Wie wordt Kampioen van Nederland 2004?
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Na slechts 47 zetten was de stand bij Clerc-v.d. Akker:
Hier schiet de 50-zettenregel zijn doel natuurlijk voorbij. Het lijkt me wijs om de regel zo aan te passen dat ook remise overeengekomen mag worden wanneer er een dun eindspelletje op bord staat, bijv. maximaal 6 stukken waaronder tenminste 1 dam.
Hier schiet de 50-zettenregel zijn doel natuurlijk voorbij. Het lijkt me wijs om de regel zo aan te passen dat ook remise overeengekomen mag worden wanneer er een dun eindspelletje op bord staat, bijv. maximaal 6 stukken waaronder tenminste 1 dam.
Zeker
Inderdaad, de zet 48-43?? is nu ineens normaal en 19-23 een babyplakker erin brengen is ineens geniaal als Wieger de door hem verguisde 50-zetten-regel aanvalt, weinig objectief allemaal. Jan Pieter scoort het punt, eerlijk is eerlijk.Jan Pieter wrote:Vorig jaar schreef je over de 8-om-8 waarin G.Jansen en H.Meijer op het NK 2002 remise overeenkwamen (en over nog wat andere standen): "Als je er 30 seconden naar kijkt kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat het volstrekt uitgebluste stellingen zijn."Wieger Wesselink wrote:Clerc speelde op een uiterst gemene finesse, waardoor de meest voor de hand liggende zet 42.48-43 werd verhinderd. Dat is toch geen ongewone gang van zaken? Ik denk overigens dat we beter aan Rob Clerc zelf kunnen vragen of hij zonder de 50-zetten regel remise zou hebben aangeboden.
Ik ben natuurlijk geen grootmeester, maar volgens mij is de 8-om-8 bij Jansen-Meijer ongeveer net zo spannend/saai als de 8-om-8 bij Heusdens-Clerc, en ik vermoed dan ook dat jouw zo verschillende oordeel meer ingegeven wordt door de wil om de 50-zettenregel aan te vallen dan door een objectieve taxatie van de stand. Helaas valt zoiets nooit te bewijzen. Het blijft een welles-nietes-spelletje.
Heaven is no location, but a state of mind
Het verplicht doorspelen is een uitstekende straf voor het oersaaie risicoloze geschuif van vooral Clerc in deze partij.Jan Pieter wrote:Na slechts 47 zetten was de stand bij Clerc-v.d. Akker:
Van de overwinningen van de Bal en Kees werd ik erg enthousiast en dan speel je daarna zo'n Clercpotje na, wat een contrast.
-
Vind ik ook. Het komt vrijwel nooit voor dat al op de 47e zet slechts dam en schijf tegen dam en schijf op het bord staan. Dan moet er wel erg gehakt zijn en dat is ook het geval. Gewoon maar doorspelen tot de 50e zet dus.Kosmos wrote:Het verplicht doorspelen is een uitstekende straf voor het oersaaie risicoloze geschuif van vooral Clerc in deze partij.Jan Pieter wrote:Na slechts 47 zetten was de stand bij Clerc-v.d. Akker:
Van de overwinningen van de Bal en Kees werd ik erg enthousiast en dan speel je daarna zo'n Clercpotje na, wat een contrast.
Bal
Prachtige omsingelingspartij van Bal!
Wit heeft vanuit de opening consequent de randen opgezocht, zwart een ontwikkelingsvoorsprong gevend. Zwart raakte snel al zijn basisschijven kwijt. De inrichting van zwarts lange vleugel is gecompromitteerd.
Hier begint de Bal te draaien!
1.38-32! 21-27?
Het povere 1... 23-29 2.32x23 29x40 3.35x44 18x29 lijkt me aangewezen.
2.32x21 16x27 3.43-38 12-17
Op het enige alternatief 3... 20-24 volgt 4.38-32 27x38 5.42x33 14-19 6.25-20! 24-30 7.34x25 15x24 8.48-42! en omdat 31-27x27 dreigt en 23-29 wordt weerlegd door 39-34 + moet zwart offeren.
4.48-43 8-12 5.38-32
Opmerkelijk genoeg kan wit op 2 manieren de winst forceren. ook goed is 5.34-29 23x34 6.39x30 een manoeuvre uit het boekje: Wit dreigt 30-24, hetgeen ook na 130-19 volgt, terwijl op 18-23 een standaardcombinatie volgt: 38-32x33 31-26 36x7 +.
5... 27x38 6.42x33 17-21
Op 20-24 wint wit door 34-29x8-2 en de zwarte dam sneuvelt.
7.34-29! 23x34 8.39x30 28x48 9.31-26 48x31 10.26x10 15x4 11.25x3
en zwart hield het snel voor gezien.
Een pareltje.
Last edited by Kosmos on Mon Apr 05, 2004 18:00, edited 1 time in total.
-
Thijssen - Boom
Zo'n speler als Boom kun je er goed bijhebben. Wil altijd spelen.
Ik heb de indruk dat de partijopzet tegen Thijssen vanaf meet af aan niet deugde en dat Boom regelmatig is weggespeeld.
Vroeger ging Thijssen niet vaak in op het randschijvenspel na 32-28 17-22x22 37-32 12-17, maar men ziet een goede ontwikkeling. Wij herinneren ons een mooie partij van Kees tegen onze forumvriend Zwart uit de laatste editie van Nijmegen.
Ik heb de indruk dat de partijopzet tegen Thijssen vanaf meet af aan niet deugde en dat Boom regelmatig is weggespeeld.
Vroeger ging Thijssen niet vaak in op het randschijvenspel na 32-28 17-22x22 37-32 12-17, maar men ziet een goede ontwikkeling. Wij herinneren ons een mooie partij van Kees tegen onze forumvriend Zwart uit de laatste editie van Nijmegen.
- Hanco Elenbaas
Re: Tussenstand
Tussenstand na 59 stemmen:
1. Alexander Baliakin 35% [ 19 ]
2. Kees Thijssen 13% [ 8 ]
3. Ron Heusdens 8 % [ 5 ]
4. Rob Clerc en Erno Prosman 6% [ 4 ]
6. Marino Barkel, Gérard Jansen, Niek Kuijvenhoven en Auke Scholma 5% [ 3 ]
10. Jeroen van den Akker en Tanja Chub 3% [ 2 ]
12. Gerrit Boom, Hans Jansen en Hein Meijer 1% [ 1 ]
En toch zal het me verbazen als Kees niet makkelijk Kampioen blijft.
-
Re: Zeker
Tjalling, ik vind het prima dat je met dit standje jouw gelijk omtrent de 50 zetten regel probeert aan te tonen. Maar zoals gezegd vind ik dit standje erg verraderlijk. Daarom gaat het mij te ver om te concluderen dat Ron Heusdens dankzij de 50 zettenregel heeft verloren, en nog wel door een 'babyplakker'. De voorbeelden van Jan Pieter vind ik overtuigender. De vraag of de 50 zettenregel structureel meer winstpartijen oplevert wordt hiermee echter niet beantwoord.Kosmos wrote: Inderdaad, de zet 48-43?? is nu ineens normaal en 19-23 een babyplakker erin brengen is ineens geniaal als Wieger de door hem verguisde 50-zetten-regel aanvalt, weinig objectief allemaal. Jan Pieter scoort het punt, eerlijk is eerlijk.
Plakkertje
Ik denk dat Ron zijn 48-43?? wel een blunder zal vinden en zich de haren uit zijn hoofd trekt.
De situatie na 19-23! is voor mij ook bekend. Rein van der Pal stond eens zo in een partij tegen Bjorn Winkel (op achterlopen een plakkertje) en ontsnapte toen door een remise-aanbod te plaatsen
Overigens toon ik niks aan, maar geef alleen aan dat je zo sportief moet zijn om JP's argument te honoreren.
Mijn gelijk halen (???) dat verzin je zelf, ik heb me nooit uitgesproken voor een 50-zetten-regel, neen, ik wil in dit toernooi gewoon zien wat het effect van bewuste regel is.
De situatie na 19-23! is voor mij ook bekend. Rein van der Pal stond eens zo in een partij tegen Bjorn Winkel (op achterlopen een plakkertje) en ontsnapte toen door een remise-aanbod te plaatsen
Overigens toon ik niks aan, maar geef alleen aan dat je zo sportief moet zijn om JP's argument te honoreren.
Mijn gelijk halen (???) dat verzin je zelf, ik heb me nooit uitgesproken voor een 50-zetten-regel, neen, ik wil in dit toernooi gewoon zien wat het effect van bewuste regel is.
Makkelijk zelfs, Hanco!Hanco Elenbaas wrote:Tussenstand na 59 stemmen:
Ik moet toegeven, de eerste twee partijen: Dat lijkt erop: Klasse!
Go Kees go!
- Hanco Elenbaas
De op een puntje uit zijnde Hein werd gisteren heel mooi gedeklasseerd. Dat schijnt de laatste tijd gebruikelijk te zijn in de onderlinge oefenpartijtjes.Kosmos wrote:Makkelijk zelfs, Hanco!Hanco Elenbaas wrote:Tussenstand na 59 stemmen:
Ik moet toegeven, de eerste twee partijen: Dat lijkt erop: Klasse!
Go Kees go!
Maar, waar Kees in die partij de eerste drieëneenhalf uur nog glimlachend rondliep en ook met een big smile achter het bord zat, zo vol zelfhaat zat hij na de eerste tijdcontrole hoofdschuddend naar het niet meer te winnen standje te kijken.
Het zou leuk zijn als Baljakin op zaterdag 10 april durft te spelen tegen Kees, maar ik vrees dat Baljakin de veiligheidsgordels strak zal ombinden.
Net als Prosman morgen, die poept ook in zijn broek voor Kees, let maar op.
Open vizier!
Ik heb even goed gekeken en inderdaad is 5-10 als rustige zet veel beter!
Bal en Pros zijn absoluut geen broekpoeperds!
Ze gaan met open vizier de strijd aan tegen Kees!
Welke oefenpartijtjes bedoel je precies, Hanco?
Kees zal toch niet gedacht hebben, ik win wel ff toen de Kosmos ingreep?
Bal en Pros zijn absoluut geen broekpoeperds!
Ze gaan met open vizier de strijd aan tegen Kees!
Welke oefenpartijtjes bedoel je precies, Hanco?
Kees zal toch niet gedacht hebben, ik win wel ff toen de Kosmos ingreep?
- Hanco Elenbaas
Re: Open vizier!
Harm heeft het uitstekend gezien, want ook met Dam 2.2 is het na 46...5-10! achter elkaar gewonnen.
In oefenpartijtjes van de laatste maanden bij Paul en Hein thuis kreeg Hein zeer vele nederlagen te verwerken.
Kees was dan ook verschrikkelijk teleurgesteld dat hij in Huissen niet van Hein won. Hein stond bovenaan op zijn prooi-lijstje en zoals het ging zou het natuurlijk ook verdiend geweest zijn als Kees had gewonnen.
Normaal gesproken zijn Prosman en Baljakin geen broekpoeperds, maar tegen Kees is het wel te vergeven als dat soort jongens, toch een maatje kleiner dan Kees, voor het puntje probeert te gaan.
Bedenk dat Prosman noch Baljakin erin slaagde zich te plaatsen voor het WK in Zwartsluis, waar Kees zesde eindigde.
Jammer vind ik dat Baljakin heerlijk in de slipstream van Kees al die mannetjes, die de vorige dag door Kees al zijn gaargespeeld, nog eens mag nabewerken.
Bovendien woont Baljakin daar lekker vlakbij in Arnhem, terwijl Kees twee weken in een appartement in Elst moet met Hein Meijer, Tanja Chub en Auke Scholma, niet iets waar je je echt op verheugt.
Dus misschien kan die Baljakin toch nog wel in de buurt van Kees blijven, wat voor het toernooi natuurlijk plezierig zou zijn.
Wat denk je Tjalling, hoeveel punten heb je dit jaar nodig voor het kampioenschap, 18 of 19?
In oefenpartijtjes van de laatste maanden bij Paul en Hein thuis kreeg Hein zeer vele nederlagen te verwerken.
Kees was dan ook verschrikkelijk teleurgesteld dat hij in Huissen niet van Hein won. Hein stond bovenaan op zijn prooi-lijstje en zoals het ging zou het natuurlijk ook verdiend geweest zijn als Kees had gewonnen.
Normaal gesproken zijn Prosman en Baljakin geen broekpoeperds, maar tegen Kees is het wel te vergeven als dat soort jongens, toch een maatje kleiner dan Kees, voor het puntje probeert te gaan.
Bedenk dat Prosman noch Baljakin erin slaagde zich te plaatsen voor het WK in Zwartsluis, waar Kees zesde eindigde.
Jammer vind ik dat Baljakin heerlijk in de slipstream van Kees al die mannetjes, die de vorige dag door Kees al zijn gaargespeeld, nog eens mag nabewerken.
Bovendien woont Baljakin daar lekker vlakbij in Arnhem, terwijl Kees twee weken in een appartement in Elst moet met Hein Meijer, Tanja Chub en Auke Scholma, niet iets waar je je echt op verheugt.
Dus misschien kan die Baljakin toch nog wel in de buurt van Kees blijven, wat voor het toernooi natuurlijk plezierig zou zijn.
Wat denk je Tjalling, hoeveel punten heb je dit jaar nodig voor het kampioenschap, 18 of 19?