Bestuursbeleid

Post Reply
User avatar
DeletedProfile
Posts: 179
Joined: Sat Sep 20, 2003 11:04

Post by DeletedProfile » Thu Jan 15, 2009 10:31

GuidoB je valt mensen op een aggressieve manier aan die de discussie totaal niet verbetert.
Wat dat betreft krijg ik meer het gevoel dat je er in eigen belang zit dan als vertegenwoordiger van dammers.
Je gaat namenlijk op kleinerende toon tegen iedereen te keer.
Dus je hebt geen tijd om voor de vergadering een bondsraadslid aan te spreken over het te schrappen NK sneldammen voor jeugdteams, maar wel om na de vergadering uitgebreid te klagen op dit forum? Dat je de stukken niet doorleest, moet je zelf weten.
Als je zo je gelijk wil halen...

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Post by GuidoB » Thu Jan 15, 2009 11:48

rijmer wrote:GuidoB je valt mensen op een aggressieve manier aan die de discussie totaal niet verbetert.
Wat dat betreft krijg ik meer het gevoel dat je er in eigen belang zit dan als vertegenwoordiger van dammers.
Je gaat namenlijk op kleinerende toon tegen iedereen te keer.
Dus je hebt geen tijd om voor de vergadering een bondsraadslid aan te spreken over het te schrappen NK sneldammen voor jeugdteams, maar wel om na de vergadering uitgebreid te klagen op dit forum? Dat je de stukken niet doorleest, moet je zelf weten.
Als je zo je gelijk wil halen...
Het gaat me totaal niet om gelijk of ongelijk, Reinier. Ik kleineer hier niemand. Zo zou ik ook nooit tegen jou zeggen dat je er niets van hebt begrepen.

Ik heb afgelopen zaterdag een voorstel aangenomen waarover geen enkele discussie is geweest. Het onderwerp was binnen een halve minuut weer van tafel. Tegelijkertijd blijken er mensen te zijn die erbij betrokken zijn en die er helemaal niet blij mee zijn. Daar baal ik van. Die mensen hadden eerder aan de bel moeten trekken, dan hadden we er wat mee kunnen doen. Ik kan een voorstel indienen om dit NK weer in te voeren, maar ik vrees dat dit een moeilijk verhaal zal worden. Er zal dan niet alleen een discussie komen over die 500 euro, maar ook over breedtesport, de teamsamenstelling en de NK-status. Misschien is het een beter idee om dit toernooi voort te zetten zonder dat de KNDB het organiseert. Er hebben hier een aantal mensen gepost die de jeugdspelers een leuke afsluiting van het damseizoen willen bieden.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Post by Piet Bouma » Thu Jan 15, 2009 11:55

rijmer wrote:GuidoB je valt mensen op een aggressieve manier aan die de discussie totaal niet verbetert.
Wat dat betreft krijg ik meer het gevoel dat je er in eigen belang zit dan als vertegenwoordiger van dammers.
Je gaat namenlijk op kleinerende toon tegen iedereen te keer.
Dus je hebt geen tijd om voor de vergadering een bondsraadslid aan te spreken over het te schrappen NK sneldammen voor jeugdteams, maar wel om na de vergadering uitgebreid te klagen op dit forum? Dat je de stukken niet doorleest, moet je zelf weten.
Als je zo je gelijk wil halen...
Ik denk niet dat we Guido te hard moeten kapittelen.
Als bondsraadslid informeert hij momenteel als enige op dit forum over besluiten die in de bondsraadvergadering zijn genomen.
Dat mag best gekleurd, en het is duidelijk dat jeugdbeleid niet echt zijn aandachtsgebied is.
Overigens vind ik dat de totale bezuinigingsstrategie weloverwogen door het KNDB-bestuur is voorgesteld. Ook de topsport ontkomt niet aan bezuinigingen.

De discussie verhouding topsport/breedtesport is een heel andere. Zowel financieel als aandachtsgebied van de KNDB (want hebben provinciale bonden en clubs m.b.t. breedtesport niet veel meer het voortouw?) zou de bondsraad daar ook wel eens een standpunt over in kunnen nemen.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Thu Jan 15, 2009 13:32

Piet Bouma wrote:
rijmer wrote:GuidoB je valt mensen op een aggressieve manier aan die de discussie totaal niet verbetert.
Wat dat betreft krijg ik meer het gevoel dat je er in eigen belang zit dan als vertegenwoordiger van dammers.
Je gaat namenlijk op kleinerende toon tegen iedereen te keer.
Dus je hebt geen tijd om voor de vergadering een bondsraadslid aan te spreken over het te schrappen NK sneldammen voor jeugdteams, maar wel om na de vergadering uitgebreid te klagen op dit forum? Dat je de stukken niet doorleest, moet je zelf weten.
Als je zo je gelijk wil halen...
Ik denk niet dat we Guido te hard moeten kapittelen.
Als bondsraadslid informeert hij momenteel als enige op dit forum over besluiten die in de bondsraadvergadering zijn genomen.
Dat mag best gekleurd, en het is duidelijk dat jeugdbeleid niet echt zijn aandachtsgebied is.
Overigens vind ik dat de totale bezuinigingsstrategie weloverwogen door het KNDB-bestuur is voorgesteld. Ook de topsport ontkomt niet aan bezuinigingen.

De discussie verhouding topsport/breedtesport is een heel andere. Zowel financieel als aandachtsgebied van de KNDB (want hebben provinciale bonden en clubs m.b.t. breedtesport niet veel meer het voortouw?) zou de bondsraad daar ook wel eens een standpunt over in kunnen nemen.
Een oplossing is dat een club voortaan het toernooi organiseert. Heb je een sponsor nodig voor 500 euro.
Vraagje: Als het nou in Leeuwarden gehouden wordt, is dat wel geschikt voor een NK?
Heaven is no location, but a state of mind

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Post by Piet Bouma » Thu Jan 15, 2009 14:17

Kosmos wrote:
Een oplossing is dat een club voortaan het toernooi organiseert. Heb je een sponsor nodig voor 500 euro.
Vraagje: Als het nou in Leeuwarden gehouden wordt, is dat wel geschikt voor een NK?
Wat voor locatie zou je willen gebruiken Kosmos?
Zijn zo'n 100 jeugdspelers.
Het zou wel kunnen, denk ik. Datum 27 juni 2009.
Organisatiecomiteetje vaststellen, eventueel € 10,-- inleg per team (is toch niet onoverkomelijk?). Briefje naar KNDB.
Tijd geleden dat er een NK in Leeuwarden is gehouden.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Thu Jan 15, 2009 15:14

Piet Bouma wrote:
Kosmos wrote:
Een oplossing is dat een club voortaan het toernooi organiseert. Heb je een sponsor nodig voor 500 euro.
Vraagje: Als het nou in Leeuwarden gehouden wordt, is dat wel geschikt voor een NK?
Wat voor locatie zou je willen gebruiken Kosmos?
Zijn zo'n 100 jeugdspelers.
Het zou wel kunnen, denk ik. Datum 27 juni 2009.
Organisatiecomiteetje vaststellen, eventueel € 10,-- inleg per team (is toch niet onoverkomelijk?). Briefje naar KNDB.
Tijd geleden dat er een NK in Leeuwarden is gehouden.
Voordat ik iets ga ondernemen wil ik eerst graag weten of er teams uit het ganse land komen als het in Leeuwarden wordt gehouden.
Een sponsor vinden voor 500 euro voor de jeugd zou toch moeten lukken. Mocht het lukken, Piet: Doe je mee met de organisatie?
Heaven is no location, but a state of mind

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Post by Piet Bouma » Thu Jan 15, 2009 15:25

Kosmos wrote:
Mocht het lukken, Piet: Doe je mee met de organisatie?
Natuurlijk Kosmos. Tien jaar geleden ging dat ook goed. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Post by GuidoB » Thu Jan 15, 2009 16:20

Piet Bouma wrote:
Kosmos wrote:
Mocht het lukken, Piet: Doe je mee met de organisatie?
Natuurlijk Kosmos. Tien jaar geleden ging dat ook goed. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Het toernooi lijkt gered. Dank Tjalling! Dank Piet!
Nu de sponsoring nog.

blondegod
Posts: 562
Joined: Wed Nov 05, 2003 00:53

Post by blondegod » Thu Jan 15, 2009 16:48

Wat is er toch met die 500 euro? Paar prijsjes en de zaalhuur hoeft toch niet zoveel te kosten? Nu zullen er genoeg kosten bijkomen (vraag me even af wat, maar goed) maar je hebt ook nog inleggeld wat je kunt gebruiken om de kosten (gedeeltelijk) te dekken.

Leeuwarden is qua locatie trouwens prima [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Thu Jan 15, 2009 18:24

blondegod wrote:Wat is er toch met die 500 euro? Paar prijsjes en de zaalhuur hoeft toch niet zoveel te kosten? Nu zullen er genoeg kosten bijkomen (vraag me even af wat, maar goed) maar je hebt ook nog inleggeld wat je kunt gebruiken om de kosten (gedeeltelijk) te dekken.

Leeuwarden is qua locatie trouwens prima [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Ik zag Gabriel en zijn rakkers wel op de foto dit jaar. Mooi team!
Sponsoring voor jeugd gaat wel lukken denk ik. Weeshuizen zat hier met allerhande fondsen.
Piet Bouma (en Nagelkaas?) kunnen we goed gebruiken in de organisatie. Tien jaar gelee was het WK rapid. In leeuwarden hebben we toen een wedstrijd tussen jeugdtientallen gehouden. We hadden een team Valneris, een team Tsjizjow en meer. Na afloop gingen de kinderen op handtekeningenjacht. Bruizend was het.
We gaan er weer wat moois van maken, Piet! Ik zal het team van Drachten vast noteren. Van Hal of CHN, speellokaties zat.
Heaven is no location, but a state of mind

jati2000
Posts: 77
Joined: Sun May 20, 2007 12:26
Location: IJsselstein

Bestuursbeleid

Post by jati2000 » Thu Jan 15, 2009 21:03

Zenderstad komt ook graag met een of twee teams. De jeugd vindt wedstrijden spelen altijd leuk. Ook al is er geen NK titel of zo.

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Post by Theo Dijkstra » Fri Jan 16, 2009 00:06

GuidoB wrote:
WSDVRules wrote:Natuurlijk kunnen we alles zelf, maar dan wordt het toch tijd dat we gaan nadenken over het bestaansrecht van de KNDB, niet waar?
Wat mij betreft niet. Omdat de KNDB sommige wedstrijden afschaft heeft ze geen bestaansrecht meer? Wat mij betreft is er nog ruim voldoende over.

Ik constateer dat je de zaken nogal graag overdrijft. Nog eentje:
WSDVRules wrote:Als we al geen geld meer kunnen los krijgen voor jeugdactiviteiten kunnen we beter meteen stoppen met het georganiseerde dammen.
Hoezo geeft de KNDB nu ineens geen geld uit aan jeugdactiviteiten? Ik ben geen financieel expert, maar ik kan wel lezen. De volgende netto kosten (dus inclusief de bijdragen door de deelnemers en sponsors) zijn direct op de begroting voor 2009 te vinden:

ek jeugd 5000
wk jeugd 5500
nk's 3050
jeugdcompetitie 1200
jeugddamdag 1000
HF's 4860

Bij elkaar toch een ruime 20000 euro. Netto, te betalen uuit algemene middelen.

Verder constateer ik een grote passiviteit. En maar klagen. Johan Teake Dekker is er goed in. Een voorbeeldje:
wellnesswrotter wrote:1 ding is inderdaad duidelijk. Breedtesport gaat voor.

Dat je breedtesport kan creeeren door een goede blikvangers in de top te hebben is dan ook wel weer waar. Maar dat moet er wel publiciteit zijn!
Dus jij regelt de publiciteit voor het volgende, door WSDV georganiseerde, NK sneldammen voor jeugdteams?
Guido, klopt dat wel? Lijkt me een onjuist "netto" beeld. Mijn ervaring is dat WK, EK en NK voor de jeugd bijna volledig werden gesubsidieerd of gesponserd. Of er moet veel zijn veranderd.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Post by GuidoB » Fri Jan 16, 2009 00:35

Theo Dijkstra wrote:Guido, klopt dat wel? Lijkt me een onjuist "netto" beeld. Mijn ervaring is dat WK, EK en NK voor de jeugd bijna volledig werden gesubsidieerd of gesponserd. Of er moet veel zijn veranderd.
Het is niet 1-2-3 duidelijk wat gesubsidieerd wordt en wat niet. Er staat alleen een totaal bedrag op de begroting onder topsport. Sponsors voor topsport worden niet begroot. Maar je hebt gelijk dat een groot gedeelte van de kosten voor talent ontwikkeling worden gesubsidieerd. Het EK en WK jeugd vallen daaronder, de NK's jeugd niet.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Sat Jan 17, 2009 00:04

Theo Dijkstra wrote:I have a dream ………..

Over 10 jaar zit half Nederland op de tv te kijken naar een “leken-” of kindvriendelijk verslag van een toernooidag, bijvoorbeeld een NK. Geen saaie dammer met een nog saaier demonstratiebord.

Nee, ze zien een bijna beeldschermvullend dambord met daarnaast een grappig poppetje die met een grappig/leuke/enthousiaste (ooonehúndredandéighty) stem commentaar geeft. Tegelijkertijd gaan er gekleurde pijlen over het bord die gedachte/geplande of bewegingen laat zien.
“Ja, lieve mensen, Ron Heusdens zat maar te denken en te peinzen. Wat zal ik doen? Als ik dit doe [hup pijltje] dan doet Bruno Fopa dat! [hup pijltje][en je zag de schijf springen en de geslagen schijf van het bord vallen en het slaande schijfje kreeg een lachend gezicht]. Maar als ik dit [pijl] doe, dan zien jullie ook wel wat Fopa dan kan. Ja toch? En langzaam gaat een pijl naar een schijf.”
De kijker veert op, ja natuurlijk, dan gebeurt dat en dat. En als de pijl eindelijk bij de schijf komt heeft zelfs de sloomste kijker voor zich zelf al vastgesteld dat hij het allang “gezien” had.
En zo nemen we al die “niet dammers/leken” aan de hand mee in ons mooie spel. Ze gaan denken, hé dat kan ik ook, dat is leuk, dat is vooruit denken. Ze zaten op het puntje van de stoel.
Na een halfuurtje is de analyse afgelopen en is de kijker zeer tevreden met al dat moois wat hij heeft gezien en ziet reikhalzend uit naar de analyse van de volgende dag. “Tjonge, tjonge, wat die Heusdens allemaal zag?” Ondertussen waren zeer tevreden met zichzelf omdat het ook konden “zien”.

Eerst werd deze demonstratiemethode gebruikt bij damtrainingen met een beamer, daarna werd het op een netwerk vertoond en kon je bij de dambond inloggen voor een training op afstand. Vervolgens werd het gebruikt om alle dammers via die dambond pagina te laten genieten van demonstraties bij een toernooi. Bij het NK in Friesland zond de regionale tv-zender dagelijks een kort verslag uit en tv Limburg en Gelderland volgde al snel voor het Brunssum - en Nijmegen toernooi. De NCRV pikte het op bij een NK in Hilversum. Daarna werden bijna alle toernooien live op de tv geanalyseerd.
Onvermijdelijk dat de damsport volkssport nummer één is. “Want dammen zit Hollanders in het bloed”.
Jammer dat niemand reageert op je idee, Theo. Misschien kon men geen bezwaren verzinnen tegen jouw concept?
Op Youtube staan heel veel schaakinstructiefilmpjes.
Een voorbeeldje: http://www.youtube.com/watch?v=_QNvo0RBugs
Bedoelde je zoiets? Misschien kunnen er ook zulke damfilmpjes gemaakt worden! [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Post by Theo Dijkstra » Sat Jan 17, 2009 01:17

Ach, het is ook geen simpele materie. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] Maar men zou inderdaad vragen kunnen stellen. Is er iets onduidelijk? Vraag het zou ik zeggen. [img]images/smilies/icon_idea.gif[/img]
Ja Tjalling, dat animatie filmpje is inderdaad de richting waarin gedacht moet worden. Wat een duffe stem! [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Echter ik ben veeleisend. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] Voor de dampromotie wil ik een leukere stem, een animatiepoppetje ernaast dat lijkt te spreken met de stem van de analist. Ik wil strepen om richtingen en slagen aan te wijzen. Ik wil schijven die verschillende vormen kunnen hebben en op een leuke manier van het bord vallen.
[img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Om te beginnen kan het inderdaad zoals in dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=hgzNAValVLE

Post Reply