FMJD rating 01.04.2005

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sun Apr 17, 2005 22:34

Ben Anoniem wrote:Ik denk niet dat Kosmos bewustzijn heeft.
Vreemd:
Ik denk niet...... dat
Kortom, Ben denkt niet en heeft dus geen bewustzijn!

Ik denk althans dat Ben, de voormalige taalpurist, zich niet bewust is van zijn taalfout. [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 17, 2005 22:56

Bert Zwart wrote:Ben, je weet meer van Turing dan van Sijbrands.
Ton S. won de match van de geeuw toch met 22-18?
Ton Sijbrands won de match tegen Andries Andreiko met 22-18 door overwinningen in de 2de en 17de partij.

Image Image

In een vijftal uitgebreide artikelen in Dammen 96 t/m 100 van juni t/m december 1994 toont Sijbrands aan dat hij ook de 10de, 11de en 18de partij had moeten winnen en misschien ook nog de 13de, terwijl Andreiko -vermoedelijk- de 20ste naar zich toe had moeten trekken.
'Match van de geeuw', als aanduiding voor Sijbrands-Andreiko bedacht door ons genie Henk Fokkink (rating 666), slaat dus nergens op.

Image

Kosmos

Post by Kosmos » Sun Apr 17, 2005 23:40

Hanco Elenbaas wrote:
Bert Zwart wrote:Ben, je weet meer van Turing dan van Sijbrands.
Ton S. won de match van de geeuw toch met 22-18?
Ton Sijbrands won de match tegen Andries Andreiko met 22-18 door overwinningen in de 2de en 17de partij.

Image Image

In een vijftal uitgebreide artikelen in Dammen 96 t/m 100 van juni t/m december 1994 toont Sijbrands aan dat hij ook de 10de, 11de en 18de partij had moeten winnen en misschien ook nog de 13de, terwijl Andreiko -vermoedelijk- de 20ste naar zich toe had moeten trekken.
'Match van de geeuw', als aanduiding voor Sijbrands-Andreiko bedacht door ons genie Henk Fokkink (rating 666), slaat dus nergens op.

Image
Lastig spelen tegen iemand die op een klein verlies speelt....
Helaas was het Andreiko die er een geeuwend gemakkelijke overwinning voor Ton van maakte...

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Mon Apr 18, 2005 00:00

Fragmenten uit de Teleac-Vervolgcursus Geeuwen:

[Event "Tweekamp Wereldkampioenschap"]
[Site "Den Haag NLD"]
[Date "1973.10.21"]
[Round "14"]
[White "Andreiko, Andris"]
[Black "Sijbrands, Ton"]
[Result "1/2-1/2"]

1. 31-26 19-23 2. 36-31 14-19 3. 41-36 10-14 4. 46-41 5-10 5. 31-27 20-24 6.
36-31 15-20 7. 33-28 10-15 8. 39-33 4-10 9. 43-39 24-29 10. 33x24 20x29 11.
28-22 17x28 12. 41-36 28-33 13. 39x28 12-17 14. 28-22 17x28 15. 27-21 16x27
16. 31x24 19x39 17. 44x33 1/2-1/2

[Event "Tweekamp Wereldkampioenschap"]
[Site "Den Haag NLD"]
[Date "1973.10.24"]
[Round "16"]
[White "Andreiko, Andris"]
[Black "Sijbrands, Ton"]
[Result "1/2-1/2"]

1. 34-29 19-23 2. 40-34 14-19 3. 45-40 10-14 4. 50-45 5-10 5. 31-26 20-25 6.
37-31 14-20 7. 41-37 10-14 8. 46-41 4-10 9. 32-28 23x32 10. 37x28 19-23 11.
28x19 13x24 12. 41-37 8-13 13. 37-32 2-8 14. 42-37 14-19 15. 47-41 10-14 16.
32-27 1/2-1/2

Mark Hees

Post by Mark Hees » Mon Apr 18, 2005 07:49

Ben Anoniem wrote:Fragmenten uit de Teleac-Vervolgcursus Geeuwen:

blah blah blah blah
Wat wil je nu bewijzen? Je hebt echt een probleem tussen die 2 oren van je.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2005 16:15

Mark Hees wrote:

blah blah blah blah
Wat wil je nu bewijzen? Je hebt echt een probleem tussen die 2 oren van je.
Tjalling zei al:
Kosmos wrote: Lastig spelen tegen iemand die op een klein verlies speelt....
Helaas was het Andreiko die er een geeuwend gemakkelijke overwinning voor Ton van maakte...
En aan wat eerder opgemerkt is heeft Ben ook geen boodschap.

Ben wil liever benadrukken wat allemaal lelijk en slecht was aan die match in 1973.
Ben lijkt op zijn naamgenoot Ben de Graaf van de Volkskrant die in 1974, toen het Nederlands Elftal schitterde op het WK in Duitsland, onophoudelijk terugkwam op alle overtredingen die Van Hanegem, Neeskens en Rijsbergen nodig hadden tegen Brazilië.
Uiteindelijk werd Ben de Graaf dan ook in het zwembad gelazerd door de spelers.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Tue Apr 19, 2005 07:52

Hanco Elenbaas wrote:Uiteindelijk werd Ben de Graaf dan ook in het zwembad gelazerd door de spelers.
hmm, breng me nou niet op ideeën......

Speel je volgend jaar voor Hiltex3, Hanco? [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 19, 2005 14:45

Mark Hees wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Uiteindelijk werd Ben de Graaf dan ook in het zwembad gelazerd door de spelers.
hmm, breng me nou niet op ideeën......

Speel je volgend jaar voor Hiltex3, Hanco? [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Dat moeten we nog bekijken Mark [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] , vrijdag hebben we bij Hiltex jaarvergadering. Overigens wordt Bart Smit Volendam gemakkelijk kampioen in de klasse van Hiltex 3 en Lelystad.
Bart Smit Volendam komt uit met Piet Karregat, Cor Westerveld, Arjan Prins, Paul Sier, Cor Benjamens, Sijmen Hansen, Paul van der Lem en ga zo maar door.
Paul Sier schreef dat Bart Smit Volendam op termijn ook dolgraag Marino Barkel wil aantrekken, dus veel zin zal het niet hebben als ik in Hiltex 3 speel. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Mark Hees

Post by Mark Hees » Tue Apr 19, 2005 15:41

Hanco Elenbaas wrote:
Dat moeten we nog bekijken Mark [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] , vrijdag hebben we bij Hiltex jaarvergadering. Overigens wordt Bart Smit Volendam gemakkelijk kampioen in de klasse van Hiltex 3 en Lelystad.
Bart Smit Volendam komt uit met Piet Karregat, Cor Westerveld, Arjan Prins, Paul Sier, Cor Benjamens, Sijmen Hansen, Paul van der Lem en ga zo maar door.
Paul Sier schreef dat Bart Smit Volendam op termijn ook dolgraag Marino Barkel wil aantrekken, dus veel zin zal het niet hebben als ik in Hiltex 3 speel. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Als dat zo is, dan wordt BS inderdaad met twee vingers in de neus kampioen. Voor ons is het wel leuk om weer eens tegen andere ploegen te spelen, alhoewel Des Lunteren2, DVSB2, Harderwijk2 en WSDV2 oude bekenden zijn....

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed Apr 20, 2005 00:20

(volgt de notatie van twee zeer korte partijen, hdw)
Mark Hees wrote:Wat wil je nu bewijzen? Je hebt echt een probleem tussen die 2 oren van je.
Mark, jouw reactie komt er denk uit voort dat veel bijdragen van Ben niet serieus zijn en vaak alleen bedoeld zijn om een negatief sfeertje te creeren. Hij heeft echter wel gelijk met zijn match van de geeuw. De match Sijbrands-Andreiko kreeg terecht een zeer slechte pers. De verwachtingen van de match waren hoog gespannen. De teleurstelling was groot, er was gewoon geen zak aan. Ook bij de dammers uit die tijd viel deze match zeer slecht. Ik herinner me een paar Groningse dammers die na een lange treinreis in Den Haag arriveerden en daar te horen kregen dat de partij na een paar zetten al remise was gegeven. Deze mensen kookten van woede en terecht.
Deze match heeft de damsport echt enorme schade berokkend. Veel dammers beseffen niet dat als je goodwill verspeelt bij de media en het publiek het jaren kan duren voor de schade weer een beetje gerepareerd is. De les van 1973 is niet geleerd, integendeel. Nog steeds is de damwereld erg goed in struisvogelpolitiek, in het alsmaar wegredeneren van zaken die ons imago ernstig aantasten.

Bij de prijsuitreiking van het NK in Groningen bestond KNDB-voorzitter Haitze Meurs het om op het punt van de vele remises weer de stoffige vergelijking met een spannende voetbalwedstrijd die in een gelijkspel eindigt uit de kast te halen. De KNDB heeft een zwak bestuur als niemand de voorzitter voor dit soort blunders weet te behoeden. Het probleem van de remisemarge in het dammen is absoluut onvergelijkbaar met het gelijk eindigen van een voetbalwedstrijd, hoe vaak is dat nu al betoogd?

Auke Scholma uitte bij dezelfde prijsuitreiking kritiek op het geringe prijzengeld. Ik begreep dat het prijzengeld zelfs aanzienlijk lager lag dan tien jaar geleden. Op zich heeft hij volkomen gelijk, het prijzengeld is bij dammen vaak schandalig laag.
Tegelijkertijd stak Auke echter een betoog af dat alles bij het oude moet blijven. Hij veroordeelde het experidammen, maar zou zich beter kunnen afvragen waarom mensen experidammen organiseren. En Auke zou zich eens kunnen afvragen wat hij er zelf als topdammer aan bij kan dragen dat damtoernooien aantrekkelijker worden voor sponsors.

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Apr 20, 2005 00:55

Henk de Witt wrote:
Mark Hees wrote:Wat wil je nu bewijzen? Je hebt echt een probleem tussen die 2 oren van je.
Mark, jouw reactie komt er denk uit voort dat veel bijdragen van Ben niet serieus zijn en vaak alleen bedoeld zijn om een negatief sfeertje te creeren. Hij heeft echter wel gelijk met zijn match van de geeuw. De match Sijbrands-Andreiko kreeg terecht een zeer slechte pers. De verwachtingen van de match waren hoog gespannen. De teleurstelling was groot, er was gewoon geen zak aan. Ook bij de dammers uit die tijd viel deze match zeer slecht. Ik herinner me een paar Groningse dammers die na een lange treinreis in Den Haag arriveerden en daar te horen kregen dat de partij na een paar zetten al remise was gegeven. Deze mensen kookten van woede en terecht.
Deze match heeft de damsport echt enorme schade berokkend. Veel dammers beseffen niet dat als je goodwill verspeelt bij de media en het publiek het jaren kan duren voor de schade weer een beetje gerepareerd is. De les van 1973 is niet geleerd, integendeel. Nog steeds is de damwereld erg goed in struisvogelpolitiek, in het alsmaar wegredeneren van zaken die ons imago ernstig aantasten.

Bij de prijsuitreiking van het NK in Groningen bestond KNDB-voorzitter Haitze Meurs het om op het punt van de vele remises weer de stoffige vergelijking met een spannende voetbalwedstrijd die in een gelijkspel eindigt uit de kast te halen. De KNDB heeft een zwak bestuur als niemand de voorzitter voor dit soort blunders weet te behoeden. Het probleem van de remisemarge in het dammen is absoluut onvergelijkbaar met het gelijk eindigen van een voetbalwedstrijd, hoe vaak is dat nu al betoogd?

Auke Scholma uitte bij dezelfde prijsuitreiking kritiek op het geringe prijzengeld. Ik begreep dat het prijzengeld zelfs aanzienlijk lager lag dan tien jaar geleden. Op zich heeft hij volkomen gelijk, het prijzengeld is bij dammen vaak schandalig laag.
Tegelijkertijd stak Auke echter een betoog af dat alles bij het oude moet blijven. Hij veroordeelde het experidammen, maar zou zich beter kunnen afvragen waarom mensen experidammen organiseren. En Auke zou zich eens kunnen afvragen wat hij er zelf als topdammer aan bij kan dragen dat damtoernooien aantrekkelijker worden voor sponsors.
Dat is dan zeer inconsequent van Auke.
In het tijdschrift van Sijbrands, Dammen, verklaarde Scholma ooit (ik meen toen Tsjizjow won in Toulon) dat de regels in zichzelf besloten waren... (religieuze wartaal en Ton was tevree...)
In zijn rubrieken voor het LC brak Scholma de afgelopen jaren vele malen een lans voor modernisering van de puntentelling.
En nu plots is het weer terug naar het oude systeem.....
En wel meer willen verdienen.
Vergeet het maar.
Remise = geen geld

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Apr 20, 2005 01:36

Henk de Witt wrote:

De verwachtingen waren tè hooggespannen voor de match Sijbrands - Andreiko. Nadat Ton al in de tweede partij op voorsprong was gekomen, speelde hij de match professioneel naar winst, volgens de manier waarop Ajax ook de Europa Cup I finales won in die jaren.
De dieptepunten in de match Sijbrands-Andreiko waren de 7de, de 8ste en de 14de partij, die in respectievelijk 49 minuten, 34 minuten en 1 uur 27 waren afgelopen. Alle andere 17 partijen duurden minimaal twee uur en waren bijna allemaal de moeite waard om naar Den Haag te gaan, wat ik in die tijd dan ook vele keren heb gedaan.

Als je die match afdoet als match van de geeuw, geef je er blijk van niet genoeg van het damspel te houden, want je overaccentueert de negatieve kanten en geeft geen aandacht aan de veel talrijker hoogtepunten, de twee winstpartijen van Sijbrands en de vijf(!) andere partijen die in winst hadden kunnen eindigen en niet te vergeten de verschillende mooie remises. Het klasseverschil tussen Sijbrands en Andreiko was simpelweg te groot om een bijzonder interessante match te laten ontstaan.

Tijdens de match in 1973 kwam niemand voor niets, want Aad Ivens had in het Congresgebouw in Den Haag zeer veel nevenactiviteiten georganiseerd, zoals simultaans van Wiersma en Koeperman en bijna elke dag sappige demonstraties van Koeperman, die als een conferencier de ene na de andere anecdote vertelde en tussendoor iedereen probeerde wijs te maken dat het vooral Sijbrands was die ervoor zorgde dat het spel niet zo boeiend was als iedereen had verwacht. Koeperman's ghostwriter Fokkink -jouw grote vriend- publiceerde al die onzin van Koeperman in NRC/Handelsblad en blijkbaar ben jij erin getrapt en ben je werkelijk gaan geloven dat inderdaad sprake was van een 'match van de geeuw'. Als het verzorgen van de publiciteit niet zou zijn toevertrouwd aan een minder-toerekeningsvatbare als Fokkink en een aartsleugenaar als Koeperman dan zouden niet zovelen deze boze tongen zijn gaan nakletsen. Ik adviseer je om de nummers 96 t/m 100 van Sijbrands' blad Dammen nog eens op te slaan, zodat je je vertroebelde blik wat kan ophelderen.

Verder komt het merkwaardig over als jij Auke allerlei opdrachten gaat geven over hoe hij over het damspel zou moeten denken. Laat Auke maar lekker het traditionele damspel spelen; als blijkt dat dat spel van jou of Killer werkelijk meer mogelijkheden te bieden heeft dan stapt Auke vanzelf wel over, volgens het scenario van Wieger. Of niet, dat bepaalt Auke zelf wel. De meeste dammers willen jouw spel niet Henk en dat zal pas veranderen als blijkt dat er aan Delfts enorme voordelen zijn verbonden, die nu nog volkomen onzichtbaar zijn.
Aangezien Killer die enorme voordelen (95% winst) wel heeft, lijkt het me duidelijk dat Killer als experimentele vorm aanzienlijk meer toekomst zal hebben dan Delfts, maar misschien vergis ik me daar wel in.

Haitze Meurs is voorzitter van de KNDB, dus moet hij het damspel positief benaderen en overbrengen. Pas wanneer Haitze voorzitter zou zijn van de Delftse dambond, zou het verklaarbaar zijn als hij het damspel afkraakt zoals jij gewend bent te doen. Maar ik denk niet dat je met die stijl veel leden zult winnen.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Wed Apr 20, 2005 08:46

Henk de Witt wrote:
Mark, jouw reactie komt er denk uit voort dat veel bijdragen van Ben niet serieus zijn en vaak alleen bedoeld zijn om een negatief sfeertje te creeren.
Zeker.
Henk de Witt wrote: Hij heeft echter wel gelijk met zijn match van de geeuw. De match Sijbrands-Andreiko kreeg terecht een zeer slechte pers. De verwachtingen van de match waren hoog gespannen. <knip> De les van 1973 is niet geleerd, integendeel.
Ik ben er zelf niet bijgeweest, en als ik de reactie van Hanco lees, dan kan ik zelf niet echt een mening hierover vormen. Het lijkt me dat het een kwestie van opvatting was of je het de match van de geeuw vindt.
Henk de Witt wrote: Bij de prijsuitreiking van het NK in Groningen bestond KNDB-voorzitter Haitze Meurs het om op het punt van de vele remises weer de stoffige vergelijking met een spannende voetbalwedstrijd die in een gelijkspel eindigt uit de kast te halen. De KNDB heeft een zwak bestuur als niemand de voorzitter voor dit soort blunders weet te behoeden. Het probleem van de remisemarge in het dammen is absoluut onvergelijkbaar met het gelijk eindigen van een voetbalwedstrijd, hoe vaak is dat nu al betoogd?
Geef Haitze nog even het voordeel van de twijfel. De BR zit vol veranderingsgezinde mensen, dus denk ik niet dat hij het lang vol zal houden als hij alle veranderingen tegen wil houden.
Henk de Witt wrote: Auke Scholma uitte bij dezelfde prijsuitreiking kritiek op het geringe prijzengeld. Ik begreep dat het prijzengeld zelfs aanzienlijk lager lag dan tien jaar geleden. Op zich heeft hij volkomen gelijk, het prijzengeld is bij dammen vaak schandalig laag.
Zeker.
Henk de Witt wrote:Tegelijkertijd stak Auke echter een betoog af dat alles bij het oude moet blijven. Hij veroordeelde het experidammen, maar zou zich beter kunnen afvragen waarom mensen experidammen organiseren.
De meeste vormen van experidammen zie ik niet als serieus alternatief voor het huidige dammen. Het zijn leuke initiatieven, en de ene ronde die ik meegedaan heb (notabene in Delft....), was het een gezellige 'rotzooi'. Gezien het (noodgedwongen snelle) speeltempo van experidammen, denk ik niet dat het super serieus genomen kan worden als alternatief. Dan zouden er echt meer gewone toernooien moeten komen met een speeltempo van, zeg, 50 zetten in anderhalf uur, half uur voor de rest. En dan wel 2 partijen natuurlijk op een dag.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Wed Apr 20, 2005 09:46

Interessante posts van Henk en Hanco. Of de match de moeite waard was voor toeschouwers, zoals Hanco terecht laat zien is lang niet zo relevant als de schade die de match heeft berokkend. zoals Henk schrijft. Ik kan me best voorstellen dat de verwachtingen te hoog waren gespannen. Wie was daar verantwoordelijk voor?

Een profdammer kan het zich heden ten dage financieel niet meer permitteren om alles vanuit zijn ivoren toren gade te slaan. Niemand verbied het Auke om tegen veranderingen te zijn en een financieel marginaal bestaan te leiden. Maar ik kan me niet voorstellen dat Auke tegen veranderingen is. Ik kan het me al een stuk beter voorstellen dat Auke niet wil dat het NK een proeftuin voor veranderingen wordt.
Dan zal hij tegelijkertijd wel moeten accepteren dat het NK daarom ook niet interessant is voor sponsors. Zijn prijzengeld zal hij ergens anders vandaan moeten halen.
Let wel, ik ben een zeer grote fan van Auke. Ik hoop ook dat hij eens een uitnodiging krijgt voor financieel lucratieve toernooien als Delft en Bijlmer.

Henk (de Witt), denk je dat er plaats is voor Auke?

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed Apr 20, 2005 10:54

Bert Zwart wrote:Een profdammer kan het zich heden ten dage financieel niet meer permitteren om alles vanuit zijn ivoren toren gade te slaan. Niemand verbied het Auke om tegen veranderingen te zijn en een financieel marginaal bestaan te leiden. Maar ik kan me niet voorstellen dat Auke tegen veranderingen is. Ik kan het me al een stuk beter voorstellen dat Auke niet wil dat het NK een proeftuin voor veranderingen wordt.
Dan zal hij tegelijkertijd wel moeten accepteren dat het NK daarom ook niet interessant is voor sponsors. Zijn prijzengeld zal hij ergens anders vandaan moeten halen.
Let wel, ik ben een zeer grote fan van Auke. Ik hoop ook dat hij eens een uitnodiging krijgt voor financieel lucratieve toernooien als Delft en Bijlmer.

Henk (de Witt), denk je dat er plaats is voor Auke?
Bert, ik ben ook een groot fan van Auke. Hij is een zeer kleurrijk dammer. De keren dat ik hem ontmoet heb, vond ik hem bovendien een aimabele kerel.
Daarom ben ik des te meer teleurgesteld in zijn opstelling. Wat mij stoort is niet zozeer zijn opvatting, maar dat die opvatting kennelijk voortkomt uit gebrek aan belangstelling voor nieuwe ontwikkelingen. In 1998 was Auke nog bereid om het NK met de puntenoverwinning spelen. Hij nam ook de moeite voor een uitgebreid handgeschreven commentaar met goede adviezen. Zo stelde hij voor om de telling te gebruiken die nu door de KNDB is geaccepteerd, 2-0 1,5-0,5 1-1. Je zou verwachten dat Auke een open oog heeft voor deze ontwikkeling. Dat hij samenwerking zoekt met vooruitstrevende dambroeders als Clerc, Prosman en Thijssen.
Nu hoor en zie ik alleen van Auke het afdraaien van een grijs gedraaide plaat: Alles moet blijven zoals het is. Alleen de beloning voor de spelers moet omhoog. Wat is er met Auke gebeurd?

Ik zou Auke graag een keer aan het werk zien in Delft, maar zoals je weet telt de topgroep zes spelers en moeten er keuzes worden gemaakt. De samenstelling voor 2005 is bekend, de groep zal bestaan uit Georgiev, Prosman, Samb, Schwarzman, Thijssen en Tsjizjov.

Post Reply