Haagsche Courant, 22 juli wrote:Heusdens en Anikejev in kansrijke positie
door Gerard de Groot
DEN HAAG | Ron Heusdens en de Oekraïner Joeri Anikejev bevinden zich in een kansrijke positie voor de eindzege in Axioma Groep Open. De dammers hebben een voorsprong van twee punten genomen op de achtervolgers.
De nationaal denksportkampioen Heusdens ontmaskerde gisteren zonder veel moeite de onbekende Senegalees Diop als een modale speler. Na nog geen drie uur spelen was de partij beslist door een eenvoudige doorbraak.
Anikejev verwees medekoploper Alfons Ottink terug. Dat was niet zonder fortuin: de oud-jeugdwereldkampioen won een schijf juist op het moment toen Ottink een kansrijke voortzetting miste.
Vandaag spelen de twee koplopers tegen elkaar. Als deze partij in een beslissing eindigt, handhaaft de winnaar de voorsprong van twee punten op de achtervolgers en komt de toernooizege wel erg dichtbij. Met name Schiedammer Heusdens moet wel in staat worden geacht in de laatste rondes de aanvallen van andere grootmeesters af te slaan.
Onder de groep van dertien achtervolgers bevindt zich het volledig peloton grootmeesters. Een aantal van hen miste met remises de kans de koplopers dichter te naderen.
De partij tussen Virny en Baljakin was een typische grootmeesterpartij die (te) snel in remise eindigde. Ook Nfjofang had tegen Lagoda onvoldoende voordeel om de winst op te eisen.
Wilde partij
Degene die nog de meeste recht op de ongedeelde derde plaats kon doen gelden was Bas Messemaker uit Katwijk. Hij werd als jeugdspeler al ingelijfd door de Culemborgse topclub DEZ en wordt nog steeds sterker.
In een wilde partij tegen Samb forceerde hij een fraaie doorbraak naar dam. De Senegalees had nog maar luttele seconden bedenktijd voor een tiental zetten en leek verslagen. De laatste zet voor de tijdcontrole plaatste Messemaker echter zijn dam op een ongelukkig veld. Tot verbijstering van iedereen wist Samb vliegensvlug nog een remise te behalen.
Tot slot vonden de grootmeesters Hans Jansen, Kees Thijssen en Guntis Valneris ook aansluiting. Jansen en Thijssen wonnen vrij gemakkelijk van zwakkere tegenstanders. Valneris kon echter nog steeds niet overtuigen. Tegen de Fransman Féret leek hij langs afgronden te gaan. Féret had echter veel te veel bedenktijd in de opening geïnvesteerd en raakte in tijdnood de weg kwijt in de ingewikkelde varianten.
Uitslag zesde ronde:
Aboubacar Diop (Sen) - Heusdens 0-2, Ottink - Anikejev (Oek) 0-2, N'Diaga Samb (Sen) - Messemaker 1-1, Baljakin - Virny (Dui) 1-1, Lagoda (Oek) - Ndjofang (Kam) 1-1, Van Drunen - Koops 2-0, Féret (Fra) - Valneris (Let) 0-2, Hans Jansen - Cardozo 2-0, Soumah - Thijssen 0-2.
Stand aan kop: 1. Anikejev en Heusdens 11, 3. o.a. Jansen, Thijssen, Baljakin, Ndjofang, Samb, Valneris, Virny 9.

Axioma Groep Open NK 2004
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
http://www.damweb.nl/tho
Stand na 6 ronden:
1. Heusdens en Anikejev 11
3 t/m 15. Ottink, Messemaker, Baljakin, Lagoda, Ndjofang, Wirni, Samb, Van Drunen,
Valneris, Thijssen, Jansen, Terwel en Ludwig 9
7de ronde, donderdag 22 juli, 12:00 uur:
Heusdens-Anikejev 0-2, Messemaker-Diop 1-1, Ludwig-Baljakin 0-2, Wirni-Jansen 2-0,
Ndjofang-Van Drunen 2-0, Samb-Lagoda 1-1, Thijssen-Terwel 2-0, Valneris-Ottink 2-0

Stand na 7 ronden:
1. Anikejev 13
2. Heusdens, Baljakin, Ndjofang, Wirni, Valneris en Thijssen 11

8ste ronde, vrijdag 23 juli, 12:00 uur:
Anikejev-Thijssen, Samb-Heusdens, Baljakin-Valneris, Ndjofang-Virni

Stand na 6 ronden:
1. Heusdens en Anikejev 11
3 t/m 15. Ottink, Messemaker, Baljakin, Lagoda, Ndjofang, Wirni, Samb, Van Drunen,
Valneris, Thijssen, Jansen, Terwel en Ludwig 9
7de ronde, donderdag 22 juli, 12:00 uur:
Heusdens-Anikejev 0-2, Messemaker-Diop 1-1, Ludwig-Baljakin 0-2, Wirni-Jansen 2-0,
Ndjofang-Van Drunen 2-0, Samb-Lagoda 1-1, Thijssen-Terwel 2-0, Valneris-Ottink 2-0

Stand na 7 ronden:
1. Anikejev 13
2. Heusdens, Baljakin, Ndjofang, Wirni, Valneris en Thijssen 11

8ste ronde, vrijdag 23 juli, 12:00 uur:
Anikejev-Thijssen, Samb-Heusdens, Baljakin-Valneris, Ndjofang-Virni

-
-
3 keer zo goed gespeeld = 1-1
Dus we kunnen het erover eens zijn dat iemand die 3 dammen heeft en de tegenstander 1, 3 keer zo goed heeft gespeeld.Eric van Dusseldorp wrote: Dat geloof je toch zelf niet? Een puntennederlaag (1-3!) is een nederlaag en voelt ook als een nederlaag. Als je drie keer zo weinig punten hebt gehaald als je tegenstander, dan heb je toch echt verloren. Vraag maar aan Dick Advocaat.
Vreemd dat dat nochtans bij dammen 1-1 is, nietwaar?
Damlogica: 3-1 = 1-1....... [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]
Zonder groot voordeel bereik je echt geen 3 om 1, Eric, dat weet je zelf donders goed.Dan zal hij zijn streven wellicht verleggen naar een saaie, risicoloze strategie die naar de 3-1 leidt.
Heaven is no location, but a state of mind

Ottink - Anikeev
Ergens werd geschreven dat op het moment dat Ottink een schijf inleverde, hij een kasnrijke voortzetting miste. Ik vraag me af om welke kansrijke voortzetting het gaat.
In deze stand kan wit naar remise afwikkelen met 37-31 (maar is beter voor zwart).
Ottink speelde
38.33-29? 20-24 39.29x20 25x14 40.34-29?
Na 40.41-36 kan zwart wel een schijf winnen met 40... 12-17 41.22-18 13x31 42.36x27 maar wint niet de partij. Na 40... 19-23! staat wit echter met lege handen.
Val de Romanticus
Ik wil jullie plezier niet bederven, het is natuurlijk erg fraai en heroisch dat 12-17, maar ik vraag me af:Gerard de Groot wrote:Nog een geinig moment uit de partij Bruno Feret - Guntis Valneris. Feret had in de volgende stand naar ongeveer 5 minuten voor 30 zetten:
[img]http://fmjd.org/dias/save/10904337037.png[/img]
Valneris speelde hier zonder blikken of blozen 12-17. Feret investeerde nog eens het grootste deel van zijn resterende bedenktijd voordat hij 33-28 speelde.
Wat volgt er als Donald 23.35-30 24x35 24.31-26 doet?
24... 17x28 25.32x3 21x43 26.38x49 en ik zie alleen een damafname die tot gelijkspel leidt.
-
Re: Val de Romanticus
Er zit nog een zetje in met 26... 2-8 27.3x1 13-18.Kosmos wrote:Ik wil jullie plezier niet bederven, het is natuurlijk erg fraai en heroisch dat 12-17, maar ik vraag me af:
24... 17x28 25.32x3 21x43 26.38x49 en ik zie alleen een damafname die tot gelijkspel leidt.
-
De stand klopt niet. 2 staat in de partij op 10.Wieger Wesselink wrote:Er zit nog een zetje in met 26... 2-8 27.3x1 13-18.Kosmos wrote:Ik wil jullie plezier niet bederven, het is natuurlijk erg fraai en heroisch dat 12-17, maar ik vraag me af:
Na de damafname staat wit zelfs iets beter.
Fraaie bluf van Valneris.
Anikeev is ook erg goed in sneldammen met muziek erbij, hij speelde slechts 1 remise, en won de rest, ook van party-animal Ndjofang!Gerard de Groot wrote:Die poll van Hanco zou best nog wel eens actueel kunnen worden. Als Thijssen morgen wint van de koploper en de grootmeesters spelen hun onderlinge partijen remise... Maar ja, winnen van Anikeev schijnt toch niet zo gemakkelijk te zijn.
Ik heb het met de applet nagespeeld en het viel me (daarom) niet op dat de diagramstand verkeerd was afgebeeld. Maar het zetje zit er niet in omdat 2 op 10 staat.Wieger Wesselink wrote:Er zit nog een zetje in met 26... 2-8 27.3x1 13-18.Kosmos wrote:Ik wil jullie plezier niet bederven, het is natuurlijk erg fraai en heroisch dat 12-17, maar ik vraag me af:
Getuigt wel van inzicht in het combinatiespel van Gerard datie 10 op 2 zet!!!!!
- Hanco Elenbaas
Юрий Аникеев
Joeri Anikejev is van vele markten thuis.
In december 2000 werd hij in Mongagua (Brazilië) de derde wereldkampioen bij de junioren uit de Oekraïne na Wadim Wirni (1981) en Oleg Tsjerniak (1997 en 1998).
In de barrage liet hij titelverdediger Wiebe van der Wijk en de Rus Wladimir Simonov achter zich. Ivan Antonenko (Oekraïne), die in 2001 wereldkampioen junioren zou worden, werd vierde, Bas Messemaker vijfde en Dirk van Schaik jr. zesde van de 14 deelnemers.
Anikejev is ook een zeer sterk dammer op de 64 velden. Hieronder zie je hem tijdens het wereldkampioenschap Braziliaans/Russsisch dammen in november 2002 in Sao Paulo, Brazilië.
Joeri Anikejev is drie keer jeugdwereldkampioen geweest op het kleine bord!

In mei werd Anikejev nog zesde in het 100 veldentoernooi van Salou, nadat hij daar in de eerste ronde door een onbesuisde actie verloren had van Tamara Tansikkoezjina, zie http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?p=17273#17273
Ondanks deze uitglijder was Harm Wiersma in De Telegraaf enthousiast over het 'fraaie spel' van Anikejev in Salou en Wiersma roemde met name de overwinning op Europees kampioene Tanja Tsjoeb.
Maar morgen/vandaag zal Joeri Anikejev nog zijn uiterste best moeten doen om niet van Kees Thijssen te verliezen. Als dat lukt dan haalt de pas 21-jarige Oekraïner zaterdag vrijwel zeker zijn eerste grote internationale succes bij de senioren binnen.
En dat zal weer stimulerend zijn voor het dammen in de Oekraïne, de boerderij van Rusland.
Joeri Anikejev is van vele markten thuis.
In december 2000 werd hij in Mongagua (Brazilië) de derde wereldkampioen bij de junioren uit de Oekraïne na Wadim Wirni (1981) en Oleg Tsjerniak (1997 en 1998).
In de barrage liet hij titelverdediger Wiebe van der Wijk en de Rus Wladimir Simonov achter zich. Ivan Antonenko (Oekraïne), die in 2001 wereldkampioen junioren zou worden, werd vierde, Bas Messemaker vijfde en Dirk van Schaik jr. zesde van de 14 deelnemers.
Anikejev is ook een zeer sterk dammer op de 64 velden. Hieronder zie je hem tijdens het wereldkampioenschap Braziliaans/Russsisch dammen in november 2002 in Sao Paulo, Brazilië.
Joeri Anikejev is drie keer jeugdwereldkampioen geweest op het kleine bord!

In mei werd Anikejev nog zesde in het 100 veldentoernooi van Salou, nadat hij daar in de eerste ronde door een onbesuisde actie verloren had van Tamara Tansikkoezjina, zie http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?p=17273#17273
Ondanks deze uitglijder was Harm Wiersma in De Telegraaf enthousiast over het 'fraaie spel' van Anikejev in Salou en Wiersma roemde met name de overwinning op Europees kampioene Tanja Tsjoeb.
Maar morgen/vandaag zal Joeri Anikejev nog zijn uiterste best moeten doen om niet van Kees Thijssen te verliezen. Als dat lukt dan haalt de pas 21-jarige Oekraïner zaterdag vrijwel zeker zijn eerste grote internationale succes bij de senioren binnen.
En dat zal weer stimulerend zijn voor het dammen in de Oekraïne, de boerderij van Rusland.
Help!
In navolging van Kosmos ben ik de applets gaan naspelen. Uiteraard ben ik begonnen bij de #1 van het klassement. Die speelde in de 1e ronde tegen Burgerhout.
Maar ik begrijp er weinig van. Op een gegeven moment speelt Anikijev 2823. Kan dan niet gewoon 1319?? Eventueel vooraf gegaan door 2631? Met ruime winst voor zwart?
In navolging van Kosmos ben ik de applets gaan naspelen. Uiteraard ben ik begonnen bij de #1 van het klassement. Die speelde in de 1e ronde tegen Burgerhout.
Maar ik begrijp er weinig van. Op een gegeven moment speelt Anikijev 2823. Kan dan niet gewoon 1319?? Eventueel vooraf gegaan door 2631? Met ruime winst voor zwart?
ja. Zou Burgerhout dat gewoon gemist hebben, of is er een zetverwisseling in de applet?Klareveld wrote:Help!
Last edited by Mark Hees on Fri Jul 23, 2004 08:47, edited 2 times in total.
-
Jaja sorry. Ik had het uit mijn hoofd gereproduceerd, maar dat kan ik maar beter aan Sijbrands overlaten.Kosmos wrote:Ik heb het met de applet nagespeeld en het viel me (daarom) niet op dat de diagramstand verkeerd was afgebeeld. Maar het zetje zit er niet in omdat 2 op 10 staat.Wieger Wesselink wrote:Er zit nog een zetje in met 26... 2-8 27.3x1 13-18.Kosmos wrote:Ik wil jullie plezier niet bederven, het is natuurlijk erg fraai en heroisch dat 12-17, maar ik vraag me af:
Getuigt wel van inzicht in het combinatiespel van Gerard datie 10 op 2 zet!!!!!