Zoals aangegeven het aantal beslissingen hangt samen met het hoge niveau en met gelijkwaardigheid van deelnemers. Bij het doorbreken van een nieuwe generatie zie ja dan vaak weer een opleving waardoor ik verwacht dat de komende jaren het percentage best wel rond de 35% zal blijven. Naar mijn mening is dit een heel natuurlijk niveau waar helemaal niets mis mee is. Dat we wel proberen salon remises uit te sluiten is een ander verhaal en al lastig genoeg.Marcel Kosters wrote:Marcel Kosters wrote:
(Het gaat over het beslissingspercentage in het NK)
"Dat je tevreden bent met die 30 procent is op zich prima, daar kun-
nen dammers misschien nog van mening over verschillen (al zijn de me-
dia op dat punt al lang afgehaakt), maar wat vind je van die neergaande
TREND? Kun je aangeven of aannemelijk maken dat deze gaat stoppen
en zo ja waar? Is er voor jou ook ergens een remisepercentage dat niet
meer acceptabel is?"Dag Dieter en andere forumbezoekers,Dieter wrote: De neergaande trend in het aantal beslissingen in verbonden aan het hoge kwaliteitsniveau van het huidige dammen. (..)
Ik denk verder niet dat het percentage van nu 30/35% in de toekomst lager zal worden maar ik verwacht wel dat het niveau ongeveer zo zal blijven en inderdaad voor mij geen probleem.
Dieter onderkent een dalende trend in het aantal beslissingen. Hij legt
hiervoor een naar mijn mening zeer terecht verband met het hoge niveau
van de spelers. Maar dan kan ik Dieter niet meer volgen. Dieter ver-
wacht dat de trendbeweging van steeds minder beslissingen op topniveau zal stoppen. Dat we ons toevalligerwijs juist nu aan
het eind van de trendlijn bevinden. Graag wil ik weten waarom je denkt
dat we inmiddels op het dieptepunt zijn aangeland als het gaat om het
aantal beslissingen op topniveau, Dieter. Voor mij lijkt namelijk meer voor
de hand te liggen dat deze trend zich - al dan niet versterkt - doorzet.
Er is immers meer damliteratuur beschikbaar dan ooit tevoren en - nog
veel belangrijker - damsoftware en moderne communicatiemiddelen zorgen voor én veel meer informatie én veel snellere informatie. Waar het vroeger jaren kon duren voor topspelers op de hoogte waren van elkaars partijen, is dat tegenwoordig in dagen en soms uren al gerealiseerd. Voortschrijdend kennisniveau, inzicht en verbreding van de damtop o.a. als gevolg van de genoemde literatuur en technologische ontwikkelingen lijken een goede verklaring voor de daling van het aantal beslissingen aan de top en kunnen deze wellicht nog verder aanjagen. De trendanalyse van Jaap van Galen is duidelijk. Duidelijk is ook dat een trend een beweging is en niet een statische situatie. Kan Dieter of een andere forumbezoeker een poging wagen en met argumenten aannemelijk maken waarom de gesignaleerde neergang van het aantal beslissingen op topniveau niet zal doorzetten?
Marcel
Verder toch nog even bij een competitie als de ereklasse zal het aantal beslissingen liggen rond de 50% en ook daar spelen vrijwel uitsluitend spelers van NK finale niveau.
Het enige echte remise probleem doet zich dan ook voor bij WK matches en ook alleen daar. Dat is een probleem voor die organisatie en er wordt hard aan gewerkt, diverse experimenten zijn reeds uitgevoerd of staan in de planning maar altijd staat voorop dat het spel ongemoeid moet blijven. En daar gaat het om.