Dat zou ik helemaal niet verwachten. Hoe lager de rating van de spelers, hoe groter de kans dat er een winstpartij te verwachten is. Als je twee spelers hebt met een rating van 600 en je laat ze een match spelen over 10 partijen, dan zou de uitslag theoretisch gezien 10-10 moeten worden, maar waarschijnlijk op basis van 5 verlies- en 5 winstpartijen per persoon. Als je twee spelers met een rating van 1550 tegen elkaar laat spelen wordt het waarschijnlijk ook 10-10, maar dan valt te verwachten dat ze 10 remise spelen. Er is een recht evenredig verband tussen de hoogte van de rating en de kans op remise.FeikeBoomstra wrote: Op vijf borden was het verschil in ratingpunten <= 50 punten. Daar verwacht je de remises. Maar op deze borden werd er met 2-0 gewonnen. 4 keer door het Noorden, een keer door Hiltex.
Bondscompetitie 2005-2006
Re: Detailuitslag Het Noorden - Hiltex 2
- FeikeBoomstra
Re: Detailuitslag Het Noorden - Hiltex 2
Een interessante stelling. Voor deze partij is het evenwel geen verklaring. De gemiddelde rating op de borden waar ik remise verwachtte was: 1198 en op de borden waar ik winst verwachtte 1213. Dit verschil lijkt mij onvoldoende om met behulp van bovenstaande theorie te verklaren.Koops wrote:Dat zou ik helemaal niet verwachten. Hoe lager de rating van de spelers, hoe groter de kans dat er een winstpartij te verwachten is. Als je twee spelers hebt met een rating van 600 en je laat ze een match spelen over 10 partijen, dan zou de uitslag theoretisch gezien 10-10 moeten worden, maar waarschijnlijk op basis van 5 verlies- en 5 winstpartijen per persoon. Als je twee spelers met een rating van 1550 tegen elkaar laat spelen wordt het waarschijnlijk ook 10-10, maar dan valt te verwachten dat ze 10 remise spelen. Er is een recht evenredig verband tussen de hoogte van de rating en de kans op remise.FeikeBoomstra wrote: Op vijf borden was het verschil in ratingpunten <= 50 punten. Daar verwacht je de remises. Maar op deze borden werd er met 2-0 gewonnen. 4 keer door het Noorden, een keer door Hiltex.
-
-
- Hanco Elenbaas
Dank je Eric. Dit soort uitspraken hebben we juist nodig om iedereen te motiveren voor de wedstrijd op 18 februari.E. van Dusseldorp wrote:Vergeet ook niet dat Amsterdammers gemiddeld zo'n 50-100 punten onder hun rating presteren. Oorzaken: gebrek aan teamgeest, kater, algemene dufheid, etc.
Tegen wie wil jij? Tsjizjov, Getmanski, Ndonzi, Binenbaum, Van der Tak, Geurtsen of Marco Wiering?
-
Eran Binenbaum lijkt me leuk. Bij die gelegenheid kan hij je dan meteen het echte verhaal over 'Geneve' vertellen.Hanco Elenbaas wrote:Dank je Eric. Dit soort uitspraken hebben we juist nodig om iedereen te motiveren voor de wedstrijd op 18 februari.E. van Dusseldorp wrote:Vergeet ook niet dat Amsterdammers gemiddeld zo'n 50-100 punten onder hun rating presteren. Oorzaken: gebrek aan teamgeest, kater, algemene dufheid, etc.
Tegen wie wil jij? Tsjizjov, Getmanski, Ndonzi, Binenbaum, Van der Tak, Geurtsen of Marco Wiering?
- Hanco Elenbaas
-
Hanco Elenbaas wrote:Ja, die praatjesmakers van DVSB verdienen inmiddels wel een pak slaag van Franeker.hansie wrote:Misschien gaat franeker wel weer voor een stunt zorgen door dvsb punten af te snoepen
Franeker kan toch ook nog kampioen worden?
Praatjesmakers, kwetsbare ratingrunners (wat zijn dat eigenlijk?), en ga zo maar door. Wat is je probleem nu eigenlijk Hanco? Een overschot aan vrije tijd wellicht?
- Hanco Elenbaas
VAD haalde, terwijl het gemiddeld 50 tot 100 punten onder de rating presteert volgens drs. Van Dusseldorp, toch nog met twee vingers in de neus 10-10 tegen DVSB, met drs. Van Dusseldorp kruipend voor Christian van der Schaaf. Hoe moet dat nou met het arme DVSB tegen Hiltex 2 na alle prikkelende uitspraken hier?E. van Dusseldorp wrote:Eran Binenbaum lijkt me leuk. Bij die gelegenheid kan hij je dan meteen het echte verhaal over 'Geneve' vertellen.Hanco Elenbaas wrote:Dank je Eric. Dit soort uitspraken hebben we juist nodig om iedereen te motiveren voor de wedstrijd op 18 februari.E. van Dusseldorp wrote:Vergeet ook niet dat Amsterdammers gemiddeld zo'n 50-100 punten onder hun rating presteren. Oorzaken: gebrek aan teamgeest, kater, algemene dufheid, etc.
-
- Real name: Irene Stegeman
Franeker kan kampioen worden als ze alles winnen en DVSB 4 punten verspeelt, Witte van Moort2 en Het Noorden 3 punten verspelen.Hanco Elenbaas wrote:Ja, die praatjesmakers van DVSB verdienen inmiddels wel een pak slaag van Franeker.hansie wrote:Misschien gaat franeker wel weer voor een stunt zorgen door dvsb punten af te snoepen
Franeker kan toch ook nog kampioen worden?
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*
~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
-
Welke prikkelende uitspraken? Dat Hiltex 2 sinds jaar en dag onder haar kunnen presteert? Dat Hiltex 2 met Tsjizjov en Getmanski in de laatste ronde het kampioenschap van DVSB kan beletten? Wat is daar prikkelend aan?Hanco Elenbaas wrote:VAD haalde, terwijl het gemiddeld 50 tot 100 punten onder de rating presteert volgens drs. Van Dusseldorp, toch nog met twee vingers in de neus 10-10 tegen DVSB, met drs. Van Dusseldorp kruipend voor Christian van der Schaaf. Hoe moet dat nou met het arme DVSB tegen Hiltex 2 na alle prikkelende uitspraken hier?E. van Dusseldorp wrote:Eran Binenbaum lijkt me leuk. Bij die gelegenheid kan hij je dan meteen het echte verhaal over 'Geneve' vertellen.Hanco Elenbaas wrote: Dank je Eric. Dit soort uitspraken hebben we juist nodig om iedereen te motiveren voor de wedstrijd op 18 februari.
Franeker moet zonder grootmeesters ook in staat worden geacht om DVSB te verslaan, naast de toppers Tiemensma, Huitema, Kooistra en Leijenaar profileren dit jaar ook Bastiaan Hollander en Hans Zondervan zich als dragende spelers. Franeker profileert zich daarmee goed als team. (over de kwestie passeren Veltman verwijs ik naar de overtuigende posts van Hollander en Edelenbos) DVSB zal daar inderdaad grote een kluif aan hebben. Over Hiltex 2 met de zeven genoemde spelers hoeven we ons helemaal geen zorgen te maken. In dat geval zou verlies van de laatate ronde en de titel heel normaal zijn. Tegen Franeker kunnen we de winst wel afdwingen en dat zou een mooie prestatie zijn. Op elke overwinning op Franeker mag een team trots zijn. Een overwinning op Hiltex 2 is een noodzakelijk kwaad of vrijwel onmogelijk. Dat hangt van je voormalige idool Pieter Hildering af. Is hij bereid Tsjizjov, Getmanski en Ndonzi te betalen? Dan moet hij dat gewoon doen.
Als DVSB onverhoopts alsnog kampioen wordt dan zal meneer Elenbaas geen woord aan felicitaties besteden, in plaats daarvan zal hij zich al verkneukelen op wedstrijden als DVSB - Hiltex en DVSB - Van Stigt Thans. Tegen dat soort ploegen zijn we inderdaad tevreden met niet al te grote nederlagen. Vergelijk het maar met de fraaie zege van Elenbaas in de meestergroep van het bijlmertoernooi gevolgd door een eervolle laatste plaats met zes punten in de grootmeestergroep van een jaar later.
- Hanco Elenbaas
Bert, je bent nu zo op de kast gejaagd, verblind door je liefde voor DVSB, dat je van alles door elkaar begint te halen. Als iemand de meestergroep wint in het Bijlmertoernooi heeft hij het recht het jaar erop in de grootmeestergroep te spelen. Van dat recht heb ik gebruik gemaakt en ik eindigde zelfs niet laatste maar twee na laatste, wat een redelijke prestatie is voor iemand die in bepaalde opzichten nóg zwakker is dan de meeste DVSB-ers.Bert Zwart wrote:Welke prikkelende uitspraken? Dat Hiltex 2 sinds jaar en dag onder haar kunnen presteert? Dat Hiltex 2 met Tsjizjov en Getmanski in de laatste ronde het kampioenschap van DVSB kan beletten? Als jullie dat willen, dan moeten jullie dat maar doen.Hanco Elenbaas wrote:VAD haalde, terwijl het gemiddeld 50 tot 100 punten onder de rating presteert volgens drs. Van Dusseldorp, toch nog met twee vingers in de neus 10-10 tegen DVSB, met drs. Van Dusseldorp kruipend voor Christian van der Schaaf. Hoe moet dat nou met het arme DVSB tegen Hiltex 2 na alle prikkelende uitspraken hier?E. van Dusseldorp wrote: Eran Binenbaum lijkt me leuk. Bij die gelegenheid kan hij je dan meteen het echte verhaal over 'Geneve' vertellen.
Franeker moet zonder grootmeesters ook in staat worden geacht om DVSB te verslaan, naast de toppers Tiemensma, Huitema, Kooistra en Leijenaar profileren dit jaar ook Bastiaan Hollander en Hans Zonderzan zich als dragende spelers. DVSB zal daar inderdaad een kluif aan hebben. Over Hiltex 2 met de zeven genoemde spelers hoeven we ons helemaal geen zorgen te maken. In dat geval zou verlies van de laatate ronde en de titel heel normaal zijn.
Als DVSB onverhoopts alsnog kampioen wordt dan zal meneer Elenbaas geen woord aan felicitaties besteden, in plaats daarvan zal hij zich al verkneukelen op wedstrijden als DVSB - Hiltex en DVSB - Van Stigt Thans. Tegen dat soort ploegen zijn we inderdaad tevreden met niet al te grote nederlagen. Vergelijk het maar met de fraaie zege van Elenbaas in de meestergroep van het bijlmertoernooi gevolgd door een eervolle laatste plaats met zes punten in de grootmeestergroep van een paar jaar later.
Als DVSB kampioen wordt zal ik dat jullie van harte gunnen, hoewel ik er zeker van ben dat de oefenwedstrijd Hiltex - DVSB 13-3 representatief is voor wat DVSB in de ereklasse staat te wachten met dit team. Met verkneukelen hou ik me niet bezig, hoewel je soms wel in de verleiding kan worden gebracht als je hier de zelfingenomen uitspraken leest van relatief tweederangs dammers.
Als VAD 10-10 kan spelen tegen DVSB dan kan DVSB van elke tegenstander verliezen in deze klasse. Aan jullie om in de laatste 3 ronden te bewijzen dat dat niet zo is.
-
Waar blijven de fragmenten?
Leuk al dat gehakketak. Is er niks bijzonders op de borden gepasseerd?
Laat ik het voortouw maar nemen.
De wedstrijd tegen Franeker ging net als de afgelopen seizoenen voor de Huizumers verloren.
Cruciaal was dat Jan Adema niet wist hoe hij met een dam kon winnen en dat Auke Spijkstra een vier punten wedstrijd verloor.
Dat Erwin Heslinga de winst miste en Anne Kooistra in het laatst nog remise kon afdwingen kwam er ook nog bij. Willem Leijenaar kreeg misschien een puntje te weinig tegen ondergetekende.
<center>[img]http://fmjd.org/dias/save/11368971471.png[/img]
Auke Spijkstra - Marten Korf.</center>
Zwart speelde hier 1...17-22 waarna Auke gedachtenloos 2.28x17 sloeg. Na 2.27x18 13x33 3.32-28 33x22 4.37-31 26x37 5.48-42 37x48 6.40-35 48x30 7.35x4 staat er een leuke dam op het bord.
<center>[img]http://fmjd.org/dias/save/11368973785.png[/img]</center>
Later in de partij Spijkstra-Korf: 1...25-30 2.34x25 23-29 en nu vervolgde wit met 3.28-23?. Het schijnt dat 3.25-20 redelijke remisekansen had gegeven....
<center>[img]http://fmjd.org/dias/save/11368975959.png[/img]
Anne Pieter Kooistra - Foeke Tiemensma.</center>
Hoewel Anne Pieter eerder al verloren had gestaan, kon hij hier na bijna zes uur spelen, de verrassende remise met 1.15-10 14x5 2.25-20 pakken!
Het zit Huizum dit seizoen (uitgezonderd tegen DVSB!) niet mee. Tegen WvM2, Het Noorden en Franeker zijn kostbare wedstrijdpunten weggegeven.
Hiltex 2 - Huizum wordt steeds belangrijker in de strijd om degradatie.
In welke wedstrijd zal Hildering zijn toppers eigenlijk inzetten....?
Laat ik het voortouw maar nemen.
De wedstrijd tegen Franeker ging net als de afgelopen seizoenen voor de Huizumers verloren.
Cruciaal was dat Jan Adema niet wist hoe hij met een dam kon winnen en dat Auke Spijkstra een vier punten wedstrijd verloor.
Dat Erwin Heslinga de winst miste en Anne Kooistra in het laatst nog remise kon afdwingen kwam er ook nog bij. Willem Leijenaar kreeg misschien een puntje te weinig tegen ondergetekende.
<center>[img]http://fmjd.org/dias/save/11368971471.png[/img]
Auke Spijkstra - Marten Korf.</center>
Zwart speelde hier 1...17-22 waarna Auke gedachtenloos 2.28x17 sloeg. Na 2.27x18 13x33 3.32-28 33x22 4.37-31 26x37 5.48-42 37x48 6.40-35 48x30 7.35x4 staat er een leuke dam op het bord.
<center>[img]http://fmjd.org/dias/save/11368973785.png[/img]</center>
Later in de partij Spijkstra-Korf: 1...25-30 2.34x25 23-29 en nu vervolgde wit met 3.28-23?. Het schijnt dat 3.25-20 redelijke remisekansen had gegeven....
<center>[img]http://fmjd.org/dias/save/11368975959.png[/img]
Anne Pieter Kooistra - Foeke Tiemensma.</center>
Hoewel Anne Pieter eerder al verloren had gestaan, kon hij hier na bijna zes uur spelen, de verrassende remise met 1.15-10 14x5 2.25-20 pakken!
Het zit Huizum dit seizoen (uitgezonderd tegen DVSB!) niet mee. Tegen WvM2, Het Noorden en Franeker zijn kostbare wedstrijdpunten weggegeven.
Hiltex 2 - Huizum wordt steeds belangrijker in de strijd om degradatie.
In welke wedstrijd zal Hildering zijn toppers eigenlijk inzetten....?
-
VAD presteerde ook 50-100 punten onder de rating, maar ze hadden 150-200 boven hun rating geluk. Vandaar de 10-10.Hanco Elenbaas wrote:VAD haalde, terwijl het gemiddeld 50 tot 100 punten onder de rating presteert volgens drs. Van Dusseldorp, toch nog met twee vingers in de neus 10-10 tegen DVSB, met drs. Van Dusseldorp kruipend voor Christian van der Schaaf. Hoe moet dat nou met het arme DVSB tegen Hiltex 2 na alle prikkelende uitspraken hier?E. van Dusseldorp wrote:Eran Binenbaum lijkt me leuk. Bij die gelegenheid kan hij je dan meteen het echte verhaal over 'Geneve' vertellen.Hanco Elenbaas wrote: Dank je Eric. Dit soort uitspraken hebben we juist nodig om iedereen te motiveren voor de wedstrijd op 18 februari.