KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Hanco Elenbaas

De Stentor, 9 augustus 2004

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 11, 2004 10:41

Samb snel en trefzeker in Dedemsvaart
door Nikhila

9 AUGUSTUS 2004 - ZWOLLE - De Senegalese grootmeester Ndiaga Samb maakte in Dedemsvaart indruk tegen de regionale damtop. ‘Hij was binnen drie uur klaar met de simultaan‘, sprak organisator Jan Siegers. ‘Met een score van ruim 92 procent tegen 32 spelers. Een knappe prestatie.‘.

Image Image
Ndiaga Samb verslaat Goedemoed en pakt de toernooiwinst in Leeuwarden 2003

Roelinda Lunenborg van het organiserende DDD bracht Samb vorig jaar de enige nederlaag toe. ‘Hij herkende haar meteen‘, grinnikte Siegers. ‘I want revanche, liet hij onomwonden weten.‘

Image
Roelinda Lunenborg

Lunenborg moest buigen, maar de Senegalees kreeg nu een slagzet om de oren van een andere vrouw in de openlucht arena, topspeelster Alie Beekman uit Hattemerbroek.

Het bleef de enige verliespartij van de simultaangever, die Zwollenaar Johan van Aalderen een dikverdiende remise moest toestaan. Ook Ronald Sempel uit Nijverdal en DDD-speler Jan Meester sleepten nog een moeizaam puntje uit het vuur.

Na de derde ronde van het Brunssum Open zijn slechts twee van de 92 deelnemers zonder puntverlies: Marius Coolen, oud-lid van SSS Kampen, en jeugdwereldkampioen Boudewijn Derkx.

Jan Willem Hoeve opende sterk in het Zuid-Limburgse festijn en behoort tot het peloton vijfpunters. De Wezeper, in 2001 goed voor een plaats in de toptwintig, zat zaterdag tien uur achter het bord. ‘Het eindspel in de middagronde was theoretisch remise, maar mijn tegenstander gaf de lange lijn prijs. Met na tachtig zetten toch een overwinning.‘

Het duel met Edwin Torn was ‘s avonds opnieuw erg spannend. ‘Ik wilde profiteren van zijn overbelaste linkervleugel, maar dat lukte niet goed. De overschakeling naar klassiek spel leverde alsnog succes op.‘

Image
Jean-Marc Ndjofang na het WK 2000/2001 in Moskou

Ook zoon Gert Jan Hoeve (17) begint de tweede week met een positieve score. Zijn omsingeling tegen grootmeester Ndjofang uit Kameroen, de onbetwiste favoriet in Brunssum, strandde op een rake damzet van de Afrikaan. Hoeve toonde veerkracht en kwam met twee voltreffers sterk terug.

Hanco Elenbaas

Twentsche Courant Tubantia, 11 augustus 2004

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 11, 2004 18:40

Poolse resultaten voor twee leden Witte van Moort

WESTERHAAR - In het Poolse Kluczborg werden onlangs de Europese kampioenschappen jeugddammen gehouden.

Irene Stegeman en Danny Slotboom van damclub Witte van Moort presteerden daar naar behoren al had er voor laatstgenoemde nog een podiumplaats in gezeten.

Irene debuteerde in een internationaal veld met een score van zeven punten uit negen duels. Dit resulteerde in een 20e plaats in het deelnemersveld van 24. Desalniettemin blikt zij terug op een uitstekend toernooi.

Ze begon wat onwennig en dat resulteerde in drie nederlagen op rij. Daarna won ze meerdere partijen. Irene Stegeman is tevreden al had ze gehoopt op een plaats in de middenmoot. Maar het deelnemersveld was dermate sterk dat dit voor haar het hoogst haalbare was. Voor Irene was het desalniettemin een unieke ervaring.

Bij de junioren nam Danny Slotboom uit Winterswijk en speler van het standaardteam van Witte van Moort deel. Hij werd uiteindelijk gedeeld vijfde.

Danny begon het toernooi sterk. Hij won in de eerste ronde in een sterk gespeelde partij van de Pool Konrad Wachowski. In de hierop volgende wedstrijden kreeg Danny vaak voordeel maar kon hij steeds niet de beslissing forceren. Hij moest wachten tot de zevende ronde waarin hij Serhiy Taran uit de Oekraïne klopte. In de laatste twee ronden deed Danny Slotboom nog verwoedde pogingen zich op te werken naar het podium maar dit mislukte.

Hij krijgt in december nog een kans op internationaal succes als hij deelneemt aan het WK-dammen voor junioren op een nog nader te bepalen locatie.

Yabidooo

Post by Yabidooo » Thu Aug 12, 2004 23:57

Damkoningin wrote:Is goed....

Image

Ze zit hier rechts tegenover Simona Kulakauskaite ..

Het is remise geworden die partij...
Sodemieters....

Die dames worden steeds mooier bij het dammen!

Linkerdame lijkt me niet verkeerd!

Goed voor de uitstraling in de damsector....
Beter dan al dat geouwehoer tegen over elkaar.
Elkaar bejegenen, meningen voor anderen bepalen... etc...

nero2004

Post by nero2004 » Fri Aug 13, 2004 11:34

Yabidooo wrote:

Image

Sodemieters....

yabidooo.....ik zie alleen een stuk neus en een stuk oor van die linker dame......je moet wel creatief zijn om er wat bij te bedenken

ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap » Fri Aug 13, 2004 12:13

nero2004 wrote:
Yabidooo wrote:

Image

Sodemieters....

yabidooo.....ik zie alleen een stuk neus en een stuk oor van die linker dame......je moet wel creatief zijn om er wat bij te bedenken
Precies, dat dacht ik dus ook! Veel zie je er niet aan!
Bovendien ken ik een meisje daar dat nog veeeeeeeeeeeeeeeel mooier is;):):)
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy

Yabidooo

Post by Yabidooo » Fri Aug 13, 2004 13:12

ZevenInEenKlap wrote:
nero2004 wrote:
Yabidooo wrote: Sodemieters....

Nou de body ziet er naar mijn mening goed uit...
Volgens mij is het gezichtje ook nog wel goed ook!! Dus....

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Fri Aug 13, 2004 13:48

Yabidooo wrote:
ZevenInEenKlap wrote:
nero2004 wrote: yabidooo.....ik zie alleen een stuk neus en een stuk oor van die linker dame......je moet wel creatief zijn om er wat bij te bedenken
SOrry Yabidooo, Simona heeft al een vriend, die is 1e geworden bij de junioren jongens..
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Fri Aug 13, 2004 13:48

Yabidooo wrote:
ZevenInEenKlap wrote:
nero2004 wrote: yabidooo.....ik zie alleen een stuk neus en een stuk oor van die linker dame......je moet wel creatief zijn om er wat bij te bedenken
SOrry Yabidooo, Simona heeft al een vriend, die is 1e geworden bij de junioren jongens..
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Hanco Elenbaas

Twentsche Courant Tubantia, 13 augustus 2004

Post by Hanco Elenbaas » Fri Aug 13, 2004 14:12

Dertienjarige dammer Yuen Wong: ‘Ik ben geen sukkel’
BORNE - De dertienjarige Yuen Wong is een getalenteerde Bornse dammer. Begin augustus deed hij nog mee aan de Europese Kampioenschappen in Polen. Daar werd hij zevende. Yuen is echter niet de enige in de familie die damt.

Image
Yuen Wong in Kluczbork, Polen

In de Linnenstraat in Borne woont een familie waarvan drie kinderen bekend staan om hun damtalent.

Drie kasten in de huiskamer staan vol met bekers, allemaal gewonnen bij damwedstrijden door drie van de vier broers. Elke broer heeft een eigen kast. Yuen Wong hoopt er nog wat bekers en medailles bij te plaatsen. ‘Al wordt het wel moeilijk, de kast is al zo vol.’

Yuen Wong damt al zes jaar bij de Bornse Dam Vereniging. Zijn broer Hin damt daar ook. Yuen: ‘Ik heb nog een broer, maar die heeft nooit echt gedamd. Waarom weet ik niet.’ Broer Hin (18] damt wel, ook op nationaal niveau. Volgens broer Sil (20) heeft hij dit jaar echter niet zo veel bereikt als Yuen. Deze neemt het op voor zijn oudere broer. ‘Dat komt omdat Hin in een oudere klasse zit. Daar is het veel moeilijker om wat te bereiken.’

Af en toe dammen Hin en Yuen tegen elkaar. Yuen vertelt dat hij niet vaak wint. ‘Hij is beter.’

Sil is pas met dammen gestopt. ‘Dammen is voor saaie sukkels’, vindt hij. ‘Het is een suffe wereld. De mensen op wedstrijden kunnen alleen maar over dammen praten. Bovendien neemt een partij teveel tijd in beslag.’ Dit laatste is Yuen het roerend mee eens. ‘Dat is het nadeel aan dammen. De duur van een partijtje ligt aan de tegenstander. Of hij goed is of niet. Ik vind dammen heel erg leuk. Ik ben er goed in en ik ben geen sukkel.’

Yuen vindt het leukste aan de sport het winnen. Volgens Sil is dat logisch en waarschijnlijk ook de reden dat zijn kleine broertje damt. ‘Als hij niet zou winnen, zou het dammen snel bekeken zijn. Winnen motiveert.’

Begin augustus is Yuen naar Kluczbork in Polen geweest om daar mee te doen aan de Europese Kampioenschappen Dammen. Hij eindigde op de zevende plaats. Er deden 33 deelnemers mee in zijn leeftijdscategorie, waaronder 5 Nederlanders. Yuen: ‘Ik ben er best wel trots op. Het is niet niks.’ In totaal is hij een week in Polen geweest. ‘Op de eerste dag moest ik heel lang wachten op de andere deelnemers uit andere landen. Daarna moest ik melden dat ik er was.’ Het is de eerste keer dat Yuen mee mocht doen aan het kampioenschap.

Niet alles ging goed. Tijdens het EK werd hij namelijk gestoken door een wesp. ‘Dat deed erg pijn. Ik heb een paar dagen last gehad, maar ik kon wel gewoon spelen.’ Tijdens het EK won hij vier wedstrijden, verloor er twee en speelde er drie gelijk.

Het kampioenschap in Polen was anders dan andere wedstrijden waar Yuen aan mee heeft gedaan. ‘Ze waren hier veel strenger en er waren meer regels.’ Hij was erg zenuwachtig voor de eerste partij. ‘Maar toen ik die had gewonnen, niet meer. Ik had in de eerste partij wel een hele gemakkelijke tegenstander en die heb ik vet ingemaakt.’ Tijdens het EK was er ook een toernooi sneldammen. ‘Daarmee ben ik vijfde of zesde geworden. Wat precies weet ik niet, want ik heb niet op de standen gekeken. Gewoon dammen vind ik wel makkelijker en leuker, want met sneldammen krijg je in totaal maar vijf minuten om een partij te spelen per persoon. Dan moet je heel vaak op het klokje drukken.’

In de vakantie damt Yuen er wat af. Hij oefent bijna elke dag met een map van de vereniging waarin trainingsonderdelen als strategie en combinaties staan. Hij heeft veel over voor het dammen. ‘Ik heb het wel eens moeilijk om het te combineren met school.’ Ook heeft hij het voetballen ervoor op moeten geven. ‘Op een gegeven moment moet je kiezen en ik ben beter in dammen.’

Yuen weet niet waarom hij ooit is begonnen met de denksport. ‘Ik denk dat mijn broers me hebben aangestoken.’ Hij hoopt nog veel te bereiken. ‘Ik stop er nog lang niet mee. Ik wil eerst regionaal en Nederlands kampioen worden.’

Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 13 augustus 2004

Post by Hanco Elenbaas » Fri Aug 13, 2004 14:18

WESTLAND
Dammen onder water met dertig kilo aan je lijf
door Nick van Dien

NAALDWIJK | Alsof de braderie in Naaldwijk nog niet nat genoeg is, nodigen leden van het Duikteam H2O Westland argeloze voorbijgangers in de Molenstraat uit om een duik te nemen in een immense watertank. Op deze manier wil de club mensen op een ludieke manier kennis laten maken met de duiksport.

Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 12 augustus 2004

Post by Hanco Elenbaas » Fri Aug 13, 2004 14:31

Slotboom vijfde op EK-jeugd
Door onze medewerker

DOETINCHEM - De Achterhoekse dammers Danny Slotboom (Winterswijk) en Rik Keurentjes (Doetinchem) zijn afgelopen weekeinde gedeeld vijfde geworden op het EK - jeugd in het Poolse Kluczbork.

Beiden haalden elf punten uit negen partijen. Winnaar werd de Let Misnans die twee punten meer veroverde. In totaal deden zo'n tweehonderd spelers mee aan het toernooi, van wie dertig toppers.

Op het EK sneldammen voor de jeugd dat aansluitend werd gehouden, eindigde Slotboom (18] eveneens als vijfde. Keurentjes (19) werd hier negende.

Beide dammers komen uit in de Nederlandse ereklasse. Slotboom speelt voor Witte van Moort en Keurentjes voor Maas in 't Hoog.

Hanco Elenbaas

Limburgs Dagblad, 13 augustus 2004

Post by Hanco Elenbaas » Fri Aug 13, 2004 15:03

Dammers mogen niet bellen met Truus

Brunssum -
Even paniek in de tent! De dammers veren op uit hun stoel, een mobieltje heeft de stilte in gemeenschapshuis In 't Ven verstoord. Dat grapje kost de gsm-bezitter vijf euro. Partijverlies blijft hem bespaard, het tekent de sfeer op de Brunssum Open.
Het schaamrood staat Dieter van Gortel op de kaken. Uitgerekend de voorzitter van de Geleense damclub heeft gisteren tijdens de zevende ronde van het bekendste Limburgse damtoernooi zijn handy aan laten staan. ,,Officieel is het verboden, maar ik combineer deze week hobby en business.''

Image
Dieter van Gortel
Gele kaart

Van Gortel kent de consequentie: hij trekt de beurs en betaalt de geldboete meteen aan arbiter Roel Küppers. De Kerkradenaar ziet er al 22 jaar op toe dat tijdens de negen dagen durende Brunssum Open de regeltjes worden nageleefd. Een enkele keer hanteert hij de regels wat soepeltjes. ,,In competitieverband had ik die meneer direct na het incident achter het dambord vandaan moeten halen, maar tijdens dit toernooi gaan sport en plezier samen.''

Dat het goed toeven is in Brunssum, weet Theo Meurs als geen ander. De dammer uit Culemborg slaapt met nog 50 andere deelnemers in tenten op camping De Hitjesvijver in Heerlen. Overdag een partijtje dammen - de tijdsduur kan variëren van een half uurtje tot een hele middag - en tot diep in de nacht een (stevig) offer brengen aan Bacchus. ,,Theo Meurs'', weet de Heerlense toernooidirecteur Bram Verhoef te melden, ,,kreeg begin deze week een pot haargel van een paar damvrienden cadeau om zijn hanenkamkapsel langer in de plooi te houden. Maar in de pot zat geen gel, maar blauwe textielverf. Theo heeft echt een dag voor aap gelopen.'' De dammers zijn gek op geintjes.

,,Maar het bij je hebben van een mobiele tijdens een wedstrijd is een groter probleem dan we allemaal denken. Je kunt iemand een sms-je sturen en vragen om advies voor de volgende zet of nog erger: je hebt een directe lijn met het computerprogramma Truus, dat heeft bijna voor elk vraagstuk een oplossing.''

Image
Henk Stoop

Henk Stoop staat al 23 jaar met zijn tentje op de camping. De oud-inwoner van Brunssum is niet alleen dammer, maar ook toezichthouder én kok. Samen met maat Aat Verhaar zorgt hij dagelijks voor een warme hap. ,,We eten gevarieerd. Pannekoeken, Chinees, elke dag keuze uit drie soorten vlees en een toetje. En dat voor acht euro per dag. Wat mij blijft boeien aan het Brunssum Open? De eenheid, een potje dammen in combinatie met dat campingsfeertje.''

Hanco Elenbaas

Provinciale Zeeuwse Courant, 14 augustus 2004

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 14, 2004 11:12

Nederlands kampioen begint met bescheiden ambities aan damtoernooi Goes
Thijssen moet afmaker worden

door Jasper Harthoorn

GOES - Kees Thijssen maakt zijn borst nat voor het Hiltex Zeeland Tournament. Op het sterk bezette damtoernooi in Goes, dat maandag in Sportpunt Zeeland van start gaat, rekent de tweevoudig Nederlands kampioen zichzelf niet tot de favorieten. „Er doen vijf wereldkampioenen mee. Het deelnemersveld is dus ijzersterk. Eerst maar eens kijken hoe ik de poulewedstrijden doorkom.“.

Image
Kees Thijssen in de slag met Alfons Ottink,
Den Haag 2003

Thijssen [28], die het toernooi al eens won en ook nog eens tweede werd, speelt graag in Zeeland. „Het is een leuk, maar ook zwaar toernooi om te spelen. Er worden vaak twee wedstrijden per dag gespeeld, wat neerkomt op acht á negen uur dammen. Vorig jaar was het daarbij ook nog eens gigantisch heet. Maar ik heb er weer zin in om te komen spelen.“

Vooral het sterke deelnemersveld van dit jaar spreekt de huidige Nederlands kampioen dammen aan. Met Alexei Tsjizjov, Alexander Schwarzman en Guntis Valneris staat de absolute wereldtop aan de start. Daarom zal Thijssen niet snel kiezen voor aanvallend spel.

„Ik plan zorgvuldig waar ik mijn punten kan halen. Tegen de mindere dammers, voor zover je van minderen kunt spreken, zal ik voor de winst gaan. Maar tegen mannen als Tsjizjov hoef je natuurlijk niet per se te winnen. Je moet je punten juist pakken tegen anderen. Tegen de echte zwaargewichten speel ik behoudender, maar wel met het oog op eventuele winstkansen.“

De dammer liet het toernooi in Brunssum, waar vandaag de laatste ronde wordt gespeeld, schieten.

„Het deelnemersveld was daar zo zwak, dat ik het geen uitdaging vond om mee te doen. In dat toernooi kan ik eigenlijk alleen maar verliezen, ieder verloren punt verslechtert mijn rating.“

Door en door

In plaats daarvan bereidt Thijssen zich voor op het toernooi in Goes, dat maandag om 14.30 uur geopend wordt. „Ik analyseer al mijn partijen die ik deze zomer speelde. Daarnaast houd ik ook mijn tegenstanders in de gaten, maar het damwereldje is klein. De meeste tegenstanders ken ik door en door.“ Op het Zeeland Tournament wordt gewerkt met het plusremise-systeem. Dat wil zeggen dat degene die bij een remise meer stenen op het bord heeft dan de tegenstander een plusje krijgt. Bij een gelijke eindstand bepaalt het aantal plusjes wie er hoger eindigt. De puntentelling is ingevoerd om het hoge aantal remises in het topdammen te verminderen.

Thijssen vindt dit soort maatregelen alleen maar goed, al mag het van hem nog wel wat extremer. „In een toernooi in Delft krijgt de speler die er in geval van remise het best voorstaat een halfpunt extra. Het belangrijkst is dat er wat aan al die remises wordt gedaan. Als je nu een voordeeltje pakt, is dat lang niet genoeg voor de winst. Bij een puntentelling waar je bij een gunstige remise anderhalf punt krijgt, heb je toch een stok achter de deur.“

Thijssen ziet het binnenslepen van een remise uit een geslagen stelling niet als een charme van het spel. „Ik vind dat de betere dammer moet worden beloond. Als ik bijvoorbeeld drie dammen op het bord heb staan en mijn tegenstander maar één, dan wordt het toch remise omdat ik die ene dam niet kan pakken. Bovendien heb ik het idee dat er dammers rondlopen die minder kwaliteiten hebben, maar toch vaak voor remise kunnen gaan omdat ze ergens nog een opening zien.“

Tijdnood

Het is niet vreemd dat Thijssen de remiseregels liever anders ziet. Hij heeft namelijk vaak moeite partijen te beslissen.

„Ik kan een goede opening spelen en krijg mijn stenen vaak in een goede stelling. Maar bij het technische deel van het dammen loop ik nog te vaak punten mis. Dan moet elke zet perfect zijn en kom ik vaak in tijdnood, waardoor ik mijn hoofd verlies. Vaak zien tegenstanders dan nog kans een remise uit het vuur te slepen. Ik speel vaak met het idee dat ik een goede stelling op het laatst toch wel weer zal verpesten. Daarom moet ik er hard aan werken om in de eindfase mentaal sterker te worden. Want als ik meer een afmaker word, kan ik doorstoten naar de topdrie van de wereld.“

Meer over Hiltex Zeeland Open op:
http://www.adbouwens.nl/HILTEX04.html

Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 13 augustus 2004

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 14, 2004 11:32

Jasper Lemmen moet zijn leermeester verslaan

Door WALTER NIEUWKAMP

BEMMEL - Dammer Jasper Lemmen gaat al jaren door het leven als een enorm talent. De Bemmelnaar bevindt zich momenteel op een keerpunt in zijn carrière. Na het WK maakt de junior namelijk de overstap naar de senioren. De belofte moet dan waarheid worden.

Image
Jasper Lemmen voor zijn uitpuilende prijzenkast
in het ouderlijk huis in Bemmel. - Foto: Gerard Verschooten

Een ideaalplaatje voor de komende jaren heeft hij niet. Nooit gehad ook. "Het is gewoon allemaal een beetje uit de hand gelopen", verklaart Jasper Lemmen verlegen glimlachend zijn successen.

De achttienjarige dammer uit Bemmel is al geruime tijd een internationale grootheid in zijn leeftijdscategorie. De zegepraal is haast onvoorstelbaar. Vier nationale jeugdtitels, in 2000 de Europese titel bij de cadetten (tot zestien jaar) en zilver op een wereldkampioenschap. Het zijn slechts de hoogtepunten.

Dammen tegen leeftijdsgenoten is praktisch geen uitdaging meer. De volgende fase in zijn loopbaan is inmiddels in aantocht. Na de mondiale titelstrijd voor junioren, eind december in Rusland, maakt Lemmen de overstap naar de senioren. Een flinke sprong, getuige de prestaties van overige grote beloften die de laatste jaren volwassen werden. Voor hen rest vooralsnog louter de anonimiteit.

De nuchtere Lemmen heeft geenszins angst voor eenzelfde lot. "Ach, als ik de komende jaren niet naar EK's en WK's kan, heb ik weer eens tijd voor andere dingen", stelt hij onomwonden.

De ijzige kalmte typeert de kroonprins van het Nederlandse dammen. Het lid van Damclub Lent beslist de meest zenuwslopende partijen eveneens dankzij zijn kenmerkende beheersing en koelbloedigheid. Voor de student informatiekunde aan de universiteit van Nijmegen begon het allemaal dankzij een buurtvriendje, dat hem meenam naar diens damvereniging in Lent. Lemmen bleek een natuurtalent. Slechts een paar jaar later, op zijn elfde, werd hij al Nederlands kampioen. Aanvankelijk ging zijn belangstelling nog uit naar voetbal. De in Berg en Dal geboren Lemmen speelde voor het Nijmeegse Orion. Ook na de verhuizing naar Bemmel acht jaar geleden voetbalde de middenvelder nog twee seizoenen voor Sportclub Bemmel, maar uiteindelijk merkte Lemmen dat dammen en voetbal niet meer te combineren waren. De titels in het dammen lonkten, de keuze was daardoor niet moeilijk.

Zijn damliefde is een toevallige ontdekking, maar inmiddels lijdt de hele familie aan dammeritis. Ook zus Maddy (20) en zijn jongere broer Joppe (14) zijn geen onbekenden meer. Jasper zelf wordt geacht in de toekomst uit te groeien tot een topper van wereldformaat.

"Ik ben best benieuwd hoe ik het ga doen bij de senioren", erkent Lemmen. "Ik maak de overstap gelaten, zie wel hoe het uitpakt. In de jeugd is het normaal dat ik me standaard plaats voor een EK, maar als senior gaat het nog een hele opgave worden om NK-finales te halen. Ik wil dolgraag doorstoten, andere jeugdspelers die naar de senioren gingen, blijven een beetje hangen. Het lijkt me wel heel raar om bijvoorbeeld tegen Johan Krajenbrink en Alexander Baljakin te moeten. Krajenbrink is jarenlang mijn coach geweest en de laatste twee jaar is Baljakin mijn trainer. Om hen te moeten verslaan zou gek zijn, misschien is remise dan wel beter..."

De leerling die zijn meester overklast, volgens Lemmen nog ondenkbaar. "Ik richt me voorlopig ook niet op de senioren, maar op het jeugd WK. Ik wil een mooi afscheid als junior. Ik heb nog nooit een wereldkampioenschap gewonnen, dat zou fantastisch zijn."

Tot het WK blijft het dambord evenwel veelal in de kast. "Ik moet nog een hertentamen halen. Daar ga ik eerst mee aan de slag. Veel mensen vergeten wel eens dat ik echt niet elke dag met dammen bezig ben. Dat is een vreemd vooroordeel. Dat was op de middelbare school al zo. Sommigen reageerden heel raar op mij, omdat ik op dammen zat. Maar ach, toen ik voor een WK naar Brazilië ging, was opeens iedereen jaloers. Dammen is zo raar nog niet."

Hanco Elenbaas

Provinciale Zeeuwse Courant, 21 juli 2004

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 14, 2004 12:19

Provinciale Zeeuwse Courant, 21 juli 2004 wrote:Hiltex Zeeland Tournament presenteert sterkste deelnemersveld ooit
Damtoernooi strikt vijf wereldkampioenen
door Rudy Boogert

ZOUTELANDE - Een e-mailtje van Aleksej Tsjizjov: mag ik meedoen aan jullie toernooi? Organisator Aart Walraven keek wel even op z’n neus. Een gezichtsbepalende dammer, veelvoudig wereldkampioen, biedt zichzelf aan op een presenteerblaadje. Dan zeg je toch geen nee. Ook al heb je het geld eigenlijk niet om zijn reis te bekostigen.

Image
Aleksej Roedolfowitsj Tsjizjov

Inventief als altijd paste de organisatie van het Hiltex Zeeland Tournament, het voormalige SNS Zeeland Open, daar een mouw aan. In het Goese bedrijf PWG vond het een persoonlijke sponsor voor Tsjizjov die zijn reis van Moskou naar Goes wilde financieren. Met deze Russische topper heeft het damtoernooi in Goes, dat van 16 tot en met 21 augustus wordt gehouden, alle wereldkampioenen uit de periode 1988-2000 aan de start: Tsjizjov, Valneris en Schwarzman.

Image
Aleksander Mihailowitsj Schwarzman

„Ook Schwarzman heeft zich uit zichzelf aangemeld voor het toernooi“, zegt Walraven. „Ik denk dat dat onze beloning is voor vier jaar investeren in het toernooi. Het heeft in die jaren zo’n naamsbekendheid gekregen onder het nationale en internationale grootmeestersgilde, dat ze zich nu spontaan aanmelden. De eerste jaren moesten we echt zelf de markt op, maar inmiddels hebben we een netwerk opgebouwd.“

Als tegenprestatie voor de gedane moeite zal Tsjizjov woensdagavond 18 augustus een simultaan spelen in de bedrijfskantine van PWG. De 39-jarige Rus neemt voor de tweede keer deel in Goes. In 2001 debuteerde hij. De Middelburger Daaf Kasse zal dat niet licht vergeten. Hij won in de openingsronde van de wereldkampioen, doordat deze door zijn vlag ging. Tsjizjov werd uiteindelijk vierde.

Image
Wjatsjeslaw Iwanowitsj Sjtsjogoljew

Behalve de drie recente kampioenen komt ook Wjatsjeslaw Sjtsjogoljew naar Sportpunt Zeeland. Sjtsjogoljew vocht in de jaren zestig heroïsche tweekampen om de wereldtitel uit met Iser Koeperman. Tweemaal was Sjtsjogoljew de sterkste (1960 en 1964) en tweemaal Koeperman (1961 en 1965). Zoja Golubjeva is de vijfde oud-wereldkampioen in het deelnemersveld. De Letse speelster werd al elf keer wereldkampioen bij de vrouwen. Vorig jaar werd ze op het WK in Zoutelande tweede achter Olga Kamychleeva.

Image
Guntis Valneris, rechts Zoja Goloebjewa

Prijzengeld

Apetrots is Walraven op het ijzersterke deelnemersveld. Met een gemiddelde rating van 1466 punten geeft het Hiltex Zeeland Tournament de gerenommeerde toernooien in Bunschoten-Spakenburg (1427), Den Haag (1414) en Nijmegen (1434) het nakijken. De magnetische aantrekkingskracht wordt versterkt door het prijzengeld dat in vergelijking met vorig jaar met 63 procent is gestegen: van 2050 euro naar 3350 euro. En dan te bedenken dat Walraven vier maanden geleden vreesde dat de lustrumeditie niet gehaald zou worden.

Na vier jaren beëindigde SNS het contract met het toernooi. „Binnen het Zeeuwse bedrijfsleven was er niemand te vinden die het toernooi met een substantieel bedrag wilde dragen. Toen heb ik wel ’s gedacht, dat er geen vijfde editie zou komen. Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met Pieter Hildering, de vice-president van het de werelddambond (FMJD). Hij had me ooit gezegd: ’als het niet lukt, bel me maar’. Vooraf weet je ook niet wat daar uitkomt.“

Image
Sponsor Pieter Hildering

Het bleek een gouden telefoontje. Hildering koppelde zijn bedrijf Hiltex uit Assendelft voor twee jaar aan het Zeeuwse toernooi, dat meteen gered was van een vroegtijdig einde. Volgens Walraven sprak het innovatieve karakter van het toernooi Hildering bijzonder aan. Het verschil met andere zomertoernooien is dat in Goes naast een Zwitserse groep met een invitatiegroep wordt gewerkt. Binnen de invitatiegroep wordt al jaren geëxperimenteerd met speelschema’s, speeltijd en puntentelling. Ook dit jaar zijn er weer enkele nieuwtjes in de toernooiformat geweven. De twee groepen van acht spelers, die op de finaledag de aan elkaar gekoppeld worden (nummers één tegen elkaar, nummers twee tegen elkaar, etc) werden vorig jaar ook al gehanteerd. Het plusremise-systeem is nu echter verfijnd, „omdat we afwillen van die barrages.“

Image
Aart Walraven met de burgemeester van Zoutelande
tijdens de opening van het dames-NK 2002

In concreto: bij gelijk eindigen in de groepseindstand wint de speler met de meeste plusremises. Is ook dat saldo gelijk, dan wordt alsnog een barrage gespeeld met slechts tweeënhalve minuut bedenktijd. Eindigt ook die partij gelijk, dan wint de speler met de laagste rating.

Indeling. Groep A: Alexander Schwarzman (Rus, 1552), Guntis Valneris (Let, 1550), Erno Prosman (Ned, 1528), Wjatsjeslav Sjtsjogoljew (Rus, 1480), Jean Marc Ndjofang (Kam, 1443), Marino Barkel (Ned, 1418), Nina Hoekman (Ned, 1395), Bennie Provoost (Ned, 1366).

Groep B: Alexei Tsjizjov (Rus, 1602), Vadim Virny (Dui, 1560), Kees Thijssen (Ned, 1511), Ron Heusdens (Ned, 1487), Zoja Golubjeva (Let, 1449), Robert Misans (Let, 1434), Daouda Diakite (Mal, 1395), Arjo Kousemaker (Ned, 1285).
Meer op:
http://people.zeelandnet.nl/adbouwens/5 ... dOpen.html

dankzij onze verslaggever

Image
Adriaan Antonie Bouwens

Post Reply