Beste Gerard.
Laat ik eerst eens een compliment uitdelen voor de manier waarop er in Den Haag met een goede jeugdopleiding en een clever beleid iets mooi groeit, want DIE Gerard de Groot ben je toch of vergis ik me?
Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, die van Den Haag is misschien te verkiezen boven andere methodes maar dat wil niet zeggen dat je zo maar uit de losse pols, zonder enig inzicht kunt oordelen over andere verenigingen. En als je je mengt in een discussie als bij deze topic ben dan objectief en oordeel niet zo snel.
Je hebt een wel heel vooringenomen en vooral verwrongen idee van hoe het er bij Raes aan toe gaat. Hoeveel spelers er van het eerste op de clubavond waren na het behalen van het kampioenschap? Zo`n 7 of 8 schat ik, want buiten Yves Vandeberg en ik zijn het allemaal Limburgers weet je! Maar hoe relevant is dat? Bij Raes willen we een mooi team neerzetten en hogerop komen,dat gaat (althans op dit moment) gewoon niet zonder spelers van buitenaf. Tuurlijk is het geen ideale situatie dat spelers niet op de clubavonden (kunnen) komen maar nadelige gevolgen hoeft dat niet te hebben. Zo kan ik zelf helaas niet naar de clubavonden maar dat wil niet zeggen dat ik geen band heb met de andere spelers, integendeel zelfs. Op VOG "ontmoet" ik enkele van mijn teamgenoten, praten we over het dammen en de club en analyseren we soms wat, er is veel e-mail-verkeer met anderen, en rondom de wedstrijden wordt er volop en met ALLE spelers gepraat en geanalyseerd.
Ik voel me op deze manier prettig bij Raes en heb het idee dat de spelers bij Raes het zo ook voelen.
Ook ik hoop dat er in de toekomst spelers in kunnen stromen uit de jeugdopleiding. Helaas stip jij slechts de nadelige kanten van de zaak aan, maar zie ook de voordelen eens. Het 1e team heeft promotiekansen maar ook het tweede kan dit seizoen een heel sterke formatie op de been brengen en misschien meedoen voor de topplaatsen. En ook het derde vaart er wel bij. Het mooie is nu dat wanneer de jeugdopleiding, waar momenteel hard aan wordt gewerkt gelukkig, vruchten af gaat werpen de spelertjes bij Raes trapsgewijs van nivo tot nivo kunnen doorgroeien.
Bovendien kan het aantrekken van sterke spelers een magneetfunctie hebben waardoor de vereniging groeit, met het huidige ledental van ongeveer 50 leden is Raes momenteel al een behoorlijke club dacht ik zo.
Je herhaaldelijk ongenuanceerd geschreeuw over een vette geldbuidel waarmee wild wordt gezwaaid wil ik voor eens en voor altijd ontkrachten. Natuurlijk wordt er betaald, maar niet zo buitensporig als jij het doet voorkomen. Een wereldkampioene mag toch zeker wel een leuk centje verdienen of niet?!! Ik ben zelfs bereid om jou in het oor te fluisteren wat ik zelf krijg(en tevreden mee ben!~), je zult een glimlach niet kunnen onderdrukken wed ik! De BASIS bij Raes is tweeledig;
1. vriendschapsbanden
Jasper Daems is(vooral) vanwege zijn vriend Randy Cardozo gekomen, ik ben zelf vorig jaar gegaan omdat mijn maatje Peter Schellekens het mooie initiatief aan het rollen heeft gebracht. Schellekens en Koullen/Kamyshleeva zijn al ja-ren dikke vrienden, ik heb zelf intensief contact met soulbrother Ger Stam en zo kan ik nog wel even doorgaan hoor.
2. het "Limburg-gevoel"
de bedoeling van Raes is om met Limburgse dammers iets moois te bereiken. Ik zal je de namen eens geven van de selectie van het eerste team dit jaar; we beginnen met de rasechte Limburgers Budé, Cardozo(!), Koullen, Maertzdorf, Peters, Schellekens en Stam. Dan de Limburgse Belg/Belgische Limburger Yves Vandeberg en Olga Kamyshleeva (getrouwd met Koullen)en, hoewel niet in Limburg geboren of woonachtig, ik zelf(ook ik heb Limburgs bloed, mijn vader komt er vandaan).
Blijven over de "exoten" Daems en Borghetti+?, die geen banden hebben met de provincie, hoewel ik dat van Jasper niet met zekerheid durf te zeggen.. Een selectie van 12 spelers omdat Vandeberg en Borghetti (die naar alle waarschijnlijkheid nog een Italiaanse dambroeder mee zal brengen) ieder slechts 5/6 wedstrijden zullen spelen.
Begint het verband/verbond je eindelijk te dagen Gerard? En zeg nou eens eerlijk, lijkt dit in de verste verte op koopziekte? Dacht het niet...
De vergelijking met de spookbeelden van clubs die een kampioensteam kochten en daar later de wrange vruchten van plukten gaat in het geval van Raes mank, Raes streeft niet naar incidenteel succes maar wil iets opbouwen. In mijn ogen zijn de benodigde ingrediënten volop aanwezig!
Tot slot nog iets over je bijterige opmerkingen over het agressief benaderen van een jeugdspeler. Had Maurice aan jou of wie dan ook moeten vragen; mag ik a.u.b. Patrick Stork vragen of hij bij ons wil komen spelen? Laat me niet lachen zeg, een speler kan heel goed zelf bepalen wat hij doet of laat, daar is jou of ieder anders toestemming niet voor nodig. Niet doen alsof mannekes van onder de 18 zielige onmondige wezentjes zijn die bescherming nodig hebben, de meesten hebben al meer levenservaring dan jij en ik op die leeftijd hadden als je begrijpt wat ik bedoel! En wat is nou onder druk zetten? De club die versterking zoekt is gebaat bij snelle beslissingen zodat er bij afwijzing tijd en ruimte genoeg overblijft om naar geschikte alternatieven te zoeken. En het enorme bedrag dat Patrick zou ontvangen? Trek er de reiskosten van af, wat drinken en een hapje eten en de jongen had er een tientje of iets meer aan overgehouden per wedstrijd. Nounounou, wat een wild gezwaai met geld! Een raadseltje; Het bruto van Patrick minus het netto van hem= mijn brutobedrag! Zo, dan is dat ook duidelijk.
Wild he! En daar kreeg de club het afgelopen seizoen buiten een zeer bij de club betrokken speler ook nog eens 15 punten uit 8 wedstrijden voor terug van mij. Ik had toch al gezegd dat Maurice creatief bezig is!!!!!!!
Zoals jij je "kroost" (en niet helemaal ten onrechte hoor, ik begrijp best dat je het zaakje bij elkaar wilt houden)beschermt, zo bescherm ik de belangen van Raes DC, want het bevalt me van geen kanten dat de club door leugens, vooroordelen en meestentijds ongenuanceerde kritieken in een kwaad daglicht wordt gezet. Raes is een club met een strijdplan, een club waarin plezier en prestatie samen smelten. Dat houdt dammen leuk!