Het Eindspel, en dan de gebonden uitgave (!), heb ik vorige week voor het eerst gevonden en meteen gekocht. Sinds de jaren '80 had ik al een Russische editie, maar de originele Nederlandse is wat makkelijker te lezen.Koops wrote:Te weinig natuurlijk.Hanco Elenbaas wrote:Waarom, is 400 euro te weinig of juist teveel?Koops wrote:
Als er iemand is die de eerste druk van Verhandeling verkoopt voor ± 400 euro dan kom ik hem persoonlijk op zijn muil slaan.
Piet Lauwen vroeg er omstreeks 1993 1000 gulden voor, maar hij wou toen ook 185 voor Het Eindspel van Moser en dat doet tegenwoordig in gave staat tussen de 50 en 70 €.
Ghestem's boek moest bij Piet Lauwen in 1993 120 gulden opbrengen.
Dat Het Eindspel aan inflatie onderhevig is snap ik. Daar zijn er in principe nog genoeg van, in ieder geval meer dan benodigd voor de huidige vraag. Maar een veel zeldzamer boek als dat van Van Emden kan natuurlijk nooit slechts 400 euro waard zijn.
Is het boek van Van Em(b)den werkelijk zoveel zeldzamer dan bijvoorbeeld dat van Ghestem? Van Em(b)den heb ik wel te koop gezien via Amerikaanse en Franse antiquarische boekhandels op Internet. Ghestem nog nooit.