Verkiezingen

Op wie ga je 22 november stemmen?

Poll ended at Thu Nov 23, 2006 21:03

CDA
7
13%
PvdA
7
13%
VVD
6
11%
D66
1
2%
SP
10
18%
GroenLinks
4
7%
ChristenUnie
3
5%
SGP
1
2%
PvdDieren
1
2%
PVV (Wilders)
4
7%
EenNL (Pastors)
9
16%
Fortuyn
0
No votes
anders
2
4%

Total votes: 55

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Oct 30, 2006 16:05

Hanco Elenbaas wrote:
Op wie ga je 22 november stemmen?
CDA
15% [ 6 ]
PvdA
12% [ 5 ]
VVD
10% [ 4 ]
D66
0% [ 0 ]
SP
15% [ 6 ]
GroenLinks
2% [ 1 ]
ChristenUnie
7% [ 3 ]
SGP
0% [ 0 ]
PvdDieren
2% [ 1 ]
PVV (Wilders)
7% [ 3 ]
EenNL (Pastors)
22% [ 9 ]
Fortuyn
0% [ 0 ]
anders
5% [ 2 ]

Total Votes : 40
Wie kan me vertellen wat er zo geweldig is aan die Pastors?
Dat is toch gewoon een rechtse persiflage op Pim?
Als Pim het zou kunnen zien, die vreselijke Pastors in zijn huis... Gelukkig dat hij dat niet meer hoeft mee te maken.
Zo extreem groot is het verschil niet hoor tussen Pim en al die mensen die jij verafschuwt.

Wel vreemd dat Pastors opeens van 3 naar 9 is gegaan. Is de stemmachine van het FMJD soms ook kapot of is Peter van Heun weer bezig geweest?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 30, 2006 16:06

Het Parool, 30 oktober 2006

Stemmachines in 35 gemeentes afgekeurd

DEN HAAG - De stemmachines in 35 gemeentes zijn afgekeurd omdat bij deze apparaten makkelijk is te achterhalen wat iemand heeft gestemd. Amsterdam moet weer met potlood gaan stemmen, andere gemeentes kunnen hier ook voor kiezen of andere stemmachines inschakelen. Dat heeft minister Atzo Nicolaï (Bestuurlijke Vernieuwing) maandag bekendgemaakt.

Het gaat om de bijna 1200 stemmachines van producent Sdu, 10 procent van het totale aantal stemmachines in Nederland. Na Amsterdam zijn Eindhoven en Tilburg de grootste gemeentes die op zoek moeten naar een alternatief voor de Sdu-machines.

Uit onderzoek van de inlichtingendienst AIVD is gebleken dat de radiosignalen waarmee deze computers de stemresultaten doorgeven tot op enkele tientallen meters zo goed zijn te onderscheppen dat gezien kan worden wat iemand heeft gestemd. ''Dit vormt een te groot risico voor het stemgeheim'', zei Nicolaï. ''Daarom heb ik de vergunning voor de stemmachines ingetrokken.''

De overige 90 procent van de stemmachines, ruim 8000 exemplaren, komt van fabrikant Nedap. De AIVD heeft drie van de vier types van de Nedap-machines gecontroleerd en vastgesteld dat hier geen problemen met afluisteren te verwachten zijn. Er is minder straling en de doorgestraalde gegevens worden versleuteld. De resultaten van het vierde Nedap-type volgen zo snel mogelijk.

Nicolaï zei maandag er niet van uit te gaan dat bij eerdere verkiezingen stemmachines afgeluisterd zijn. Er zijn geen aanwijzingen dat dit op een georganiseerde manier gebeurd zou zijn, bovendien is door de voortschrijdende techniek de laatste tijd afluisteren weer makkelijker geworden.

De minister had de AIVD onderzoek laten doen na waarschuwingen van actiegroep Wijvertrouwenstemcomputersniet.nl en de ophef die hierover ontstond. Nicolaï kondigde al eerder extra maatregelen aan om niet alleen het afluisteren maar ook geknoei met stemmen op de machines te voorkomen.

Nedap is bezig bij de gemeentes alle stemmachines te controleren. Het bedrijf kijkt of er de afgelopen tijd aan de machine is gerommeld, zet er een nieuwe chip en niet-herprogrammeerbare software in en doet het apparaat vervolgens op slot met een unieke ijzeren zegel. Onderzoeksinstituut TNO checkt als onafhankelijke derde het systeem nog eens en controleert steekproefsgewijs stemmachines. Gemeenten moeten ervoor zorgen dat de stemmachines veilig staan opgeslagen.

Over de hoogte van de schade wilde Nicolaï maandag niets zeggen en ook over de manier waarop de zaak wordt afgewikkeld met de Sdu zweeg hij. Gemeentes hoeven in elk geval niet bang te zijn dat ze voor de kosten opdraaien, beloofde de minister. Deze komen voor rekening van Binnenlandse Zaken. (ANP)

'Maatregelen tegen stembusfraude onvoldoende'

AMSTERDAM - Stembusfraude blijft mogelijk, ondanks maatregelen die minister Atzo Nicolaï (Bestuurlijke Vernieuwing) maandag heeft aangekondigd. Oprichter Rop Gonggrijp van actiegroep Wijvertrouwenstemcomputersniet.nl heeft dat gezegd.

Het afkeuren van de stemcomputer van Sdu stemt Gonggrijp daarom onvoldoende tevreden. ''Ook de stemcomputer van Nedap lekt radiostraling. Het stemgeheim is in dat geval evenmin gegarandeerd.''

Gonggrijp stelt bovendien dat hij heeft aangetoond dat mensen die toegang hebben tot de geheugenmodules van de stemmachines van Nedap de stemming kunnen manipuleren. ''We willen de verkiezingsuitslag onafhankelijk kunnen waarnemen.''

Het is nog niet bekend of een kort geding van de actiegroep tegen de minister doorgaat. De leden van het actiecomité willen de brief van Nicolaï aan de Tweede Kamer eerst goed bestuderen.(ANP)

© Het Parool, 30-10-2006, 15:32 uur

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 30, 2006 18:43

Eric van Dusseldorp wrote:Zo extreem groot is het verschil niet hoor tussen Pim en al die mensen die jij verafschuwt.
Het verschil is voor zover ik weet bijzonder groot.
Pim Fortuyn wou het leger min of meer afschaffen. Hij stond voor een heel klein beroepsleger onder leiding van de marine.

Pim Fortuyn wou wat ondernemen tegen het stelsel waarin dankzij de partijdemocratie baantjes verdeeld worden onder de beroepspolitici.
Pim was ook tegen het JSF-project wat door de JSF-lobbyist Herben, woordvoerder van de Haagse vrijmetselarij, onmiddellijk na de moord op Pim ongedaan werd gemaakt.

Pim wou het koninklijk huis buiten werking stellen of minstens de activiteiten van die wezens terugbengen tot lintendoorknipperij. En verder wou Pim de invloed van Brussel op het beleid in Nederland tot een minimum reduceren.

Staat Pastors daar ook voor?

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Fri Nov 03, 2006 16:16

Hanco Elenbaas wrote:
Eric Sanders wrote:Hoewel ik altijd tegen one-issue partijen ben geweest ben ik toch geneigd de partij van de Dieren aan een zetel te helpen, omdat ik de bio-industrie walgelijk vind. Verder heb ik niet zo veel met dieren. Daarbij blijkt volgens de stemwijzer dat ze redelijk dezelfde standpunten hebben als ik.
Goed zo Eric! Daarnaast is het logisch dat een mensheid die dieren zo mishandelt als de hedendaagse mens, niet beter verdient dan voor de gek te worden gehouden als arbeidskracht en melkkoe voor een boosaardige, uit machtswellustelingen bestaande elite.
Sorry Hanco. Het wordt toch GroenLinks.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 03, 2006 19:16

Eric Sanders wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Eric Sanders wrote:Hoewel ik altijd tegen one-issue partijen ben geweest ben ik toch geneigd de partij van de Dieren aan een zetel te helpen, omdat ik de bio-industrie walgelijk vind. Verder heb ik niet zo veel met dieren. Daarbij blijkt volgens de stemwijzer dat ze redelijk dezelfde standpunten hebben als ik.
Goed zo Eric! Daarnaast is het logisch dat een mensheid die dieren zo mishandelt als de hedendaagse mens, niet beter verdient dan voor de gek te worden gehouden als arbeidskracht en melkkoe voor een boosaardige, uit machtswellustelingen bestaande elite.
Sorry Hanco. Het wordt toch GroenLinks.
Dat is jammer Eric. Hoe moet dat nou met de Partij voor de Dieren zonder jouw stem? Zo halen ze nooit een zetel en zul jij nog heel wat hormonenvlees voor je kiezen krijgen, met alle ongezonde gevolgen vandien.

Om je alsnog over te halen, zou ik je wel wat horrorstories kunnen vertellen over de vader van Femke, die in 1965 en 1966 -het jaar waarin Femke geboren werd- mijn gymnastiek- en sportleraar was op het Karel van Manderlyceum in Haarlem, maar ik ben bang dat je door die verhalen juist meer verknocht raakt aan Groen Links.

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Sat Nov 04, 2006 11:42

Gisteren ook het debat tussen B&B gezien? Grappig dat na afloop de drie 'deskundigen' Balkenende tot winnaar uitriepen (de linkse Andrée van Es knarsentandend), terwijl het volk Bos als winnaar zag (50%-46%).

Verder vond ik het ook wel aardig dat op de publieke zender P&W het debat als centraal onderwerp hadden, terwijl dit toch op die verafschuwde commerciële zender RTL4 werd uitgezonden.

Marijnissen verwoordde het daar wel goed: Bos winnaar in absolute zin, maar Balkenende de relatieve winnaar ten opzichte van de magere verwachtingen. Mijn beeld was dat Bos dit soort dingen fluitend doet, maar hij verkrampt net als Balkenende evengoed achter de camera's. Zodra die weg zijn zie je de ware Bos/Balkenende.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Tue Nov 14, 2006 10:34

Het negatief campagnevoeren uit de Amerikaanse school van het CDA is zo succesvol dat ze er zelf aan ten onder gaan. Ik weet niet hoe hard ze al juichen bij het CDA, dat ze de premiers-race beslecht lijken te hebben (wat ik overigens totaal niet begrijp), maar ze komen van een koude kermis thuis als het zo blijft. Bij de coalitie-onderhandelingen zullen ze namelijk niet alleen met de PvdA, maar ook met de SP om de tafel moeten. Komen ze er niet uit, dan krijgen we of een instabiel rechts kabinet, een minderheidskabinet of nieuwe verkiezingen.

Koops

Post by Koops » Tue Nov 14, 2006 11:08

Eric Sanders wrote:Het negatief campagnevoeren uit de Amerikaanse school van het CDA is zo succesvol dat ze er zelf aan ten onder gaan. Ik weet niet hoe hard ze al juichen bij het CDA, dat ze de premiers-race beslecht lijken te hebben (wat ik overigens totaal niet begrijp), maar ze komen van een koude kermis thuis als het zo blijft. Bij de coalitie-onderhandelingen zullen ze namelijk niet alleen met de PvdA, maar ook met de SP om de tafel moeten. Komen ze er niet uit, dan krijgen we of een instabiel rechts kabinet, een minderheidskabinet of nieuwe verkiezingen.
Kom op Eric, je gelooft toch niet in peilingen?

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Tue Nov 14, 2006 11:30

Koops wrote:Kom op Eric, je gelooft toch niet in peilingen?
Ja en neen.
Ik geloof niet dat als er nu verkiezingen zouden zijn, we precies de zetelverdeling krijgen zoals NIPO, de Hond of wie dan ook voorspellen.
Ik geloof wel dat als er nu verkiezingen zouden zijn, het CDA de grootste wordt, de PvdA flink verliest en de SP flink wint.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Nov 14, 2006 12:25

Webwereld Nieuwsletter, 8 november 2006
http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/43670

Gedoe rond stemmachines bij verkiezingen VS

Woensdag 8 november 2006, 09:58 - Een negatieve documentaire, problemen met het gebruik en een vernielde computer zorgen voor veel aandacht voor stemmachinefabrikant Diebold.

Door Brenno de Winter

Tijdens de verkiezingen zijn er veel problemen gemeld met het functioneren van de stemmachines. Zo konden in Californië in een stemcomputers aanvankelijk niet worden gebruikt, omdat de benodigde pincodes bij de vrijwilligers niet aanwezig waren.

Ook zijn er verschillende problemen gemeld met de computers in de staten Indiana, Florida, Ohio, Colorado en Texas, waardoor de wachtrijen groot waren. In tegenstelling tot Nederland kan de kiezer altijd vragen om alsnog met de hand te stemmen.

In Florida waren er voor de verkiezingen al problemen met de touchscreens van Diebold-computers. Deze reageerden niet op de gekozen kandidaten. In Allentown, Pennsylvenia vernielde de 43-jarige Michael Young een touchscreenmachine uit angst dat de computer gemanipuleerd was door de Republikeinen.

Diebold-documentaire
Young's actie is mogelijk ingegeven door de documentaire 'Hacking democracy' van HBO over problemen met de stemmachines van fabrikant Diebold. Deze werd vijf dagen voor de verkiezingen uitgezonden en werd een dag voor de verkiezingen via Google Video beschikbaar gemaakt.

In de documentaire demonstreert de actiegroep Blackbox Voting hoe de uitslagen van de machine te veranderen zijn zonder dat dit uit de totalen blijkt. Ook wordt de link gelegd tussen de directeur van Diebold en de Republikeinen. De topman is een bekend geldschieter en heeft beloofd overwinningen binnen te halen. In het verleden gaven de machines negatieve resultaten in Florida. De onderneming heeft HBO verzocht de documentaire niet uit te zenden, omdat deze fouten zou bevatten.

In Missouri waren er problemen omdat er geen computers werden gebruikt. Daar bleek het aantal stembiljetten niet voldoende om alle kiezers te bedienen. Men besloot de formulieren te kopiëren, zodat alsnog iedereen kon stemmen. Dit kan tijdens eventuele rechtszaken extra problemen opleveren.

Stemcomputers in Nederland
Ook in Nederland zijn de stemcomputers niet zonder fouten en is er een actiegroep opgestaan. Deze toonde aan dat Nedap-machines niet goed functioneren en niet aan de wet voldoen. Vervolgens onderzocht de AIVD de machines van de SDU, waarbij ook problemen werden blootgelegd. Deze machines zullen op 22 November niet gebruikt worden.

Zowel de Amerikaanse als de Nederlandse actiegroep verzetten zich vooral tegen de oncontroleerbaarheid van de verkiezingen. "Het grote probleem is dat slechts tien tot vijftien mensen weten hoe de verkiezingen in Nederland werken", verklaarde woordvoerder Rop Gonggrijp eerder tegenover Webwereld.

6 reacties
Webwereld, 18 oktober 2006
http://www.webwereld.nl/articles/43370/ ... esten.html

Rop Gonggrijp wil Newvote-stemcomputer testen

Woensdag 18 oktober 2006, 10:08 - De actiegroep 'Wij vertrouwen stemcomputers niet' heeft burgemeester Cohen in een brief gevraagd een Newvote-stemcomputer ter beschikking te stellen.

33 reacties Door Jeroen Doorn
"Deze stemcomputers hebben dezelfde TNO-test doorlopen als de Nedap-apparatuur", schrijft Rop Gonggrijp van de actiegroep in de open brief aan de burgemeester van Amsterdam, Job Cohen. "Omdat de Nedap desondanks een zware onvoldoende behaalde bij onze test, stellen wij u voor ook de SDU Newvote te testen. Wij hebben begrepen dat u een aantal Newvotes buiten het verkiezingsproces houdt voor demonstratiedoeleinden. Deze lijken daarom het meest geschikt voor een test."

Gonggrijp noemt enkele punten waarom de actiegroep de Newvote-computers wil testen. "We hebben specifieke zorgen ten aanzien van de SDU Newvote. Deze stemcomputer is een pc met embedded Windows XP. Bovendien heeft de pc een aantal interfaces een aanval mogelijk maakt. In het bijzonder maken wij ons zorgen over de Compact Flash- en pcmcia-reader en het gprs-modem."

"De aanwezigheid van een draadloos modem in een stemcomputer is verontrustend", vervolgt Gonggrijp zijn brief. "Een aanvaller kan het modem misbruiken om zich toegang tot de stemcomputer te verschaffen en vervolgens gegevens of software te manipuleren. De maatregelen die Amsterdam neemt op het gebied van het bewaken en verzegelen van de SDU Newvote zijn niet van invloed op het draadloos modem."

De actiegroep wijst in zijn brief op de Amerikaanse studie 'The Machinery of Democracy' van het Brennan Center waarin de veiligheid van stemcomputers onder de loep is genomen. Volgens dat rapport moeten stemmachines geen draadloze communicatieonderdelen bevatten.

Tomtom
Eerder ontwikkelde de actiegroep de zogeten CDA-detector. "Als iemand op het CDA stemt wordt een typische, andere toon uitgezonden. Dat komt door het accent-teken in de naam van het Christen Democratisch Appèl", zo vertelde Maurice Wessling van de actiegroep eerder tegenover Webwereld.

"Wij hebben een scanner aangesloten op een Tomtom en daar filtersoftware op geïnstalleerd, waarmee we een grafische weergave van de radiosignalen kunnen krijgen. Met deze 'CDA-detector' kunnen we zien wanneer op het CDA wordt gestemd."

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Tue Nov 14, 2006 18:42

Eric Sanders wrote:Bij de coalitie-onderhandelingen zullen ze namelijk niet alleen met de PvdA, maar ook met de SP om de tafel moeten. Komen ze er niet uit, dan krijgen we of een instabiel rechts kabinet, een minderheidskabinet of nieuwe verkiezingen.
Waarom zou het CDA met de SP moeten onderhandelen? Ze hebben de SP niet nodig; volgens de peilingen heeft PvdA-CDA nog steeds een meerderheid. Dat lijkt me trouwens een zeer instabiel vechtkabinet. Ik gok op een coalitie CDA-VVD-ChristenUnie. Vindt de VVD niet leuk, maar ze hebben weinig te kiezen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Nov 14, 2006 18:44

website Partij voor de Dieren
http://www.partijvoordedieren.nl/content/view/157

Publieksactie Partij voor de Dieren doorslaand succes binnen 1 week

Albert Heijn stopt met verkoop vlees van onverdoofd geslachte dieren

Amsterdam 30 oktober – De directie van Albert Heijn heeft onder druk van de door de Partij voor de Dieren georganiseerde publieksactie, besloten nog deze week te stoppen met de verkoop van vlees van onverdoofd geslachte dieren. Binnen 1 week ontving Albert Heijn meer dan 30.000 protestmails en brieven van haar klanten. Nadat het supermarktconcern bij de lancering van de actie op 23 oktober nog hautain reageerde, vervolgens TROS RADAR in mails aan haar klanten betichtte van het verstrekken van onjuiste informatie, werd de druk van haar klanten toch te groot. De Partij voor de Dieren is verheugd over de stap van Albert Heijn en ziet daarin een overwinning voor alle dierenbeschermers van Nederland. Waar de zittende politiek bij monde van Femke Halsema van GroenLinks gisteren nog liet weten geen enkel probleem te zien in Halalvlees, koos het publiek voor massale actie. Met resultaat.

Het besluit van Albert Heijn is een geweldige overwinning. De Partij voor de Dieren wijst echter op dat Halal op gene enkele wijze een wettelijk keurmerk vertegenwoordigt. Het publiek moet dus afgaan op de garanties van de leveranciers zonder wettelijke consumentenbescherming. Zoals afgelopen week bleek, is er veel ruis in het Halalcircuit. De Partij voor de Dieren eist daarom wettelijke garanties rond Halalvlees en etiketteringsplicht over de wijze waarop dieren geslacht zijn. Er moet een verbod komen op het verkopen van Halalvlees zonder die aanduiding in het reguliere vleesschap. Tevens moet er een exportverbod komen op vlees van onverdoofd geslachte dieren en zal er zo spoedig mogelijk een totaal verbod op onverdoofd slachten moeten komen.

De PvdD vraagt Albert Heijn op welke wijze zij haar garanties van het alleen verkopen van vlees van verdoofd geslachte dieren controleerbaar wil maken. En zal ook andere supermarktketens vragen de verkoop van vlees van onverdoofd geslachte dieren te stoppen.

composite

Post by composite » Tue Nov 14, 2006 19:57

Jelmer Martens wrote:Ik gok op een coalitie CDA-VVD-ChristenUnie.
Wat God verhoede...

MenO

Post by MenO » Tue Nov 14, 2006 20:46

Sinds wanneer is de PvdA zo hard teruggevallen??
Excuse my ignorance, maar ik heb de afgelopen twee maanden nauwelijks de (Nederlandse) politiek gevolgd. Begin nu weer een beetje op te letten ivm de naderende verkiezingen, maar ik zie dat er nogal een aardverschuiving aan de gang is... wat is dr gebeurd?!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Nov 14, 2006 21:02

MenO wrote:Excuse my ignorance, ...
Een Turk is en blijft een Turk. En een hypocriete PvdA verandert niet opeens in een oprechte socialistische partij.
De PvdA is traditioneel een partij van leugenaars en huichelaars en andere baantjesjagers. Links lullen, rechts zakken vullen.
Maar de mensen zijn iets minder dom dan voorheen en zien tegenwoordig het gedraai en gekonkel.
Bos heeft zich enkele maanden geleden in de Volkskrant al min of meer uitgesproken voor een coalitie met het CDA. Dat willen sociaal bewogen Nederlanders niet en daarom stemt een gedeelte nu SP en niet meer PvdA.

Wat zou het leuk zijn als Jan Marijnissen de nieuwe minister-president van Nederland wordt !!

Image

Er kan een redelijk sociaal bewogen kabinet worden geformeerd met de partijen PvdA, SP, GL, Christen Unie, D'66 en PvdD, momenteel samen goed voor 76 zetels.

Post Reply