Volendam

GuidoB

Re: Volendam

Post by GuidoB » Tue May 19, 2015 23:06

Thijs, leer alsjeblieft eens begrijpend lezen voordat je reageert op wat ik hier schrijf. Ik suggereer niets over het KNDB-beleid. Lees de eerste post van deze draad nog eens. Paul Sier schrijft dat Volendam stopt uit onvrede over de KNDB. Daar had ik het over en verder niets.

Ik zal hem even quoten:
A.Presman wrote:
Paul Sier wrote:Dat we ermee stoppen heeft enkele algemene redenen , maar zeker speelt ook mee dat we ons steeds minder bij deze KNDB thuis voelen.
Niets van dat verhaal in het interview met Cor Westerveld. Paul Sier heeft het over 'we'; Cor Westerveld vertelt zijn eigen verhaal. En ja, ik geloof de journalist van het Noord-Hollands Dagblad iets eerder dan Paul Sier.

En nog even wat. Thijs, jij weet helemaal niets over wat ik allemaal doe om problemen binnen de KNDB te benoemen, te voorkomen, op te lossen en wat je ook maar kunt verzinnen. En ik denk dat het heel goed is om dat zo te houden.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Tue May 19, 2015 23:24

Guido, leer alsjeblieft eens om eerlijk te zijn en niet zo manipulatief om de KNDB te proberen te verdedigen.
Ik heb de eerste post nog eens gelezen, jij blijkbaar niet. Want anders had je de 2 zinnen die eronder stonden wel meegenomen in je Quote namelijk:
A.Presman wrote:
Paul Sier wrote: Maar onwillekeurig gaan bepaalde veranderingen en zienswijzen van onze bond je dan toch dermate tegenstaan , je motivatie zelfs ondermijnen , waardoor je het beste op een tijdig moment kunt stoppen.
Dat de Volendammers er niet voor gekozen hebben deze reden tegen de journalist te vertellen snap ik verder heel goed. triest om te zien dat jij hier misbruik van probeert te maken en net te doen alsof Volendam ook gestopt zou zijn als de KNDB een goed beleid zou hebben. Verder geloof ik natuurlijk dat het stoppen vaak een opstapeling van zaken is dat de KNDB hier een negatieve rol in heeft gespeeld staat als een paal boven water.

playforstacks

Post by playforstacks » Tue May 19, 2015 23:37

Guido, over begrijpend lezen gesproken. Heb jij het krantenartikel wel gelezen?
Er word helemaal geen reden gegeven waarom Volendam stopt. Er word wel gezegd waarom ze niet hoeven te stoppen namelijk dat de sponsor gewoon door zou willen gaan.
Waarom ze stoppen word in het midden gelaten, als ik de post van de voorzitter van Volendam op forum mag geloven weet ik wel waarom Volendam stopt :roll:

GuidoB

Post by GuidoB » Tue May 19, 2015 23:39

Je valt in herhaling, Thijs. Ik verdedig niemand, ik constateer alleen. Paul Sier noemt een reden voor het stoppen en Cor Westerveld rept hier met geen woord over. Ik ken beide mensen een klein beetje en ik weet wel welk verhaal ik meer geloof. That's all. Doe ermee wat je wilt.

Ik geloof overigens wel dat er bij Paul Sier onvrede zit richting de KNDB; zie ook zijn laatste actie richting NOC*NSF. Wat ik niet geloof, is dat dit ook voor de andere trekkers bij Volendam geldt.

Heb je me nu begrepen, Thijs?

playforstacks

Post by playforstacks » Tue May 19, 2015 23:50

GuidoB wrote:Je valt in herhaling, Thijs. Ik verdedig niemand, ik constateer alleen. Paul Sier noemt een reden voor het stoppen en Cor Westerveld rept hier met geen woord over. Ik ken beide mensen een klein beetje en ik weet wel welk verhaal ik meer geloof. That's all. Doe ermee wat je wilt.

Ik geloof overigens wel dat er bij Paul Sier onvrede zit richting de KNDB; zie ook zijn laatste actie richting NOC*NSF. Wat ik niet geloof, is dat dit ook voor de andere trekkers bij Volendam geldt.

Ha, nu begrijp ik je. Je snap er zelf gewoon helemaal niks van.
De sponsor was er alleen maar omdat Paul Sier Voorzitter was en nauw was betrokken bij Volendam (team leider). Dat hij nog een rechterhand had genoemd Cor Westerveld (dit staat in artikel) geloof ik best. het kan heel goed zijn dat Paul als voorzitter de beslissing heeft genomen om te stoppen en dat de rest van Volendam "het mooi vond geweest".
Dat de club Volendam stop heeft als reden omdat Paul Sier niet meer door wilden door het beleid van deze bond.

Heb je me nu begrepen, Guido?

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue May 19, 2015 23:51

Het is duidelijk hoe Sier er over denkt en het is alleen maar correct dat hij dat niet via de media ventileert. Of zijn KNDB kritiek überhaupt terecht is weet ik niet zo zeker. Dat e veel kritiek op KNDB is valt niet te ontkennen. Het kan zelfs zonder woorden.
Apeldoorn, feitelijk 3 leden, speelt om landstitel. Volendam, 4 leden, speelt om landstitel. Dat is het beste bewijs dat het niet goed gaat met dammen in Nederland en dus ook niet met KNDB. En dat ligt niet alleen aan de KNDB maar aan ons allen.

GuidoB

Post by GuidoB » Tue May 19, 2015 23:52

Vooruit, Thijs. Ik zal een tipje van de sluier oplichten. Er worden twee redenen genoemd waarom Volendam gestopt is, of zoals de journalist het noemt, waarom het 'mooi geweest' is. Er staat niet letterlijk: "we zijn gestopt, omdat...", maar er staan wel twee redenen. Kun jij ze vinden?

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Tue May 19, 2015 23:55

GuidoB wrote:Je valt in herhaling, Thijs. Ik verdedig niemand, ik constateer alleen. Paul Sier noemt een reden voor het stoppen en Cor Westerveld rept hier met geen woord over. Ik ken beide mensen een klein beetje en ik weet wel welk verhaal ik meer geloof. That's all. Doe ermee wat je wilt.

Guido, nu ben ik wel benieuwd waar je dit op baseert. Maar het is een beetje een non discussie aan het worden. Het artikel was chique, maar er zit echt zeer bij de "mannen" van Volendam en niet alleen daar. Dat lossen we op dit forum niet op.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

GuidoB

Post by GuidoB » Wed May 20, 2015 00:01

Frans de Jonge wrote:

Guido, nu ben ik wel benieuwd waar je dit op baseert. Maar het is een beetje een non discussie aan het worden. Het artikel was chique, maar er zit echt zeer bij de "mannen" van Volendam en niet alleen daar. Dat lossen we op dit forum niet op.
Er zit echt zeer bij één man van Volendam. Dit is voor het eerst dat ik iets hoor van een andere man van Volendam. Dat ik van hem een verhaal met een heel andere toon hoor, verbaast me niets. Ik ken Cor Westerveld als een zeer grote damliefhebber en niet als iemand die ook maar enige onvrede richting de KNDB heeft.

Wist je dat men in Hoorn bezig is met het heroprichten van de plaatselijke damclub? Het zou me niets verbazen als Cor Westerveld daarbij betrokken is.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed May 20, 2015 21:22

GuidoB wrote:
En nog even wat. Thijs, jij weet helemaal niets over wat ik allemaal doe om problemen binnen de KNDB te benoemen, te voorkomen, op te lossen en wat je ook maar kunt verzinnen. En ik denk dat het heel goed is om dat zo te houden.
Het zou in het kader van transparantie best heel goed zijn dat je dit juist niet voor je houdt GuidoB.
Ik ben best benieuwd welke problemen jij benoemt, voorkomen hebt en opgelost hebt.
Daar zouden we dan misschien ons voordeel mee kunnen doen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Mon Jun 15, 2015 09:18

Paul Sier wrote:In het kader van de transparantie doe ik je bijgaand de reactie toekomen van het NOC*NSF op mijn ingezonden mail van 1-5-2015.

Iedereen kan op die manier zijn/haar eigen mening vormen.

Zelf kan ik me uiteraard helemaal niet vinden in deze reactie. Het is zeer summier en inhoudelijk wordt er op vrijwel niets ingegaan Men geeft slechts aan "blij te zijn met de topsport ambities van de dambond" , maar over het algemeen belang van DEZE vorm van topsport voor het dammen verder geen woord.

Ten aanzien van de opgegeven ledenaantallen ; die zijn getoetst en akkoord bevonden door het NOC*NSF. Men heeft geen reden tot twijfel , zo schrijft men.
Echter , als we de leden van de KNDB analyseren , dan zijn er toch echt niet meer dan ca. 3.900 UNIEKE leden !
Ook uit het Deltaplan blijken deze cijfers ; op pagina 13 zien we dat de KNDB hooguit 3.902 UNIEKE leden heeft per 31-12-2012.
Je kan iemand vervolgens kunstmatig 26x meetellen ; het blijft voor mij 1 dammer.

Voor mij is de actie richting NOC*NSF hierbij gesloten. Mijn primaire doel was om ook eens een ander geluid bi het NOC*NSF te
deponeren. Wellicht dat men dat geluid bij de toekenning van eventuele toekomstige subsidies mee wil nemen.

Ik ontving n.a.v. de mail op het forum veel steunbetuigingen , uit het gehele land.
Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Voor mij bleek er uit hoezeer deze wrevel in de damwereld leeft !
Ik dank jullie allen voor deze blijken van steun en de mooie reacties die ik mocht ontvangen.

Maar veel liever nog zag ik dat de damsport geen wrevel kent en we allemaal eensgezind genieten van ons prachtige spel.

Groet,
Paul Sier

NOC*NSF wrote:From: NOC*NSF
To: Paul Sier
Subject: RE: Damsport in het nauw ! t.a.v. afdeling topsport NOC*NSF
Date: Thu, 21 May 2015 14:26:26 +0000

Geachte heer Sier,

Bedankt voor uw email die wij intern uitgebreid hebben besproken. U ontvangt hierbij onze reactie.
Als NOC*NSF zijn wij blij met de topsport ambities van de dambord zoals deze zijn weergegeven in het huidige beleidsplan van de Dambond. Dit beleidsplan is in 2012 goedgekeurd in de ALV van de Dambond.
In de afgelopen twee jaar en ook in 2015 worden door de Dambond activiteiten conform geaccordeerde plannen uitgevoerd en ook verantwoord.
Wij hebben verder geen reden te twijfelen aan de opgegeven leden aantallen. Deze zijn getoetst en verantwoord.
Indien deze reactie uw zorg niet wegneemt en u zich blijvend niet kunt vinden in het (topsport)beleid van de KNDB, dan adviseren wij u de daartoe geëigende wegen binnen uw dambond te volgen.
Met sportieve groet, mede namens Marti ten Kate (NOC*NSF Topsport),

Jolina Broesder
Accountmanagement NOC*NSF

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Wed Jun 24, 2015 03:07

GuidoB wrote:
Frans de Jonge wrote:

Er zit echt zeer bij één man van Volendam. Dit is voor het eerst dat ik iets hoor van een andere man van Volendam. Dat ik van hem een verhaal met een heel andere toon hoor, verbaast me niets. Ik ken Cor Westerveld als een zeer grote damliefhebber en niet als iemand die ook maar enige onvrede richting de KNDB heeft.

Wist je dat men in Hoorn bezig is met het heroprichten van de plaatselijke damclub? Het zou me niets verbazen als Cor Westerveld daarbij betrokken is.
Guido hoeft kennelijk niks te onderzoeken voordat hij oordelen velt. Het is helemaal niet waar dat Paul Sier als enige bij Volendam kritiek heeft op het KNDB-beleid.
Wat heeft het voor waarde een uitspraak te doen over goed werk van Cor Westerveld als je helemaal niet weet of hij betrokken is bij genoemde damclub?
Nee, dit is de bekende defensieve houding, die de KNDB stelselmatig inneemt.
Paul Sier heeft groot gelijk dat hij het topsportbeleid aan de kaak stelt, want het leidt slechts tot verdeeldheid en niemand wordt er gelukkig van. De ene misstand volgt de ander op. De kritiek die ik van andere dammers hoor is overweldigend. JK is nooit gekozen en blijft zonder dat het bestuur hem ooit durft te corrigeren, eeuwig op het luche zitten en hij denkt echt dat het wel ok is dat hij overal over beslist, zelfs over zijn eigen inkomsten en over zijn eigen positie binnen het team KNDB ..
Het beleid is domweg ondemocratisch, één mannetje dat al 20 jaar alles bepaalt, en als hij gecorrigeerd wordt zwaait meneer met zijn portefeuille (alsof hij zijn dreigement ooit waar kan maken, natuurlijk is het bluf!) en dan gaaan de angsthazen weer om ...

Stemmen er 6 man voor digitaal noteren dan worden achter de schermen deze mensen bewerkt ... en dan zijn er plots nog 2 man voor...
En de belissing is bizar: angst voor digitaal noteren, want fraudegevoelig ... Digitaal noteren maakt frauderen juist lástiger, want nu heb je een extra apparaat nodig om op de wc te checken.
Daarom gebruik ik zelf nooit een smartphone om te noteren, want ik heb er maar eentje en die heb ik op de wc nodig :lol:
Heaven is no location, but a state of mind

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Jun 25, 2015 11:07

Het is knap hoe dammers toch altijd weer tegenstanders weten te creëren, ook al zijn die er niet. Daar zouden we als sport nog iets mee kunnen als we echt klein worden. :wink:

Ik ben de KNDB niet, hoe graag sommigen hier op het forum dit ook zouden willen. Ik voel me dan ook niet aangesproken als er mensen kritiek hebben op het KNDB-beleid.

Wat het KNDB-beleid op het gebied van topsport betreft, sta ik aan de kant van Paul. Bij de introductie van de landenuitdaging en de behandeling van de begroting was ik het enige bondsraadslid dat opstond. Ik wilde dat er geen cent KNDB-geld naartoe zou gaan en dat vind ik nog steeds. Het is hartstikke goed dat de KNDB de damsport wil uitdragen - ook internationaal - maar dit is niet de manier. Destijds was ik de enige die er anders over dacht; nu zijn er wellicht meer medestanders. Ik wens heren als Stempher en Van den Broek veel succes bij het roeien tegen de stroom in.

En Piet, als je precies wilt weten wat commissieleden van de KNDB doen, dan ben je van harte welkom om in een commissie te gaan zitten. Dit heb je natuurlijk al eens gedaan als ICT man. Ik ga op een forum geen verantwoording afleggen voor mijn uitvoerende werk als commissielid. Kort gezegd komt het er op neer dat we er als commissie voor zorgen dat een hoop zaken goed lopen.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Jun 25, 2015 13:36

GuidoB wrote:. Destijds was ik de enige die er anders over dacht; nu zijn er wellicht meer medestanders. Ik wens heren als Stempher en Van den Broek veel succes bij het roeien tegen de stroom in.
Hierover.. sinds een maand zit ik in het bestuur van de PODB met de portefeuille jeugdzaken (even makkelijk gezegd). Vraag 1. is het toegestaan om op eigen noot in de Bondsraad zitting te nemen, terwijl je tegelijkertijd bestuurslid bent bij een aangesloten provinciale dambond? Ik las er niks over in de statuten. Daarin heeft men het alleen over KNDB-bestuurslid. Indien vraag 1 met 'ja' beantwoord wordt: vinden we (forumlezers) het wel ethisch verantwoord om dit te doen met het oog op mogelijke mengeling van m'n belangen als privélid en m'n belangen als bestuurslid PODB?

Ik zit serieus met dit dilemma. Nu bestaat er ook de mogelijkheid om namens de PODB zitting te nemen, maar dit gaat dan uiteraard sowieso ten koste van mijn persoonlijke mening. Ik ben niet iemand die namens de PODB eigen standpunten gaat lopen verkondigen. 't Is lastig..

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Jun 25, 2015 14:39

Ik begrijp je dilemma, Michel.

Het zegt natuurlijk niks over hoe jij het gaat doen, maar ik heb hier zelf nooit echt moeite mee gehad. Ik heb een termijn namens de WCDA (correspondentiedammers) in de bondsraad gezeten en was in die tijd ook bestuurslid van de WHDB (West-Holland). Ik heb nooit conflicten gehad met WHDB-standpunten, waar de WCDA al dan niet achter stond. Dit kan te maken hebben met de positie van de WCDA, die over veel KNDB-zaken geen mening heeft. Ik heb mij wel soms onthouden van stemming, omdat ik het raar vond dat de WCDA zou meestemmen. Daar werd in het algemeen wat lacherig op gereageerd.

Mijn ervaring is dat de meeste mensen die een bond vertegenwoordigen, vaak hun eigen mening hebben over bepaalde zaken. Dat is soms overduidelijk niet de mening van de achterban die zij zouden moeten vertegenwoordigen. Maar dit laatste is dan weer mijn subjectieve inschatting; ik heb dat niet de hele achterban gevraagd. Het is een interessante vraag, of dit wel een probleem is, of misschien is het zelfs wel de bedoeling. Het zou wat gekkig zijn als alleen de mensen die op persoonlijke titel in de bondsraad zitten, daar hun eigen mening mogen verkondigen.

Ik vind dat je bij verkiezingen door middel van jouw stem de vertegenwoordiging neerlegt bij diegene waarin je het vertrouwen hebt dat ze jouw standpunten het beste vertegenwoordigen. Ook bij de afvaardiging voor onze bondsraad vanuit de provincies loopt dit via de verkiezingen van de provinciale bestuursleden. Gegeven dat vertrouwen moeten alle bondsraadsleden volgens hun eigen mening kunnen handelen.

Ik vind wel dat de provinciale vertegenwoordigers de plicht hebben om in elk geval moeite te doen om hun achterban goed te vertegenwoordigen. Dit wil zeggen actief de mening ophalen en op basis daarvan de eigen mening vormen. Maar eigenlijk hebben de mensen die via de landelijke verkiezingen in de bondsraad zijn gekomen dezelfde plicht. Ook deze mensen zouden zich op de hoogte moeten stellen van wat er in het land leeft en dit gebruiken bij het vormen van hun mening. In beide gevallen is het een kwestie van vertrouwen dat dit ook daadwerkelijk gebeurt.

Post Reply