Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post Reply
Andrew Tjon A Ong

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Jan 28, 2011 23:45

Piet Bouma wrote:Ik ben het niet zo met Bert eens. Ik denk dat de aanwas van de KNDB (en ook de generatie van zo’n 30 jaar t/m 50 jaar) in overgrote meerderheid met het dammen in aanraking is gekomen door jeugddammen (schooldammen of jeugdactiviteiten van damclubs).
Je zult moeten blijven investeren in jeugd en ook in andere doelgroepen. Dus het èn verhaal.

Wat ik wel betwijfel of we al die jeugddammers (en vutters) een opleiding moet geven, die tot doel heeft om zo goed mogelijk te gaan dammen c.q. zo sterk mogelijk te worden met als ultiem doel de wereldheerschappij. Ik vind dat de nadruk veel meer moet gaan liggen op het dammen als een leuke recreatieve bezigheid met gezelligheid op een clubavond en jeugdclub. De dambond KNDB en wij als dammers zijn prestatiedammers geworden, waarbij resultaat in punten, teamwedstrijden en rating overheerst. Bij andere sporten zit vaak nog een grote groep recreatiesporters. Die moeten we bij het dammen (want een generatie eerder waren ze er nog wel) terugkrijgen.
Ik vind wel dat je ze zoveel mogelijk opleiding moet geven. Niet voor de wereldheerschappij, maar gewoon vanwege het feit, dat hoe beter men kan dammen, hoe leuker men het vindt.
Dat hoeft natuurlijk niet heel erg goed te zijn. Ik ben ook maar een bescheiden dammer, maar vind het wel heel leuk. Bij kinderen is het al leuk als ze van hun ouders kunnen winnen en nog leuker als ze een keertje met een prijsje kunnen thuiskomen.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Fri Jan 28, 2011 23:55

Piet Bouma wrote:Ik ben het niet zo met Bert eens. Ik denk dat de aanwas van de KNDB (en ook de generatie van zo’n 30 jaar t/m 50 jaar) in overgrote meerderheid met het dammen in aanraking is gekomen door jeugddammen (schooldammen of jeugdactiviteiten van damclubs).
Je zult moeten blijven investeren in jeugd en ook in andere doelgroepen. Dus het èn verhaal.

Wat ik wel betwijfel of we al die jeugddammers (en vutters) een opleiding moet geven, die tot doel heeft om zo goed mogelijk te gaan dammen c.q. zo sterk mogelijk te worden met als ultiem doel de wereldheerschappij. Ik vind dat de nadruk veel meer moet gaan liggen op het dammen als een leuke recreatieve bezigheid met gezelligheid op een clubavond en jeugdclub. De dambond KNDB en wij als dammers zijn prestatiedammers geworden, waarbij resultaat in punten, teamwedstrijden en rating overheerst. Bij andere sporten zit vaak nog een grote groep recreatiesporters. Die moeten we bij het dammen (want een generatie eerder waren ze er nog wel) terugkrijgen.
Ik druk me bewust ook heel voorzichtig uit. Ik praat telkens over 'de mogelijkheid bieden tot training'. Of iemand daar gebruik van wil maken is zijn/haar eigen keuze. Het is dan in ieder geval geen reden tot motivatiegebrek op den duur.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Sat Jan 29, 2011 13:05

Volgens mij is het georganiseerde dammen al lang zo dood als een pier en zie je alleen nog stuiptrekkingen als van een kip zonder kop en kronkelende palingen in de braadpan. Als je nog gelooft in wonderen dan moet je het niet zoeken in jeugddammen maar in jeugdbestuur.
Als 19-jarige was Magnus Carlsen al de sterkste schaker ter wereld (op z'n 13e al grootmeester). Hij is onlangs verslagen door de 16-jarige Anish Giri (grootmeester op z'n 15e). Sijbrands en Wiersma waren op die leeeftijd ook al heer en meester in de damwereld. Rondom je 20e jaar bezit je de kennelijk al de beste kwaliteiten om de grootste topprestaties te leveren. Dan moet je daar wel de ruimte voor krijgen. Het heersende establishment heeft angst hun privileges en toekomst toe te vertrouwen aan de jeugd. Ze blijven met macht, intimidatie, verdeel en heers op het zachte pluche zitten en frustreren creativiteit en vernieuwingen.
Toernooidirekteur (Incasso Divisie Young Masters) Zainal Palmans (als 19-jarige) is een mooi voorbeeld van jeugd als bestuurder/organisator. En het kan makkelijk. Gewoon bij de volgende vergadering 25 jaar als uiterste houdbaarheidsdatum instellen voor bestuursleden en organisatoren. (kan wat mij betreft ook veel breder op sociaal/politiek niveau) Dan, heel misschien, komt er nog een opleving.
Flow with the Go

Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Sun Feb 27, 2011 21:22

Klaas van der Laan wrote:Volgens mij is het georganiseerde dammen al lang zo dood als een pier en zie je alleen nog stuiptrekkingen als van een kip zonder kop en kronkelende palingen in de braadpan. Als je nog gelooft in wonderen dan moet je het niet zoeken in jeugddammen maar in jeugdbestuur.
Als 19-jarige was Magnus Carlsen al de sterkste schaker ter wereld (op z'n 13e al grootmeester). Hij is onlangs verslagen door de 16-jarige Anish Giri (grootmeester op z'n 15e). Sijbrands en Wiersma waren op die leeeftijd ook al heer en meester in de damwereld. Rondom je 20e jaar bezit je de kennelijk al de beste kwaliteiten om de grootste topprestaties te leveren. Dan moet je daar wel de ruimte voor krijgen. Het heersende establishment heeft angst hun privileges en toekomst toe te vertrouwen aan de jeugd. Ze blijven met macht, intimidatie, verdeel en heers op het zachte pluche zitten en frustreren creativiteit en vernieuwingen.
Toernooidirekteur (Incasso Divisie Young Masters) Zainal Palmans (als 19-jarige) is een mooi voorbeeld van jeugd als bestuurder/organisator. En het kan makkelijk. Gewoon bij de volgende vergadering 25 jaar als uiterste houdbaarheidsdatum instellen voor bestuursleden en organisatoren. (kan wat mij betreft ook veel breder op sociaal/politiek niveau) Dan, heel misschien, komt er nog een opleving.
Nooit verwacht dat mijn brainwave zo'n impact zou hebben. Een paar weken later al greep de jeugd de macht in Egypte. Vervolgens laten ze Kadaffi sidderen. Zelfs China broeit. En wat doet "onze" (dam)jeugd? Dit is het momentum. Kijk eens hoe angstvallig dit populaire onderwerp sindsdien plotseling wordt doodgezwegen. Stel niet langer vragen. Neem de verantwoordelijkheid voor jullie eigen (dam)toekomst. Wie gelooft er nog in de fopspeendemocratie? Woensdag maar weer braaf stemmen.

Who is the strongest, who is the best

Who holds the aces, the East or the West

This is the crap our children are learning

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=66nqhVtq6xo[/youtube]
Flow with the Go

Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Sun Apr 03, 2011 21:55

In het nieuwste bondsblad van de Go-bond las ik over een onderzoekrapport van 18 november 2010 naar ledentallen tussen 2008-2009 door het NOC*NSF.
Opmerkelijk is dat over alle sporters (4,8 miljoen) het ledental met 1,4% is gestegen.
Bij denksporten:
Schaken 23.313 leden, stijging 3,4%
Dammen 6060 leden, daling 6,1 %
Go 718 leden, daling 5,4%

Zie voor meer informatie: http://www.nocnsf.nl/cms/showpage.aspx?id=4177
Daar is ook het hele rapport als pdf te downloaden.
Ik zie niet alles meer, maar heb hierover in de damwereld nog niets gehoord.
Flow with the Go

Koos van Amerongen

Post by Koos van Amerongen » Sun Apr 03, 2011 22:25

Andy,
interessant dat je dit post.
Ik heb het rapport eens doorgelezen.
Volgens het NOC*NSF is de daling vooral te wijten aan de jeugdleden:
Jeugd 2008: 2.083
Jeugd 2009: 892
Dat is een daling van 17,6%!

Ter vergelijking de schaakbond:
Jeugd 2008: 5.844
Jeugd 2009: 6.449
Dat is een stijging van 10,4%
Wellicht handig om eens aan de schaakbond te gaan vragen hoe ze dat toch in vredesnaam doen.

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Sun Apr 03, 2011 23:02

Koos van Amerongen wrote:Andy,

Wellicht handig om eens aan de schaakbond te gaan vragen hoe ze dat toch in vredesnaam doen.
Die aantallen bij het dammen kloppen niet helemaal.

AnDa

Post by AnDa » Sun Apr 03, 2011 23:05

Heb ik het weer gedaan... :evil:
Maar Klaas wil dat zeker doen, toch...?

Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Mon Apr 04, 2011 16:36

AnDa wrote:
Heb ik het weer gedaan... :evil:
Maar Klaas wil dat zeker doen, toch...?
Geen probleem om me op te offeren als boodschapper. :angel: (Freedom is just another word for nothing left to loose)
Flow with the Go

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon Apr 04, 2011 18:13

Wat zijn nu de correcte cijfers bij dammen?
Mochten de cijfers correct zijn dan is er sprake van een daling van liefst 57%
Zo erg zal het niet zijn wel?
Last edited by Kosmos on Mon Apr 04, 2011 19:07, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Apr 04, 2011 18:59

De cijfers zijn ongetwijfeld te optimistisch. Ik ben al ruim een jaar nergens lid maar zie mijzelf op de KNDB lijst terug als lid van DZW Warnsveld. Mijn dampauze zou aanvankelijk een jaar duren maar daar kan nog wel eens een jaartje bijkomen. Het spel is leuk, de entourage blubber en bagger. Vergeleken met schaken is het absoluut gepruts in de marge. Jammer.

Koos van Amerongen

Post by Koos van Amerongen » Mon Apr 04, 2011 19:10

Kosmos wrote:

Tjalling, volgens mij kloppen de uitkomsten van mijn berekeningen wel.
Ik had alleen het typfoutje '2.083' gemaakt, ipv '1.083'.

Kosmos

Post by Kosmos » Mon Apr 04, 2011 19:15

Koos van Amerongen wrote:
Kosmos wrote:

Tjalling, volgens mij kloppen de uitkomsten van mijn berekeningen wel.
Ik had alleen het typfoutje '2.083' gemaakt, ipv '1.083'.
Dat verklaart veel, zo niet alles.
De oorzaak lijkt me volkomen duidelijk, gebrek aan enthousiast kader.
Telkens als ergens de schouders onder een jeugdclub wordt gezet blijkt het wel te lukken om jongeren aan het dammen te krijgen. Maar er zijn te weinig mensen die het enthousiast uitdragen, teveel dammers die alleen denken aan het eigen hachje, en alleen geïnteresseerd zijn in hun eigen potjes.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Apr 04, 2011 19:17

Kosmos wrote:

Voor wie niet alles meer ziet (Klaas) en mensen, die nu opeens schrikken.
Blader naar blz. 1 van dit topic en bezie de eerste posting van Jaap van Galen.
(Wrs. pakt het NOC-NSF rapport de cijfers per 1-1-2008 en 1-1-2009, Jaap heeft het daar over de cijfers per 1-7).

Mensen zijn soms kort van memorie....... :D
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Kosmos

Post by Kosmos » Tue Apr 05, 2011 14:58

Piet Bouma wrote:
Kosmos wrote:

Voor wie niet alles meer ziet (Klaas) en mensen, die nu opeens schrikken.
Blader naar blz. 1 van dit topic en bezie de eerste posting van Jaap van Galen.
(Wrs. pakt het NOC-NSF rapport de cijfers per 1-1-2008 en 1-1-2009, Jaap heeft het daar over de cijfers per 1-7).

Mensen zijn soms kort van memorie....... :D
Zie jij er nog brood in, Piet?

Image

Post Reply