Heerhugowaard Open 2014 - Open NK 2014

Post Reply
Maarten van Leenen
Real name: Maarten van Leenen

Heerhugowaard Open 2014 - Open NK 2014

Post by Maarten van Leenen » Mon Jan 06, 2014 17:15

In navolging van het grote succes van vorig jaar zal van zaterdag 12 juli tot en met zaterdag 19 juli 2014 in Heerhugowaard weer een groot internationaal damtoernooi worden georganiseerd. Het 4e Heerhugowaard Open zal in de prachtige speelhal van DOV, Helena Nordheimland 5, 1705 LM te Heerhugowaard worden gehouden, waar tegen gunstige prijzen drankjes, broodjes en snacks te verkrijgen zijn. Het toernooi heeft een aantrekkelijke prijzenpot en er zullen ook diverse nevenactiviteiten worden georganiseerd.

U bent allen van harte uitgenodigd om aan dit nieuwe aantrekkelijke toernooi mee te doen! Vanwege de verwachte toestroom van deelnemers en de capaciteit van de zaal kunnen er maximaal 140 deelnemers meedoen. Snel inschrijven is het devies!

INSCHRIJVEN:
Het inschrijfgeld voor senioren bedraagt € 40,00 en jeugdleden betalen € 20,00. U kunt zich aanmelden via bovengenoemde website. U zult later nog een bericht krijgen met de details voor de betaling van uw inschrijfgeld; uw inschrijving is pas definitief als uw inschrijfgeld is ontvangen. Betaling kan alleen per bank/giro en niet meer contant op de openingsdag. Bij aanmelding na 1 juli 2014 zijn deze bedragen € 50,00 respectievelijk € 25,00.

WEDSTRIJDVOORWAARDEN:
Er worden 9 rondes gespeeld volgens het Zwitsers systeem. Er wordt gespeeld volgens het Spel- en Wedstrijdreglement van de FMJD. Met dienverstande dat we dit jaar in elke ronde een beslissing forceren middels de Lehmann-Georgiev tie break van 5 minuten plus 3 seconden per zet. De wedstrijden beginnen om 12.00 uur. Op de openingsdag dient u uiterlijk om 11.00 uur aanwezig te zijn. Op woensdag 16 juli worden er twee rondes gespeeld, namelijk om 10.00 uur en om 16.00 uur. De laatste ronde op zaterdag 19 juli begint om 10.00 uur en de sluiting is om 16.00 uur.

PRIJZENGELD:
Voor het Algemeen Klassement is een totaal prijzengeld beschikbaar ad € 3.000,00. Ook de diverse rating- en subklassementen hebben aantrekkelijke prijzen. Nieuw dit jaar is de mogelijkheid voor de beste 10 spelers in de algemene ranglijst om zich te plaatsen voor de kroongroep in 2015. Deze kroongroep zal een rond toernooi spelen met een prijzengeld van € 20.000,00.

VERBLIJF:
Deelnemers dienen zelf hun verblijf te regelen. Indien u wilt kamperen, dan adviseren wij u DroomPark Molengroet (http://www.molengroet.nl) te Noord-Scharwoude op ongeveer 10 km. van de speelzaal. Dit park heeft ook chalets en een hotel. Meer accommodaties vindt u op de website. U wordt geadviseerd om vroeg te boeken!

Uitgebreide informatie over het toernooi en de wedstrijdvoorwaarden kunt u vinden op http://www.heerhugowaardopen.nl en via deze website blijft u steeds op de hoogte van het laatste nieuws.

Wij wensen u alvast een fijn toernooi toe en rekenen op veel deelnemers!

Maarten van Leenen

Re: Heerhugowaard Open 2014 - Open NK 2014

Post by Maarten van Leenen » Tue Jan 14, 2014 14:34

Dit jaar gaan we onszelf opnieuw verbetern. Ons internationale damfestijn staat bekend om zijn topbezetting, vooruitstrevende internet presentatie en damlegende Ton Sijbrands die de analyses verzorgt. Dit jaar doen we daar van 12 tot en met 19 juli nog een schep bovenop door de introductie van een spectaculaire knock-out formule en kondigen voor de editie van 2015 naast het open toernooi alvast een prestigieuze Masters Group met een prijzenfonds van 20.000 euro aan.

Van Leenen: ,,We willen verder groeien, zowel met ons toernooi als met onze mooie damsport en dat vraagt vernieuwing. Daarom hebben we nog eens kritisch naar de toernooi formule gekeken. Verhagen: ,,Vanaf de eerste editie al haalden we wereldtoppers naar Heerhugowaard, maar dat had één nadeel: grootmeesters spelen onderling veel remise en dat maakte het toernooi minder spannend." Van Leenen: ,,Dammen is een prachtige sport die we graag uitdragen en daar horen winnaars bij. Daarom introduceren we dit jaar halverwege het toernooi een cut waarbij de bovenste zestien spelers van de rest van het deelnemersveld worden gescheiden. Deze zestien spelers spelen een knock-out toernooi voor de titel van Heerhugowaard Open." Verhagen: ,,Als een partij met reguliere bedenktijd dan in remise eindigt, volgt direct daarna een tiebreak van vijf minuten per persoon en drie seconden per zet. Dat garandeert iedere ronde winnaars en spektakel."

Verhagen en Van Leenen hebben nog een verrassing: de tien sterkste spelers van deze editie kwalificeren zich voor een nieuw in te stellen Masters Group volgend jaar met een prijzenfonds van 20.000 euro. Van Leenen: Heerhugowaard Open blijft een toernooi gericht op vrienden en fun, maar tegelijkertijd willen we een ultiem uithangbord voor ons toernooi en onze club maken en de damsport uitdragen. " Verhagen: ,,De succes ingrediënten van de vorige edities blijven ongewijzigd: Ton Sijbrands is weer van de partij, evenals het blitz toernooi, het quatre mains toernooi, de barbecue, de toernooi ijsco kar en nog veel meer. En natuurlijk doen we van alles verslag via onze website http://www.heerhugowaardopen.nl en de daaraan gelinkte sociale media."

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Tue Jan 14, 2014 14:59

Nadat ik vorig jaar zoveel kritiek heb geuit, zal ik dit jaar ook weer een opmerking maken over de formule. Deze keer echter eentje van geheel andere aard. Ik vind dit namelijk een veelbelovende formule! Sowieso ben ik al een groot voorstander van het knock-outsysteem en al helemaal in een toernooi als dit, waarbij er eigenlijk te veel toppers zijn om het voor de 'gewone dammer' perfect in te richten. Juist door ervoor te zorgen dat de toppers halverwege hun eigen competitie gaan spelen, zorg je ervoor dat het ook voor de gewone dammer leuk blijft. Tenslotte ben je meteen af van de grootmeesterremises, zoals beschreven door de organisatie.

Een klein detail is misschien het feit dat er tien spelers zich kwalificeren voor het invitatietoernooi. Negen spelers zou ook gekund hebben, dan staat er nogal wat lading op het duel om de 9e en 10e plek. De tiende plek in het invitatietoernooi is dan vervolgens een organisatieplek/sponsorplek. Maar als dit het enige negatieve puntje is dat ik kan bedenken, en daar ziet het wel naar uit momenteel, dan kan ik niet anders dan de organisatie complimenteren met dit fraaie concept!

Laten we nu trouwens alsjeblieft niet moeilijk gaan doen en laten we dit toernooi gewoon bombarderen tot Open WK. Als iemand van Mars of Jupiter zich aanmeldt, mag hij tenslotte gewoon meedoen neem ik aan.
Last edited by Michel Stempher on Tue Jan 14, 2014 17:20, edited 2 times in total.

Bert Aalberts

Post by Bert Aalberts » Tue Jan 14, 2014 16:45

Wordt er dan ook de World Cup-puntentelling of iets soortgelijks gebruikt bij de beste zestien (7-5) of krijgt de winnaar bij blitz 2 punten en de verliezer 0?

Maarten van Leenen

Post by Maarten van Leenen » Tue Jan 14, 2014 20:07

Het gedetailleerde reglement is terug te vinden op de website http://www.heerhugowaardopen.nl.

Het mooie van dit systeem; iedereen blijft bij elkaar, de top 16 kan vanaf ronde 5 strijden voor de plek 1 t/m 8, maar… mocht je onverhoopt na ronde 5 bv 18e staan, dan kun je nog steeds met bv 4 overwinningen in de laatste 4 ronden je plaatsen voor de Masters Groep van volgend jaar. Her vergt wat studie, maar we denken dat het een mooi systeem is, waar iedereen kansen heeft!

Nou ja, een zekerheid is al dat het spektakel en plezier zal gaan opleveren… Ik merk nu al dat de deelnemerslijst snel volloopt (sneller dan vorig jaar) en we moeten echt bij 140 deelnemers een streep trekken.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Tue Jan 14, 2014 23:31

Maarten van Leenen wrote:Het gedetailleerde reglement is terug te vinden op de website http://www.heerhugowaardopen.nl.

Het mooie van dit systeem; iedereen blijft bij elkaar, de top 16 kan vanaf ronde 5 strijden voor de plek 1 t/m 8, maar… mocht je onverhoopt na ronde 5 bv 18e staan, dan kun je nog steeds met bv 4 overwinningen in de laatste 4 ronden je plaatsen voor de Masters Groep van volgend jaar. Her vergt wat studie, maar we denken dat het een mooi systeem is, waar iedereen kansen heeft!

Nou ja, een zekerheid is al dat het spektakel en plezier zal gaan opleveren… Ik merk nu al dat de deelnemerslijst snel volloopt (sneller dan vorig jaar) en we moeten echt bij 140 deelnemers een streep trekken.
Woow. Ingewikkeld, maar stijlvol. Is er trouwens bewust voor gekozen om een verliezer na barrage in de tie-breaks nul punten toe te kennen? Dit heeft natuurlijk voor- en nadelen, maar een afgesproken remise in de reguliere partij is er in ieder geval niet bij, want ook de uiteindelijke verliezer schiet er niks mee op: krijgt gewoon 0 punten. Het lijkt mij een verstandig besluit om dit voordeel belangrijker te vinden dan het nadeel dat een verliezer na barrage heeft: een moeilijke tegenstander en ondanks z'n reguliere remise toch een nul.

Samen Sterker
Real name: Martin van der Sluis

Post by Samen Sterker » Wed Jan 15, 2014 08:38

Ik neem aan dat voor ratings e.d. de uitslag uit de normale wedstrijd aangehouden zal worden? Dus als je eerst remise speelt, en daarna de barrage verliest, dat voor de ratings de remise blijft staan, en voor het systeem van toernooi de uitslag van de barrage telt?
Wordt het voor de normale dammer niet veel moeilijker een norm te halen in dit toernooi? De echte toppers ontloop je dus is het erg nadelig voor je tegenstanderrating / aantal tegenstanders met titel / aantal buitenlanders...

Maarten van Leenen

Post by Maarten van Leenen » Mon Mar 03, 2014 08:56

Wow, we naderen nu al de 80 deelnemers! En er moeten zich nog een groot aantal 'die-hards' aanmelden. Heb je altijd al eens mee willen doen? Nu kan het nog, maar let op: gezien de capaciteit in de speelzaal gooien we de inschrijving weer op slot bij 140 deelnemers. Dus nog maar 60 plaatsjes beschikbaar…

http://www.heerhugowaardopen.nl

Maarten van Leenen

Post by Maarten van Leenen » Wed Apr 23, 2014 11:29

Zoals misschien al gelezen op de FMJD website: het Heerhugowaard Open is ook (mede) het kwalificatietoernooi voor de World Mind Games in Beijing dit jaar. Nog meer reden om mee te doen misschien? Anderzijds, wordt het ook gewoon al weer een heel gezellig toernooi met steeds weer nieuwe namen. De teller staat nu op 125 deelnemers en er zijn nog 15 plaatsen beschikbaar...

Maarten van Leenen

Post by Maarten van Leenen » Tue May 27, 2014 09:45

Ok, laten we eens gek doen en proberen door de magische grens van 200 spelers heen te breken. Nu staan we op 168, dus dat vereist nog wat inschrijvingen, maar daar zijn we erg blij mee, want dan wordt het nog gezelliger. Toch?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue May 27, 2014 22:15

Maarten van Leenen wrote:Ok, laten we eens gek doen en proberen door de magische grens van 200 spelers heen te breken. Nu staan we op 168, dus dat vereist nog wat inschrijvingen, maar daar zijn we erg blij mee, want dan wordt het nog gezelliger. Toch?

Tweehonderd deelnemers is wel heel spectaculair!
Vraag me wel een beetje af of negen ronden dan nog een representatieve ranglijst geeft en dat je na vijf ronden een redelijke top zestien krijgt. Wouter Ludwig kan daar mogelijk iets meer over zeggen (heeft volgens mij daar eens een scriptie over geschreven). Misschien dat een extra (dubbele) ronde dan de voorkeur heeft en pas na zes ronden de knock-out fase voor de top zestien start.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

henk stoop

Post by henk stoop » Wed May 28, 2014 13:54

Piet Bouma wrote:
Maarten van Leenen wrote:Ok, laten we eens gek doen en proberen door de magische grens van 200 spelers heen te breken. Nu staan we op 168, dus dat vereist nog wat inschrijvingen, maar daar zijn we erg blij mee, want dan wordt het nog gezelliger. Toch?

Vraag me wel een beetje af of negen ronden dan nog een representatieve ranglijst geeft en dat je na vijf ronden een redelijke top zestien krijgt. Wouter Ludwig kan daar mogelijk iets meer over zeggen (heeft volgens mij daar eens een scriptie over geschreven). Misschien dat een extra (dubbele) ronde dan de voorkeur heeft en pas na zes ronden de knock-out fase voor de top zestien start.
De charme van sport is juist dat je verrassingen hebt. Een representatieve ranglijst bij een open toernooi is wat mij betreft geen doel.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed May 28, 2014 14:17

henk stoop wrote:
Piet Bouma wrote:

De charme van sport is juist dat je verrassingen hebt. Een representatieve ranglijst bij een open toernooi is wat mij betreft geen doel.
Dat is wel erg kort door de bocht. Charme door verrassende uitslagen op het bord prima.
Maar charme doordat er bij veel deelnemers te weinig ronden worden gespeeld, c.q. dat er nog meer sprake is van een loterij, nee dat moeten we niet willen.
Het is een plaatsingstoernooi voor de World Mind Games in Beijing, dat betekent dat er voor de topspelers ook geld op het spel staat.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

henk stoop

Post by henk stoop » Thu May 29, 2014 12:04

Piet Bouma wrote:
henk stoop wrote:
Piet Bouma wrote:
Dat is wel erg kort door de bocht. Charme door verrassende uitslagen op het bord prima.
Maar charme doordat er bij veel deelnemers te weinig ronden worden gespeeld, c.q. dat er nog meer sprake is van een loterij, nee dat moeten we niet willen.
Het is een plaatsingstoernooi voor de World Mind Games in Beijing, dat betekent dat er voor de topspelers ook geld op het spel staat.
Bij zwitsers op rating is de toevalsfactor voldoende uitgeschakeld. Dat er voor de toppers geld op het spel staat vind ik niet relevant in deze discussie.

Maarten van Leenen

Post by Maarten van Leenen » Mon Jun 02, 2014 10:14

Vanwege het groeiend aantal deelnemers heeft de organisatie besloten om een andere speelzaal op 50 meter van de bestaande te selecteren: Sporthal Zuid. Er is dus GEEN limiet meer op het aantal deelnemers!

Nu kunnen we uitgroeien tot het grootste damevenement van het jaar en we zijn er van overtuigd dat u dit niet wilt missen, dus join vandaag via: http://heerhugowaardopen.nl/index.php/n ... n2013-root

Post Reply