KADER traint KADER
KADER traint KADER
Er zijn ook positieve ontwikkelingen binnen de dambond te signaleren.
Op de KNDB-site staat dit goede nieuws nogal verborgen. Je moet er echt naar zoeken. Kan dat niet beter uitgedragen worden? Dat motiveert de mensen!
Er schijnen meer dan 100 mensen gereageerd te hebben op de oproep tot kaderscholing. Een verheugend aantal!
Het begon allemaal met het plan van Paul Visser en Elly-achter-de-schermen-de Knikker om alle clubs schriftelijk te vragen of er interesse was voor kaderopleidingen, maar misschien dat iemand die beter op de hoogte is hierover meer kan vertellen?
Goed, ik zal het stuk hier afdrukken:
OPLEIDING
Hier vindt u onder meer informatie over en voor kader, de centrale trainingen, het opzetten van een jeugdafdeling en de organisatie van een schooldamtoernooi. Via de knoppen in het linker menu bereikt u de diverse onderdelen.
Dit jaar probeert de KNDB het verenigingskader een flinke impuls te geven. Een belangrijk onderdeel is het project 'Kader traint kader'. Via de korte cursus Jeugddamleider krijgen verenigingsmensen bij hen in de buurt de gelegenheid zich te scholen. In het najaar krijgen alle basischolen in Nederland de kans gratis damlesmateriaal te bestellen. Dit gebeurt vlak voor de schooldamtoernooien, die zo een flinke impuls krijgen. Het is aan de verenigingen hier een goed vervolg aan te geven via onder meer een goede opvang op de vereniging. De korte cursus helpt de verenigingen met dit belangrijke werk.
Op 6 februari werd op Papendal het startschot gegeven voor het project 'Kader traint Kader'. De bedoeling van dit project is dat een aantal kaderdocenten door het hele land heen de korte cursus ' Jeugddamleider' geeft. Deze cursus bestaat uit drie modules: het opzetten van een jeugdafdeling; het organiseren van een schooldamtoernooi en het trainen van beginners.
Om de korte cursus van drie bijeenkomsten goed georganiseerd te kunnen geven is besloten het land in te delen in regio. Elke regio heeft een team van regiocoördinatoren. Dat team houdt contact met verenigingen en inventariseert wie interesse hebben. De regio-indeling met de teams zijn te vinden bij Regiocoördinator.
Onder leiding van Jeanine van der Horst neemt een groepje kaderdocenten de nieuwe module 'Jeugdafdeling' door. Deze nieuwe module is samengesteld door Dominique de Rooij. Hij heeft de nodige kennis vergaard door een onderzoekje te doen bij de jeugdafdelingen van onder meer Den Haag, Meurs/DeZ Culemborg, RDC Rijnsburg en DV Heijting Huissen. De tekst van de module is te vinden bij Jeugdafdeling.
Onder leiding van Piet Bennink neemt een groepje kaderdocenten de nieuwe module 'schooldammen' door. Deze nieuwe module is samengesteld door Piet. Hij heeft daarbij volop gebruik gemaakt van materiaal van succesvolle verenigingen en het vroegere draaiboek schooldammen van Richard van Diggele. De tekst van de module is te vinden bij Schooldammen.
Onder leiding van Johan Krajenbrink neemt een groepje kaderdocenten de module 'training geven' door. Deze module is een gecomprimeerde versie van de cursus Jeugddamtrainer A. De module is gemaakt door Johan.
Op de KNDB-site staat dit goede nieuws nogal verborgen. Je moet er echt naar zoeken. Kan dat niet beter uitgedragen worden? Dat motiveert de mensen!
Er schijnen meer dan 100 mensen gereageerd te hebben op de oproep tot kaderscholing. Een verheugend aantal!
Het begon allemaal met het plan van Paul Visser en Elly-achter-de-schermen-de Knikker om alle clubs schriftelijk te vragen of er interesse was voor kaderopleidingen, maar misschien dat iemand die beter op de hoogte is hierover meer kan vertellen?
Goed, ik zal het stuk hier afdrukken:
OPLEIDING
Hier vindt u onder meer informatie over en voor kader, de centrale trainingen, het opzetten van een jeugdafdeling en de organisatie van een schooldamtoernooi. Via de knoppen in het linker menu bereikt u de diverse onderdelen.
Dit jaar probeert de KNDB het verenigingskader een flinke impuls te geven. Een belangrijk onderdeel is het project 'Kader traint kader'. Via de korte cursus Jeugddamleider krijgen verenigingsmensen bij hen in de buurt de gelegenheid zich te scholen. In het najaar krijgen alle basischolen in Nederland de kans gratis damlesmateriaal te bestellen. Dit gebeurt vlak voor de schooldamtoernooien, die zo een flinke impuls krijgen. Het is aan de verenigingen hier een goed vervolg aan te geven via onder meer een goede opvang op de vereniging. De korte cursus helpt de verenigingen met dit belangrijke werk.
Op 6 februari werd op Papendal het startschot gegeven voor het project 'Kader traint Kader'. De bedoeling van dit project is dat een aantal kaderdocenten door het hele land heen de korte cursus ' Jeugddamleider' geeft. Deze cursus bestaat uit drie modules: het opzetten van een jeugdafdeling; het organiseren van een schooldamtoernooi en het trainen van beginners.
Om de korte cursus van drie bijeenkomsten goed georganiseerd te kunnen geven is besloten het land in te delen in regio. Elke regio heeft een team van regiocoördinatoren. Dat team houdt contact met verenigingen en inventariseert wie interesse hebben. De regio-indeling met de teams zijn te vinden bij Regiocoördinator.
Onder leiding van Jeanine van der Horst neemt een groepje kaderdocenten de nieuwe module 'Jeugdafdeling' door. Deze nieuwe module is samengesteld door Dominique de Rooij. Hij heeft de nodige kennis vergaard door een onderzoekje te doen bij de jeugdafdelingen van onder meer Den Haag, Meurs/DeZ Culemborg, RDC Rijnsburg en DV Heijting Huissen. De tekst van de module is te vinden bij Jeugdafdeling.
Onder leiding van Piet Bennink neemt een groepje kaderdocenten de nieuwe module 'schooldammen' door. Deze nieuwe module is samengesteld door Piet. Hij heeft daarbij volop gebruik gemaakt van materiaal van succesvolle verenigingen en het vroegere draaiboek schooldammen van Richard van Diggele. De tekst van de module is te vinden bij Schooldammen.
Onder leiding van Johan Krajenbrink neemt een groepje kaderdocenten de module 'training geven' door. Deze module is een gecomprimeerde versie van de cursus Jeugddamtrainer A. De module is gemaakt door Johan.
Last edited by Kosmos on Wed Apr 21, 2004 23:57, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind
-
Volgende week 29 april start in Den Haag een cursus. Gedurende drie donderdagavonden wordt de verkorte cursus gegeven. Docenten zijn Henk de Witt, Piet Rozenboom en Gerard de Groot. Gastheer is ODB. Tot nu toe hebben zich ca. 10 mensen aangemeld.
Ook ergens in deze periode start in Midden-Holland een cursus. Info bij Hans de Knikker.
Ook ergens in deze periode start in Midden-Holland een cursus. Info bij Hans de Knikker.
-
-
Vanavond is de eerste groep begonnen. De module Lesgeven is door Richard Kromhout behandeld. De 13 cursisten die vanavond aanwezig waren hebben met zeer veel interesse zijn les gevolgd. Zaterdag begint de tweede groep, bestaande uit 11 andere cursisten. Zij krijgen dezelfde module voorgeschoteld. Dan gegeven door Cees de Leeuw. Binnenkort komen de modules Schooldammen en Opzetten van een jeugdafdeling aan bod. Deze worden gegeven door Leen de Rooij, Bert Habets en mijzelf. Geïnteresseerden voor deze verkorte kadercursus kunnen zich nog bij Cees de Leeuw of mij aanmelden.Gerard de Groot wrote:
-
-
Amsterdam
Zoals bekend runnen allochtonen [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] de Amsterdamse damwereld. Vraag dus eens bij Ghandi............Peter van Heun wrote:Hiltex weet nergens van. Maar ja, dat is ook in Amsterdam hè.kneeltje wrote:Je bent niet optimaal geinformeerd, Peter. In Noord Holland begint er ook een cursus. En wel op 29 april in Zaandam.
Heaven is no location, but a state of mind
- Marcel Kosters
De kadercursussen zijn ook in Noord Holland onderweg. Omdat de belang-
stelling groot is, de kaderdocenten enthousiast zijn, maar niet in onbeperkte hoeveelheden voorradig en de regiocoördinator kandidaatbestuurslid is en andere werkzaamheden heeft, kost de organisatie enige tijd.
Dinsdag 27 april gaat de eerste cursus in Assendelft van start onder leiding van Andrew Tjon A Ong. Woensdag 12 en 19 mei is het vervolg. Aan deze cursus doen 7 (misschien zelfs leden van damcombinatie Zaanstreek mee. Deze damcombinatie heeft dit jaar een eigen damschool opgericht en timmert hard aan de weg. Ook in Assendelft zullen zijn:
Dick Lust en Jean van Vemde van Purmerend '66 en Frits van der Zee van
Damclub Middelie.
In Haarlem staat de eerstvolgende cursus op stapel onder leiding van
Frans Groot. Gedacht wordt aan data eind mei en begin juni. Binnenkort
is de definitieve planning bekend. Nu al zeker is, dat het ook hier om een
tiental cursisten zal gaan.
Damclub Hoorn is voornemens, in het najaar gebruik te maken van de
kadercursus, waarschijnlijk zal dan ieder geval ook OG den Ilp zich bij
deze cursusgroep voegen.
Voor de Damclubs Hiltex, Heemstede, IJmuiden en Beverwijk ga ik bin-
nenkort op zoek naar een docent.
Nadine en ik zijn tevreden over de respons dit eerste jaar. De telefonische
ronde die we langs alle verenigingen van Noord Holland hebben gemaakt,
heeft zijn vruchten afgeworpen. Bij veel verenigingen was men ook blij en
geïnteresseerd, maar lijkt men nog even de kat uit de boom te kijken. Daarom willen we dit project volgend jaar graag laten terugkeren. Als kandidaat bestuursleden zijn we enthousiast met het kader traint kader project bezig. Het zou mooi zijn, als na dit eerste jaar zich een nieuwe regiocoördinator voor Noord Holland meldt om de taken te verdelen.
Zoals jullie zien gaat dit door Paul Visser en Elly de Knikker bedachte project als een lopend vuurtje door heel Nederland! Met name de vele en
goed georganiseerde activiteiten van Hans de Knikker en Cees de Leeuw
in West Holland springen in het oog!
Centraal in het kaderproject staat, dat schooldamtoernooien 1. door meer verenigingen en 2. beter georganiseerd moeten worden. Er is geen enkele manier van leden werven zo makkelijk als een schooldamtoernooi organiseren en kinderen zo kennis te laten maken met je club. Het schooldamtoernooi is heel nadrukkelijk geen doel op zich en beslaat daarom slechts één module. De andere twee modules richten zich met name op de organisatie van een jeugdafdeling en het trainen van kinderen bij de club.
Zijn er nieuwe nieuwsgierigen die dit lezen? Laat het weten, dan komt de KNDB naar je toe deze zomer!
stelling groot is, de kaderdocenten enthousiast zijn, maar niet in onbeperkte hoeveelheden voorradig en de regiocoördinator kandidaatbestuurslid is en andere werkzaamheden heeft, kost de organisatie enige tijd.
Dinsdag 27 april gaat de eerste cursus in Assendelft van start onder leiding van Andrew Tjon A Ong. Woensdag 12 en 19 mei is het vervolg. Aan deze cursus doen 7 (misschien zelfs leden van damcombinatie Zaanstreek mee. Deze damcombinatie heeft dit jaar een eigen damschool opgericht en timmert hard aan de weg. Ook in Assendelft zullen zijn:
Dick Lust en Jean van Vemde van Purmerend '66 en Frits van der Zee van
Damclub Middelie.
In Haarlem staat de eerstvolgende cursus op stapel onder leiding van
Frans Groot. Gedacht wordt aan data eind mei en begin juni. Binnenkort
is de definitieve planning bekend. Nu al zeker is, dat het ook hier om een
tiental cursisten zal gaan.
Damclub Hoorn is voornemens, in het najaar gebruik te maken van de
kadercursus, waarschijnlijk zal dan ieder geval ook OG den Ilp zich bij
deze cursusgroep voegen.
Voor de Damclubs Hiltex, Heemstede, IJmuiden en Beverwijk ga ik bin-
nenkort op zoek naar een docent.
Nadine en ik zijn tevreden over de respons dit eerste jaar. De telefonische
ronde die we langs alle verenigingen van Noord Holland hebben gemaakt,
heeft zijn vruchten afgeworpen. Bij veel verenigingen was men ook blij en
geïnteresseerd, maar lijkt men nog even de kat uit de boom te kijken. Daarom willen we dit project volgend jaar graag laten terugkeren. Als kandidaat bestuursleden zijn we enthousiast met het kader traint kader project bezig. Het zou mooi zijn, als na dit eerste jaar zich een nieuwe regiocoördinator voor Noord Holland meldt om de taken te verdelen.
Zoals jullie zien gaat dit door Paul Visser en Elly de Knikker bedachte project als een lopend vuurtje door heel Nederland! Met name de vele en
goed georganiseerde activiteiten van Hans de Knikker en Cees de Leeuw
in West Holland springen in het oog!
Centraal in het kaderproject staat, dat schooldamtoernooien 1. door meer verenigingen en 2. beter georganiseerd moeten worden. Er is geen enkele manier van leden werven zo makkelijk als een schooldamtoernooi organiseren en kinderen zo kennis te laten maken met je club. Het schooldamtoernooi is heel nadrukkelijk geen doel op zich en beslaat daarom slechts één module. De andere twee modules richten zich met name op de organisatie van een jeugdafdeling en het trainen van kinderen bij de club.
Zijn er nieuwe nieuwsgierigen die dit lezen? Laat het weten, dan komt de KNDB naar je toe deze zomer!
- Marcel Kosters
(zeer) Binnenkort komen er twee cursussen in (west) overijssel.
De eerste is een gecombineerde van Wapenveld en Dedemsvaart. Docent is Mark Hees.
De tweede is een combinatie van Kampen en omstreken, docent is Albert Lusink.
Mocht er in deze contreien(?) nog meer belangstelling zijn, kunt u bellen met mij (06-25314730). Wellicht is het nog mogelijk om ingedeeld te worden in een van deze twee cursussen.
De eerste is een gecombineerde van Wapenveld en Dedemsvaart. Docent is Mark Hees.
De tweede is een combinatie van Kampen en omstreken, docent is Albert Lusink.
Mocht er in deze contreien(?) nog meer belangstelling zijn, kunt u bellen met mij (06-25314730). Wellicht is het nog mogelijk om ingedeeld te worden in een van deze twee cursussen.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Er is ondertussen al heel wat kader getraind. Is er ook iemand die weet hoeveel van die opgeleide mensen vervolgens daadwerkelijk aan de slag zijn gegaan (waarmee ik bedoel dat ze dingen zijn gaan doen die ze zonder training niet hadden gedaan)?
Voor mijzelf geldt dat ik, als ik zin in en tijd voor het leiden van een jeugddamclub had, ik dat ook wel zou doen zonder training. En nu ik die zin en tijd niet heb, zou ook het volgen van een kadercursus daar niets aan veranderen. Wie verlost me van mijn scepsis?
Voor mijzelf geldt dat ik, als ik zin in en tijd voor het leiden van een jeugddamclub had, ik dat ook wel zou doen zonder training. En nu ik die zin en tijd niet heb, zou ook het volgen van een kadercursus daar niets aan veranderen. Wie verlost me van mijn scepsis?
JP: Het geven van de kadercursus in Midden Holland heeft in ieder geval zijn vruchten afgeworpen. Er zijn welliswaar geen nieuwe verenigingen bijgekomen (althans nog niet) die met jeugd zijn begonnen, maar er zijn een aantal verenigingen die de draad weer hebben opgepakt. Zo mochten we afgelopen zaterdag weer deelnemers uit Katwijk bij de persoonlijke kampioenschappen bij de pupillen verwelkomen. Een ander voorbeeld is dat we een aantal mensen enthiousiast hebben kunnen maken om jeugd te gaan trainen. Zo heeft Bas Messemaker zijn eerste damtrainingen gegeven en traint hij de subtop (senioren) van RDC en gaat hij dit voorjaar les geven op de opnieuw opgestarte damschool van de DMH. Ook is er bvb (nieuw) enthiousiasme gevonden bij verenigingen als Zegveld, Samen Sterk en Bodegraven. Kijk op de site van de KNDB maar hoeveel leden dit heeft opgeleverd.Jan Pieter wrote:Er is ondertussen al heel wat kader getraind. Is er ook iemand die weet hoeveel van die opgeleide mensen vervolgens daadwerkelijk aan de slag zijn gegaan (waarmee ik bedoel dat ze dingen zijn gaan doen die ze zonder training niet hadden gedaan)?
We proberen als RC om de juiste poppetjes op de juiste plaats te zetten. Een stukje verenigingondersteuning en begeleiding is uitgegroeid uit de contacten die opgedaan zijn tijdens de kadercursus. Verder zijn er ideeen opgedaan waar reeds actieve jeugddamleiders en trainers veel aan gehad hebben (zo is mij in ieder geval verteld)
Het hele project loopt nu ongeveer een jaar en moet mijns inziens pas over enkele jaren worden geevalueerd. Ook omdat er bvb begeleiding komt van de overkoepelende organisatie van de provinciale sportraad. kortom: in de DMH is het kader traint kader projektin mijn ogen zeer goed geslaagd alhoewel we er nog lang niet zijn.....