NK Dammen 2008

Post Reply
User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Tue Apr 29, 2008 14:45

Image

Boudewijn - Auke

Dat wilde Boudewijn ook wel eens proberen, zo'n survivaltocht waarbij je tegenstander een voorpostje krijgt. Je laat gewoon 38 ongemoeid en plaatst een vileine counter.

39.24-19!!

Yeah! In de aanval!

39... 39-43!!

Oei... Een tegnvallertje. Loopt er zomaar tussen.

40.48-42 43x34 41.30x39 9-13

Kost wit een blokje. Stug doorzetten.

42.39-33 13x24 43.23-18

Blijft aanvallen.

43... 21-27 44.42-37

Image

Zwart staat een blokje voor en heeft positievoordeel.
Dit hoor je zo uit te tikken:
8-12x11 45-40 11-17 40-34 17-22 34-29 14-19! 29x20 19-23 20-24 19x10 25-20 23-28 33-29 28-33! 29x38 22-28 en daar zie je het voordeel van een schijf voor: je kunt hem weer teruggeven.

Maar Scholma dacht: Ik mocht op 38 staan, dan nodig ik nu Boudewijn uit op 13. Wel zo fair. Anders is het net alsof je een drankje krijgt en geen rondje teruggeeft.

44.... 14-19!! 45.18-13!!

Voor degenen die het niet hebben nagespeeld: Ik zit dit verloop dus niet zelf te verzinnen. Ik heb veel fantasie, maar overdrijven is ook een vak. Ook betreft het hier geen exhibitiepartij, neen, dit is het NK!

Image

De winst is nu nog makkelijker dan eerst: 24-29 en je kunt wle ophouden. Maar dat is net zoiets als dat je een drankje aanbiedt en dan het glas leeggooit in het gezicht van de ander. Dat doe je niet. Schijf 13 hoort daar te blijven staan.

45... 10-14!!

Zoveel edelmoedigheid kan alleen maar getooid worden met uitroeptekens. Nogmaals: Dit is niet een verloop dat ik uit mijn grote duim zuig. This is NK man!
Wit kan nu natuurlijk doorbreken met 25-20 14x25 13-9 4x13 15-10 met remise, maar hola, als je een drankje van Auke krijgt, dan kun je zulks niet maken.

46.33-28!!

Ga er toch fijn tussen Auke, dan krijg je de hand.

46... 26-31!!!!!!

Na 27-32 kan wit er voor 4 schijven doorheen. Dat mag je niet toelaten. 4 Voor is te gevaarlijk.

47.37x26 27-32 48.38x37 14-20 49.25x23 8x28

Mooi gedaan! Zwart had een schijf meer en de betere positie. Nu staat hij er een achter en is het eindspel remise. Uiteraard kreeg hij een herkansing. Werd ook verprutst. Het goede nieuws voor Auke (en Hanco!) is dat de partij liefst 85 zetten duurde. Dat betekent dat Auke er een tweede notatiebiljet bij kreeg. Hij kon na aflooop dus liefst twee notatiebiljetten verorberen!
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Tue Apr 29, 2008 14:58

Piet Bouma wrote:
Kosmos wrote:
Ik wil het centrum pakken. Ik wil veld 28: 37-31x32 11-16 32-28x28 en wit heeft een schijf en de betere positie.
Na 37-31x32 22-27 32-28 11-16 en 28-22 levert volgens mij niet zoveel op. 1-1?
Omdat schijf 4 weg is levert 28-22 een dam op 4 op met directe winst.
(2 - 0)
Ik hoop dat je verder veel hebt opgestoken van mijn college over de indringer op 13.
Heaven is no location, but a state of mind

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Post by Piet Bouma » Tue Apr 29, 2008 15:06

Kosmos wrote:
Piet Bouma wrote:
Kosmos wrote:
Ik wil het centrum pakken. Ik wil veld 28: 37-31x32 11-16 32-28x28 en wit heeft een schijf en de betere positie.
Na 37-31x32 22-27 32-28 11-16 en 28-22 levert volgens mij niet zoveel op. 1-1?
Omdat schijf 4 weg is levert 28-22 een dam op 4 op met directe winst.
(2 - 0)
Ik hoop dat je verder veel hebt opgestoken van mijn college over de indringer op 13.
Je hebt gelijk. Schijf 26 is ook weg, dus vang zit er niet in. Moet ook niet van het scherm af kijken.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Wed Apr 30, 2008 00:56

Image
Algemeen Dagblad, dinsdag 29 april 2008


Frits Luteijn: met dank aan Gantwarg

Dammer Frits Luteijn maakte onlangs na 24 jaar absentie zijn rentree op het NK. Luteijn, sinds december in Dordrecht woonachtig, baarde opzien door als speler met de laagste rating lang in de kop van de ranglijst mee te doen en uiteindelijk als elfde te eindigen.

door ARCO BOMGAARS

DORDRECHT - Eigenlijk kwam het NK volkomen ongelegen voor Frits Luteijn. De nationale titelstrijd in Emmeloord viel samen met een geplande vakantie naar Indonesië, die noodgedwongen over het toernooi werd heengetild.

,,Het bereiken van het NK was een ongeluk, een speling van het lot,’’ blikt Luteijn terug. ,,Ik leek kansloos in de strijd om de provinciale titel van de West-Hollandse Dambond, de regio waar ik toen nog toe behoorde, maar won in de slotronde van koploper Pertap Malahé. Daardoor plaatste ik me voor de halve finale van het NK. Oud-kampioen Rob Clerc verzekerde me dat ik geen enkele kans zou maken om me te plaatsen voor het NK, maar ik won de poule. Het noodlot bleef voor me toeslaan: de grootste knoeier van de wereld zou toch mogen meedoen,’’ constateert de programmeur van professie, die zichzelf een strateeg op het dambord noemt, met grote zelfspot.

Luteijn, met zijn 54 jaar de nestor van het veertienkoppige deelnemersveld in Emmeloord, beleefde derhalve zijn derde optreden tussen de nationale damelite. ,,Na 1983 en 1984, toen Jannes van der Wal nog deelnam. Hij kon toen niet van me winnen en is toen na het NK een week bij me in huis geweest, waarbij hij sliep onder de tekentafel. Hij won die week met 13-1 van me.’’

Met een rating van 1331 was Frits Luteijn op voorhand de op papier minst kansrijke participant. De voorzitter van de Schiedamse vereniging en landskampioen Van Stigt Thans verraste echter vriend en vijand door lang deel uit te maken van de kopgroep en knappe resultaten te boeken. Het geheim: een gedegen voorbereiding aan de hand van internationaal grootmeester Anatoli Gantwarg. ,,Ik was beter voorbereid dan iedere andere speler. We hebben zelfs in Sint-Petersburg met elkaar naar het NK toegewerkt,’’ blikt Luteijn, die tevens penningmeester van de werelddambond FMJD is, terug. ,,In mijn eerste partij zou ik Alexander Baljakin treffen en Gantwarg heeft op z’n zachtst gezegd een hekel aan hem. We hebben alle mogelijke varianten doorgenomen die hij zou kunnen spelen en dat had resultaat: ik speelde remise en bovendien kwam één variant terug in de partij tegen Martin Dolfing, die zich geflest voelde omdat hij ondanks een rating van 150 punten meer niet kon winnen van me. Hij liep net als Jeroen van den Akker, die van me verloor, woedend de zaal uit.’’

Door de nederlaag in de slotronde tegen Pim Meurs viel de routinier uiteindelijk terug van de zesde naar de elfde stek bij het door clubgenoot Ron Heusdens gewonnen toernooi. ,,Het NK was zwaar: twee partijen op een dag spelen, zoals enkele keren is gebeurd, stond voor mij gelijk aan een ware hersenexplosie. Op de laatste dag was de tank gewoon leeg. Toch kan ik moeilijk ontevreden zijn: ik had het gevoel dat ik de laatste 25 jaar als dammer aan het aftakelen was, maar ik ben dit jaar weer opgebloeid.’’

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Wed Apr 30, 2008 01:09

De Telegraaf, 19 april 2008
Image

De Telegraaf, 26 april 2008
Image

Wieger Wesselink
Posts: 1149
Joined: Sat Jun 28, 2003 13:22
Location: Eindhoven, The Netherlands
Contact:

Post by Wieger Wesselink » Wed Apr 30, 2008 10:16

Kosmos wrote: Wim krijgt pardoes een blokje van Sven.
Niet voldoende voor winst op dit NK. Dat ligt dus niet aan het scherpe spel van Wim (leverde veel kansen op een beslissing op als je de partijen bekijkt, WW) maar aan de gebrekkige afwerkingstechniek.
Natuurlijk, het scherpe spel van Wim verdient alle lof, en natuurlijk heeft hem dat ook kansen opgeleverd. Maar misschien helpt de volgende redenering om jou duidelijk te maken waarom ik het tellen van winstpartijen een slecht criterium vind. Het aantal partijen waarin de speler die het scherpste spel laat zien tot een overwinning komt is volgens mij beslist niet groter dan het aantal partijen waarin iemand wint door juist te profiteren van te scherp spel van de tegenstander, of door te profiteren van "geschutter". Veel scherp opgezette partijen resulteren in remise of een nederlaag, wat prachtig wordt geillustreerd door de partijen van Wim van der Kooij. Mijn constatering is daarom dat het simpelweg tellen van het aantal overwinningen weinig verband houdt met hoe "scherp" iemand gespeeld heeft. Dit is overigens niet gebaseerd op een studie van alle partijen uit de laatste zoveel NK's, maar puur op basis van mijn ervaringen tijdens de NK's waarin ik meegespeeld heb. Het is een subjectieve waarneming gebaseerd op mijn oordeel over de partijen. Wat dat betreft vind ik het prima dat jij en Jan Pieter er een andere mening op nahouden. Maar laat het duidelijk zijn dat dit ook maar een mening betreft, niet een feit dat je met een paar simpele statistieken kunt aantonen.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Wed Apr 30, 2008 14:29

Wieger Wesselink wrote:
Kosmos wrote: Wim krijgt pardoes een blokje van Sven.
Niet voldoende voor winst op dit NK. Dat ligt dus niet aan het scherpe spel van Wim (leverde veel kansen op een beslissing op als je de partijen bekijkt, WW) maar aan de gebrekkige afwerkingstechniek.
Natuurlijk, het scherpe spel van Wim verdient alle lof, en natuurlijk heeft hem dat ook kansen opgeleverd. Maar misschien helpt de volgende redenering om jou duidelijk te maken waarom ik het tellen van winstpartijen een slecht criterium vind. Het aantal partijen waarin de speler die het scherpste spel laat zien tot een overwinning komt is volgens mij beslist niet groter dan het aantal partijen waarin iemand wint door juist te profiteren van te scherp spel van de tegenstander, of door te profiteren van "geschutter". Veel scherp opgezette partijen resulteren in remise of een nederlaag, wat prachtig wordt geillustreerd door de partijen van Wim van der Kooij. Mijn constatering is daarom dat het simpelweg tellen van het aantal overwinningen weinig verband houdt met hoe "scherp" iemand gespeeld heeft. Dit is overigens niet gebaseerd op een studie van alle partijen uit de laatste zoveel NK's, maar puur op basis van mijn ervaringen tijdens de NK's waarin ik meegespeeld heb. Het is een subjectieve waarneming gebaseerd op mijn oordeel over de partijen. Wat dat betreft vind ik het prima dat jij en Jan Pieter er een andere mening op nahouden. Maar laat het duidelijk zijn dat dit ook maar een mening betreft, niet een feit dat je met een paar simpele statistieken kunt aantonen.
Ok, Wieger, je hebt het duidelijk uitgelegd en je hebt een punt: Starategische overwinningen zijn zeldzaam, zeer zeldzaam geworden en profiteren van geschutter levert veel punten op en is misschien wel beslissend in de strijd om de titel.

Ik vind het ook niet goed om een overwinning extra te belonen. Als iemand wint door een blunder van de tegenstander terwijl zijn concurrent na een strategische partij in een 4 om 2 blijft steken op remise een waardeloos plusje krijgt, dan is dat niet rechtvaardig.
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Post by Theo Dijkstra » Thu May 01, 2008 02:01

Kosmos wrote:Image

Boudewijn - Auke

Dat wilde Boudewijn ook wel eens proberen, zo'n survivaltocht waarbij je tegenstander een voorpostje krijgt. Je laat gewoon 38 ongemoeid en plaatst een vileine counter.

39.24-19!!

Yeah! In de aanval!

39... 39-43!!

Oei... Een tegnvallertje. Loopt er zomaar tussen.

40.48-42 43x34 41.30x39 9-13

Kost wit een blokje. Stug doorzetten.

42.39-33 13x24 43.23-18

Blijft aanvallen.

43... 21-27 44.42-37

Image

Zwart staat een blokje voor en heeft positievoordeel.
Dit hoor je zo uit te tikken:
8-12x11 45-40 11-17 40-34 17-22 34-29 14-19! 29x20 19-23 20-24 19x10 25-20 23-28 33-29 28-33! 29x38 22-28 en daar zie je het voordeel van een schijf voor: je kunt hem weer teruggeven.

Maar Scholma dacht: Ik mocht op 38 staan, dan nodig ik nu Boudewijn uit op 13. Wel zo fair. Anders is het net alsof je een drankje krijgt en geen rondje teruggeeft.

44.... 14-19!! 45.18-13!!

Voor degenen die het niet hebben nagespeeld: Ik zit dit verloop dus niet zelf te verzinnen. Ik heb veel fantasie, maar overdrijven is ook een vak. Ook betreft het hier geen exhibitiepartij, neen, dit is het NK!

Image

De winst is nu nog makkelijker dan eerst: 24-29 en je kunt wle ophouden. Maar dat is net zoiets als dat je een drankje aanbiedt en dan het glas leeggooit in het gezicht van de ander. Dat doe je niet. Schijf 13 hoort daar te blijven staan.

45... 10-14!!

Zoveel edelmoedigheid kan alleen maar getooid worden met uitroeptekens. Nogmaals: Dit is niet een verloop dat ik uit mijn grote duim zuig. This is NK man!
Wit kan nu natuurlijk doorbreken met 25-20 14x25 13-9 4x13 15-10 met remise, maar hola, als je een drankje van Auke krijgt, dan kun je zulks niet maken.

46.33-28!!

Ga er toch fijn tussen Auke, dan krijg je de hand.

46... 26-31!!!!!!

Na 27-32 kan wit er voor 4 schijven doorheen. Dat mag je niet toelaten. 4 Voor is te gevaarlijk.

47.37x26 27-32 48.38x37 14-20 49.25x23 8x28

Mooi gedaan! Zwart had een schijf meer en de betere positie. Nu staat hij er een achter en is het eindspel remise. Uiteraard kreeg hij een herkansing. Werd ook verprutst. Het goede nieuws voor Auke (en Hanco!) is dat de partij liefst 85 zetten duurde. Dat betekent dat Auke er een tweede notatiebiljet bij kreeg. Hij kon na aflooop dus liefst twee notatiebiljetten verorberen!
Mooi Tjalling, heel mooi gebracht.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu May 01, 2008 21:23

Wieger Wesselink wrote:Het aantal partijen waarin de speler die het scherpste spel laat zien tot een overwinning komt is volgens mij beslist niet groter dan het aantal partijen waarin iemand wint door juist te profiteren van te scherp spel van de tegenstander, of door te profiteren van "geschutter".
Dat is natuurlijk een open deur. Als het zo zou zijn dat je middels scherp spel de kans op een overwinning vergroot zonder dat de kans op een nederlaag toeneemt, dan zou iedereen altijd en overal wel scherp spelen. Maar dat de overwinning net zo vaak terecht komt bij de scherpe speler als bij zijn tegenstander lijkt mij voor de meeste-overwinningen-regel geen probleem. In partijen tussen scherpe spelers onderling zullen relatief veel beslissingen vallen terwijl de treffens tussen de saaie schuivers allemaal remise worden. Aldus hebben scherpe spelers nog steeds het grootste aantal beslissingen achter hun naam.

Overigens denk ik dat het heel erg meevalt c.q. tegenvalt met het aantal beslissingen tussen saaie en scherpe spelers. It takes two to tango. Alleen als beide spelers er zin in hebben, wordt het wat moois. Heeft een der spelers geen zin in scherp spel, dan krijg je een vlak partijtje.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Thu May 01, 2008 21:39

Theo Dijkstra wrote:Mooi Tjalling, heel mooi gebracht.
Hartelijk dank, Theo!
Mijn grootste specialiteit is nu eenmaal slap ouwehoeren. Je hebt er niks aan, maar kan ik het helpen dat ik een gerincarneerde hofnar ben?
Heaven is no location, but a state of mind

Wieger Wesselink
Posts: 1149
Joined: Sat Jun 28, 2003 13:22
Location: Eindhoven, The Netherlands
Contact:

Post by Wieger Wesselink » Thu May 01, 2008 22:09

Jan Pieter wrote:In partijen tussen scherpe spelers onderling zullen relatief veel beslissingen vallen terwijl de treffens tussen de saaie schuivers allemaal remise worden. Aldus hebben scherpe spelers nog steeds het grootste aantal beslissingen achter hun naam.
Dit is het punt waarop wij van mening verschillen. Ik constateer namelijk dat er in de praktijk helemaal niet zo'n rechtlijnig verband is tussen scherp spel en het aantal beslissingen als jij steeds veronderstelt.

User avatar
composite
Posts: 730
Joined: Sat Oct 25, 2003 01:21

Post by composite » Thu May 01, 2008 22:58

Kosmos wrote:
Theo Dijkstra wrote:Mooi Tjalling, heel mooi gebracht.
Hartelijk dank, Theo!
Mijn grootste specialiteit is nu eenmaal slap ouwehoeren. Je hebt er niks aan, maar kan ik het helpen dat ik een gerincarneerde hofnar ben?
Je onderschat jezelf. Dit soort artikelen zijn voor mij spekkie voor het bekkie. Smullen!
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Thu May 01, 2008 23:02

composite wrote:
Kosmos wrote:
Theo Dijkstra wrote:Mooi Tjalling, heel mooi gebracht.
Hartelijk dank, Theo!
Mijn grootste specialiteit is nu eenmaal slap ouwehoeren. Je hebt er niks aan, maar kan ik het helpen dat ik een gerincarneerde hofnar ben?
Je onderschat jezelf. Dit soort artikelen zijn voor mij spekkie voor het bekkie. Smullen!
Heel fijn dat jullie het kunnen waarderen. Ik me maar zorgen maken of mensen niet boos zouden worden om mijn spotziekte.
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
composite
Posts: 730
Joined: Sat Oct 25, 2003 01:21

Post by composite » Thu May 01, 2008 23:12

Kosmos wrote:
composite wrote:
Kosmos wrote: Hartelijk dank, Theo!
Mijn grootste specialiteit is nu eenmaal slap ouwehoeren. Je hebt er niks aan, maar kan ik het helpen dat ik een gerincarneerde hofnar ben?
Je onderschat jezelf. Dit soort artikelen zijn voor mij spekkie voor het bekkie. Smullen!
Heel fijn dat jullie het kunnen waarderen. Ik me maar zorgen maken of mensen niet boos zouden worden om mijn spotziekte.
Boudewijn ken ik niet, maar Auke wel. Auke is een fijnbesnaard mens die dit soort literaire hoogstandjes bijzonder kan waarderen. Hij heeft zelf in zijn rubrieken menigmaal ook dit soort prachtige humor laten zien. Heerlijk.
Ik laat in mijn aanstaande nieuwsbrief even twee pagina's voor je open, Kosmos!
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Thu May 01, 2008 23:15

composite wrote:
Kosmos wrote:
composite wrote: Je onderschat jezelf. Dit soort artikelen zijn voor mij spekkie voor het bekkie. Smullen!
Heel fijn dat jullie het kunnen waarderen. Ik me maar zorgen maken of mensen niet boos zouden worden om mijn spotziekte.
Boudewijn ken ik niet, maar Auke wel. Auke is een fijnbesnaard mens die dit soort literaire hoogstandjes bijzonder kan waarderen. Hij heeft zelf in zijn rubrieken menigmaal ook dit soort prachtige humor laten zien. Heerlijk.
Ik laat in mijn aanstaande nieuwsbrief even twee pagina's voor je open, Kosmos!
Boudewijn is ook zeer fijnbesnaard! Heeft goed gevoel voor humor. Is zeer welopgevoed (humanistisch).
Heaven is no location, but a state of mind

Post Reply