Het bestuur voorziet een onwerkbare situatie met mij en voorspelt het aftreden van de overige bestuursleden bij mijn benoeming...
Vanuit de bondsraad is een voorstel tot mediation gedaan. Dat voorstel heb ik afgewezen. Het standpunt van bestuur is geen vertrekpunt voor vruchtbare samenwerking en mediation betekent voor iedereen verlies van tijd en energie. Het bestuur was het hiermee eens.
De door de bondsraad besloten weg voorwaarts is dat het bestuur met een kandidaat voorzitter met toekomstvisie komt. En dat ik met
uitwerking van mijn visie en (kandidaten voor) een nieuw bestuur kom. Vervolgens is de beslissing aan de bondsraad.
Het betekent dat de KNDB in november een bestuursteam met visie heeft dat voor elkaar heeft gekozen.
Nieuwe voorzitter KNDB gezocht
- Marcel Kosters
Re: Nieuwe voorzitter KNDB gezocht
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Het is volkomen onrealistisch dat er twee besturen gevonden gaan worden, waartussen de bondsraad dan zou kunnen kiezen. De praktijk is dat er niet of nauwelijks bestuurders te vinden zijn. Lees de notulen van de afgelopen vergaderingen eens door, of volg de discussies eens. De damwereld zoekt al jaren naar bestuurders, nadat een complete generatie tegelijk naar huis werd gestuurd door de bondsraad.
Bekijk het ook eens van de kant van potentiële bestuurders. Stel dat je je verbonden voelt met (de toekomst van) het dammen en bereid bent om de handen uit de mouwen te steken. Wat doe je dan? Je aansluiten bij een van de twee clubjes, met het risico om direct te worden afgeserveerd door de bondsraad? Of toch nog maar een paar jaar wachten op rustigere tijden met verstandigere mensen op de juiste posities?
Bekijk het ook eens van de kant van potentiële bestuurders. Stel dat je je verbonden voelt met (de toekomst van) het dammen en bereid bent om de handen uit de mouwen te steken. Wat doe je dan? Je aansluiten bij een van de twee clubjes, met het risico om direct te worden afgeserveerd door de bondsraad? Of toch nog maar een paar jaar wachten op rustigere tijden met verstandigere mensen op de juiste posities?
-
Guido, om de situatie in kaart te brengen heb je meer info nodig. Het huidige bestuur is niet weggestuurd. Amper 2 maanden terug is men benoemd. Blijkbaar had de bondsraad nog wel wat kritische vragen over inhoudelijke zalen en de koers. Dat is ook hun taak. Vervolgens kwam de voorzitter met een ultimatum. 12 van de 15 bondsraadsleden moesten hem voor een bepaalde datum steunen, anders zou hij per direct aftreden. Zonder die steun zou hij ook aftreden maar dan pas in november. Dat was een vreemde move, hij was immers net gekozen en had dus gewoon die steun. Vervolgens konden nieuwe kandidaten zich melden tot 31 augustus. Je kunt dus niet wachten tot het rustiger is, dat zou de bondsraad ook monddood maken. Inhoudelijke kritiek moet mogelijk blijven en op beschaafde wijze bespreekbaar. Kortom, alle partijen zijn het inmiddels eens dat er een andere voorzitter moet komen. Marcel was kandidaat, de blijvende bestuursleden spraken daar hun veto over uit. November is dus niet alleen een moment om een nieuw poppetje te benoemen maar ook een meetpunt of beleidswijziging op zijn minst bespreekbaar wordt. En dat zal wel moeten als je keer op keer honderden leden verliest. Toch?
Je zegt een paar gekke dingen, Fred. Misschien lees je niet goed, of ben ik niet duidelijk geweest.Fred van Amersfoort wrote: ↑Mon Sep 16, 2019 09:56Guido, om de situatie in kaart te brengen heb je meer info nodig. Het huidige bestuur is niet weggestuurd. Amper 2 maanden terug is men benoemd. Blijkbaar had de bondsraad nog wel wat kritische vragen over inhoudelijke zalen en de koers. Dat is ook hun taak. Vervolgens kwam de voorzitter met een ultimatum. 12 van de 15 bondsraadsleden moesten hem voor een bepaalde datum steunen, anders zou hij per direct aftreden. Zonder die steun zou hij ook aftreden maar dan pas in november. Dat was een vreemde move, hij was immers net gekozen en had dus gewoon die steun. Vervolgens konden nieuwe kandidaten zich melden tot 31 augustus. Je kunt dus niet wachten tot het rustiger is, dat zou de bondsraad ook monddood maken. Inhoudelijke kritiek moet mogelijk blijven en op beschaafde wijze bespreekbaar. Kortom, alle partijen zijn het inmiddels eens dat er een andere voorzitter moet komen. Marcel was kandidaat, de blijvende bestuursleden spraken daar hun veto over uit. November is dus niet alleen een moment om een nieuw poppetje te benoemen maar ook een meetpunt of beleidswijziging op zijn minst bespreekbaar wordt. En dat zal wel moeten als je keer op keer honderden leden verliest. Toch?
Ik heb niet geschreven dat het huidige bestuur weggestuurd zou zijn. Ik had het over het bestuur dat twee jaar geleden is weggestuurd.
En natuurlijk is iedereen het er over eens dat er een nieuwe voorzitter moet komen. De huidige stapt immers per november op. Er zal toch iemand de leiding moeten hebben.
Waarom zou een beleidswijziging niet mogelijk zijn met enkele van de huidige bestuursleden nog op hun posities? Ik lees dit hierboven en zoiets mailde Frans mij ook al. Ik begrijp oprecht niet waar dit vandaan komt. Maar goed, ik ben ook niet bij de vergadering geweest, dus ik zal wel informatie missen.
Ik ageer er tegen dat er nu kennelijk twee kampen zijn, die onafhankelijk van elkaar bestuurskandidaten aan het zoeken zijn. Dat is te zot voor woorden. De damwereld mag haar handjes heel hard dichtknijpen als er in november een groep van 5 bestuursleden staat die samen de kar wil gaan trekken voor de KNDB. In de afgelopen twee jaar is wel gebleken dat potentiële bestuursleden heel moeilijk te vinden zijn. Voor zover ik weet, zijn er twee vacatures. Die moeten worden ingevuld door mensen die gaan samenwerken met de drie zittende bestuursleden. Het is volkomen logisch dat deze drie een grote rol hebben in de zoektocht naar hun nieuwe collega’s. Zij moeten hun verantwoordelijkheid nemen en zorgen voor twee kandidaten die zij geschikt achten. De verkiezing in de bondsraadsvergadering van november dient niet meer te zijn dan een hamerstuk.
-
Ok Guido, ik heb naar eer en geweten verwoord hoe ik het geobserveerd heb. Het wachten is op de notulen.
-
- Real name: Michel Stempher
Marcel Kosters was voornemens de broodnodige veranderingen door te voeren in samenwerking met de bestuursleden die wel zouden blijven zitten. Als dit door die betreffende personen wordt tegengehouden is het niet meer dan logisch dat zijzelf naar een andere, in hun ogen, geschikte vervanger zoeken.
Het is voor Marcel in elk geval onmogelijk gemaakt de koerswijziging door te voeren met de huidige mensen, dus ik vind het geheel begrijpelijk dat hij op eigen initiatief een schaduwbestuur probeert te formeren. Deze stap was, voor de derde keer dat ik het benadruk, nooit gezet als de huidige bestuursleden positief zouden hebben gestaan tegenover de samenwerking.
Het is voor Marcel in elk geval onmogelijk gemaakt de koerswijziging door te voeren met de huidige mensen, dus ik vind het geheel begrijpelijk dat hij op eigen initiatief een schaduwbestuur probeert te formeren. Deze stap was, voor de derde keer dat ik het benadruk, nooit gezet als de huidige bestuursleden positief zouden hebben gestaan tegenover de samenwerking.
Vanaf dit najaar krijgen zware stormen in Nederland een naam. Het KNMI maakte vandaag bekend dat iedere zware storm voortaan ‘Marcel’ heet.
De naam Marcel moet mensen bewust maken van de risico’s van zwaar weer, legt het Nederlandse weerinstituut uit. “Als een storm naamloos is dan is het lastig te visualiseren als één ding, waardoor ook de risico’s niet altijd goed doordringen tot de mensen die erdoor getroffen gaan worden. Maar als die storm Marcel heet dan weet je gelijk: oei, Marcel komt eraan.”
Een gezamenlijk gesprek over de storm wordt op die manier ook eenvoudiger. “Je kan aan een buurtgenoot vragen of die ook zoveel overlast heeft ondervonden van Marcel. En dan zegt diegene: ‘Ja, door Marcel staat heel mijn kelder onder water.’ Dat praat gewoon een stuk makkelijker.”
De effectiviteit van de aanpak is zichtbaar in landen waar ze stormen al langer namen geven, legt het KNMI uit. “Maar we doen het ook al een tijd met mensen. En ook daar zie je: als je iemand de naam Marcel geeft, ben je je meteen bewuster van de risico’s.”
Bron: De Speld uw bron voor betrouwbaar nieuws
De naam Marcel moet mensen bewust maken van de risico’s van zwaar weer, legt het Nederlandse weerinstituut uit. “Als een storm naamloos is dan is het lastig te visualiseren als één ding, waardoor ook de risico’s niet altijd goed doordringen tot de mensen die erdoor getroffen gaan worden. Maar als die storm Marcel heet dan weet je gelijk: oei, Marcel komt eraan.”
Een gezamenlijk gesprek over de storm wordt op die manier ook eenvoudiger. “Je kan aan een buurtgenoot vragen of die ook zoveel overlast heeft ondervonden van Marcel. En dan zegt diegene: ‘Ja, door Marcel staat heel mijn kelder onder water.’ Dat praat gewoon een stuk makkelijker.”
De effectiviteit van de aanpak is zichtbaar in landen waar ze stormen al langer namen geven, legt het KNMI uit. “Maar we doen het ook al een tijd met mensen. En ook daar zie je: als je iemand de naam Marcel geeft, ben je je meteen bewuster van de risico’s.”
Bron: De Speld uw bron voor betrouwbaar nieuws