Je vergeet dat dammen een remise-spel is. Naast 2-35 en 2-24 zijn er geen andere winnende zetten.Kosmos wrote:Sterker nog, na 9... 3-9 winnen alle (normale) zetten voor wit....ildjarn wrote:In tegenstelling tot wat je eerder schreef wint 2-35 ook.pietervdvorm wrote:
9... 3-9 10. 2-24!
Partijproblematiek
Re: Partijproblematiek
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
-
Arjen heeft wel eens uitgelegd hoe je een partijprobleem maakt. Beginnen vanuit een eindspel of motiefje, en vervolgens terugwerken. Ik heb dat geprobeerd, maar het lukt me simpelweg niet. Wat me wel lukt is om een praktische partijcombinatie zo vorm te geven, dat het eindspel heel precies gespeeld moet worden, met een interessant idee. Dit probleem bijvoorbeeld: alleen het idee 2-24 (of 2-35) wint, gevolgd door 24-29 (of 35-40). Het komt heel precies, en hoeveel grootmeesters zullen er niet zijn die zo'n eindspel nog remise laten lopen? Het zou me niet verbazen als zelfs de laatste diagramstand die ik gaf in een NK zou worden verprutst... Ik geef meteen toe: de problemen van Arjen en Kosmos zijn vele malen eleganter, maar mijn 'probleem' (combinatie + eindspel) is wél een heel realistische 14x14.
Excuses, ik had de verkeerde stand bekeken...Kosmos wrote:Sterker nog, na 9... 3-9 winnen alle (normale) zetten voor wit....ildjarn wrote:Een erg bekende combinatie.pietervdvorm wrote:In tegenstelling tot wat je eerder schreef wint 2-35 ook.pietervdvorm wrote: gevolgd door een illustratief eindspel, want allerlei ideeën (25-20 of 2-19-14 of 2-35 gevolgd door 38-24) leveren niet meer dan remise op. Winst is:
9... 3-9 10. 2-24!Dit valt m.i. meer onder 'practische combinaties'.pietervdvorm wrote:(Valt dit nog onder partijproblematiek? Of is daarvoor het eindspel te troebel?)
Niet alles wint, maar dit eindspel is toch niet echt acherp ofzo? De inleidende combinatie vind ik niet voldoende compensatie voor zo'n matig afspel.
Wel goed dat je doorzet. Toen ik begon vond ik het ook moeilijk om tot iets te komen, maar ik denk dat het verstandig is om wat kleiner te beginnen. Het vreemde is dat toen ik jaren geleden begon er weinig uit mijn vingers kwam, af en toe iets aardigs, maar dat de fonteinen nu blijven spuiten. Ik merk ook dat je als partijspeler je tactisch ontwikkelt, als je oefent in het maken van partijcomposities!
Heaven is no location, but a state of mind
Kosmos 31-03-2010
De pauw
Moet je nu eens kijken, o groot Componist Arjuna met je blonde lokken, wat ik heb gewrocht! Heb je wel eens het probleem gehad dat je teveel vrije zetten had? Meestal is het naarstig zoeken naar manieren om vrije zetten te kweken, maar in dit geval kan wit zijn twee vrije zetten - als ik het goed gezien heb althans - slechts op een (1) manier inleveren, om een beroemd motief op het bord te brengen.
Hein (Compositie), als dit probleem correct is, wil ik hem aanbieden voor Hoofdlijn.
Een pronkende pauw, een formidabel vormgegeven schepsel van de Kosmos
Een formidabele compositie, Tjalling! Er is een waslijst aan modaliteiten:Kosmos wrote:
Kosmos 31-03-2010
De pauw
Moet je nu eens kijken, o groot Componist Arjuna met je blonde lokken, wat ik heb gewrocht! Heb je wel eens het probleem gehad dat je teveel vrije zetten had? Meestal is het naarstig zoeken naar manieren om vrije zetten te kweken, maar in dit geval kan wit zijn twee vrije zetten - als ik het goed gezien heb althans - slechts op een (1) manier inleveren, om een beroemd motief op het bord te brengen.
- Evenwichtige 11x11 die realistisch en partijachtig is.
- Het is nog een verrassing wat de slagroute gaat worden.
- Dwangmoment 29-23! (18x29)* etc. Altijd mooi.
- Vervolg van de combinatie uit stilstand: 47-41!
- Beweging van de witte dam: 3-25-3x1. Perfect.
- Er is ook voortdurend beweging van de zwarte dam.
- De compositie krijgt ook een waardige SR-slotstand.
Hopelijk blijven die fonteinen vele jaren doorspuiten!
pietervdvorm wrote:Arjen heeft wel eens uitgelegd hoe je een partijprobleem maakt. Beginnen vanuit een eindspel of motiefje, en vervolgens terugwerken. Ik heb dat geprobeerd, maar het lukt me simpelweg niet. Wat me wel lukt is om een praktische partijcombinatie zo vorm te geven, dat het eindspel heel precies gespeeld moet worden, met een interessant idee. Dit probleem bijvoorbeeld: alleen het idee 2-24 (of 2-35) wint, gevolgd door 24-29 (of 35-40). Het komt heel precies, en hoeveel grootmeesters zullen er niet zijn die zo'n eindspel nog remise laten lopen? Het zou me niet verbazen als zelfs de laatste diagramstand die ik gaf in een NK zou worden verprutst... Ik geef meteen toe: de problemen van Arjen en Kosmos zijn vele malen eleganter, maar mijn 'probleem' (combinatie + eindspel) is wél een heel realistische 14x14.
Ik sluit me aan bij wat Tjalling zegt. In het begin is het ontzettend lastig om tot iets aardigs te komen, maar de aanhouder wint uiteindelijk. De beste manier is toch om klein te beginnen, bijvoorbeeld via miniaturen. Je moet niet verwachten dat je wel even een scherpe 14x14 in elkaar kan draaien, dat krijgt alleen een ervaren problemist voor elkaar. Door te beginnen bij eenvoudige miniaturen, krijg je de kunst steeds beter in de vingers en groeien de miniaturen steeds meer uit tot volwassen composities.Kosmos wrote:Niet alles wint, maar dit eindspel is toch niet echt acherp ofzo? De inleidende combinatie vind ik niet voldoende compensatie voor zo'n matig afspel.
Wel goed dat je doorzet. Toen ik begon vond ik het ook moeilijk om tot iets te komen, maar ik denk dat het verstandig is om wat kleiner te beginnen. Het vreemde is dat toen ik jaren geleden begon er weinig uit mijn vingers kwam, af en toe iets aardigs, maar dat de fonteinen nu blijven spuiten. Ik merk ook dat je als partijspeler je tactisch ontwikkelt, als je oefent in het maken van partijcomposities!
Al kan klein ook al best fijn zijn:
A.T. / 01-04-2010 / 8x8
Of de meer partijachtige versie:
A.T. / 01-04-2010 / 8x8
Al kan klein ook al best fijn zijn:
A.T. / 01-04-2010 / 8x8
A.T. / 01-04-2010 / 8x8[/quote]
Fraai eindspel, waar je op uitkomt, Arjen. Hoe kom je daaraan?
Ik zie diverse leuke varianten, met name 44-39! 12-18 6-1! 18-22 1-6! 22-27 6-28! 19-24 28-37! 24-30 37-48! 30-35 39-34! 15-20 34-30!! 35x24 48-25! +
Dank voor de lovende woorden over De Pauw!
A.T. / 01-04-2010 / 8x8
A.T. / 01-04-2010 / 8x8[/quote]
Fraai eindspel, waar je op uitkomt, Arjen. Hoe kom je daaraan?
Ik zie diverse leuke varianten, met name 44-39! 12-18 6-1! 18-22 1-6! 22-27 6-28! 19-24 28-37! 24-30 37-48! 30-35 39-34! 15-20 34-30!! 35x24 48-25! +
Dank voor de lovende woorden over De Pauw!
Arjen wrote:
A.T. / 01-04-2010 / 8x8
Dit bracht me op het idee van de Coup Raphael naar 6, na gedwongen damafname eindigend in oppositie (vereenvoudigd eindspel).
In dank aanvaard!Kosmos wrote:
Kosmos 31-03-2010
De pauw
Hein (Compositie), als dit probleem correct is, wil ik hem aanbieden voor Hoofdlijn.
Een pronkende pauw, een formidabel vormgegeven schepsel van de Kosmos
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Leonard Cohen
Puckneelip
Wit forceert de winst:
1.33-28 23x32 37x28 20-25 28-22 27-32 22-17 19-24 30x8 3x21 34-30 25x34 43-39 34x43 49x16 18-23 16-11 23-28 11-7 28-33 7-1 33-39 1-34 39x30 35x24 4-9 36-31 9-14 41-37!! 14-20 24-19 20-25 19-13 25-30 13-8 30-34 8-2 34-39 2-11! 39-43 11-16! +
Heel aardig. Vreemd dat we niet meer horen van de Wit-Russische problemist Puckneelip...
Ik componeerde dit eindspel met hulp van Flits én een flinke dosis geluk.Kosmos wrote:Fraai eindspel, waar je op uitkomt, Arjen. Hoe kom je daaraan?
De bedoelde hoofdvariant was de eenvoudige damvang met oppositie...
er zijn echter plotseling mooiere varianten, met als hoogtepunt het genoemde!
Tja, zonder geluk vaart niemand wel. Zeker een damproblemist niet.
Grappige gespiegelde Coup Raphaël trouwens! Mooi 'trainingsvoer'
-
Ook dit is weer erg mooi! Door zelf te ploeteren merk ik pas goed hoe lastig het is om zoiets te componeren. En hoe knap en elegant de problemen van Arjen en Tjalling zijn.Arjen wrote:Ik componeerde dit eindspel met hulp van Flits én een flinke dosis geluk.Kosmos wrote:Fraai eindspel, waar je op uitkomt, Arjen. Hoe kom je daaraan?
Gisteravond probeerde ik het eens anders: Gewoon, terugwerken vanuit een slotstand en vooral niet te complex maken, niet te veel schijven op het bord. Geheel volgens de instructie van Arjen en Tjalling. Tja, ’t klinkt simpel, maar een partijprobleem leverde het me niet op. Wel een alleraardigst eindspel. Ik zie niet in hoe ik dit eindspel kan terugwerken naar een partijstand. Daarom, een beetje off-topic:
Wit speelt en wint!
Ik ben hier niet ontevreden over want:
- 3x3 schijveneindspel
- goede spreiding: zwart kan aan beide bordranden zetten
- niet voor de hand liggende beginzet
- een paar leuke motieven
Zover kom ik dus. Maar hoe maak ik hiermee nu een partijprobleem?
Allereerst: leuk dat je doorgaat met je pogingen, Pieter! Ik neem aan dat de hoofdvariant van dit 3x3-eindspel als volgt gaat: 1.13-9! 26-31 2.9-4! [of 10-5...] 31-37 3.10-5! 37-42 4.4-27 etc. W+. Niet helemaal 'scherp' dus, want wit kan via meerdere zettenreeksen de winst binnenslepen. Dit is voor nu echter van ondergeschikt belang. Inderdaad is het verrassend dat wit begint met 13-9! Het zal niet meevallen om zoiets te bewerken, omdat het moeilijk is om 2 'bijna-dammen' (13 en 10) op het bord te krijgen na een combinatie.pietervdvorm wrote:Ook dit is weer erg mooi! Door zelf te ploeteren merk ik pas goed hoe lastig het is om zoiets te componeren. En hoe knap en elegant de problemen van Arjen en Tjalling zijn.Arjen wrote:Ik componeerde dit eindspel met hulp van Flits én een flinke dosis geluk.Kosmos wrote:Fraai eindspel, waar je op uitkomt, Arjen. Hoe kom je daaraan?
Gisteravond probeerde ik het eens anders: Gewoon, terugwerken vanuit een slotstand en vooral niet te complex maken, niet te veel schijven op het bord. Geheel volgens de instructie van Arjen en Tjalling. Tja, ’t klinkt simpel, maar een partijprobleem leverde het me niet op. Wel een alleraardigst eindspel. Ik zie niet in hoe ik dit eindspel kan terugwerken naar een partijstand. Daarom, een beetje off-topic:
Wit speelt en wint!
Ik ben hier niet ontevreden over want:
- 3x3 schijveneindspel
- goede spreiding: zwart kan aan beide bordranden zetten
- niet voor de hand liggende beginzet
- een paar leuke motieven
Zover kom ik dus. Maar hoe maak ik hiermee nu een partijprobleem?
Uitdaging: componeer eens een compositie die eindigt in een eenvoudige oppositie (bijvoorbeeld na damvang) of naturel (rondslag?), dus zonder lastig eindspel. Dan is het wellicht wat makkelijker om tot een partijprobleem te komen... vanuit een eenvoudige opdracht kun je vervolgens de lat voor jezelf steeds weer wat hoger leggen.
-
Dank Arjen voor je opmerkingen. Ik zal het nog eens proberen en dan vertrekken vanuit een oppositie of i.d. Dat eindspelletje klopt inderdaad niet, o.a. door die zetverwisseling. Veel te snel gepost. Het was trouwens wel iets subtieler gedacht dan in de door jou veronderstelde hoofdvariant. De bedoeling was dat zwart niet 3... 37-42 speelt maar 3...21-26 waarna wit met 4. 4-27! komt. Maar het is naar alle kanten bijoplosbaar want na 3...21-26 wint 4. 4-15 ook.
Ik heb eens het boekje In de werkplaats van de problemist van Leen de Rooij bestudeerd, waarin wordt uitgelegd hoe je terugwerkend vanuit een motief een probleem kan componeren. Aanbevolen literatuur voor aspirant-problemisten.
Hier een minicursus van eigen hand:
Stap 1: Zoek een motief dat je aanspreekt. Ik neem als bron Damspel Kleingoed van Bakker en De Bruijn.
Dia 470 ziet er zo uit:
Wit wint na 27 (14) 22 (19) 18 (24) 13 (29) 9 (33) 4 (39) 27! etc. +.
Neem nu het moment dat het meest geschikt is om te bewerken. Liefst met zwart aan zet, want anders moet je een extra tempo zien te kweken en dat valt niet mee.
Deze stand wordt het dus met zwart aan zet: (39) 27! +.
Nu je het motief hebt, kun je een stand in elkaar gaan puzzelen.
Stap 2: Bedenk slag-ideeën. Begin met de eindslag.
De dam op <4> kan mooi vanaf <42> komen, want je hebt immers steunschijf 47!
De eindslag kan dus zo worden:
Stap 3: Breid het idee uit. Puzzelwerk! Creativiteit is vereist. Probeer verrassende facetten en economische meergevers in te brengen.
De schijf op <38> kan mooi vanaf 40 gebracht worden. Bijkomend voordeel: Een tweegever over de damlijn is volgens de SR altijd goed!
Inzicht is vereist: Wit kan een keuzeslag afgeven op <23> zodat zwart 18x29 of 19x28 slaat. Een ad libitum (slagkeus) is toegevoegde waarde volgens Arjuna, dus dat is goed.
Nu kan schijf 34 eenvoudig gebracht worden vanaf <25>.
Zwart is kennelijk met zijn laatste achtergelopen met 35-40.
We zijn nog niet klaar:
Stap 4: Controleer je stand op zetverwisseling en bij-oplossingen!
Wit kan ook beginnen met 28-23 hier... Aiiiii!
Terug naar stap 3, dit wordt een lus...
Hoe dit op te lossen. Vaak kun je zetverwisseling voorkomen door zwart op slag te zetten.
Zet dus schijf 34 op <30> en je hebt een vrij tempo gekweekt.
De schijf van 42 of 43 op 48 zetten, lost het probleem van zetverwisseling (1.28-23!) niet op.
We kunnen wel 28 verplaatsen.
Kosmos 02-04-2010
Nogmaals naar stap 4, controleren en als het goed is, dan heb je een compositie!
Wit wint in 9 zetten.
Hier een minicursus van eigen hand:
Stap 1: Zoek een motief dat je aanspreekt. Ik neem als bron Damspel Kleingoed van Bakker en De Bruijn.
Dia 470 ziet er zo uit:
Wit wint na 27 (14) 22 (19) 18 (24) 13 (29) 9 (33) 4 (39) 27! etc. +.
Neem nu het moment dat het meest geschikt is om te bewerken. Liefst met zwart aan zet, want anders moet je een extra tempo zien te kweken en dat valt niet mee.
Deze stand wordt het dus met zwart aan zet: (39) 27! +.
Nu je het motief hebt, kun je een stand in elkaar gaan puzzelen.
Stap 2: Bedenk slag-ideeën. Begin met de eindslag.
De dam op <4> kan mooi vanaf <42> komen, want je hebt immers steunschijf 47!
De eindslag kan dus zo worden:
Stap 3: Breid het idee uit. Puzzelwerk! Creativiteit is vereist. Probeer verrassende facetten en economische meergevers in te brengen.
De schijf op <38> kan mooi vanaf 40 gebracht worden. Bijkomend voordeel: Een tweegever over de damlijn is volgens de SR altijd goed!
Inzicht is vereist: Wit kan een keuzeslag afgeven op <23> zodat zwart 18x29 of 19x28 slaat. Een ad libitum (slagkeus) is toegevoegde waarde volgens Arjuna, dus dat is goed.
Nu kan schijf 34 eenvoudig gebracht worden vanaf <25>.
Zwart is kennelijk met zijn laatste achtergelopen met 35-40.
We zijn nog niet klaar:
Stap 4: Controleer je stand op zetverwisseling en bij-oplossingen!
Wit kan ook beginnen met 28-23 hier... Aiiiii!
Terug naar stap 3, dit wordt een lus...
Hoe dit op te lossen. Vaak kun je zetverwisseling voorkomen door zwart op slag te zetten.
Zet dus schijf 34 op <30> en je hebt een vrij tempo gekweekt.
De schijf van 42 of 43 op 48 zetten, lost het probleem van zetverwisseling (1.28-23!) niet op.
We kunnen wel 28 verplaatsen.
Kosmos 02-04-2010
Nogmaals naar stap 4, controleren en als het goed is, dan heb je een compositie!
Wit wint in 9 zetten.