![Image](http://fmjd.org/dias2/save/12495046815.png)
Leuk en aardig, na 26-31 volgde 38-32?
maar wat is de stand nou echt waard?
26-31 41-36 31-37 28-23 en met de databases bij de hand kom je er wel uit vermoed ik... Wat zegt mijn killersecondant?
Nou vooruit, wees mild en geef me een herkansing.Rein Halbersma wrote:Nee dit is een kromme redenering.Eric van Dusseldorp wrote: Een voordeel van 'oud'dammen vind ik dat je heel precies moet spelen om te winnen (Zie ook de partij tussen Safonov en Thijs van de Broek). Die partij is niet remise geworden door de grote remisemarge, maar doordat de zwartspeler niet precies genoeg speelde.
(...)
Er is natuurlijk wel een subtiel verschil tussen een kleine remisemarge en helemaal geen remisemarge. Bij David&Goliath-achtige eindspelen is het erop of eronder, 2-0 of 0-2 zonder enige kans op 1-1. Ik ben geen voorstander van het uitbannen van de remise (dit ook even in reactie op Rein Halbersma), want die hoort bij het dammen.ildjarn wrote:Nu begrijp je wellicht ook mijn opmerking (waar je een maandje geleden nog meesmuilend over deed) dat bij Killer de remisemarge wellicht te klein is.Eric van Dusseldorp wrote:
Bij killer: wit aan zet wint volgens de oude regels. Zwart aan zet wint doordat hij twee dammen haalt. Wel een erg groot verschil. Ik ga dat niet meer trekken op mijn ouwe dag.
Bij punt 4 mis je nog een belangrijke nuance. Je moet heel precies spelen als je niet wilt verliezen! Niet alleen als je wilt winnen.Eric van Dusseldorp wrote: 1. Bij 'oud'dammen moet je heel precies spelen om een voordelige stand te winnen.
2. Bij killer kun je heel bot (of 'robuust') spelen om een voordelige stand te winnen.
3. Bij 'oud'dammen valt er niet veel te beleven in een ongeveer gelijkwaardige (late middenspel-) stand. Het wordt gewoon remise.
4. Bij killer moet je heel precies spelen om een ongeveer gelijkwaardige (late middenspel-) stand te winnen.
Ik vraag me af of je punt 2 (bot hakken in gewonnen standen in killer) niet wat overdrijft. Er zijn inderdaad standen waar je met een dam meer alles eraf kunt ruilen tot je een gewonnen 2 om 1 hebt. Ik zie dat echter als een gezonde beloning voor eerder met veel moeite behaald voordeel (vergelijk ouddammen waar je alles eraf kunt hakken tot een remise 3 om 1). Bovendien is een gewonnen killer stand vaak nog lastig genoeg te winnen. Linie-eindspelen met wederzijdse dam komen heel precies.Eric van Dusseldorp wrote: In mijn persoonlijke spelbeleving prefereer ik 1 boven 2.
Met 3 heb ik persoonlijk, d.w.z. betrekking hebbend op mijn eigen spel, eigenlijk geen moeite. Maar dat komt wellicht door mijn leeftijd. Ik mag al bijna met de veteranen meedoen.
4 is de crux waar het om draait. Topgrootmeesters hebben tegen elkaar meestal ongeveer gelijkwaardige standen. Soms op het oog niet, maar dan blijkt er toch wel vaak sprake te zijn van een dynamisch evenwicht. Vanwege 4 verheug ik me op een toernooitje met topgrootmeesters of een officieuze of zelfs officiële WK-tweekamp.
Weer een rare redenering. Een quote van een ervaringsdeskundige GMI (De Bal) http://bamhobby.tripod.com/baliakin-dammer/id6.html:Eric van Dusseldorp wrote: De getalenteerde rekenaars lijken bij 'oud'dammen in het voordeel, zowel bij het winnen als bij het remise maken. Bij killer lijken de botte techneuten in het voordeel. Zij die in allerlei trainingen hebben geleerd hoe je een goede stand moet opbouwen. Naar welk middelstandje je toewerkt, wat maakt het uit, als je maar wat voordeel houdt. En welk eindspel je pakt, maakt ook weinig uit, het wint bij killer toch allemaal.
Het zou maar zo kunnen dat je in het algemeen in omsingelingen het tempoverschil niet al te groot mag laten worden, en dat de Keller te riskant wordt met wit. Daar komen natuurlijk weer heel veel nieuwe openingen en speltypen voor terug. Welke dat zijn kan ik niet goed inschatten. Ze zullen in elk geval vlijmscherp zijn. Kleine tempoverschillen, oppositie die erg belangrijk wordt, snelle doorbraak vs. laten vastlopen: elk detail wordt belangrijk. Klassiek wordt weer een wapen.Eric van Dusseldorp wrote: Je kan het ook zo bekijken: omsingeling versus aanval. Als er niets 'bijzonders' gebeurt, en de aanvaller werkt zich los en krijgt een mooi, open aanvalsstandje, dan moet de omsingelaar remise maken en waarschijnlijk een wat nadelige remise accepteren. Althans bij 'oud'dammen. Bij killer verliest de omsingelaar dan gewoon.
De kans bestaat dat je bij killer de Keller-met-wit uiteindelijk niet meer zult zien. En de Keller-met-zwart ook niet, want die is afhankelijk van het accepteren van de Keller-met-wit. Dus de hele Kellervariant verdwijnt wellicht.
Ik kan leven met 0% remises (graag zelfs), maar dat gaat niet gebeuren bij killer. Op grond van een analyse van wat dunne standjes van Sjtsjogoljew denk ik dat het remisepercentage bij killer op topniveau tussen de 30 en 40 procent zou kunnen liggen. Zelfs 50% (zoals bij schaken) zou nog acceptabel zijn. In de eredivisie lag het percentage gelijke spelen op 25%. Denk maar niet dat voetbal populair zou zijn als dat op >90% zou hebben gelegen. In de VS wordt elke wedstrijd met penalties beslist. Zouden ze hier ook moeten invoeren: komen spelers tenminste beslagen ten ijs als ze op een WK aan de bak moeten [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]Eric van Dusseldorp wrote: Er is natuurlijk wel een subtiel verschil tussen een kleine remisemarge en helemaal geen remisemarge. Bij David&Goliath-achtige eindspelen is het erop of eronder, 2-0 of 0-2 zonder enige kans op 1-1. Ik ben geen voorstander van het uitbannen van de remise (dit ook even in reactie op Rein Halbersma), want die hoort bij het dammen.
Ach, Willem, je hoeft je geen zorgen te maken, het oud-dammen is nog springlevend. Zo wordt het FK gwoon volgens de oude, achterhaalde remiseregels gespeeld.ouwe seun wrote:Wat ik jammer vindt van het Killer dammen is dat bijvoorbeeld het zetje van Bergen niet meer kan. (ik speel er altijd op vandaar )
Dit zal wel de enige openingscombinatie zijn binnen Killer dat niet meer kan? Of weet iemand nog iets geniaals met dammen dat nu door het Killer niet meer mogelijk is. Een of ander combinatie met wederzijdse dam?
(misschien is het nog mogelijk om het zetje van Bergen te behouden door iets af te spreken dat de Killer variant pas ingaat na de 40e zet of zo?
Maar goed voordat er een werkgroep opgericht wordt om de op-het-zetje-van-Bergen-spelende- dammers te winnen voor Killer en afgezien van het feit dat Killer een hoger winstpercentage heeft dan dammen (dat beter moet verkopen naar de buitenwereld) vind ik het echter jammer dat de prachtige (dam)eindspelen in Killer verdwijnen! Mensen ik kan wel janken.
We kennen b.v. allemaal wel van die geniale eindspelen die na een hoop gemanoeuvreer winst opleveren voor de meerderheids partij bij het dammen (niet te verwarren met oud-dammen dat ik soms wel eens lees op het forum, maar dammen , je weet wel die denksport met een eigen bond) .
Sommige 4-om 2- eindspelen komen heel precies en het is soms erg knap te zien hoe iemand nog handig en tactisch winst kan halen, maar soms is het ook knap de enige weg naar remise te vinden! Eindspelen die een moeilijke winstgang bevat, wordt nu makkelijker met Killer gewonnen.
Eindspelen die handige remises bevatten kunnen niet meer uitgevoerd worden.
Het lijkt erop dat Killer een denksport is dat gelijk is aan “dammen zonder het zeer inhoudrijke eindspel” dat het dammen ook zo mooi kan maken. Tenminste ik kan daar echt van genieten.
Uiteraard krijg je met Killer nu ook juweeltjes van nieuwe eindspelen voorgeschoteld (prachtig) De theorie is anders en waarschijnlijk is het late middenspel van wezenlijk belang lees ik op het forum.(interessant) In de toekomst komen natuurlijk allemaal nieuwe Killer boeken en computerprogramma’s uit.(schitterend)
Knappe koppen hebben al hele eindspel databases gemaakt en komen met vergelijkingen van standen die door Killer wel gewonnen worden.(verrassend!)
Knap en creatief bedacht dit Killer en ik bespeur dan ook veel enthousiasme bij diverse meedenkers. (super)
MAAR: De vergelijkingen zijn volgens mij niet goed te maken omdat deze twee denksporten verschillend zijn. Er moet anders gedacht worden, er zijn andere strategieën en theorieën.
Killer is waarschijnlijk beter verkoopbaar aan pers en sponsoren vanwege de hogere winstpercentages (in Fries dammen is dit % nog hoger dacht ik en het kersverse Lineo van Candamir scoort ook hoger dan dammen) maar jongens HALLO we gaan onze EDELE DAMSPORT toch niet verlaten? Het is leuk om eens een ‘snelkiller toernooi ‘ te houden, prima niets mis mee maar om deze variant definitief in te voeren? We gooien toch niet x-jaren aan eindspel weg?
Alle ideeën voor verandering zijn ontstaan omdat men vond dat er teveel remises waren, maar om daarvoor de leden van de KNDB aan een andere denksport te helpen (dat veel op dammen lijkt) vind ik zelf geen goed idee. Ik dam al ongeveer 29 jaar op mijn eigen niveau en heb ook menig maal gedacht: Chips, het wint net niet, of pffff, een benauwde remise.
Daar leg je je gewoon bij neer (als voordeelpartij) en hop op naar de volgende partij.
Maar als nu blijkt dat er een steeds groter wordende behoefte is om de meerderheids partij meer te belonen (ook met het oog op het verkopen van de damsport aan de buitenwereld?) dan kan ik mij de creatieve zoektochten maar al te goed begrijpen.
Er wordt hiermee nog steeds ge-experimenteerd, van plusje t/m Delfts en weet ik al niet meer. Speeltempo’s aanpassen of zo’n opzet als de afgelopen wk match, het Venga systeem lijken mij ook allemaal goede zoek richtingen omdat ze geen afbreuk doen aan het damspel dat we nu kennen. Alternatieven zoeken zonder andere spelregels te bedenken.
Tenminste als je een sport wilt beoefenen dat Dammen heet.
Killer, lineo lijken mij leuke denksporten en ik bewonder alle energie die er door diverse mensen ingestopt wordt. Misschien dat het lukt ooit een sportbond op te richten in deze versie. Fries dammen, heeft al een dambond, prachtig maar deze Ouwe Seun uit Friesland houdt het bij de fraaie denksport dat dammen heet.
(had ik al gezegd dat je dit niet moet verwarren met de term oud-dammen? Ik kom dit vaak tegen op het Forum. Het lijkt net of het niet meer bestaat….)
Gegroet damliefhebbers en ik surf nu even naar de site van het Noorden voor een leuke pot Killer. (wanneer kunnen we Lineo doen bij 't Noorden?)
En hoe zou jij het toernooi wat nu in Zeeland wordt gespeeld noemen?ouwe seun wrote:Wat ik jammer vindt van het Killer dammen is dat bijvoorbeeld het zetje van Bergen niet meer kan. (ik speel er altijd op vandaar )
Dit zal wel de enige openingscombinatie zijn binnen Killer dat niet meer kan? Of weet iemand nog iets geniaals met dammen dat nu door het Killer niet meer mogelijk is. Een of ander combinatie met wederzijdse dam?
(misschien is het nog mogelijk om het zetje van Bergen te behouden door iets af te spreken dat de Killer variant pas ingaat na de 40e zet of zo?
Maar goed voordat er een werkgroep opgericht wordt om de op-het-zetje-van-Bergen-spelende- dammers te winnen voor Killer en afgezien van het feit dat Killer een hoger winstpercentage heeft dan dammen (dat beter moet verkopen naar de buitenwereld) vind ik het echter jammer dat de prachtige (dam)eindspelen in Killer verdwijnen! Mensen ik kan wel janken.
We kennen b.v. allemaal wel van die geniale eindspelen die na een hoop gemanoeuvreer winst opleveren voor de meerderheids partij bij het dammen (niet te verwarren met oud-dammen dat ik soms wel eens lees op het forum, maar dammen , je weet wel die denksport met een eigen bond) .
Sommige 4-om 2- eindspelen komen heel precies en het is soms erg knap te zien hoe iemand nog handig en tactisch winst kan halen, maar soms is het ook knap de enige weg naar remise te vinden! Eindspelen die een moeilijke winstgang bevat, wordt nu makkelijker met Killer gewonnen.
Eindspelen die handige remises bevatten kunnen niet meer uitgevoerd worden.
Het lijkt erop dat Killer een denksport is dat gelijk is aan “dammen zonder het zeer inhoudrijke eindspel” dat het dammen ook zo mooi kan maken. Tenminste ik kan daar echt van genieten.
Uiteraard krijg je met Killer nu ook juweeltjes van nieuwe eindspelen voorgeschoteld (prachtig) De theorie is anders en waarschijnlijk is het late middenspel van wezenlijk belang lees ik op het forum.(interessant) In de toekomst komen natuurlijk allemaal nieuwe Killer boeken en computerprogramma’s uit.(schitterend)
Knappe koppen hebben al hele eindspel databases gemaakt en komen met vergelijkingen van standen die door Killer wel gewonnen worden.(verrassend!)
Knap en creatief bedacht dit Killer en ik bespeur dan ook veel enthousiasme bij diverse meedenkers. (super)
MAAR: De vergelijkingen zijn volgens mij niet goed te maken omdat deze twee denksporten verschillend zijn. Er moet anders gedacht worden, er zijn andere strategieën en theorieën.
Killer is waarschijnlijk beter verkoopbaar aan pers en sponsoren vanwege de hogere winstpercentages (in Fries dammen is dit % nog hoger dacht ik en het kersverse Lineo van Candamir scoort ook hoger dan dammen) maar jongens HALLO we gaan onze EDELE DAMSPORT toch niet verlaten? Het is leuk om eens een ‘snelkiller toernooi ‘ te houden, prima niets mis mee maar om deze variant definitief in te voeren? We gooien toch niet x-jaren aan eindspel weg?
Alle ideeën voor verandering zijn ontstaan omdat men vond dat er teveel remises waren, maar om daarvoor de leden van de KNDB aan een andere denksport te helpen (dat veel op dammen lijkt) vind ik zelf geen goed idee. Ik dam al ongeveer 29 jaar op mijn eigen niveau en heb ook menig maal gedacht: Chips, het wint net niet, of pffff, een benauwde remise.
Daar leg je je gewoon bij neer (als voordeelpartij) en hop op naar de volgende partij.
Maar als nu blijkt dat er een steeds groter wordende behoefte is om de meerderheids partij meer te belonen (ook met het oog op het verkopen van de damsport aan de buitenwereld?) dan kan ik mij de creatieve zoektochten maar al te goed begrijpen.
Er wordt hiermee nog steeds ge-experimenteerd, van plusje t/m Delfts en weet ik al niet meer. Speeltempo’s aanpassen of zo’n opzet als de afgelopen wk match, het Venga systeem lijken mij ook allemaal goede zoek richtingen omdat ze geen afbreuk doen aan het damspel dat we nu kennen. Alternatieven zoeken zonder andere spelregels te bedenken.
Tenminste als je een sport wilt beoefenen dat Dammen heet.
Killer, lineo lijken mij leuke denksporten en ik bewonder alle energie die er door diverse mensen ingestopt wordt. Misschien dat het lukt ooit een sportbond op te richten in deze versie. Fries dammen, heeft al een dambond, prachtig maar deze Ouwe Seun uit Friesland houdt het bij de fraaie denksport dat dammen heet.
(had ik al gezegd dat je dit niet moet verwarren met de term oud-dammen? Ik kom dit vaak tegen op het Forum. Het lijkt net of het niet meer bestaat….)
Gegroet damliefhebbers en ik surf nu even naar de site van het Noorden voor een leuke pot Killer. (wanneer kunnen we Lineo doen bij 't Noorden?)