Wie worden slachtoffers van de kosmos?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
E. van Dusseldorp
Posts: 76
Joined: Wed Nov 02, 2005 23:09
Contact:

Post by E. van Dusseldorp » Wed Jan 11, 2006 14:27

bamiebal wrote:Blijkbaar hebben vele forum schrijvers problemen met het feit dat ik anoniem wil blijven getuige de cynische en bespottelijke reacties ten aanzien hiervan. Ik heb een standpunt gedeponeerd waarop niemand to dusver inhoudelijk op gereageerd heeft. Er is alleen gezegd dat Goedemoed "een goede trainer zou zijn". Waaruit blijkt dit? Zijn er referenties? Verder is door Piet Bouma het functieprofiel geplaatst van de KNDB voor deze functie met de mededeling dat Goedemoed hier goed in past. Bij attitudes staat in dit profiel: "visitekaartje van de KNDB". Deze attitude vind ik niet passen bij Goedemoed. In het bedrijfsleven moet men als men een buitendienst functie representatief zijn. De eisen die het bedrijfsleven stellen aan deze functie houden simpel weg in: netjes gekleed (pak en stropdas), verzorgd uiterlijk (geen oorbellen en een slaperig uiterlijk) en communicatief vaardig (aanvoelen hoe je medemens is en deze respecteren en in zijn waarde laten). Nu zullen door de KNDB niet zulke strenge eisen gesteld worden, maar ook niet veel minder. Zeker op het gebied van communicatie niet. Goedemoed voldoet niet aan deze eisen vind ik om bovengenoemde redenen. Maar mijnheer Bouma zal hier wel anders over denken.

Op dit forum zitten veel Kosmos aanhangers, dus ik zal na dit bericht wel weer helemaal afgekraakt en beledigd worden. Daarom wil ik ook anoniem blijven.
We hebben het er wel eens over gehad hier op het forum. Anoniem is geen probleem wanneer iemand een paar standjes wil laten zien o.i.d. Maar als het om personen gaat die in meer of mindere mate worden aangevallen, dan is het toch wel prettig om de naam van de afzender te weten. Anders voelt het alsof je in het donker door iemand met een dolk in de rug wordt gestoken waarna die persoon snel wegrent.
Het damwereldje is klein, iedereen kent elkaar of kan de ander plaatsen. Vandaar.

En aangezien je persoonlijk bent ('geen oorbellen en een slaperig uiterlijk' etc. etc. over Tjalling) stellen vele forumbezoekers het op prijs dat je je bekendmaakt. Ongeacht de vraag of ze het eens of oneens met je zijn.

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Post by Bert Zwart » Wed Jan 11, 2006 14:31

bamiebal wrote:Hij kan niet kritisch naar zichzelf kijken.
Dat is feitelijk onjuist. Goedemoed heeft juist veel te veel zelfkritiek. Kennelijk ken je Goedemoed niet.
bamiebal wrote: De actie van Stoop vind ik niet goed. Kosmos denkt dat hij nu de strijd heeft gewonnen.
Je vorige quote geeft aan dat je niet over de vaardigheid beschikt om goed te kunnen beoordelen wat er in de heer Goedemoed omgaat. Daarom denk ik dat je tweede zin in deze quote niet meer dan een vermoeden is. Zelf heb ik Goedemoed niet over deze kwestie gesproken, maar denk ik dat hij niet het gevoel heeft dat hij een strijd aan het leveren was.
bamiebal wrote: Ik ben het met zoveel dingen niet eens in de damwereld, maar ik laat mijn sport niet verpesten door enkele galbakken die er in de damwereld rond lopen!
Dat vind ik een bewonderenswaardige instelling!

MenO
Posts: 1211
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:32
Location: Phnom Penh

Post by MenO » Wed Jan 11, 2006 17:36

bamiebal wrote:Daar bij deze trainingen toekomstige GMI's zitten moeten zij toch minimaal getraind worden door een nationaal grootmeester dan wel een MI of GMI. Of weet iemand dat Kosmos een dergelijke titel heeft?
Kats heeft volgens de B-lijst van de KNDB-rating ook geen titel.
Hoe veel wereldkampioenen heeft die man wel niet voortgebracht?!

Dat Jan met de pet die zelf nauwelijks technisch en theorethisch onderlegd is, geen toptalenten op kan leiden lijkt me duidelijk. Maar dit is bij Tjalling Goedemoed geheel niet aan de orde. De man heeft een immense kennis en ook een grote database van trainingsbestanden, en bovendien grote didactische vaardigheden.
Daarnaast heeft hij ook nog een keer de kracht om kinderen te motiveren en te ondersteunen bij grote toernooien.
Al met al een geschikte trainer, dunkt me!

jubile
Posts: 5
Joined: Tue Jul 05, 2005 15:59

Post by jubile » Wed Jan 11, 2006 17:45

MenO wrote:
bamiebal wrote:Daar bij deze trainingen toekomstige GMI's zitten moeten zij toch minimaal getraind worden door een nationaal grootmeester dan wel een MI of GMI. Of weet iemand dat Kosmos een dergelijke titel heeft?
Kats heeft volgens de B-lijst van de KNDB-rating ook geen titel.
Hoe veel wereldkampioenen heeft die man wel niet voortgebracht?!
Kats Michael UNITED STATES gmi 2311 b

stoopfan
Posts: 17
Joined: Wed Jan 11, 2006 18:00

Post by stoopfan » Wed Jan 11, 2006 18:05

Ik blijf liever anoniem maar wil toch even kwijt dat Henk onmisbaar is binnen onze sport. Over Goedemoed heb ik geen mening. Bemiddeling is de enige optie. Na overleg met Henk, wij gaan hem morgenavond bezoeken, zullen we ook kontakt opnemen met Tjalling om te komen tot een gesprek. Zonder voorwaarden vooraf.

Damkoningin
Posts: 1273
Joined: Fri Oct 24, 2003 22:40
Real name: Irene Stegeman
Location: Westerhaar

Post by Damkoningin » Wed Jan 11, 2006 18:20

stoopfan wrote:Ik blijf liever anoniem maar wil toch even kwijt dat Henk onmisbaar is binnen onze sport. Over Goedemoed heb ik geen mening. Bemiddeling is de enige optie. Na overleg met Henk, wij gaan hem morgenavond bezoeken, zullen we ook kontakt opnemen met Tjalling om te komen tot een gesprek. Zonder voorwaarden vooraf.
Waarom een gesprek met Tjalling?
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

MenO
Posts: 1211
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:32
Location: Phnom Penh

Post by MenO » Wed Jan 11, 2006 18:48

jubile wrote:
MenO wrote:
bamiebal wrote:Daar bij deze trainingen toekomstige GMI's zitten moeten zij toch minimaal getraind worden door een nationaal grootmeester dan wel een MI of GMI. Of weet iemand dat Kosmos een dergelijke titel heeft?
Kats heeft volgens de B-lijst van de KNDB-rating ook geen titel.
Hoe veel wereldkampioenen heeft die man wel niet voortgebracht?!
Kats Michael UNITED STATES gmi 2311 b
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook al vermoedde, maar goed, op de KNDB lijst stond dus geen titel.
Anyhow, Kats is geen werelddammer, maar wel een wereldtrainer.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 11, 2006 19:07

stoopfan wrote:Ik blijf liever anoniem maar wil toch even kwijt dat Henk onmisbaar is binnen onze sport. Over Goedemoed heb ik geen mening. Bemiddeling is de enige optie. Na overleg met Henk, wij gaan hem morgenavond bezoeken, zullen we ook kontakt opnemen met Tjalling om te komen tot een gesprek. Zonder voorwaarden vooraf.
Je moet ook niet overdrijven natuurlijk. Niemand is onmisbaar voor de damsport, dus ook Henk niet. De damsport is vanzelfsprekend reusachtig veel groter en mooier dan welk individuutje ook.
Wel zou het mooi zijn als Henk terugkomt en nog mooier als er een verzoening tot stand kan komen tussen de kampen van Tjalling en Henk.

Maar als die verzoening er niet komt, dan moet het ook mogelijk zijn voor Henk en Tjalling om lekker door te gaan met dammen. De damwereld is namelijk altijd vergeven geweest van de conflictjes. De oude Van den Akker heeft gelijk als hij dat toeschrijft aan de grote ego's van veel dammers.
Kijk eens wat Willem Jurg over het WK 1976 in Amsterdam schreef in de brouwerij van september 1976:
"Ook de faciliteiten voor de pers waren enorm. Men zat in een aparte ruimte en had daar de beschikking over telefoons en een bijzonder vriendelijke dame, die voor de drank, drankjes en broodjes zorgde. Overigens had ik, toen ik daar zat wel eens het gevoel dat de aanwezigen waren gescheiden van tafel en bed. Het is werkelijk onvoorstelbaar hoeveel lieden in de perskamer met elkaar overhoop lagen. We zullen in "De Mangel" nog wel eens een compleet overzicht geven van alle vetes, zoals die er zijn."

Dus vetes en conflicten horen jammer genoeg bij het dammen. Regelmatig is het niets dan kinderachtig gedoe, met vaak allerlei kleinzielige misverstanden aan de basis. Maar al die lui die vroeger heibel met elkaar hadden dachten er echt niet aan om te stoppen met dammen. Vroeger was bijna alles beter. Desalniettemin moedig dat je twee koppige ezels als Tjalling en Henk met elkaar wilt proberen te verzoenen. Ik wens je daarbij veel sterkte, creativiteit en inzicht.

stoopfan
Posts: 17
Joined: Wed Jan 11, 2006 18:00

Post by stoopfan » Wed Jan 11, 2006 19:14

Damkoningin, een gesprek met Tjalling om ook zijn kant van het konflikt met Henk te vernemen. Wij gaan ervan uit dat ook hij het verlies van een belangrijk dampromotor betreurt. De damwereld (een deel) mag beide heren dan omstreden vinden, het zijn natuurlijk wel unieke krachten van enorme waarde. Ons bemiddelingsvoorstel is dat Tjalling (tijdelijk) afstand doet van zijn trainersschap en dat Henk hiermee zijn besluit heroverweegt. Een referendum in het damspel met kandidaten voor de vakature moet dan uitsluitsel geven over de meest geschikte kandidaat, bij die uitkomst moeten beide partijen zich dan neerleggen. De procedure zoals gevoerd is door de de vriendschappelijke band tussen Van Tiel en Goedemoed omstreden en schreeuwt om heroverweging.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 11, 2006 19:18

stoopfan wrote:Damkoningin, een gesprek met Tjalling om ook zijn kant van het konflikt met Henk te vernemen. Wij gaan ervan uit dat ook hij het verlies van een belangrijk dampromotor betreurt. De damwereld (een deel) mag beide heren dan omstreden vinden, het zijn natuurlijk wel unieke krachten van enorme waarde. Ons bemiddelingsvoorstel is dat Tjalling (tijdelijk) afstand doet van zijn trainersschap en dat Henk hiermee zijn besluit heroverweegt. Een referendum in het damspel met kandidaten voor de vakature moet dan uitsluitsel geven over de meest geschikte kandidaat, bij die uitkomst moeten beide partijen zich dan neerleggen. De procedure zoals gevoerd is door de de vriendschappelijke band tussen Van Tiel en Goedemoed omstreden en schreeuwt om heroverweging.
Als je het zo gaat doen, maak je het alleen maar erger. Op deze manier zeg je het vertrouwen op in Nadine van Tiel en het KNDB-bestuur. Dan kunnen we ook een nieuw KNDB-bestuur zoeken en komt er nooit een oplossing voor dat conflict tussen Henk en Tjalling.
Nee, jij lijkt me bij nader inzien niet de juiste bemiddelaar.

stoopfan
Posts: 17
Joined: Wed Jan 11, 2006 18:00

Post by stoopfan » Wed Jan 11, 2006 19:25

Ik neem aan dat jij vlugge vingertjes hebt Hanco want je komt binnen 4 minuten met een afwijzing van een idee waar jij de werkelijke achtergronden (nog) niet van kunt doorgronden. Maar kom gerust met een beter idee. Uiteraard houden we off the record ruggespraak met afgevaardigden van het KNDB bestuur. Zonder namen te noemen kan ik je wel mededelen dat de positie van Goedemoed reeds nu ter discussie staat

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Post by Bert Zwart » Wed Jan 11, 2006 19:33

Een gesprek met Tjalling zonder voorwaarden terwijl je nu al aangeeft dat Tjalling afstand zou moeten doen van zijn trainersschap? Tjalling heeft toch helemaal niets met het terugtreden van stoop te maken?

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 11, 2006 19:35

stoopfan wrote:Ik neem aan dat jij vlugge vingertjes hebt Hanco want je komt binnen 4 minuten met een afwijzing van een idee waar jij de werkelijke achtergronden (nog) niet van kunt doorgronden. Maar kom gerust met een beter idee. Uiteraard houden we off the record ruggespraak met afgevaardigden van het KNDB bestuur. Zonder namen te noemen kan ik je wel mededelen dat de positie van Goedemoed reeds nu ter discussie staat
Een beter idee is je neer te leggen bij het besluit van ons bekwame KNDB-bestuur. Intussen kun je Henk persoonlijk of met allerlei acties proberen over te halen terug te komen op zijn besluit, hoewel het natuurlijk niet zo moet worden dat KNDB-besluiten worden teruggedraaid omdat wie dan ook de boel onder druk zet door te bedanken als lid.
Als de positie van Goedemoed reeds nu ter discussie staat geef je aan dat je het terughalen van Stoop belangrijker vindt dan de bemiddeling in het conflict tussen Goedemoed en Stoop. En daarmee lijkt het me duidelijk dat je niet als onpartijdig bemiddelaar zult kunnen functioneren, zeker niet met zo'n nickname.

stoopfan
Posts: 17
Joined: Wed Jan 11, 2006 18:00

Post by stoopfan » Wed Jan 11, 2006 19:45

Ik ga ook echt niet zelf bemiddelen maar stuur een bevriende kleuterjuffrouw die beide kutkinderen eens flink de oren wast. Het liefst sluit ik ze op in een kooi voor een potje freefighting waarbij alles is geoorloofd. Ik ben wel onpartijdig ondanks mijn nick, ik vind beide personen druiloren. Maar wel belangrijk voor de sport. Het schijnt echter dat er een sponsor geld heeft geboden voor de totale jeugdopleiding op voorwaarde dat dit eeuwige geouwehoer van die lui een keer stopt. Dus in die zin schijnt ook de positie Goedemoed niet heilig.

Damkoningin
Posts: 1273
Joined: Fri Oct 24, 2003 22:40
Real name: Irene Stegeman
Location: Westerhaar

Post by Damkoningin » Wed Jan 11, 2006 19:46

stoopfan wrote:Damkoningin, een gesprek met Tjalling om ook zijn kant van het konflikt met Henk te vernemen. Wij gaan ervan uit dat ook hij het verlies van een belangrijk dampromotor betreurt. De damwereld (een deel) mag beide heren dan omstreden vinden, het zijn natuurlijk wel unieke krachten van enorme waarde. Ons bemiddelingsvoorstel is dat Tjalling (tijdelijk) afstand doet van zijn trainersschap en dat Henk hiermee zijn besluit heroverweegt. Een referendum in het damspel met kandidaten voor de vakature moet dan uitsluitsel geven over de meest geschikte kandidaat, bij die uitkomst moeten beide partijen zich dan neerleggen. De procedure zoals gevoerd is door de de vriendschappelijke band tussen Van Tiel en Goedemoed omstreden en schreeuwt om heroverweging.
Dus beter gezegd, de keuze van de KNDB om Tjalling als CJT-training aan te stellen vind jij dus niet kloppen, aangezien Henk door onder andere die reden is gestopt.
Sorry, maar ik vin dat Henk het niet zo persoonlijk op moet vatten. Tjalling is een prima trainer en ik zie dus niet in waarom hij geen trainer van de CJT mag zijn.
Maar wat nou als Tjalling geen afstand doet??
Of wat zou er gebeuren als Tjalling wel afstand doet en Henk komt nog niet terug.
Of als Tjalling afstand neemt, Henk komt terug en Tjalling neemt na enige tijd de funtie wel weer in behandeling en Henk gaat weer weg? Wil je dan dat de CJT helemaal geen trainer krijgt??
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Post Reply