkelijk over te zetten. In Dammersweekblad stond het op de 50 velden afgebeeld.
Ik heb een stelling teruggevonden van een door mij verloren partij uit een correspondentie toernooi Hoogland Checkers tegen Larry Waite (USA)
wit a5,e3,f4,h4
zwart a7,d6,e7,h6
excuses voor de schaaknotatie... Ik had zojuist f8-e7 gespeeld en na
20.a5-b6 !!! gaf ik op.
20....a7xg5
21.h4xd8 en de dodelijke Friese dam geeft geen hoop meer.....
wit a5,e3,f4,h4
zwart a7,d6,e7,h6
20.a5-b6 !!! gaf ik op.
20....a7xg5
Maar Fred, die dam mag toch alleen een andere dam op zijn Fries slaan en niet de schijven? Hoe wint dit dan?tangram wrote:Ik heb een stelling teruggevonden van een door mij verloren partij uit een correspondentie toernooi Hoogland Checkers tegen Larry Waite (USA)
wit a5,e3,f4,h4
zwart a7,d6,e7,h6
20.a5-b6 !!! gaf ik op.
20....a7xg5
In dit toernooi mocht de Friese dam wel de schijven slaan.
Dus bij de stelling Wit dam d8 Zwart schijven h6 en c5 speelt wit d8-h4 met winst.
Klopt dat niet ? Maakt mij niet uit. Ik speel niet alleen "Oer alles". Ik speel gewoon alles.
Ik moet wel bekennen dat ik de spelregels heb doorgegeven aan de wedstrijdleiders van het (Amerikaanse) toernooi.......... : [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]
Dus bij de stelling Wit dam d8 Zwart schijven h6 en c5 speelt wit d8-h4 met winst.
Klopt dat niet ? Maakt mij niet uit. Ik speel niet alleen "Oer alles". Ik speel gewoon alles.
Ik moet wel bekennen dat ik de spelregels heb doorgegeven aan de wedstrijdleiders van het (Amerikaanse) toernooi.......... : [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]
Kokdammen
Dan hebben we er weer een variant bij.tangram wrote:In dit toernooi mocht de Friese dam wel de schijven slaan.
Kokdammen?
Wat zal Hoogland gemord hebben vanuit de KB*.
(KB= Kosmische Bioscoop - KVB)
Fries dammen
Ik snap helemaal niks van Fries dammen. Dus zou iemand mij willen uitleggen hoe Fries dammen in z'n werk gaat???
Re: Nieuwe speelwijze
oplossing:Kosmos wrote:Hoogland stond een Nieuwe Speelwijze voor waarbij dammen elkaar slaan zoals bij Fries dammen. 2 Dammen winnen dan van 1.
1.47-41 36x47 2.46-41 47x36 3.5-46!!
Dreigt dam (recht) en 2 schijven (schuin!!) te slaan.
En vluchten kan niet meer...
alles over Fries dammen (en de spelregels) vind je op:
http://www.cybercomm.nl/~dfs/
http://www.cybercomm.nl/~dfs/
- Klaas van der Laan
- Real name: Klaas van der Laan
-
-
Friese (verlichte?) dammers, die graag beslissingen op het bord zien. [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]Ben Anoniem wrote:"7. Met een dam mag maar drie maal achter elkaar worden geschoven, daarna moet hij vrij worden gemaakt door een slag(eventueel met dezelfde dam) of door een zet met een ander stuk. Deze beperking vervalt wanneer men alleen maar dammen heeft."
Wie verzint zoiets?