Indeling Nationale Competitie 2004/2005

Discussies over damsport (in het Nederlands)
User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Apr 25, 2004 15:29

Gerard de Groot wrote:Misschien is een oude kaart gebruikt waar de afsluitdijk nog niet op staat.
Maar goed, als je al een brief gestuurd hebt, zal dat toch wel overwogen zijn. Ik was eigenlijk ook van plan een briefje te sturen, maar dat bleek achteraf niet nodig (Raes zit niet bij Den Haag)
Er is natuurlijk nog niets definitief. Op dit moment is de indeling slechts officieus bekendgemaakt. Leo Mous zou 'm (bijv. op grond van de suggesties hier) kunnen aanpassen. Gebeurt dat niet dan kunnen de clubs nog protest aantekenen.

Tenslotte is er de bondsraad die de bevoegdheid heeft om besluiten van het bestuur te corrigeren. Ik ben het zicht op de samenstelling daarvan een beetje kwijt, maar jullie (Jaap en Gerard) zitten daar toch nog in?

Gerard de Groot
Posts: 351
Joined: Mon Jul 07, 2003 22:09
Location: the Netherlands

Post by Gerard de Groot » Sun Apr 25, 2004 17:56

Jan Pieter wrote:
Gerard de Groot wrote:Misschien is een oude kaart gebruikt waar de afsluitdijk nog niet op staat.
Maar goed, als je al een brief gestuurd hebt, zal dat toch wel overwogen zijn. Ik was eigenlijk ook van plan een briefje te sturen, maar dat bleek achteraf niet nodig (Raes zit niet bij Den Haag)
Er is natuurlijk nog niets definitief. Op dit moment is de indeling slechts officieus bekendgemaakt. Leo Mous zou 'm (bijv. op grond van de suggesties hier) kunnen aanpassen. Gebeurt dat niet dan kunnen de clubs nog protest aantekenen.

Tenslotte is er de bondsraad die de bevoegdheid heeft om besluiten van het bestuur te corrigeren. Ik ben het zicht op de samenstelling daarvan een beetje kwijt, maar jullie (Jaap en Gerard) zitten daar toch nog in?
De bondsraad heeft de bevoegdheid om bestuursleden te benoemen en naar huis te sturen, reglementen goed cq. af te keuren, etc., maar zich inhoudelijk te bemoeien met de uitvoering van het beleid gaat wat ver.

Wat wel zou kunnen is het reglement ergens zodanig aan te passen dat altijd groepen van gelijke ratingsterkte samengesteld worden (wat is gelijke rating? Ten koste van hoeveel reistijd?). Maar afgezien van de vraag of ikzelf daar in alle gevallen voor zou zijn, weet ik ook niet of de Friezen en Groningers erwel behoefte aan hebben naar Amstelveen af te reizen.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Indeling Nationale Competitie 2004/2005

Post by Piet Bouma » Sun Apr 25, 2004 20:33

Gerard de Groot wrote:
Paul Wijninga wrote:
Hieruit spreekt een structureel onbegrip over de werking van de rating. Het is niet zo dat je door meer spelen een hogere rating krijgt. Het gaat er bij de rating om hoe goed je presteert, niet hoe vaak je dat doet (afgezien dan van een minimum aantal partijen dat je moet spelen om in de A-lijst opgenomen te worden, en afgezien van de situatie waarin de speelkracht van een speler in korte tijd sterk wijzigt).
Stel het is echt waar Jan Pieter: In de noorderlijke regionen is de gemiddelde rating lager. Iedereen speelt daar zo'n beetje tegen elkaar en niet zo zeer tegen andere regio's door de indeling van de KNDB. Is het dan niet heel veel lastiger om een fatsoenlijke rating te krijgen?

Ik denk zelf dat de wortel van het kwaad zit in de slechte manier waarop bij de jeugd plaatsen voor finales worden uitgegeven. Drenthe en Groningen mogen al jaren slecht 1 deelnemer afvaardigen. Het duurt daardoor heel veel langer voordat spelers een goed niveau halen. Bovendien zijn die jeugdfinales een goeie manier om alvast op een stevige rating te komen. Daar heb je nog goede kans om te winnen. Tegen de taaie houwdegens in de noordelijke tweede klasse is dat een ander verhaal.
Volgens mij heb ik dat al duidelijk aangegeven in mijn brief aan Leo Mous. Het is bijzonder frustrererend wanneer je promotie/degradatiekansen niet in de eerste plaats door eigen prestaties, maar vooral door de indeling bepaald worden. En zoals ook al aangegeven, speelt dat probleem momenteel extra op de grens van 1e en 2e klasse, omdat het als gevolg van de vrije inschrijving een straf is om in de 2e klasse te moeten spelen.
Ik twijfel aan je verhaal dat de indeling beslissend is. De regionale indeling wordt al jaren zo gehanteerd en ik kan mij niet anders herinneren dan dat over een scheve verdeling wordt gekletst. Ik zou verwachten dat ondertussen de sterke teams uit het westen allang naar boven gefilterd zouden zijn en al die zwakke teams uit het noorden allang weer naar hun terechte plek in de tweede klasse teruggewezen zouden zijn. Toch degraderen ook die teams uit het westen met super-ratings en niet alleen die 'zwakke' teams. Toch wel een beetje zwak verhaal, Jan Pieter
Nou Paul,

Ik weet wel zeker dat er kwaliteitsverschil is. Ik ken de kampioenen van 2B (Enschede) en 2E (Den Haag) van binnen en buiten. EDC zou in 2B hoogstens een vijfde plaats gehaald hebben.

Maar jullie in het noorden moeten er juist trots op zijn dat de gemiddelde ratings in de NC lager liggen. Blijkbaar slagen jullie er beter in om ook dammers uit de lagere regionen enthousiast te maken voor de competitie.

O ja. In 2C wordt volgend jaar Den Haag 2 kampioen.
Gerard,

Ik denk wel dat er een kern van waarheid in Paul's verhaal zit. Spelers, die wat geisoleerd in het 'verre noorden' alleen tegen elkaar uitkomen, zullen, wanneer er geen werkelijke toppers meedoen, niet zo snel in rating omhoog gaan. Pas als ze met 'westerse' wedstrijden mee gaan doen, blijkt waar ze echt staan. Zelf heb ik me de laatste drie jaar wat verbaasd over mijn clubgenoot Erwin Heslinga. Hij schoot opeens bijna 100 ratingpunten omhoog en mij dus voorbij. En dat terwijl zijn resultaten in nationale competitie niet zo opzienbarend waren (Laatste Finale FK ook wel aardig, maar die telt nog niet mee). Ook deed hij met wat open toernooien mee, en toen scoorde hij plotseling heel goed en aanmerkelijk beter dan tegen die noordelijke houwdegens.
Dit zou er dus voor pleiten om de 'noordelijken' maar wat te mengen met de anderen. Dan wordt de werkelijke sterkte duidelijk ('wij' daardoor een wat hogere rating en de rest van Nederland wat lager).
Maar wat mij betreft: laat ons maar mooi in die 'lagere ratingklassen'. Kunnen we als we promoveren echt voor verrassingen zorgen!

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Apr 25, 2004 20:49

Gerard de Groot wrote:De bondsraad heeft de bevoegdheid om bestuursleden te benoemen en naar huis te sturen, reglementen goed cq. af te keuren, etc., maar zich inhoudelijk te bemoeien met de uitvoering van het beleid gaat wat ver.
Het is inderdaad niet gebruikelijk dat een volksvertegenwoordiging zich bemoeit met alledaagse zaken, maar het kan natuurlijk wel, zeker wanneer de uitvoering van die alledaagse zaken vragen oproept. Op de agenda staat standaard het punt 'Bestuursbeleid' en de bondsraad kan altijd over elk onderwerp moties indienen.
Maar afgezien van de vraag of ikzelf daar in alle gevallen voor zou zijn, weet ik ook niet of de Friezen en Groningers erwel behoefte aan hebben naar Amstelveen af te reizen.
Wellicht een eye-opener, maar vanuit Leeuwarden en Groningen ben je sneller bij Amstelland dan bij de nu in 1A ingedeelde Dammers uit Oost en EDC. Maar de IJsselmeerpolders en de snelweg die daar doorheen loopt, stonden waarschijnlijk ook niet op de gebruikte kaart.

Jaap van Galen
Posts: 713
Joined: Wed Dec 17, 2003 10:51

Post by Jaap van Galen » Sun Apr 25, 2004 23:56

Jan Pieter wrote: Wellicht een eye-opener, maar vanuit Leeuwarden en Groningen ben je sneller bij Amstelland dan bij de nu in 1A ingedeelde Dammers uit Oost en EDC. Maar de IJsselmeerpolders en de snelweg die daar doorheen loopt, stonden waarschijnlijk ook niet op de gebruikte kaart.
Er lopen toch flink wat cijfermaniakken rond in onze damwereld. Waarom niet een computerprogrammaatje maken die de indeling optimaliseert naar de opgegeven wensen (ratingverschil, afstanden).
Maar eerst zijn natuurlijk wel de getalletjes, en dus ook alle afstanden nodig. Voor de 1e klasse zijn er 36 teams uit 34 plaatsen, kortom 34x33/2=561 afstanden. Op http://www.bp.nl/jsp/routeplanner.jsp zijn afstanden vrij snel te vinden. Hierbij alvast de eerste 33+32+31 (nog dank Insomnia en Steenslag voor jullie tabel-tips, waarom krijg ik nu al die lege regels tussen mijn kop van de tabel en de tabel zelf?).
Wie helpt even met aanvullen?

Reisafstanden 1e klasse teams 2004/2005
<table border=1><tr><td>Naam club</td><td>Plaats</td><td>WSDV</td><td>SNA</td><td>Amstelland</td></tr>
<tr><td></td><td></td><td>Wageningen</td><td>Heerhugowaard</td><td>Amstelveen</td></tr>
<tr><td>WSDV</td><td>Wageningen</td><td>0</td><td>135</td><td>83</td></tr>
<tr><td>SNA</td><td>Heerhugowaard</td><td>135</td><td>0</td><td>54</td></tr>
<tr><td>Amstelland</td><td>Amstelveen</td><td>83</td><td>54</td><td>0</td></tr>
<tr><td>Hijken DTC 2</td><td>Hijken</td><td>146</td><td>162</td><td>180</td></tr>
<tr><td>Harderwijk</td><td>Harderwijk</td><td>66</td><td>109</td><td>69</td></tr>
<tr><td>Univé Bunschoten</td><td>Bunschoten</td><td>49</td><td>59</td><td>51</td></tr>
<tr><td>Gorredijk</td><td>Gorredijk</td><td>159</td><td>121</td><td>143</td></tr>
<tr><td>EDC</td><td>Enschede</td><td>114</td><td>206</td><td>167</td></tr>
<tr><td>Warffum</td><td>Warffum</td><td>211</td><td>188</td><td>209</td></tr>
<tr><td>Fortuin Dokkum</td><td>Dokkum</td><td>199</td><td>126</td><td>175</td></tr>
<tr><td>Huizum 2</td><td>Leeuwarden</td><td>176</td><td>101</td><td>150</td></tr>
<tr><td>Mildam</td><td>Mildam</td><td>143</td><td>117</td><td>138</td></tr>
<tr><td>RDG-DIO</td><td>Den Haag</td><td>107</td><td>93</td><td>57</td></tr>
<tr><td>Den Haag</td><td>Den Haag</td><td>107</td><td>93</td><td>57</td></tr>
<tr><td>Denk en Zet H-G</td><td>Hardinxveld</td><td>65</td><td>125</td><td>74</td></tr>
<tr><td>Zaanstreek</td><td>Zaandam</td><td>103</td><td>39</td><td>27</td></tr>
<tr><td>Leids Damgenootschap</td><td>Leiden</td><td>99</td><td>78</td><td>42</td></tr>
<tr><td>DOS</td><td>Delft</td><td>107</td><td>93</td><td>57</td></tr>
<tr><td>Samen Sterk</td><td>Hazerswoude</td><td>87</td><td>83</td><td>47</td></tr>
<tr><td>GDC</td><td>Gorinchem</td><td>56</td><td>121</td><td>70</td></tr>
<tr><td>Tamek Damkring</td><td>Marknesse</td><td>112</td><td>137</td><td>103</td></tr>
<tr><td>Ons Genoegen</td><td>Wapenveld</td><td>73</td><td>156</td><td>116</td></tr>
<tr><td>Tomahaôk/Westland 2</td><td>De Lier</td><td>115</td><td>101</td><td>65</td></tr>
<tr><td>DEZ/NGKZ</td><td>Hattemerbroek</td><td>77</td><td>150</td><td>110</td></tr>
<tr><td>Raes Damclub Maastricht</td><td>Maastricht</td><td>163</td><td>262</td><td>210</td></tr>
<tr><td>PSV Dammen</td><td>Eindhoven</td><td>95</td><td>173</td><td>121</td></tr>
<tr><td>EAD</td><td>Asten</td><td>86</td><td>196</td><td>145</td></tr>
<tr><td>Dammers uit Oost 2</td><td>Vorden</td><td>58</td><td>166</td><td>126</td></tr>
<tr><td>Lent</td><td>Lent</td><td>27</td><td>165</td><td>113</td></tr>
<tr><td>Angarde Informatica 2</td><td>Tilburg</td><td>82</td><td>163</td><td>111</td></tr>
<tr><td>Source+ NDG</td><td>Nieuwegein</td><td>56</td><td>94</td><td>42</td></tr>
<tr><td>Ons Genoegen</td><td>Utrecht</td><td>51</td><td>88</td><td>36</td></tr>
<tr><td>DVSB 2</td><td>Soest</td><td>45</td><td>87</td><td>47</td></tr>
<tr><td>BDV</td><td>Bennekom</td><td>5</td><td>133</td><td>81</td></tr>
<tr><td>WSDV 2</td><td>Wageningen</td><td>0</td><td>135</td><td>83</td></tr>
<tr><td>NOAD</td><td>Nijmegen</td><td>30</td><td>167</td><td>116</td></tr></table>

User avatar
steenslag
Posts: 1184
Joined: Sun Sep 21, 2003 10:09
Contact:

Post by steenslag » Mon Apr 26, 2004 00:49

Die lege regels begrijp ik ook niet , en dat font krijg ik ook niet kleiner.
Dit lijkt overigens op het fameuze handelsreiziger-probleem: een handelsreiziger moet alle damclubs bezoeken; wat is de kortste route?

Kost wonderbaarlijk veel rekentijd.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Post by GuidoB » Mon Apr 26, 2004 00:59

steenslag wrote:Dit lijkt overigens op het fameuze handelsreiziger-probleem: een handelsreiziger moet alle damclubs bezoeken; wat is de kortste route?

Kost wonderbaarlijk veel rekentijd.
Dat van die rekentijd klopt; dat van die handelsreiziger niet helemaal. Hij moet namelijk niet alle damclubs bezoeken. Er zijn drie handelsreizigers, die samen 36 clubs moeten bezoeken. Elk doet er 12. Vragen: welke handelsreiziger moet waar gaan wonen (niet interessant in dit geval) en wie bezoekt welke clubs? Dit is een heel bekend logistiek probleem, maar dan met winkels en distributiecentra. Tsjee, hoe heet dat nou ook alweer? Gerrit Timmer zou me direct ontslaan als hij dit zou lezen. Nou ja, ik werk dan ook niet op onze logistieke afdeling, dus ik mag het vergeten zijn. Ik weet al helemaal niet meer hoe je dit nou ook alweer oplost. Welke econometrist helpt me uit de brand? Misschien een mede-Ortec'er: Teun, Laurens? Of een andere econometrist: Bert?

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Post by Bert Zwart » Mon Apr 26, 2004 01:51

je bedoelt HET STEINER-PROBLEEM!!!!

Wat moet ik mijn studenten nu vertellen als ze financial engineer bij ORTEC willen worden?

Het is overigens helemaal geen Steiner-probleem, doch dit terzijde.

GuidoB wrote:
steenslag wrote:Dit lijkt overigens op het fameuze handelsreiziger-probleem: een handelsreiziger moet alle damclubs bezoeken; wat is de kortste route?

Kost wonderbaarlijk veel rekentijd.
Dat van die rekentijd klopt; dat van die handelsreiziger niet helemaal. Hij moet namelijk niet alle damclubs bezoeken. Er zijn drie handelsreizigers, die samen 36 clubs moeten bezoeken. Elk doet er 12. Vragen: welke handelsreiziger moet waar gaan wonen (niet interessant in dit geval) en wie bezoekt welke clubs? Dit is een heel bekend logistiek probleem, maar dan met winkels en distributiecentra. Tsjee, hoe heet dat nou ook alweer? Gerrit Timmer zou me direct ontslaan als hij dit zou lezen. Nou ja, ik werk dan ook niet op onze logistieke afdeling, dus ik mag het vergeten zijn. Ik weet al helemaal niet meer hoe je dit nou ook alweer oplost. Welke econometrist helpt me uit de brand? Misschien een mede-Ortec'er: Teun, Laurens? Of een andere econometrist: Bert?
Last edited by Bert Zwart on Mon Apr 26, 2004 02:14, edited 1 time in total.

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Post by Bert Zwart » Mon Apr 26, 2004 01:58

Eigenlijk is het weer eens hoog tijd om dit forum te verblijden met een mooie anekdote over Guido tijdens zijn studietijd.

Maar goed,

het is gewoon een simpel geheeltallig programmeringsprobleem: Van elke club moet je bepalen in welke klasse ze wordt ingedeeld.

De constraints zijn simpel.

Over de waarderingsfunctie kun je twisten.

Je wilt zowel de maximale gemiddelde rating als de maximale gemiddelde reisafstand per klasse minimaliseren.

Een gewogen versie hiervan lijkt me een goede optie, met verschillende gewichten. Hier komen dan ongwtijfeld bruikbare indelingen uit.

Guido, denk jij zo'n oplossing te kunnen "verkopen" aan de competitieleider? Dan kan het waard zijn om dit even in AIMMS te gooien.

Jaap van Galen
Posts: 713
Joined: Wed Dec 17, 2003 10:51

Post by Jaap van Galen » Mon Apr 26, 2004 07:36

Jaap van Galen wrote:Maar eerst zijn natuurlijk wel de getalletjes, en dus ook alle afstanden nodig. Voor de 1e klasse zijn er 36 teams uit 34 plaatsen, kortom 34x33/2=561 afstanden. Op http://www.bp.nl/jsp/routeplanner.jsp zijn afstanden vrij snel te vinden. Hierbij alvast de eerste 33+32+31 Wie helpt even met aanvullen?
De volgende 30+29+28 afstanden. Al opgezocht 183 van de 561 is 33%. Het lege-regel-probleem is nog steeds niet opgelost.

<table border=1>
<tr><td>Naam club</td><td>Plaats</td><td>Hijken DTC 2</td><td>Harderwijk</td><td>Univé Bunschoten</td></tr>
<tr><td></td><td></td><td>Hijken</td><td>Harderwijk</td><td>Bunschoten</td></tr>
<tr><td>WSDV</td><td>Wageningen</td><td>146</td><td>66</td><td>49</td></tr>
<tr><td>SNA</td><td>Heerhugowaard</td><td>162</td><td>109</td><td>59</td></tr>
<tr><td>Amstelland</td><td>Amstelveen</td><td>180</td><td>69</td><td>51</td></tr>
<tr><td>Hijken DTC 2</td><td>Hijken</td><td>0</td><td>104</td><td>135</td></tr>
<tr><td>Harderwijk</td><td>Harderwijk</td><td>104</td><td>0</td><td>35</td></tr>
<tr><td>Univé Bunschoten</td><td>Bunschoten</td><td>135</td><td>35</td><td>0</td></tr>
<tr><td>Gorredijk</td><td>Gorredijk</td><td>40</td><td>105</td><td>136</td></tr>
<tr><td>EDC</td><td>Enschede</td><td>115</td><td>111</td><td>124</td></tr>
<tr><td>Warffum</td><td>Warffum</td><td>73</td><td>170</td><td>202</td></tr>
<tr><td>Fortuin Dokkum</td><td>Dokkum</td><td>69</td><td>145</td><td>176</td></tr>
<tr><td>Huizum 2</td><td>Leeuwarden</td><td>66</td><td>123</td><td>154</td></tr>
<tr><td>Mildam</td><td>Mildam</td><td>43</td><td>101</td><td>132</td></tr>
<tr><td>RDG-DIO</td><td>Den Haag</td><td>217</td><td>117</td><td>99</td></tr>
<tr><td>Den Haag</td><td>Den Haag</td><td>217</td><td>117</td><td>99</td></tr>
<tr><td>Denk en Zet H-G</td><td>Hardinxveld</td><td>191</td><td>91</td><td>73</td></tr>
<tr><td>Zaanstreek</td><td>Zaandam</td><td>184</td><td>75</td><td>56</td></tr>
<tr><td>Leids Damgenootschap</td><td>Leiden</td><td>214</td><td>105</td><td>86</td></tr>
<tr><td>DOS</td><td>Delft</td><td>217</td><td>117</td><td>99</td></tr>
<tr><td>Samen Sterk</td><td>Hazerswoude</td><td>197</td><td>97</td><td>79</td></tr>
<tr><td>GDC</td><td>Gorinchem</td><td>187</td><td>87</td><td>69</td></tr>
<tr><td>Tamek Damkring</td><td>Marknesse</td><td>59</td><td>65</td><td>96</td></tr>
<tr><td>Ons Genoegen</td><td>Wapenveld</td><td>75</td><td>41</td><td>73</td></tr>
<tr><td>Tomahaôk/Westland 2</td><td>De Lier</td><td>225</td><td>125</td><td>107</td></tr>
<tr><td>DEZ/NGKZ</td><td>Hattemerbroek</td><td>71</td><td>35</td><td>67</td></tr>
<tr><td>Raes Damclub Maastricht</td><td>Maastricht</td><td>296</td><td>228</td><td>210</td></tr>
<tr><td>PSV Dammen</td><td>Eindhoven</td><td>228</td><td>138</td><td>120</td></tr>
<tr><td>EAD</td><td>Asten</td><td>218</td><td>162</td><td>144</td></tr>
<tr><td>Dammers uit Oost 2</td><td>Vorden</td><td>128</td><td>71</td><td>83</td></tr>
<tr><td>Lent</td><td>Lent</td><td>146</td><td>82</td><td>81</td></tr>
<tr><td>Angarde Informatica 2</td><td>Tilburg</td><td>214</td><td>129</td><td>111</td></tr>
<tr><td>Source+ NDG</td><td>Nieuwegein</td><td>166</td><td>66</td><td>48</td></tr>
<tr><td>Ons Genoegen</td><td>Utrecht</td><td>153</td><td>53</td><td>33</td></tr>
<tr><td>DVSB 2</td><td>Soest</td><td>142</td><td>42</td><td>14</td></tr>
<tr><td>BDV</td><td>Bennekom</td><td>148</td><td>64</td><td>47</td></tr>
<tr><td>WSDV 2</td><td>Wageningen</td><td>146</td><td>66</td><td>49</td></tr>
<tr><td>NOAD</td><td>Nijmegen</td><td>149</td><td>101</td><td>84</td></tr>
</table>
Last edited by Jaap van Galen on Mon Apr 26, 2004 07:57, edited 1 time in total.

Jaap van Galen
Posts: 713
Joined: Wed Dec 17, 2003 10:51

Post by Jaap van Galen » Mon Apr 26, 2004 07:40

Bert Zwart wrote:het is gewoon een simpel geheeltallig programmeringsprobleem: Van elke club moet je bepalen in welke klasse ze wordt ingedeeld.

De constraints zijn simpel.

Over de waarderingsfunctie kun je twisten.

Je wilt zowel de maximale gemiddelde rating als de maximale gemiddelde reisafstand per klasse minimaliseren.

Een gewogen versie hiervan lijkt me een goede optie, met verschillende gewichten. Hier komen dan ongwtijfeld bruikbare indelingen uit.

Guido, denk jij zo'n oplossing te kunnen "verkopen" aan de competitieleider? Dan kan het waard zijn om dit even in AIMMS te gooien.
Lijkt me een mooie gift namens het forum aan de competitieleider.

Wat betreft de waarderingsfunctie, met die twee minimalisaties kom je er niet helemaal, want ook een indeling met een poule met alleen kampioenskandidaten en degratiekandidaten, en twee poules met "middenmoters" voldoet dan als oplossing. Of zit dat in de constraints, kan uiteraard.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Apr 26, 2004 10:52

Jaap van Galen wrote:Het lege-regel-probleem is nog steeds niet opgelost.
Zou je niet liever het truukje met 'code' gebruiken? Dat neemt wat minder plek in op het forum en het lijkt me dat de getallen dan veel gemakkelijker te knippen en te plakken zijn. Nu moet eerst alle html-bagger er weer uitgesloopt worden.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Apr 26, 2004 11:13

Bert Zwart wrote:Je wilt zowel de maximale gemiddelde rating als de maximale gemiddelde reisafstand per klasse minimaliseren.
Om te beginnen zou het al heel mooi zijn als iemand een programaatje schrijft dat bij een bepaalde indeling de gemiddelde ratings en de gemiddelde reisafstanden toont, en dat de mogelijkheid biedt om, met de hand, snel een paar teams om te wisselen en dan opnieuw te rekenen.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Post by GuidoB » Mon Apr 26, 2004 11:20

Bert Zwart wrote:Je wilt zowel de maximale gemiddelde rating als de maximale gemiddelde reisafstand per klasse minimaliseren.

Een gewogen versie hiervan lijkt me een goede optie, met verschillende gewichten. Hier komen dan ongwtijfeld bruikbare indelingen uit.

Guido, denk jij zo'n oplossing te kunnen "verkopen" aan de competitieleider? Dan kan het waard zijn om dit even in AIMMS te gooien.
Ik zou het houden op de totalen, door 12 delen hoeft van mij niet. De IP-formulering leek mij niet erg eenvoudig, maar als jij zegt dat dit wel zo is, dan weet je ook vast wel hoe het moet. Heel mooi! Post je het model eventjes? Ik weet dan wel vrijwel niets meer van IP-modellen, het heeft nog altijd mijn interesse.

Ik snap dat het Steinerprobleem niet helemaal is wat je zoekt, want je wilt helemaal geen rondreis plannen, maar als dat relatief eenvoudig op te lossen is, dan leek het me een aardige benadering.

Over de verkoopbaarheid: Leo is zeker in de minimale reisafstanden geïnteresseerd. Dat van die rating weet ik niet zo goed. Ik hecht zelf helemaal niet aan de rating, zoals ik al heb aangegeven op dit forum. Maar ik ben de wedstrijdleider niet. Ik zou in de weging de afstanden in elk geval zwaarder meenemen.

Overigens leuk om te melden dat de kaart die Leo heeft gebruikt gloednieuw was. We hebben met Bingo steentjes de clubs erop gezet en zo op het oog een indeling gemaakt. Ik had AIMMS niet meegenomen...

We hebben wel een beetje gekeken naar de speelsterkte. Niet zozeer naar de ratings, als wel naar waar de teams vorig jaar speelden. De 1e klasse bastaat uit 2 oude hoofdklassers, 10 1e klassers en 24 2e klassers. De eerste 12 wilden we eigenlijk 4-4-4 verdelen. Dit bleek door de regionale spreiding niet helemaal mogelijk en daarom is het 4-3-5 geworden. Leuk dat 1B, waar Jan Pieter zo over loopt te zeuren, juist maar 3 van de sterkste ploegen heeft. Rating is leuk, maar als je met je club niet presteert in de competitie...

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Apr 26, 2004 11:34

GuidoB wrote:Leuk dat 1B, waar Jan Pieter zo over loopt te zeuren, juist maar 3 van de sterkste ploegen heeft. Rating is leuk, maar als je met je club niet presteert in de competitie...
Zoals eerder al gezegd, je moet eerst eens leren lezen. Mijn bezwaar tegen de huidige indeling is niet dat de kampioenskandidaten onevenwichtig zijn verdeeld, maar dat dat met de degradatiekandidaten het geval is. Ik heb het zelfs geen moment over promotie naar de hoofdklasse gehad. Wel over het feit dat momenteel in de tweede klasse teams zitten die beduidend sterker zijn dan sommige teams in de 1e klasse en dat ik dat graag hersteld wil zien.

Post Reply