EK Jeugd 2005
-
Dambabes op EK jeugd
Er wordt op dit forum terecht veel geschreven over het damtechnische van het EK toernooi.
Ik zal morgen ook nog mijn best doen om nog wat extra partijen te verzamelen.
Voor Irene nog even dit: ik ben iedere dag op dezelfde tijd actief.
Damz! en EK jeugd Achtergrond hebben iedere morgen voor 10 uur de info van de vorige dag.
Morgenvroeg op zondag gaat er speciaal voor mij een internetcafe nog een uurtje op.
Dan zal ik al het partijmateriaal wat ik nu nog heb " updaten " .
Ik hoor overigen niemand over de dambabes.
Bij de foto's van 3 augustus en de foto's van 5 augustus zijn er op EK jeugd Achtergrond, www.jeugddammen.nl ,heel wat te bewonderen.
Een van mijn persoonlijke favorieten is Laura Ratniece uit Letland.
Ik zal morgen ook nog mijn best doen om nog wat extra partijen te verzamelen.
Voor Irene nog even dit: ik ben iedere dag op dezelfde tijd actief.
Damz! en EK jeugd Achtergrond hebben iedere morgen voor 10 uur de info van de vorige dag.
Morgenvroeg op zondag gaat er speciaal voor mij een internetcafe nog een uurtje op.
Dan zal ik al het partijmateriaal wat ik nu nog heb " updaten " .
Ik hoor overigen niemand over de dambabes.
Bij de foto's van 3 augustus en de foto's van 5 augustus zijn er op EK jeugd Achtergrond, www.jeugddammen.nl ,heel wat te bewonderen.
Een van mijn persoonlijke favorieten is Laura Ratniece uit Letland.
-
- Real name: Irene Stegeman
Re: Dambabes op EK jeugd
Dat vind ik ook heel leuk datje dat doet, maar er zijn hier ook genoeg mensen die graag op dezelfde dag willen weten wat de uitslagen zijn en dergelijke, de partijen kan ik begrijpen dat het een dag duurt, want dat is lang werk. Maar ik wil de Nederlanders en natuuuuuurlijk de Belgen veel suc6 wensen morgen nog bij het sneldammen, hopend op 8 titels.Henk Stroetinga wrote: Voor Irene nog even dit: ik ben iedere dag op dezelfde tijd actief.
En als je praat over dambabes, waarom niet over de damhunks zoals deze:
Dat is toch een prachtige foto van Boudewijn...
Of deze van m'n favoriete Belg.. Christophe Deleersnyder
Last edited by Damkoningin on Sat Aug 06, 2005 22:29, edited 1 time in total.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*
~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
-
De échte dambabes komen uit de landen Litouwen en Oekraïne (over verschillende categoriën bekeken).
Misschien wel mijn favoriet is de Oekraïnse juniore Alyona Korytnyak:
Ook wel dambabes zijn de (volgens mij) tweelingen Margarita en Milda Kasputyte (uit Litouwen)
En dan zijn er nog wel een stuk of 10-15 dambabes
Misschien leuk vraagje voor de kenners onder ons. Hoeveelste keer is dit dat tweelingen beide meedoen aan hetzelfde EK?
Misschien wel mijn favoriet is de Oekraïnse juniore Alyona Korytnyak:
Ook wel dambabes zijn de (volgens mij) tweelingen Margarita en Milda Kasputyte (uit Litouwen)
En dan zijn er nog wel een stuk of 10-15 dambabes
Misschien leuk vraagje voor de kenners onder ons. Hoeveelste keer is dit dat tweelingen beide meedoen aan hetzelfde EK?
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy
==> Aphex Twin - Come to Daddy
Bente Verheul - Lotte Aleven
Lotte won de bronzen medaille, gefeliciteerd!
Dit is een bijzonder leerzame en belangwekkende stand. Elk 6 schijven, maar bij goed spel blijft wit kansloos. Als je een echt goede dammer wilt worden, moet je de techniek hebben om dergelijke standen te winnen.
In de partij volgde:
45... 9-14?
Nu is het remise!
46.45-40 13-19 47.34-30
Het probleem voor zwart is dat wit altijd doorbreekt met 40-34-29 30-24x24. Na 24-29 40-34 was zwart haar voordeel kwijt.
Maar kijk hoe het gaat na 8-12:
47... 8-12 48.40-34 12-18 49.34-29 24x33 50.30-24 19x30 51.35x24 33-39
52.24-20 14-19 53.20-15 39-44 54.15-10 44-50
Wit kan nog onderuit gaan:
1) 10-4? 27-31!! +
2) 10-5? 18-23 25-20 50-28! en zwart wint, bijv. 20-15 28x46 15-10 46-32 10-4 23-28 en beide dammen verdwijnen van het bord.
3) 25-20? 19-24! 20x29 18-23 29x18 27-32 37x28 50x15 +
4) 37-32!! 27x38 25-20 en wit ontsnapt.
Om te profiteren van die randschijfjes van wit, moet zwart alert optreden:
45... 13-19! 46.45-40 8-13!
Snel de staart formeren en dan naar veld 23 om die doorbraak met 40-34-29 eruit te halen!
47.34-30 13-18 48.40-34 18-23 49.34-29 23x34! 50.30x39 9-14!!
en wit verliest.
Er schieten me nu 2 vergelijkbare afspelen in de kop:
1) Een stand die Gantwarg verloor (Conferentie-cup ofzo) en waarvan Siep Buurke zei dat hij te lang doorspeelde (behandeld in een eindspelrubriek van mij).
2) Meijer - heusdens in een NK
Ik ga ff zoeken...
Heaven is no location, but a state of mind
Ik heb ze al:
Meijer - Heusdens
NK 1999
Zwart aan zet won.
Gantwarg - Amrilloew
Europa Cup clubteams 2000
Zwart aan zet won.
Hoe dat gaat? Ja, ik heb nu wel genoeg gepost! Als je het weten wilt kom je maar op les bij ome Kosmos.
G. de Bruijn
De auteur van 5 tegen 2 (en mede-auteur van 3 tegen 1 is gemeen) maakte deze fraaie compositie.
Voor iedereen die geen medaille won: Meteen oplossen bij thuiskomst!
Ik heb er maar meteen een trainingsonderdeel van gemaakt.
Er moet meer op dunne standen getraind worden zegt Kraai en dat is een goed idee.
Ik kan jullie verklappen: Zowel Ron als Hein tastten mis....
Ron miste een zuivere winst, waarna Hein een remise miste en toch verloor. O, o, o, wat moet zulks loepzuiver gespeeld worden, dammers!
Meijer - Heusdens
NK 1999
Zwart aan zet won.
Gantwarg - Amrilloew
Europa Cup clubteams 2000
Zwart aan zet won.
Hoe dat gaat? Ja, ik heb nu wel genoeg gepost! Als je het weten wilt kom je maar op les bij ome Kosmos.
G. de Bruijn
De auteur van 5 tegen 2 (en mede-auteur van 3 tegen 1 is gemeen) maakte deze fraaie compositie.
Voor iedereen die geen medaille won: Meteen oplossen bij thuiskomst!
Ik heb er maar meteen een trainingsonderdeel van gemaakt.
Er moet meer op dunne standen getraind worden zegt Kraai en dat is een goed idee.
Ik kan jullie verklappen: Zowel Ron als Hein tastten mis....
Ron miste een zuivere winst, waarna Hein een remise miste en toch verloor. O, o, o, wat moet zulks loepzuiver gespeeld worden, dammers!
Last edited by Kosmos on Tue Aug 09, 2005 00:21, edited 1 time in total.
-
Ja,ja, grappenmaker. Ik bedoelde natuurlijk het internet-café [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]FDA wrote:mededeling van mijn vader, morgen schijnt het internet dicht te zijn, ik denk dat ie zijn cafe bedoelt.
De strijd tussen de jongens en meisjes was erg spannend.
Aanvankelijk namen de girls een voorsprong in rondepunten van 2,5 tegen 0,5. Daarna namen de boys de leiding met 4 tegen 3. Na acht ronden was de stand gelijk, maar hadden de meiden 2 bordpunten meer.
Aan het eind trokken de jongens aan het langste eind: 5 tegen 4 en qua bordpunten 120 tegen 119.
Vorig jaar hadden de meisjes het al erg goed gedaan. Toen vielen alleen de junioren-meisjes wat tegen. Maar dit jaar hebben zij zich gerevancheerd.
Een trend die drie jaar geleden werd ingezet (het steeds beter scoren van de meisjes) heeft erin geresulteerd, dat de meisjes beslist gelijkwaardig zijn aan de jongens.
En er zit nog groei in, vooral bij de aspiranten en pupillen. Voor de welpen is het afwachten wie zich als toptalent aandient. Bij de junioren komt een flinke nieuwe lichting oud-aspiranten erbij.
In het landenklassement heeft Holland lange tijd op de tweede plaats gestaan. Pas in de slotronde zakten we naar de vierde plek. Een evenaring van het record (?) van vorig jaar.
We haalden 16 punten: 6 door de jongens en maar liefst 10 door de meisjes. Dit is een onderstreping van de uitstekende prestaties van de meiden.
Meiden, gefeliciteerd!
Bijna een gelijkspel!
Kraai hoeft nooit meer te mopperen: "Meiden, wat moeten we ermee?"
Het antwoordt luidt: We gaan ze hard trainen zodat ze er hard tegenaan gaan!
0 uit 3 was wel een erg karige beloning voor Saskia's spel in de laatste 3 ronden. Ik heb erg meegeleefd en vond het zo jammer dat Saskia geen medaille haalde na die formidabele start. Helaas in de laatste partijen wel een goede partijopzet, maar in de afwerking grote fouten.
Maar er zit progressie in, 6e is hoger dan ooit. En bij het blitz toch nog een bronzen medaille om maar even aan te geven dat Saskia een topper is.
Maar beseft ze dat zelf wel?
En waarom ging het na 10 uit 6 zo mis?
Ik denk dat wij als trainers in Nederland meer moeten gaan doen aan mentale begeleiding. Ik ben wel van plan in elk geval om er meer aandacht aan te besteden. Enorm belangrijk is om vanaf de 7e ronde goed jezelf te blijven zien zitten, ontspannen en vol zelfvertrouwen, zonder angst om te verliezen, maar vol lef om ervoor te gaan en alert blijven! Vooral in laatse ronden komen de vechters bovendrijven! Vechten zonder angst, daar gaat het om. Tenminste dat denk ik. Maar teach me! En ontspannen blijven! Goed (diep) ademen en goed zitten en niet jezelf (je ziel) vergeten...
Heike en Mei-Jhi hebben goed gevochten. Alleen Mei-jHi zat er doorheen in de laatste ronde, las ik. Dat kan helemaal niet!
In de laatste ronde gebruik je al je reserves om alert te blijven. De wil om een medialle te scoren houdt je alert en vol vuur.
Slordigehden in een slotronde zijn disciplinefouten!
Ik heb ze zelf ook wel gemaakt, hoor.
Maar de laatste ronde is een vechtronde!!!!
Bijna een gelijkspel!
Kraai hoeft nooit meer te mopperen: "Meiden, wat moeten we ermee?"
Het antwoordt luidt: We gaan ze hard trainen zodat ze er hard tegenaan gaan!
0 uit 3 was wel een erg karige beloning voor Saskia's spel in de laatste 3 ronden. Ik heb erg meegeleefd en vond het zo jammer dat Saskia geen medaille haalde na die formidabele start. Helaas in de laatste partijen wel een goede partijopzet, maar in de afwerking grote fouten.
Maar er zit progressie in, 6e is hoger dan ooit. En bij het blitz toch nog een bronzen medaille om maar even aan te geven dat Saskia een topper is.
Maar beseft ze dat zelf wel?
En waarom ging het na 10 uit 6 zo mis?
Ik denk dat wij als trainers in Nederland meer moeten gaan doen aan mentale begeleiding. Ik ben wel van plan in elk geval om er meer aandacht aan te besteden. Enorm belangrijk is om vanaf de 7e ronde goed jezelf te blijven zien zitten, ontspannen en vol zelfvertrouwen, zonder angst om te verliezen, maar vol lef om ervoor te gaan en alert blijven! Vooral in laatse ronden komen de vechters bovendrijven! Vechten zonder angst, daar gaat het om. Tenminste dat denk ik. Maar teach me! En ontspannen blijven! Goed (diep) ademen en goed zitten en niet jezelf (je ziel) vergeten...
Heike en Mei-Jhi hebben goed gevochten. Alleen Mei-jHi zat er doorheen in de laatste ronde, las ik. Dat kan helemaal niet!
In de laatste ronde gebruik je al je reserves om alert te blijven. De wil om een medialle te scoren houdt je alert en vol vuur.
Slordigehden in een slotronde zijn disciplinefouten!
Ik heb ze zelf ook wel gemaakt, hoor.
Maar de laatste ronde is een vechtronde!!!!
dat zeg ik toch? [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]hans andriessen wrote:Ja,ja, grappenmaker. Ik bedoelde natuurlijk het internet-café [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]FDA wrote:mededeling van mijn vader, morgen schijnt het internet dicht te zijn, ik denk dat ie zijn cafe bedoelt
Roel Boomstra werd tweede en om eerlijk te zijn: dat was een nogal karige beloning voor zijn energieke spel!
Roel mag best teleurgesteld zijn.
Roel mag ook trots zijn!
Teleurgesteld omdat op 1 wp tweede worden een hard gelag is.
Vooral als je zo energiek, krachtig en vol zelfvertrouwen speelt!
Roel heeft zich ook heel knap hersteld van de verliespartij tegen Okonomozovowich ofzo.
Roel heeft op de kenners indruk gemaakt met zijn spel. Tweede is een mooi resultaat, maar zoals ik eerder al schreef:
Roel is voorbestemd om Europees kampioen te worden, of wereldkampioen!
Talent, inzet, leergierigheid, zelfvertrouwen, spelvreugde, alles.
1 Zwakte: Te impulsief, te uitgesproken. Maar niet vreemd.
Een toptalent!
Maar dat Russsiche jochie: wat enorm knap om Roel Piotr vóór te blijven (nuja bij te houden dan, wel mazzel dat hij niet hoefde barrageren) ! Complimenti! (Ktariaans voor mijn complimenten, mijn waarde!)
Heike Verheul
Bij de dambabes tot nu toe gepubliceerd ontbrak onze enige, echte ... (roffel) ... Heike Verheul, verwoed strijder op de 50 velden!
-
- Real name: Irene Stegeman
Is er al wat meer bekend hierover?? Want ik denk dat het veel mensen aangaat, als je die leeftijdscategorie bekijkt.DamZ wrote:Het goede nieuws is, dat de EDC (Europese Damconfederatie) op het congres heeft gesproken over een EK voor spelers en speelsters tot en met 22 jaar. Mogelijk wordt dat toernooi in 2006 ook al voor het eerst georganiseerd.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*
-
Marcel Kosters was namens de KNDB bij de vergadering van de EDC aanwezig. Als iemand er iets van weet is hij het.Damkoningin wrote:Is er al wat meer bekend hierover?? Want ik denk dat het veel mensen aangaat, als je die leeftijdscategorie bekijkt.DamZ wrote:Het goede nieuws is, dat de EDC (Europese Damconfederatie) op het congres heeft gesproken over een EK voor spelers en speelsters tot en met 22 jaar. Mogelijk wordt dat toernooi in 2006 ook al voor het eerst georganiseerd.
Maar na het EK ging hij meteen door op vakantie; dus even wachten tot hij terug is.
-
Greetings from the Ukraine
Groeten uit de Oekraine: Toppupillen.
Vladislav Mazur(12) en Katerina Kasian(13) vielen dit EK jeugd allebei een beetje tegen qua resultaten. Vladislav werd vantevoren nadrukkelijk tot de medaillekandidaten gerekend. Uiteindelijk kwam hij niet verder dan de vijfde plaats. In het Blitz toernooi liet hij zien dat we hem volgend jaar toch weer kunnen verwachten. Hij werd tweede achter Aynur Shaybakov, die nu wel in de groep t/m 13 jaar speelde.
Katerina werd het vorig jaar derde achter Nogovicina en Degtereva, maar voor Mei-Jhi Wu en Natalia Sadowska.
Ze werd in ieder geval door mij in de absolute top van het klassement verwacht. Dat viel dus tegen dit jaar.....
Vladislav Mazur(12) en Katerina Kasian(13) vielen dit EK jeugd allebei een beetje tegen qua resultaten. Vladislav werd vantevoren nadrukkelijk tot de medaillekandidaten gerekend. Uiteindelijk kwam hij niet verder dan de vijfde plaats. In het Blitz toernooi liet hij zien dat we hem volgend jaar toch weer kunnen verwachten. Hij werd tweede achter Aynur Shaybakov, die nu wel in de groep t/m 13 jaar speelde.
Katerina werd het vorig jaar derde achter Nogovicina en Degtereva, maar voor Mei-Jhi Wu en Natalia Sadowska.
Ze werd in ieder geval door mij in de absolute top van het klassement verwacht. Dat viel dus tegen dit jaar.....