NK2005 (DG Het Noorden 100jaar)

Discussies over damsport (in het Nederlands)
m
Posts: 40
Joined: Tue Aug 24, 2004 21:49

Post by m » Mon Feb 14, 2005 10:53

Er is al meerdere malen contact geweest met de gemeente. Het advies van de ambtenaren aan de wethouder is om geen geld te geven aan het NK. Meestal houdt men zich aan zo'n advies. Het zou een schande zijn als de gemeente niet bijdraagt aan zo'n evenement. Het zou misschien wel de eerste keer in de geschiedenis zijn dat een gemeente niets bijdraagt aan een NK dammen! Inmiddels is er opnieuw een afspraak gemaakt met de wethouder om alsnog wat los te peuteren.
De organisatie is superenthousiast en actief, maar heeft tot nu toe meerdere tegenslagen te verwerken gekregen.
Suggesties zijn altijd welkom...

Koops
Posts: 459
Joined: Fri Oct 10, 2003 20:58

Post by Koops » Mon Feb 14, 2005 13:57

Hanco Elenbaas wrote:Arie Storm komt wat voorlezen in Groningen


Arie Storm is voor mij de auteur van een van de meeste genante pogingen tot literatuur aller tijden. Het verhaal 'De hobbyist' wat destijds in Hoofdlijn is verschenen was werkelijk te erg voor woorden.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 14, 2005 14:04

Koops wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Arie Storm komt wat voorlezen in Groningen
Arie Storm is voor mij de auteur van een van de meeste genante pogingen tot literatuur aller tijden. Het verhaal 'De hobbyist' wat destijds in Hoofdlijn is verschenen was werkelijk te erg voor woorden.
Ik heb nog nooit iets van Arie gelezen. Buiten Multatuli en W.F. Hermans is in de Nederlandse literatuur niets de moeite waard.
Arie is een sympathieke persoon, dus ik kan er verder niks over zeggen.

stoker
Posts: 51
Joined: Thu Jul 15, 2004 18:46

Post by stoker » Mon Feb 14, 2005 14:43

Koops wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Arie Storm komt wat voorlezen in Groningen


Arie Storm is voor mij de auteur van een van de meeste genante pogingen tot literatuur aller tijden. Het verhaal 'De hobbyist' wat destijds in Hoofdlijn is verschenen was werkelijk te erg voor woorden.


De recensenten verschillen nogal vanmening over de literaire kwaliteiten van Storm. Max Pam was redelijk positief, ziehier wat damhater Pam over De ongeborene schreef:

http://www.maxpam.nl/archief/kritieken/arie_storm.html

Koops
Posts: 459
Joined: Fri Oct 10, 2003 20:58

Post by Koops » Mon Feb 14, 2005 16:15

Hanco Elenbaas wrote:
Koops wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Arie Storm komt wat voorlezen in Groningen
Arie Storm is voor mij de auteur van een van de meeste genante pogingen tot literatuur aller tijden. Het verhaal 'De hobbyist' wat destijds in Hoofdlijn is verschenen was werkelijk te erg voor woorden.
Ik heb nog nooit iets van Arie gelezen. Buiten Multatuli en W.F. Hermans is in de Nederlandse literatuur niets de moeite waard.
Arie is een sympathieke persoon, dus ik kan er verder niks over zeggen.
Storm had in Hoofdlijn meer dan twee pagina's nodig om een gevoel over te brengen dat hij uiteindelijk in de laatste zin verwoordde met een citaat van Proust. In de eerste plaats is het citeren van 'mooie' zinnen per definitie incestueus als je zelf een poging doet literatuur te produceren. Je gebruikt het idee van het ander terwijl je zelf scheppend bezig zou moeten zijn. Het is helemaal genant als je er verder niets aan toe te voegen hebt. Wat Storm doet is echter nog erger, hij gebruikt een verwaterende stijl die de kracht van het inhoudsrijke citaat uitsmeert over een paar honderd regels. Dus en hij bedenkt niks nieuws en hij verkloot het idee van een ander.

User avatar
peper
Posts: 64
Joined: Tue Nov 18, 2003 17:29

Post by peper » Tue Feb 15, 2005 12:14

Koops wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Koops wrote: Arie Storm is voor mij de auteur van een van de meeste genante pogingen tot literatuur aller tijden. Het verhaal 'De hobbyist' wat destijds in Hoofdlijn is verschenen was werkelijk te erg voor woorden.
Ik heb nog nooit iets van Arie gelezen. Buiten Multatuli en W.F. Hermans is in de Nederlandse literatuur niets de moeite waard.
Arie is een sympathieke persoon, dus ik kan er verder niks over zeggen.
Storm had in Hoofdlijn meer dan twee pagina's nodig om een gevoel over te brengen dat hij uiteindelijk in de laatste zin verwoordde met een citaat van Proust. In de eerste plaats is het citeren van 'mooie' zinnen per definitie incestueus als je zelf een poging doet literatuur te produceren. Je gebruikt het idee van het ander terwijl je zelf scheppend bezig zou moeten zijn. Het is helemaal genant als je er verder niets aan toe te voegen hebt. Wat Storm doet is echter nog erger, hij gebruikt een verwaterende stijl die de kracht van het inhoudsrijke citaat uitsmeert over een paar honderd regels. Dus en hij bedenkt niks nieuws en hij verkloot het idee van een ander.
Af Koops. Af. Terug in je hok en kwispelen. Niet blaffen.

User avatar
steenslag
Posts: 1184
Joined: Sun Sep 21, 2003 10:09
Contact:

Post by steenslag » Fri Feb 18, 2005 01:47

Voor het NK komt het veel te laat, maar misschien hebben toekomstige organisatoren hier iets aan. Vroeger moest ik ook af en toe fondsen werven voor activiteiten van een studentenvereniging. Daar bestond gelukkig een vaste procedure voor.

Begin ongeveer een jaar van tevoren.
De eerste externe stap was meen ik: vorm een comité van aanbeveling. De burgemeester, de commisaris van de koningin, Wiersma, Sijbrands, het is niet gauw gek genoeg. Dan naar de bibliotheek voor het fondsenboek ( http://www.fondsenboek.nl/ ). Van de 800 fondsen blijken er vaak maar een paar van toepassing, en je moet een beetje in hun straatje denken. Het zou me niets verbazen als een aantal fondsen niets met dammen hebben, maar wel met Fries cultuurgoed. Daar zou je, voor dit NK met als nevenactiviteit Fries dammen, al mee scoren. Stuur die paar fondsen een op hen toegesneden brief en stuur de namen van je comite van aanbeveling mee. Die fondsen vergaderen vaak maar een paar keer per jaar, dus verwacht niet onmiddellijk uitsluitsel, maar een paar duizend euro en een verliesgarantie heb je zo te pakken. Dan wordt het tijd om sponsors aan te trekken. Hamer niet teveel op de publicitaire waarde, dat kunnen ze zelf veel beter inschatten. Vermeld wel je comité en je fondsaanvragen en de sponsors die je al hebt. Er zou overigens een lijst moeten zijn met dammers die invloed hebben op PR-budgetten. Hein Wilsens, ik zeg maar wat, zou daar ook op moeten staan.

Er waren nog meer stappen, maar die ben ik vergeten. Oh ja, bedank iedereen schriftelijk voor hun reactie, positief of negatief. Je kunt ze nog nodig hebben.

En alsjeblieft, geef ze waar voor hun geld. Blaas relletjes op, creeer ze desnoods. Bij het Corus-schaaktoernooi kon ik toevallig in de keuken kijken, en die hebben daar een fulltime persbegeleider neergezet die het leuk maakt voor journalisten (Timman speelt niet! Timman is boos! Een kilometer pers voordat het toernooi begonnen was).

Dit is amateur-advies. Composite, Henk de Witt, goede raad?

Braintag
Posts: 221
Joined: Sun Sep 21, 2003 02:21

Dagblad van het Noorden; 22 februari 2004

Post by Braintag » Wed Feb 23, 2005 12:08

Finale NK dammen toch in Groningen

groningen - De finale van het Nederlands kampioenschap dammen wordt toch in Groningen gespeeld. De KNDB (Koninklijke Nederlandse Dambond) stelt zich garant voor de begroting. Die is bij gebrek aan sponsors wel naar beneden bijgesteld: van 50.000 naar 22.000 euro.

Het gebouw van de Dienst OCSW van de gemeente Groningen aan de Europaweg wordt vermoedelijk gebruikt als speelplaats. Het NK wordt gespeeld van 3 tot en met 16 april.

Vandaag voert de organisatie een afsluitend gesprek met de gemeente. Bestuursvoorzitter Maarten Kolsloot heeft de hamer overgedragen aan Frederik Bos, eerste tientalspeler van damclub Het Noorden. Kolsloot blijft wel betrokken bij de organisatie.

m
Posts: 40
Joined: Tue Aug 24, 2004 21:49

Post by m » Thu Feb 24, 2005 19:15

Er is nu ook eindelijk een hoofdsponsor, Kroda b.v. (vleesverwerking)!
Vandaar de nieuwe naam voor het toernooi, zoals ook te zien op de site: Kroda NK dammen 2005.

site: www.nkdammen2005.nl

Flauwe grappenmakers die het toernooi nu Krodammen2005 willen noemen moeten hun mond houden...

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Post by Bert Zwart » Thu Feb 24, 2005 20:55

m wrote:Er is nu ook eindelijk een hoofdsponsor, Kroda b.v. (vleesverwerking)!
Vandaar de nieuwe naam voor het toernooi, zoals ook te zien op de site: Kroda NK dammen 2005.

site: www.nkdammen2005.nl

Flauwe grappenmakers die het toernooi nu Krodammen2005 willen noemen moeten hun mond houden...
Het zal zeker geen prodammen 2005 worden genoemd.

User avatar
Eric Sanders
Posts: 1211
Joined: Fri Sep 19, 2003 10:30
Location: Nijmegen
Contact:

Post by Eric Sanders » Fri Feb 25, 2005 10:15

m wrote:Er is nu ook eindelijk een hoofdsponsor, Kroda b.v. (vleesverwerking)!
Kees Thijssen en de anderen zijn contractueel verplicht gesteld na elke overwinning tegen de ruim aanwezige pers te zeggen: "Ik heb gehakt van hem gemaakt!".
De vegetarier Jasper Lemmen dreigde geen enkele overwinning te zullen boeken en mag zich beperken tot "Ik heb hem tot moes geslagen!".
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Fri Feb 25, 2005 15:09

Eric Sanders wrote:
m wrote:Er is nu ook eindelijk een hoofdsponsor, Kroda b.v. (vleesverwerking)!
Kees Thijssen en de anderen zijn contractueel verplicht gesteld na elke overwinning tegen de ruim aanwezige pers te zeggen: "Ik heb gehakt van hem gemaakt!".
De vegetarier Jasper Lemmen dreigde geen enkele overwinning te zullen boeken en mag zich beperken tot "Ik heb hem tot moes geslagen!".
Nadat vegetariër Frederik Bos, alias de Damduivel, de voorzittershamer heeft overgenomen, is de sponsorwerving in een stroomversnelling geraakt. Wordt er nu in het abatoir gespeeld? Komt de strijdlust wellicht ten goede.

Braintag
Posts: 221
Joined: Sun Sep 21, 2003 02:21

locatie

Post by Braintag » Sat Mar 05, 2005 16:22

Locatie KRODA-NK Dammen: Het grootste indoor-sportcentrum van Noord-Nederland: KARDINGE.


Zie voor meer info: www.nkdammen2005.nl

User avatar
Maikel
Posts: 122
Joined: Sun Sep 21, 2003 23:40
Location: Groningen
Contact:

Post by Maikel » Sat Mar 05, 2005 18:03

Mijn(sport)opleiding zit daar ook.Dus voor de dammers zal ik veel vrouwelijk schoon meenemen met name voor jasper en wellicht dik!

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Mon Mar 07, 2005 18:54

De Telegraaf, 6 maart 2005

FIDE rotzooit maar wat aan

Van onze schaakmedewerker


LEEUWARDEN, zondag
De officiële berichtgeving van de wereldschaakbond FIDE heeft vorige week een voorlopig dieptepunt bereikt. Terwijl in het begin van februari er nog een riant aanbod werd uitgereikt aan Kasparov en Kasimdzjanov om toch alsjeblieft alsnog hun kandidatenmatch voor het wereldkampioenschap te spelen (die in januari zou worden gehouden, maar afgezegd werd in verband met het ontbreken van poen) kwam vorige week een geheel ander bericht langs: tot verbazing van de ganse schaakwereld heeft president Iljumshinov nu een dubbelrondige achtkamp uit zijn hoge hoed getoverd, waaraan dan deel zouden mogen nemen de eerste zeven spelers van de wereldranglijst, plus de FIDE-wereldkampioen Kasimdzjanov.
Deze wijze van besturen heeft het stadium van dolzinnig en irreëel verre achter zich gelaten. Het is pathetisch en potsierlijk. Er zal geen mens zijn die nog enig geloof hecht aan het ineens doorgaan van een dergelijke achtkamp, nu in het recente verleden bijna alle pogingen om spelers met zijn tweeën aan het bord te krijgen, zijn afgeketst en mislukt. Dit nieuws hield de deelnemers in Linares, waar op dit moment het grote jaarlijkse schaaktoernooi plaatsvindt, natuurlijk wel bezig. Want het ging over hun. De beste zeven van de wereld. Uitgezonderd dan de Spanjaard Vallejo Pons, die daar telkenmale meedoet. Maar Kasparov, Anand, Topalov, Kasimdzjanov, Leko, Adams, dat zijn wel degelijk mensen die tot de top-10 behoren.
Slechts zeven deelnemers, evenals vorig jaar. Na zeven ronden (dat was woensdag), was de eerste turnus afgelopen, en Kasparov stond bovenaan met 4 punten (uit 6 partijen). Anand en Topalov hadden 3,5 punt, Kasimdzjanov en Leko drie punten, Adams tweeënhalf en Pons sloot de rij met anderhalve punt.
Om de problemen van zo’n oneven aantal deelnemers eens duidelijk te maken, wil ik u het verloop van de achtste en negende ronde en de stand op dit moment schetsen. In de achtste ronde had Anand vrij, en won Vallejo Pons verrassend van Kasimdzjanov. De overige twee partijen werden remise, tussen Adams en Topalov en Kasparov en Leko. In de negende ronde had Pons vrij, en verloor Kasimdzjanov (die ineens de kluts kwijt is) van Kasparov. De ontmoetingen Leko-Adams en Topalov- Anand leverden opnieuw remises op. Dat betekent dat op dit moment (zaterdag was een vrije dag) Kasparov de leiding heeft met 5,5 uit 8. Alles wijst op een nieuw triomf van Kasparov, die inderdaad weer indrukwekkend zit te spelen.



Image
•Gary Kasparov … in vorm …


Nog een vraagje. Wat is wetterskip Fryslan? Een logische vertaling lijkt het ’weerschip Friesland’ (een provinciaal KNMI dus). Maar het is het Waterschap Friesland, of beter, het gloednieuwe kantoorgebouw in Leeuwarden van dat waterschap. Daar worden in drie weken de halve finales van het Nederlands kampioenschap gespeeld (recht gevend op vier plaatsen in het NK 2005).
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Post Reply