Indeling Nationale Competitie 2004/2005

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Wed May 05, 2004 10:59

GuidoB wrote:
Jaap van Galen wrote:Guido, maar vind jij nou serieus dat de drie poules eerlijk verdeeld zijn?
Qua promotiekandidaten is de indeling vrij eerlijk. Niet helemaal ideaal, maar dat was gezien de ligging van de clubs ook niet mogelijk. 1B is de zwakste klasse.

Ik heb het al een keertje uitgelegd en dat zal ik dan nog wel een keer doen. Er zitten in de eerste klasse 2 ploegen die het afgelopen seizoen in de hoofdklasse speelden en 10 ploegen die in de eerste klasse speelden. De verdeling van deze ploegen over de klassen A-B-C is respectievelijk 4-3-5. 1B heeft dus de minste van de ploegen die het vorige seizoen het hoogst speelden.

Bij de indeling is niet direct gekeken naar de degradatiekandidaten. Ik vind het logisch klinken dat alle ploegen afkomstig uit de tweede klasse degradatiekandidaten zijn. 1B heeft dus de meeste degradatiekandidaten.

Zo, uitgelachen allemaal? Natuurlijk is de indeling qua rating niet gelijk. Maar dat moet ook niet, vind ik. Een ploeg als Amstelland heeft al jaren een torenhoge rating, maar presteren is er niet bij. Hetzelfde geldt voor Krommenie, nu Zaanstreek 1. Ik zou het als tegenstander heerlijk vinden om tegen Amstelland en Zaanstreek 1 te mogen spelen. Dat is namelijk zeer goed voor mijn eigen rating

De KNDB hecht m.i. zeer terecht veel meer waarde aan zo klein mogelijke reisafstanden. Dit houdt voor de clubs de reiskosten zo laag mogelijk; de meeste clubs vinden dit heel belangrijk. Verder blijft de reistijd beperkt. Zeker op de wat lagere nivo's (tweede en eerste klasse) vinden de spelers dat heel prettig. Denk je nu echt dat Enschede zit te wachten op een reis naar Heerhugowaard?
Ok, helder. Uitgaande van de klassen van vorig jaar en de reisafstanden is er een goede indeling uitgekomen.

Het discussiepunt blijft wat mij betreft echter staan.

Voor alle klassen denk ik dat er duidelijkheid zou moeten zijn omtrent de criteria bij indeling, sterkte versus afstand. Bij het criterium sterkte vind ik dat klasse vorig jaar niet leidend zou moeten zijn, maar vind ik gemiddelde rating beter. De incidentele voorbeelden dat rating niet goed is overtuigen mij niet. Natuurlijk heeft ook rating zijn beperkingen, maar het is in elk geval objectief. En om dan toch ook nog maar een voorbeeld te noemen: De door (vrijwel) iedereen op dit forum in de eerste klasse als favoriet voor de titel genoemde clubs Raes Maastricht en Damclub Den Haag, worden door een ratingcriterium in elk geval ingedeeld bij de favorieten, en op grond van de klasse-indeling bij de "logische" degradatiekandidaten.

Dieter

Post by Dieter » Thu May 27, 2004 15:43

Heeft al iemand iets van een rooster gehoord? of gaat de KNDB wellicht nog sleutelen aan de indelingen?

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri May 28, 2004 08:47

Dieter wrote:Heeft al iemand iets van een rooster gehoord? of gaat de KNDB wellicht nog sleutelen aan de indelingen?
Aan de indeling wordt in elk geval niet meer gesleuteld. Jaap van Galen en ik hebben allebei een brief gestuurd aan het KNDB-bestuur met het verzoek de indeling te heroverwegen, maar daar kregen we als antwoord op dat:

1) het bestuur het gevoel heeft dat de meeste dammers een zuiver regionale indeling prefereren boven een indeling op sterkte
2) het inmiddels te laat was om nog iets aan de indeling te veranderen.

Vooral het tweede argument is lekker, omdat ik, juist om deze situatie te voorkomen, al in maart de eerder in deze thread geplaatste brief verstuurd heb.

Overigens wil het bestuur komend seizoen nog wel onderzoeken of de voorkeur van de verenigingen daadwerkelijk is zoals men veronderstelt. Daar moeten we ons dus maar aan vastklampen.

blondegod

Post by blondegod » Fri May 28, 2004 09:54

Wat betreft punt 1 heeft het bestuur wel gelijk. De meeste dammers willen nu eenmaal met het avondeten thuis zijn.

Hanco Elenbaas

Re: Indeling Nationale Competitie 2004/2005

Post by Hanco Elenbaas » Mon May 31, 2004 13:51

GuidoB wrote:Gisteren zat bij de post de indeling van de Nationale Competitie 2004/2005. Hij staat nog niet op de KNDB-site, dus daarom plaats ik hem hier maar even:

EREKLASSE
Angarde Informatica
Apeldoorn
CEMA/De Vaste Zet
Heijting Huissen
Hijken DTC
Hiltex
Maas van 't Hoog
Meurs/Denk En Zet
Toahaok/Westland
Van Stigt Thans
Witte van Moort
Wolter&Dros/ADG

HOOFDKLASSE A
Dammers Uit Oost
De Oldehove
DES Lunteren
DIOS Eibergen
DVSB
Franeker/Visser
Heijting Huissen 2
Het Noorden
Huizum
Nijverdal
Troesoe
Witte van Moort 2

HOOFDKLASSE B
Bart Smit
Constant-Charlois
Damlust
Dordrecht
Heijmans Excelsior
Hiltex 2
IJmuiden
PWG 's-Gravenpolder
RDC
TDV
VAD Amsterdam
Van Stigt Thans 2

EERSTE KLASSE A
Dammers Uit Oost 2
DEZ/NGKZ
EDC
Fortuin Dokkum
Gorredijk
Harderwijk
Hijken DTC 2
Huizum 2
Mildam
Ons Genoegen Wapenveld
Tamek Marknesse
Warffum

EERSTE KLASSE B
Amstelland
Den Haag
DOS Delft
DVSB 2
Leids Damgenootschap
RDG-DIO
Samen Sterk
SNA
Tomahaok/Westland 2
Unive Bunschoten
WSDV
Zaanstreek

EERSTE KLASSE C
Angarde Informatica 2
BDV Bennekom
Denk En Zet H-G
EAD
GDC Gorinchem
Lent
NOAD
Ons Genoegen Utrecht
PSV Dammen
Raes DC Maastricht
Source+ NDG
WSDV 2

TWEEDE KLASSE A
BEGB Cornjum
De Vechtstreek Oosterveen
Groningen
Het Noorden 2
Hijken DTC 3
Hoogeveen
Oerterp
Pekelsma
Provinciaal Gronings Tiental
Roden
SSS

TWEEDE KLASSE B
Almelo
Bornse Damvereniging
DamRa
DDC
DES Lunteren 2
DOS Heino
Harderwijk
Lelystad
Maas van 't Hoog 2
Witte van Moort 3
Wolter&Dros/ADG 2
Dammers Uit Oost 3

TWEEDE KLASSE C
Den Haag 2
Gandhi
HDC
Heemstede
Hiltex 3
Middelburg
ODB Haeghe PV
PWG 's-Gravenpolder 2
RDC 2
Van Stigt Thans 3
Zaanstreek 2

TWEEDE KLASSE D
CEMA/De Vaste Zet 2
Constant-Charlois 2
De Variant
Dordrecht 2
GDC Gorinchem 2
Heijmans Excelsior 2
Heijting Huissen 3
Meurs/Denk En Zet 2
Raes DC Maastricht 2
TDV 2
Verhaar Montage

Is iedereen tevreden met de indeling? En wie worden de kampioenen in alle klassen?
Goed gedaan Guido!

guerra

Post by guerra » Mon May 31, 2004 13:59

De indeling van 2C en 2D is gewijzigd. Zeeland naar 2D en Constant/Charlois en Alblasserdam naar 2C!
Het heden steunt op het verleden

GuidoB

Post by GuidoB » Mon May 31, 2004 14:32

guerra wrote:De indeling van 2C en 2D is gewijzigd. Zeeland naar 2D en Constant/Charlois en Alblasserdam naar 2C!
Klopt. Constant-Charlois 2 en Verhaar Montage, wel te verstaan. Het rooster is ook al bekend. Als het goed is, krijgen de clubs deze week een brief.

Nescio

Post by Nescio » Mon May 31, 2004 16:08

Slechts 2 teams is 2D die het eerste van hun club vormen, voor de rest alleen maar tweede en zelfs een derde team. Of het dus qua sterkte eerlijk verdeeld is, dat betwijfel ik een beetje. Maar ik ga er vanuit dat het zo gedaan is omdat het niet anders kan. En clubs hebben ook vaak hun wensen en eisen, dus je kunt nooit iedereen tevreden houden. Het werk van de indeling is mijns inziens een zwaar onderschat iets en mensen lopen vaak als een kip zonder kop te klagen over van alles en nog wat waar ze het niet mee eens zijn. Zeer onterecht in mijn ogen.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Mon May 31, 2004 17:36

En weer is het de KNDB gelukt een veredelde PODB hoofdklasse te vormen (2B). Maar ik kan me voorstellen dat dit bij andere provincies net zo is.

Wanneer wordt die vrije inschrijving eindelijk weer eens teruggedraaid? Het is toch wel de zotste regel die de laatste paar jaar ingevoerd is.
Last edited by Mark Hees on Mon May 31, 2004 17:48, edited 1 time in total.

Nescio

Post by Nescio » Mon May 31, 2004 17:48

Mark Hees wrote:En weer is het de KNDB gelukt een veredelde PODB hoofdklasse te vormen (2B).
Hoe had je het dan willen zien?
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Mon May 31, 2004 17:49

Nescio wrote:
Mark Hees wrote:En weer is het de KNDB gelukt een veredelde PODB hoofdklasse te vormen (2B).
Hoe had je het dan willen zien?
Ik had mijn reactie al aangepast.....

BV weet ik dat toen Lelystad een aantal jaren geleden gepromoveerd was, we bij NH ingedeeld waren.

Nescio

Post by Nescio » Mon May 31, 2004 17:56

Mark Hees wrote:BV weet ik dat toen Lelystad een aantal jaren geleden gepromoveerd was, we bij NH ingedeeld waren.
Bij de indeling zal ook het (reis)kostenaspect een rol gespeeld hebben. Bovendien hebben mensen vaak geen zin in lange reizen, alleen in de ereklasse en de twee hoofdklassen is dat wat anders, daar heb je nagenoeg geen keus. De vrije inschrijving was er onder het mom "hoe meer zielen, hoe meer vreugd". Ik heb daar nooit een probleem ingezien.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Tue Jun 01, 2004 07:44

Nescio wrote:
Mark Hees wrote:BV weet ik dat toen Lelystad een aantal jaren geleden gepromoveerd was, we bij NH ingedeeld waren.
Bij de indeling zal ook het (reis)kostenaspect een rol gespeeld hebben. Bovendien hebben mensen vaak geen zin in lange reizen, alleen in de ereklasse en de twee hoofdklassen is dat wat anders, daar heb je nagenoeg geen keus. De vrije inschrijving was er onder het mom "hoe meer zielen, hoe meer vreugd". Ik heb daar nooit een probleem ingezien.
Één van de redenen voor Lelystad om landelijk te gaan spelen, was de mogelijkheid om eens tegen andere teams te spelen dan altijd die teams die in de prov. hfd kl. speelden.

Er is met de vrije inschrijving een stuk spanning uit de prov. hfd kl. en uit de 2e klasse landelijk verdwenen. Dat is jammer. Ook is het jammer dat nu de prov. klassen moeite hebben om een beetje redelijk aantal teams bij elkaar te krijgen, ook al omdat Overijssel niet toestaat dat bv de spelers die landelijk in Lelystad 1 spelen, provinciaal met Lelystad 2 meedoen.

Dit alles tesamen vormt voor mij de conclusie dat er met de vrije inschrijving voor ons (dit is overigens niet de mening van DC Lelystad, maar mijn persoonlijke mening) niet bereikt is wat we hoopten.

Ajax-fan

Post by Ajax-fan » Wed Jun 02, 2004 16:29

De cijferroosters en goede indelingen staan op http://www.kndb.nl

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Wed Jun 02, 2004 16:45

Wat een ongelovelijk KUT-rooster...

De 1e wedstrijd moete we met het 1e, 2e en 3e thuis.. (zal wel weer een gebeuren worden..) en de laatste wedstrijd zijn het 1e, 2e en 3e uit.
Heel snugger van de KNDB!!! [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Post Reply