Deltaplan
-
Re: Deltaplan
Ok Piet, maar laten we even verder brainstormen. Ik jouw theorie zou het minder spelen de ruimte bieden voor kader toch? Nu zitten er Apeldoornse dammers op zaterdag passief te kijken naar een wedstrijd. Dit had kader kunnen/moeten zijn. Dat was ook jouw theorie maar de praktijk is dan toch anders. En dat is spijtig want vroeg of laat (vroeg) gaat dan de stekker eruit. Een typisch voorbeeld waar topsport en breedtesport geen brug gevonden hebben. Als je dat model omzet naar wat er landelijk gaande is dan hebben we volgens mij de kern.
- Andrew Tjon A Ong
Jaap van Galen wrote:Op 1 januari 2000 had de KNDB volgens de ledenadministratie 7522 leden.
Op 1 januari 2013 had de KNDB volgens de ledenadministratie 4451 leden.
In 13 jaar zijn we ongeveer 40% van de leden kwijtgeraakt.
Beseffen we dat niet, kan het ons niet schelen, leggen we er ons bij neer, of?
Piet Bouma wrote:Op 1 januari 2000 had de KNDB volgens de ledenadministratie 7522 leden.
Zolang inzetten op het behouden van NOC-NSF subsidie en het behouden van een 55 landen status prioriteit 1 is bij KNDB, zie ik het somber in.
In Back to Basics heb ik geschreven dat volgens mij 4000 leden het dieptepunt zal zijn. Dat bereiken we volgens jou nu ontzettend snel.
Het belangrijkste is volgens mij kader, kader en nog eens kader.
Zolang we allemaal spelen, krijgen we dat kader niet. We spelen veel te veel wedstrijden.
Zelf vind ik dat de Nationale Competitie uitgekleed moet worden naar Ereklasse en twee Hoofdklasses. Dat is topsport en hoort bij de KNDB.
Dan hebben we meer mensen/spelers, die zich op andere wijze op zaterdag (jeugd, jeugd en nog eens jeugd en lokale activiteiten!) kunnen inzetten voor de damsport. (want sommige provinciale dambonden zullen hun provinciale competitie dan wrs. ook wel weer op zaterdag plannen).
Zit daar niet de crux? We spelen veel te veel en laten het organisatiewerk liggen.....
Ik vind dit ook niet bepaald dé oplossing. Dammers moeten gewoon zoveel mogelijk met hun sport bezig zijn. Hoe meer ze kunnen dammen hoe beter. Dat heeft zeker ook promotionele waarde, als men overal in het land de hele week door mensen aan het dammen ziet.Fred van Amersfoort wrote:Piet, ik vind jouw oplossing, het minder gaan spelen, riskant. Ik was zaterdag nog even kort bij Apeldoorn na de gewonnen wedstrijd tegen Van Stigt. Deze wedstrijd heeft minimaal 12 supporters gehad deze middag, voor dammen een behoorlijk aantal. Apeldoorn heeft in theorie kader genoeg. Toch blijkt een website, een onderlinge kompetitie, een jubileumvierig, een 2e bondsteam, schooldammen etc allemaal te veel werk. Jammer want een landstitel is leuk, een gezonde club nog veel leuker. Wat betreft de slaafse subsidiedrang en de 55 lndenuitdaging: direkt mee stoppen.
Er is kader genoeg in de damwereld. Men is echter niet bereid om fatsoenlijk te betalen voor kader voor breedtesport. Men is in de damwereld simpelweg niet bereid, om genoeg tijd en geld beschikbaar te stellen ten behoeve van projecten en campagnes aangaande ledenwerving en -behoud. Dat klinkt kort door de bocht, maar helaas komt het daar gewoon op neer.
Elk jaar vechten voor behoud van de NOC/NSF subsidies vind ik een gezonde zaak Het hoeft niet ten koste te gaan van de ontwikkeling van breedtesport. Integendeel. Er stroomt alleen meer geld naar de damsport toe en de KNDB zou dan minder eigen geld in de topsport hoeven te stoppen waardoor er meer geld voor de breedtesportactiviteiten zou kunnen vrijkomen. De 55 landen-uitdaging bij WK’s etc. om meer subsidies te kunnen krijgen vind ik daarom ook een goede zaak. Hoe meer geld er van buitenaf naar de damwereld kan stromen, hoe beter.
In het breedtesportprogramma van de Nederlandse Go-bond schrijft men: “breedtesport heeft tot doel het verbreden en ondersteunen van de basis: ledenwerving, clubondersteuning, etc.”
Volgens mij heeft de dambond dit harder nodig dan ooit! De basis is nu beangstigend smal geworden. Gezien de trendlijn van de ledenaantallen van de KNDB lijkt het mij klip en klaar wat voor hun, onder de huidige zorgwekkend verslechterende situatie, prioriteit nummer één zou moeten zijn!
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
-
Fijn dat jij reageert Andrew, jouw naam valt vaak in ons groepje. En zoals afgesproken krijg je nog mail van mij. Wij gaan graag met jou in gesprek, dat weet je. Natuurlijk is het op zich schitterend en ook nog eens razend knap hoe de KNDB subsidies krijgt en ook nog eens probeert in 55 landen het dammen op te bouwen. Maarrrrrr, dat is alleen maar schitterend als er de visie achter zit dat we door topsport ook voor breedtesport iets bereiken (dat omschrijf jij feitelijk ook). Kader is inderdaad een sleutelwoord maar kansen benutten ook. Want er is meer kader dan we denken, alleen lukt het te weinig om die groep te mobiliseren. De brug tussen topsport en breedtesport is meer een krakkemikkig loopplankje geworden. Als het lukt om de KNDB begroting een klein stukje te veranderen, vervolgens overal in het land mensen als Andrew Tjon A Ong te betrekken bij breedtesport, promotie en lokale aktiviteiten, dan is groei een optie. Als we even iets minder focussen op prestatiedammen en meer energie steken in de massa , dan is het eindresultaat wellicht dat je in de massa uitstekend talent en ook nieuw kader kunt vinden. En dus ook de breedte op nivo brengt.
-
Het lijkt me een uitstekend idee om Andrew erbij te betrekken. Hopelijk zit er nog wat rek in de begroting van de KNDB om dat te kunnen verwezenlijken.Fred van Amersfoort wrote:Fijn dat jij reageert Andrew, jouw naam valt vaak in ons groepje. En zoals afgesproken krijg je nog mail van mij. Wij gaan graag met jou in gesprek, dat weet je. Natuurlijk is het op zich schitterend en ook nog eens razend knap hoe de KNDB subsidies krijgt en ook nog eens probeert in 55 landen het dammen op te bouwen. Maarrrrrr, dat is alleen maar schitterend als er de visie achter zit dat we door topsport ook voor breedtesport iets bereiken (dat omschrijf jij feitelijk ook). Kader is inderdaad een sleutelwoord maar kansen benutten ook. Want er is meer kader dan we denken, alleen lukt het te weinig om die groep te mobiliseren. De brug tussen topsport en breedtesport is meer een krakkemikkig loopplankje geworden. Als het lukt om de KNDB begroting een klein stukje te veranderen, vervolgens overal in het land mensen als Andrew Tjon A Ong te betrekken bij breedtesport, promotie en lokale aktiviteiten, dan is groei een optie. Als we even iets minder focussen op prestatiedammen en meer energie steken in de massa , dan is het eindresultaat wellicht dat je in de massa uitstekend talent en ook nieuw kader kunt vinden. En dus ook de breedte op nivo brengt.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
-
Hoi Piet,Piet Bouma wrote:Jaap,Jaap van Galen wrote:Op 1 januari 2000 had de KNDB volgens de ledenadministratie 7522 leden.
Op 1 januari 2013 had de KNDB volgens de ledenadministratie 4451 leden.
In 13 jaar zijn we ongeveer 40% van de leden kwijtgeraakt.
Beseffen we dat niet, kan het ons niet schelen, leggen we er ons bij neer, of?
Het ledenoverzicht per 30-6-2012 wat nu op de KNDB-site staat, heeft als totaal 5617 leden.
Dat is inclusief bijzonder bonden en dubbele leden (bij meerdere clubs).
Heb je ook een stand per 31-12-2012 van deze cijfers (inclusief al die dubbelingen?)
De KNDB heeft deze nog niet geplaatst.
Of misschien nog beter 1-1-2013?
Eerste verschil is dat in mijn aantallen geen aantallen bijzondere bonden en persoonlijke leden zijn opgenomen. In totaal volgens de laatste ledenlijst KNDB ruim 800.
Daarvoor gecorrigeerd lijkt wat ik heb gekregen qua ledenaantal aardig te kloppen, aantallen die ik tel per 30-6-2012 zijn er 4833, op KNDB-lijst staat 4853.
Ander verschil is inderdaad tellen per 31-december of per 1-januari of b.v. per 30-juni.
Leden worden in de administratie alleen per 31-december afgemeld zodat je met de stand 31-december het aantal leden krijgt dat gedurende dat jaar lid is geweest, of met de stand 30-juni het aantal leden dat in dat jaar tot en met 30-juni lid is geweest. Ik ga liever uit van een stand per 1-januari omdat je dan het feitelijke aantal leden op een moment hebt. Kan aardig schelen, per 01-01-2013 tel ik er zoals gemeld 4451, per 31-12-2012 4946.
Ander iets is natuurlijk nog dubbele leden. Dat betreft op 01-01-2013 volgens administratie 331 lidmaatschappen (valt me mee) zodat we naar schatting op 1 januari 2013 4120 leden hadden exclusief bijzondere bonden en persoonlijke leden.
-
Dat is flink wat: 500 in een (half) jaar!Jaap van Galen wrote: Ik ga liever uit van een stand per 1-januari omdat je dan het feitelijke aantal leden op een moment hebt. Kan aardig schelen, per 01-01-2013 tel ik er zoals gemeld 4451, per 31-12-2012 4946
Nog acht jaar en we zitten dan op 0.
Vorig jaar is er door een aantal verenigingen aangedrongen op het zogenaamde profijtbeginsel.
Heb je ook inzicht in het aantal verenigingen, d.w.z. hebben per 1-1-2013 ook complete verenigingen opgezegd?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
-
Wat betreft dat flink wat, zo mag je niet redeneren. Gaat om verschil in tellen, iedereen tijdens een jaar of iedereen op een moment.Piet Bouma wrote:Dat is flink wat: 500 in een (half) jaar!Jaap van Galen wrote: Ik ga liever uit van een stand per 1-januari omdat je dan het feitelijke aantal leden op een moment hebt. Kan aardig schelen, per 01-01-2013 tel ik er zoals gemeld 4451, per 31-12-2012 4946
Nog acht jaar en we zitten dan op 0.
Vorig jaar is er door een aantal verenigingen aangedrongen op het zogenaamde profijtbeginsel.
Heb je ook inzicht in het aantal verenigingen, d.w.z. hebben per 1-1-2013 ook complete verenigingen opgezegd?
Verschil betreft met name ook jeugdleden die tijdelijk lid zijn.
En ja, ik heb de beschikking over vereniningsgegevens, maar daar heb ik nog niet naar gekeken.
Vooralsnog graag nog wat meer reacties omtrent eerdere ledenaantallen, voordat ik ook daar wat meer over durf te zeggen.
Graag gepubliceerde aantallen vanaf 1990, ik moet voor uitspraken hierover weten in hoeverre het huidige ledenbestand qua aantallen in het verleden klopt, via de KNDB krijg ik de historische aantallen vooralsnog niet.
-
Als die twaalf toeschouwers, twaalf dammers zijn, die niet lid zijn van een andere club en volgens jouw kader kan/moet zijn, dan hadden deze twaalf dammers (het kader in potentie) toch al lang een tweede club in Apeldoorn kunnen oprichten met een onderlinge competitie, website en alles erop en eraan?Fred van Amersfoort wrote:Ok Piet, maar laten we even verder brainstormen. Ik jouw theorie zou het minder spelen de ruimte bieden voor kader toch? Nu zitten er Apeldoornse dammers op zaterdag passief te kijken naar een wedstrijd. Dit had kader kunnen/moeten zijn. Dat was ook jouw theorie maar de praktijk is dan toch anders. En dat is spijtig want vroeg of laat (vroeg) gaat dan de stekker eruit. Een typisch voorbeeld waar topsport en breedtesport geen brug gevonden hebben. Als je dat model omzet naar wat er landelijk gaande is dan hebben we volgens mij de kern.
Mijn theorie is bijv. het volgende:
Er doen 10 teams uit Friesland mee in de Nationale Clubcompetitie in de 1e en 2e klasse.
Deze spelen vrij kleurloos mee, krijgen waarschijnlijk wel redelijke regionale aandacht maar provinciale aandacht in de pers? geheel niet. Dat zijn 100 dammers, liefhebbers die op zaterdag willen spelen.
In het verleden waren in Friesland wekelijks damdagen, georganiseerd door lokale clubs, die op hun hoogtepunt meer dan 200 dammers/liefhebbers trokken.
Die damdagen kregen zowel lokaal als provinciaal volgens mij veel meer aandacht in pers, dan nu het tweewekelijkse potje in de Nationale Competitie. En het was ook voor jeugd en lokale liefhebbers een laagdrempelige mogelijkheid om met de damsport in aanraking te komen. Dat zit er met de Nationale Competitie niet in. Jawel, als je al wat langer lid bent, dan kun je bijv. in Drachten 2 meespelen. Fantastisch ploegje met veel jeugd. Maar laagdrempelig op bijv. 2 zaterdagen een toernooitje spelen (en de rest voetbal bijv.) zit er niet in.
Op het moment dat deze 100 dammers niet meer Nationale Competitie spelen en er wel weer damdagen georganiseerd worden (en ze zijn er gelukkig nog mondjesmaat, terwijl ook een aantal rapidtoernooien het goed doet), zie ik een mogelijkheid met veel meer lokale publiciteit en promotie dan deelname aan de Nationale Competitie.
En als maar telkens porties van vijf van deze 100 dammers op 1 zaterdag in het seizoen iets willen organiseren (misschien nog drie avonden voorbereiding) dan zou voor deze zelfde damliefhebbers 20 damdagen georganiseerd kunnen worden. (100:5=20).
En sponsoring voor zo'n eendagsactiviteit ging (en gaat: Hepie Koelstra toernooi, Omnyac-sneldamtoernooi etc.) in Friesland toen best goed. Ik weet zelf nog dat ik langs wat lokale bedrijven in Workum ging voor het damtoernooi. Een beker was zomaar gesponsord, want die kwam in de lokale publiciteit lekker naar voren.
En nu zitten we met 20 man te dammen (bij twee teams 40) en komt de pers niet op die vijf of zes thuiszaterdagen een foto nemen. En bij een damdag: dan kwam de fotograaf van de lokale pers voor een overzichtfoto van die 120 tot 200 dammers, die in een grote zaal zaten te dammen.
Nee, als we het goed aanpakken is het niet riskant om de Nationale Competitie in te krimpen. Dan kunnen we het lokale damleven een impuls geven. Back to Basics.
Het is destijds veel riskanter geweest om een vrije inschrijving in de Nationale Competitie te creeren.
Het provinciale clubleven is ingestort, deelname aan provinciale clubcompetities is in een aantal provincies enorm teruggelopen (is in Groningen mogelijk daarom geen competitie onder hoede van de PGD?).
En misschien komt die revolutie er uiteindelijk wel van binnenuit. Een ZuidWestHoek dambond, Groninger dambonden, die uiteindelijk een bloeiend leven gaan krijgen omdat de afhakers uit onze KNDB daar onderdak vinden....
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
-
In het kort samengevat jouw stelling:Piet Bouma wrote:Als die twaalf toeschouwers, twaalf dammers zijn, die niet lid zijn van een andere club en volgens jouw kader kan/moet zijn, dan hadden deze twaalf dammers (het kader in potentie) toch al lang een tweede club in Apeldoorn kunnen oprichten met een onderlinge competitie, website en alles erop en eraan?Fred van Amersfoort wrote:Ok Piet, maar laten we even verder brainstormen. Ik jouw theorie zou het minder spelen de ruimte bieden voor kader toch? Nu zitten er Apeldoornse dammers op zaterdag passief te kijken naar een wedstrijd. Dit had kader kunnen/moeten zijn. Dat was ook jouw theorie maar de praktijk is dan toch anders. En dat is spijtig want vroeg of laat (vroeg) gaat dan de stekker eruit. Een typisch voorbeeld waar topsport en breedtesport geen brug gevonden hebben. Als je dat model omzet naar wat er landelijk gaande is dan hebben we volgens mij de kern.
Mijn theorie is bijv. het volgende:
Er doen 10 teams uit Friesland mee in de Nationale Clubcompetitie in de 1e en 2e klasse.
Deze spelen vrij kleurloos mee, krijgen waarschijnlijk wel redelijke regionale aandacht maar provinciale aandacht in de pers? geheel niet. Dat zijn 100 dammers, liefhebbers die op zaterdag willen spelen.
In het verleden waren in Friesland wekelijks damdagen, georganiseerd door lokale clubs, die op hun hoogtepunt meer dan 200 dammers/liefhebbers trokken.
Die damdagen kregen zowel lokaal als provinciaal volgens mij veel meer aandacht in pers, dan nu het tweewekelijkse potje in de Nationale Competitie. En het was ook voor jeugd en lokale liefhebbers een laagdrempelige mogelijkheid om met de damsport in aanraking te komen. Dat zit er met de Nationale Competitie niet in. Jawel, als je al wat langer lid bent, dan kun je bijv. in Drachten 2 meespelen. Fantastisch ploegje met veel jeugd. Maar laagdrempelig op bijv. 2 zaterdagen een toernooitje spelen (en de rest voetbal bijv.) zit er niet in.
Op het moment dat deze 100 dammers niet meer Nationale Competitie spelen en er wel weer damdagen georganiseerd worden (en ze zijn er gelukkig nog mondjesmaat, terwijl ook een aantal rapidtoernooien het goed doet), zie ik een mogelijkheid met veel meer lokale publiciteit en promotie dan deelname aan de Nationale Competitie.
En als maar telkens porties van vijf van deze 100 dammers op 1 zaterdag in het seizoen iets willen organiseren (misschien nog drie avonden voorbereiding) dan zou voor deze zelfde damliefhebbers 20 damdagen georganiseerd kunnen worden. (100:5=20).
En sponsoring voor zo'n eendagsactiviteit ging (en gaat: Hepie Koelstra toernooi, Omnyac-sneldamtoernooi etc.) in Friesland toen best goed. Ik weet zelf nog dat ik langs wat lokale bedrijven in Workum ging voor het damtoernooi. Een beker was zomaar gesponsord, want die kwam in de lokale publiciteit lekker naar voren.
En nu zitten we met 20 man te dammen (bij twee teams 40) en komt de pers niet op die vijf of zes thuiszaterdagen een foto nemen. En bij een damdag: dan kwam de fotograaf van de lokale pers voor een overzichtfoto van die 120 tot 200 dammers, die in een grote zaal zaten te dammen.
Nee, als we het goed aanpakken is het niet riskant om de Nationale Competitie in te krimpen. Dan kunnen we het lokale damleven een impuls geven. Back to Basics.
Het is destijds veel riskanter geweest om een vrije inschrijving in de Nationale Competitie te creeren.
Het provinciale clubleven is ingestort, deelname aan provinciale clubcompetities is in een aantal provincies enorm teruggelopen (is in Groningen mogelijk daarom geen competitie onder hoede van de PGD?).
En misschien komt die revolutie er uiteindelijk wel van binnenuit. Een ZuidWestHoek dambond, Groninger dambonden, die uiteindelijk een bloeiend leven gaan krijgen omdat de afhakers uit onze KNDB daar onderdak vinden....
"Hoe meer mensen mogen spelen in de nationale competitie, hoe slechter het gaat met het provinciale dammen en daarmee met de damsport."
Of is dat iets te kort door de bocht?
Ik houd wel van vrije keuze, blijkbaar spelen dammers liever in de nationale competitie dan in een provinciaal damtoernooi.
Is er iets mis met vrije keuze?
-
je mag in de damwereld kennelijk geen toeschouwer zijn...
-
Jawel hoor Bert, Zwartkijkers zijn welkom
-
Even aan Freds belletje trekken. Hoe staat het met het deltaplan, of wordt het een epsilonplan?
En aan die van Jaap. In de notulen van de BR wordt verwezen naar een analyse van de ledenaantallen door Jaap. "J. van Galen zal met een analyse van de ledencijfers over een fiks aantal jaren komen. De presentatie daarvan is bedoeld als een soort wake-up call.".Bert Zwart wrote:Even aan Freds belletje trekken. Hoe staat het met het deltaplan, of wordt het een epsilonplan?
Er wordt niet vermeld wanneer dit wordt opgeleverd en soms bekruipt je het idee dat er meer / langer wordt gepraat over, dan daadwerkelijk gedaan. Volgens mij kan deze informatie het bestuur niet snel genoeg bereiken.
Ik weet niet of Jaap dit op vrijwillige basis doet.
Zo ja, dan is dat toch eigenlijk gek. Deze analyse zou de basis moeten zijn voor een strategisch plan van het bestuur en hoort dan eigenlijk ondergebracht te zijn in de bestaande bestuursportefeuilles. Ofwel met een officiele status (wellicht zelfs bezoldigd) horen plaats te vinden (inhuur Van Galen).
Zo nee, dan zou het bestuur er goed aan doen hier prio aan te geven en te komen met concrete afspraken. Te meer omdat je ziet dat het bestuur moeite heeft met het nemen van beslissingen die te maken hebben met ledenaantallen.
Aan de ene kant is er veel enthousiasme te constateren ten aanzien van (jeugd)werving. Tegelijkertijd wordt het aantal deelnemende teams aan de landelijke beker niet uitgebreid: "...bij een krimpend ledenaantal is dat niet de juiste weg".
Zie bijv.: http://www.kndb.nl/cms/images/stories/2 ... slagbr.pdf
-
Hoi Bert, eerst maar even of ik mij erger aan jou (andere post) Voor mij is dat nooit een item, ik deel uit en en kan ook incasseren. Ik erger mij dus niet als jij een belletje trekt, vind ik juist wel leuk. Het is wel jammer als mensen denken dat al mijn posts volledig serieus zijn. Dat is ook altijd een beetje mijn kern en spiegel die ik een sarcastische stijlvorm naar voren breng. "Wij" dammers hebben vaak een te groot ego, nemen ons zelf veel te serieus en voelen ons steeds maar weer gekwetst en beledigd. Micro belangetjes die het grotere belang beschadigen. Een beetje meer zelfspot zou prettig zijn. Goed nu dat Deltaplan.....lastige vraag. De revolutie begon in Woerden en onze tanks stonden al snel in Veenendaal. Revolutie werd diplomatie, zoals bekend niet mijn hobby. Ik denk dat we zeer binnenkort iets presenteren maar of het de wereld zal schokken? De getallen van Jaap gaan zeker pijn doen. De omschrijving van het verval zal herkenbaar zijn. De oplossingen zijn ook nog wel creatief. De uitvoering zal draagvlak en middelen moeten krijgen.