WK Dammen 2015 - Emmen
- Wishmaster
- Real name: Pascal Stil
Re: WK Dammen 2015 - Emmen
De demonstraties van Auke en Harm op https://www.youtube.com/watch?v=gvor0xDcBLY
everytime is a good time to take your time to have a good time
- Wishmaster
- Real name: Pascal Stil
De toernooisite doet het weer
everytime is a good time to take your time to have a good time
- Henk de Witt
Vandaag een interview in de Volkskrant met Roel Boomstra. Roel spreekt o.a. over zijn burnout in 2012 en zijn ambitie om wereldkampioen te worden.
De Volkskrant besteedt opmerkelijk veel aandacht aan dit WK. Een positieve ontwikkeling! Er spreekt erkenning uit voor het dammen als diepzinnige denksport, geworteld bovendien in de Nederlandse cultuur. Het past m.i. een landelijke kwaliteitskrant hier aandacht aan te besteden, ook al zijn we een kleine sport geworden en is ons imago bij het grote publiek niet zo goed.
Uiteraard is het vooral aan ons als dammers om onze denksport op een goede manier uit te dragen. De technologische ontwikkeling kan ons daarbij helpen. Het programma Oerterp van Hendrik Veenstra biedt de mogelijkheid om een groot publiek (journalisten, huisdammers, beginnende schooldammertjes enz.) te bereiken. Het publiek kan combinaties en composities zelf afspelen zonder de notatie te beheersen en een dambord bij de hand te hebben. De techniek kan ook gebruikt worden voor demonstraties in de media.
Zelf ben ik er nog niet zo handig in, als voorbeeld gebruik ik deze link: http://www.ericsdamsite.com.
De daar afgebeelde compositie kan door een ieder worden afgespeeld.
Via A-GIF Tool in het menu van Toernooibase kun jezelf combinaties die je wilt demonstreren invoeren.
In contacten met de media kan het ook handig zijn om een autoriteit voor je te laten spreken. Pierre Ghestem was zowel wereldkampioen dammen (1945, 1947) als wereldkampioen bridge (1957), een unieke prestatie. Hij was ook een zeer sterk schaker. Dit zei de Grote Meester:
De Volkskrant besteedt opmerkelijk veel aandacht aan dit WK. Een positieve ontwikkeling! Er spreekt erkenning uit voor het dammen als diepzinnige denksport, geworteld bovendien in de Nederlandse cultuur. Het past m.i. een landelijke kwaliteitskrant hier aandacht aan te besteden, ook al zijn we een kleine sport geworden en is ons imago bij het grote publiek niet zo goed.
Uiteraard is het vooral aan ons als dammers om onze denksport op een goede manier uit te dragen. De technologische ontwikkeling kan ons daarbij helpen. Het programma Oerterp van Hendrik Veenstra biedt de mogelijkheid om een groot publiek (journalisten, huisdammers, beginnende schooldammertjes enz.) te bereiken. Het publiek kan combinaties en composities zelf afspelen zonder de notatie te beheersen en een dambord bij de hand te hebben. De techniek kan ook gebruikt worden voor demonstraties in de media.
Zelf ben ik er nog niet zo handig in, als voorbeeld gebruik ik deze link: http://www.ericsdamsite.com.
De daar afgebeelde compositie kan door een ieder worden afgespeeld.
Via A-GIF Tool in het menu van Toernooibase kun jezelf combinaties die je wilt demonstreren invoeren.
In contacten met de media kan het ook handig zijn om een autoriteit voor je te laten spreken. Pierre Ghestem was zowel wereldkampioen dammen (1945, 1947) als wereldkampioen bridge (1957), een unieke prestatie. Hij was ook een zeer sterk schaker. Dit zei de Grote Meester:
Dammen, schaken en bridge zijn heel mooie denksporten. Maar dammen is het mooist.
Tot slot: Het is evident dat dammen een prachtig spel is, maar we kennen ook zwakke punten. Ik ben er niet voor om die zwakke punten proberen te verbloemen. Dat is een defensieve strategie die niet gaat werken. Beter is het onze zwakheden te analyseren en verbeteringen aan te brengen.
Last edited by Henk de Witt on Sat Nov 21, 2015 21:11, edited 1 time in total.
Zie viewtopic.php?f=85&t=4030&p=114072#p114072Henk de Witt wrote:Vandaag een interview in de Volkskrant met Roel Boomstra.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
-
Wat een ongelooflijke flauwekul.Jelmer Martens wrote:OK, je noemt 5 meevallers voor Groenendijk (remise tegen Shaibakov + 4 winstpartijen) en slechts 2 meevallers voor Georgiev (Forbin en Cordier).ZevenInEenKlap wrote:Jan speelt sterk, maar heeft over geluk dit toernooi niet te klagen (...) Eigenlijk nergens heeft Jan bovendien punten laten liggen.
Maar voor Georgiev was de winst tegen Heusdens ook een meevaller (Heusdens 19.38-33 ipv het logischer 44-39 en ook 24.33-28 ipv 47-41). En het verlies van Groenendijk tegen Boomstra mag toch wel een meevaller voor Georgiev worden genoemd.
Tel daar de gemiste winst van Groenendijk vandaag bij op en ik zie de balans voor Groenendijk en Georgiev toch vrijwel in evenwicht wat betreft meevallers en tegenvallers!
Heusdens begaat wat (verre van grote) onnauwkeurigheden, maar wordt gewoon van het bord geblazen.
Het verlies van Groenendijk een meevaller voor Georgiev? Ja, zo ken ik er nog wel een paar: De remise van Georgiev tegen Silva is toch ook wel een enorme meevaller voor Groenendijk. Als je zo gaat beredeneren is het einde zoek.
Eric heeft overigens wel gelijk dat Groenendijk een veelbelovende stand tegen Ganjargal had.
En ja, gisteren had Groenendijk ook moeten winnen van Dul.
Dat erbij genomen had het bijna gelijk gestaan.
Groenendijk speelt geweldig en toont voor niemand ontzag (ook tegen Georgiev vandaag speelt ie toch redelijk ondernemend. Samen met Georgiev (die ook elke pot wil spelen) is hij echt dé speler van dit toernooi.
Hopelijk houdt hij het vol. Het zou een prachtige sensatie zijn!
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy
-
En wat is jouw bijdrage precies behalve deze 2 vreselijke dooddoeners?Leri wrote:Dat hoort bij sport. ALS dit niet was gebeurd, was dat ook niet gebeurd.ZevenInEenKlap wrote:Even met de voetjes terug op aarde.
Jan speelt sterk, maar heeft over geluk dit toernooi niet te klagen (en z'n tegenstanders nemen ook meer risico omdat ze hem onderschatten) :
- Stond verloren tegen Shaibakov
- Vipulis mist onder druk (dat wel) een toch niet al te moeilijke remise
- Ndjofang begaat een nogal naïeve kamikaze-actie (wat Jan wel mooi afwerkt)
- Heusdens trapt in een babyzetje in remise-achtige stand.
- Jan mist tegen Loko de verrassende zet 16-21 (daar mogen we toch wel vanuit gaan gezien de 30+ minuten die hij daarna kwijt is), vindt echter vervolgens wel een prachtige verdediging en Loko laat zich daarna het kaas van het brood eten (al is de zwarte verdediging niet eenvoudig).
- Loko laat zich in de korte vleugel opsluiten en kiest er telkens voor zich niet te bevrijden (met minder, maar zeker houdbaar spel) maar om door te blijven spelen en laat zich daarna eenvoudig wegzetten. Grove onderschatting van Jan z'n spel.
Een bekend gezegde is 'ALS mien tante een kloot'n had, was het mien oom ewes'.
Elke wereldkampioen moet ergens 'geluk' hebben, anders wordt niemand wereldkampioen.
Ik wilde aantonen wie er meer geluk had gehad. Jouw bijdrage is enkel open deuren intrappen.
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
Op je vraag hoef ik geen antwoord te geven zie ik, die beantwoord je zelf al 1 zin laterZevenInEenKlap wrote:En wat is jouw bijdrage precies behalve deze 2 vreselijke dooddoeners?Leri wrote:Dat hoort bij sport. ALS dit niet was gebeurd, was dat ook niet gebeurd.ZevenInEenKlap wrote:Even met de voetjes terug op aarde.
Jan speelt sterk, maar heeft over geluk dit toernooi niet te klagen (en z'n tegenstanders nemen ook meer risico omdat ze hem onderschatten) :
- Stond verloren tegen Shaibakov
- Vipulis mist onder druk (dat wel) een toch niet al te moeilijke remise
- Ndjofang begaat een nogal naïeve kamikaze-actie (wat Jan wel mooi afwerkt)
- Heusdens trapt in een babyzetje in remise-achtige stand.
- Jan mist tegen Loko de verrassende zet 16-21 (daar mogen we toch wel vanuit gaan gezien de 30+ minuten die hij daarna kwijt is), vindt echter vervolgens wel een prachtige verdediging en Loko laat zich daarna het kaas van het brood eten (al is de zwarte verdediging niet eenvoudig).
- Loko laat zich in de korte vleugel opsluiten en kiest er telkens voor zich niet te bevrijden (met minder, maar zeker houdbaar spel) maar om door te blijven spelen en laat zich daarna eenvoudig wegzetten. Grove onderschatting van Jan z'n spel.
Een bekend gezegde is 'ALS mien tante een kloot'n had, was het mien oom ewes'.
Elke wereldkampioen moet ergens 'geluk' hebben, anders wordt niemand wereldkampioen.
Ik wilde aantonen wie er meer geluk had gehad. Jouw bijdrage is enkel open deuren intrappen.

Ik had ook gewoon even zin om die term te gebruiken die ik gebruikte. Vond ik zelf zeer toepasselijk bij het onderwerp waar je over begon.
Mooier was geweest als al je voorbeelden begonnen waren met 'als'. (Als Jan nu verloren had van Shaibakov, dan...).
Het heeft toch geen enkel zin om lijstje te maken wie nu het meeste geluk heeft gehad?
Als (ja, als) er nou iemand echt vreselijk veel geluk had, bijvoorbeeld 3 maal winst door een simpel zetje, dan zou ik het onderwerp is een keer serieus beginnen.
Maar hier is totaal geen sprake van.
-
Dank Ildjarn, voor het telkens doorgeven van de link naar de interviews. Daar doe je mij en vermoedelijk vele anderen een plezier mee!ildjarn wrote:Zie viewtopic.php?f=85&t=4030&p=114072#p114072Henk de Witt wrote:Vandaag een interview in de Volkskrant met Roel Boomstra.
Op naar de 5000 gebruikers per dag!
Nieuwe analyses van Gerrit Boom: http://wcdraughts.com/
Nieuwe analyses van Gerrit Boom: http://wcdraughts.com/
- Attachments
-
- Clipboard01.jpg (154.86 KiB) Viewed 9670 times
-
Frivole spel werd afgestraft
Over het WK in Emmen
http://www.ericsdamsite.com
Stukje analyse n.a.v. de partij tussen Roel Boomstra en Jan Groenendijk. Met een 'nieuwtje' in vergelijking tot wat er op de toernooisite, bij analyse, staat.
Over het WK in Emmen
Stukje analyse n.a.v. de partij tussen Roel Boomstra en Jan Groenendijk. Met een 'nieuwtje' in vergelijking tot wat er op de toernooisite, bij analyse, staat.
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
- Henk de Witt
Ook mijn dank Ildjarn! Ik heb zelf geprobeerd om de link naar de interiews te plaatsen, maar er ging telkens iets fout.Jelmer Martens wrote:Dank Ildjarn, voor het telkens doorgeven van de link naar de interviews. Daar doe je mij en vermoedelijk vele anderen een plezier mee!ildjarn wrote:Zie viewtopic.php?f=85&t=4030&p=114072#p114072Henk de Witt wrote:Vandaag een interview in de Volkskrant met Roel Boomstra.
Ben er (nog?) niet zo handig in.
Het probleem van Arne:

Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Lasst sie verrecken!
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
En als we toch bezig zijn met complimenten: diepe buiging voor de prachtige rondeverslagen van Auke Scholma. Lovend waar het kan, kritisch waar het moet, en altijd scherp en origineel geformuleerd.Jelmer Martens wrote:Dank Ildjarn, voor het telkens doorgeven van de link naar de interviews. Daar doe je mij en vermoedelijk vele anderen een plezier mee!ildjarn wrote:Zie viewtopic.php?f=85&t=4030&p=114072#p114072Henk de Witt wrote:Vandaag een interview in de Volkskrant met Roel Boomstra.
- Henk de Witt
Met nog twee ronden te spelen staat Georgiev twee punten los. Toch wel een Vorentscheidung zoals de Duitsers zeggen. Waarschijnlijk wordt het 1.Georgiev 2. Groenendijk 3. Boomstra. Ook als Boomstra Groenendijk achterhaalt, is Jan tweede vanwege meer overwinningen. Boomstra heeft t.o.v Ivanov en Atse het voordeel van zijn overwinning op de hooggeplaatste Groenendijk.