FMJD: Delftse telling onacceptabel

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Wed Dec 17, 2003 16:15

Koops wrote:Het lijkt mij dat 3-0 niets uithaalt tegen het hoge remisepercetage maar wel sterkere spelers benadeelt. Waarom zou dat niet kunnen?
Dat kan ik me ook wel voorstellen. Alhoewel dat nadeel net zo groot was als het effect van de 3-0. Niet significant meetbaar.

In dit kader terug naar de puntenoverwinning, zie verder http://www.fmjd.org/bb/viewtopic.php?t= ... 077bb69584 ...
Last edited by Peter van Heun on Wed Dec 17, 2003 23:00, edited 1 time in total.

Jaap van Galen

Re: FMJD: Delftse telling onacceptabel

Post by Jaap van Galen » Wed Dec 17, 2003 22:55

Dieter wrote:
Dieter wrote:Nog maar eens voor de heren veranderaars.
De meerderheid heeft besloten dat het spel onaangeroerd moet blijven, dat heet democratie en daar moet een minderheid zich bij neerleggen.
.....
Ik prijs me dan ook zeer gelukkig dat ook de damtop in grote meerderheid het spel ongeschonden wil laten (66% van de deelnemers).
.....
Naar verwachting zal ongeveer 80/90 % van de dammers in nederland geen andere spelvorm willen spelen en als gevolg zullen daarvan een deel het dambord definitief achter de kast zetten. Dat is wat ik probeerde te omschrijven.

Het is onzin om te stellen dat zonder DT er geen veranderingen in de toekomst mogelijk zijn. Zoals echter al vaak aangegeven moeten we de verandering niet zoeken in veranderen van het spel. Inderdaad zal het initiatief van een nieuwe variant altijd op weerstand stoten en het is ook niet slim om varianten aan het damspel toe te voegen waar er al zo veel zijn.
Als we de wedstrijdsport nieuw leven in willen blazen dan moet het dus gezocht worden in de randvoorwaarden zoals ik het maar even noem.
Wat we nodig hebben na het sluiten van het DT boek is een werkgroep die onderzoek gaat doen naar de mogelijke verbeteringen op dat vlak zonder het spel zelf geweld aan te doen.
Welke meerderheid heeft wanneer besloten dat het spel onaangeroerd moet blijven? Ik neem aan dat je doelt op de resultaten van de enquete.

Daarom heb ik nog wat nader naar de gedetailleerde resultaten van de enquete gekeken.

Vooropgesteld, de mening van de 112 respondenten over de DT in deze enquete lijkt me duidelijk, niet doen dus.

De resultaten van vraag 4 ("Bent u van mening dat de regels van het damspel ongemoeid moeten blijven?") verdienen wel enige nuancering. Van de 112 respondenten in de enquete zijn er 64 die zeggen niets in de DT te zien en ook vinden dat de regels van het damspel ongemoeid moeten blijven. Er zijn er 46 die ofwel bereid zijn de regels te veranderen ofwel willen experimenteren met de DT (niet door alle respondenten is het spelen met DT opgevat als veranderen van de regels).
De overweldigende meerderheid waar je het in de conclusies bij vraag 4 van de enquete bestaat derhalve uit 57% van de respondenten. In totaal 41% van de responten geeft aan bereid te zijn de regels te veranderen.

In hoeverre de 57% in deze steekproef iets zegt over het aandeel van de dammers dat een probleem zou hebben met andere regels, al dan niet alleen op topniveau, daar kan je geen conclusie over trekken.

Waar je die 80/90% vandaan haalt die geen andere spelvorm zou willen spelen is me een raadsel.

Het uitsluiten van veranderingen in de regels lijkt mij, mede op grond van de enquete, een wel erg dubieus beroep doen op de democratie. Het je daarbij op grond van de enquete beroepen op een overweldigende meerderheid die geen veranderingen willen vind ik zelfs misleidend.

Post Reply